Photoshop? Corel? Niekoniecznie
leadNie musisz kupować zaawansowanych i kosztownych programów graficznych, aby tworzyć grafikę komputerową, ciekawe ozdobniki na strony WWW czy profesjonalnie retuszować zdjęcia. Pełna wersja programu z naszej płyty pomoże ci uzyskać równie dobre efekty. Oto, co potrafi mistrz Photo & Graphic Designer!
Należysz do osób, których graficznych ambicji nie zaspokaja prymitywny systemowy edytor grafiki Paint, a nie opłaca ci się kupować profesjonalnego Photoshopa czy Corela? Mamy coś dla ciebie. Pełna wersja aplikacji Xara Photo & Graphic Designer 7 (pobierz najnowszą wersję programu z serwisu PC Format Programy), do tworzenia ilustracji, edycji grafiki oraz retuszu zdjęć, pomoże ci przygotować ilustrację lub zmodyfikować grafikę, którą następnie wykorzystasz w dokumentach, prezentacjach, na stronie WWW i w różnych innych projektach. Program nie narzuca konieczności użycia zaawansowanego sprzętu, a jego wszechstronne możliwości wystarczą do tworzenia i obróbki grafiki zarówno na poziomie amatorskim, jak i w bardziej profesjonalnych pracach.
W czym świetnie się sprawdza program
- Zabawy i eksperymentowanie z obrazem – bez względu na to, czy jesteś doświadczonym grafikiem czy dopiero stawiasz pierwsze kroki, przyjazny interfejs pozwoli ci wygodnie manipulować grafiką i w krótkim czasie uzyskać profesjonalne efekty.
- Tworzenie wektorowych ilustracji, od prostych rysunków do ambitnych projektów.
- Projektowanie grafiki na strony WWW: przycisków, ikon, nagłówków, banerów.
- Edycja zdjęć – od prostego kadrowania i automatycznego retuszu do zaawansowanej edycji; wszystkie narzędzia do tworzenia grafiki i ilustracji można wykorzystywać także na zdjęciach, np. dodając napisy, ramki i tworząc w ten sposób niepowtarzalne kompozycje graficzne.
Zaczynamy: rzut oka na interfejs
Zawartość okna programu jest bardzo wygodnie rozplanowana. Narzędzia służące do edycji grafiki umieszczono w zasobnikach oraz na paskach narzędziowych.
Krok 1
Podczas pierwszego uruchomienia programu automatycznie ładuje się dokument Introduction. Możesz jednocześnie edytować wiele dokumentów. Aby zamknąć niepotrzebny dokument, kliknij znaczek X widoczny na karcie dokumentu.
Krok 2
Aby utworzyć nowy dokument, kliknij ikonę New document. Pusta biała kartka Untitled wyświetli się na środku pola edycji.
Krok 3
Przy lewej krawędzi interfejsu jest umieszczony zasobnik. Znajdziesz w nim wszystkie narzędzia potrzebne do tworzenia i edycji grafiki. Ikony z małą strzałką w prawym dolnym rogu to grupy zawierające większą liczbę narzędzi. Gdy naprowadzisz na taką ikonę kursor, grupa rozwinie się i będziesz mógł wybrać jedno z dostępnych narzędzi.
Krok 4
W zależności od tego, jakie narzędzie wybierzesz z zasobnika, wyświetli się na górnym pasku zestaw opcji umożliwiających modyfikowanie parametrów tego narzędzia, np. wybranie narzędzia Text Tool daje dostęp do opcji formatowania tekstu.
Krok 5
Przy prawej krawędzi jest dostępny pasek galerii, z których możesz np. dodawać do projektu gotowe grafiki dostępne wraz z programem. Przy dolnej krawędzi znajduje się paleta barw, za której pomocą możesz dowolnie zmieniać kolory zaznaczonych obiektów.
3D Extrude: trójwymiarowe napisy i obiekty
Trójwymiarowy napis to element, który może uatrakcyjnić twój projekt lub stronę internetową. Program Xara Photo & Graphic Designer ma szerokie możliwości tworzenia grafiki przestrzennej.
Krok 1
Z lewego zasobnika wybierz narzędzie Text Tool i utwórz napis. Następnie za pomocą opcji z górnego paska narzędziowego sformatuj tekst, wybierz krój czcionki i powiększ go odpowiednio.
Krok 2
Ponownie z lewego zasobnika wybierz narzędzie Extrude Tool. Kliknij na napisie i nie puszczając klawisza myszki, poruszaj nią. Wraz z poruszaniem myszą napis będzie się obracał w trzech płaszczyznach oraz będą się zmieniać refleksy światła odbijającego się od jego powierzchni.
Krok 3
Kliknij ikonę z symbolem żarówki na górnym pasku. Wokół napisu pojawią się trzy strzałki. Symbolizują one źródła światła – każde możesz przemieszczać za pomocą myszki, regulując w ten sposób obszar oświetlony i zacieniony. Dwukrotne kliknięcie na strzałce pozwala wybrać kolor oświetlenia.
Krok 4
Na górnym pasku narzędziowym masz do dyspozycji opcje dostosowujące efekt trójwymiarowości. Za pośrednictwem pierwszej rozwijanej listy oraz powiązanego z nią suwaka możesz regulować kąt nachylenia napisu w trzech płaszczyznach, grubość – Extrude depth, perspektywę oraz ustawienie wszystkich źródeł światła.
Krok 5
Druga rozwijana lista zawiera do wyboru efekty modelujące wygląd trójwymiarowego obiektu. Wybrany efekt modyfikujesz za pomocą suwaka znajdującego się obok.
Krok 6
Wspomniana wcześniej ikona (1) włącza-wyłącza wyświetlanie źródeł światła, ikona (2) zmienia powierzchnię obiektu z połyskliwej na matową i odwrotnie. Ostatnie dwie ikony – (3) i (4) – służą do zmiany wyglądu narożników obiektu. W ten sam sposób możesz stosować efekt trójwymiarowości na każdym innym obiekcie znajdującym się w polu edycji.
Moulds: modelowanie i zniekształcanie napisów
Jeśli chcesz umieścić ozdobny napis np. w nagłówku twojego projektu i chcesz, aby był wyjątkowy, skorzystaj z funkcji zniekształcania.
Krok 1
Utwórz nagłówek tekstowy za pomocą narzędzia Text Tool dostępnego w lewym zasobniku. Następnie zaznacz tekst i sformatuj go, czyli ustal jego wielkość i krój czcionki, korzystając z narzędzi do formatowania tekstu na górnym pasku.
Krok 2
Zaznacz obiekt tekstowy, klikając na nim myszką, i z lewego zasobnika wybierz narzędzie Mould Tool. Na górnym pasku narzędziowym pojawią się ikony kształtów. Kliknij na jednej z nich, np. Banner envelope. Nagłówek zostaje zniekształcony:
Krok 3
Zniekształcony nagłówek jest obwiedziony ramką. Łapiąc myszką za węzły (punkty na narożnikach ramki), możesz go deformować aż do uzyskania oczekiwanego kształtu.
Krok 4
Jeśli efekt nie spełnia twoich oczekiwań, kliknij przycisk Remove i zacznij deformowanie od początku. Gdy zakończysz, kliknij w dowolnym miejscu na pustym obszarze. Nagłówek jest gotowy.
Fill: wypełnianie obiektów kolorami lub fraktalami
Gdy narysujesz obiekt graficzny lub tekstowy, możesz go wypełnić. Nie musi to być wypełnienie jednym kolorem, program oferuje inne metody.
Krok 1
Narysuj obiekt, który będziesz chciał wypełnić. Zaznacz go, klikając na nim myszką, i z lewego zasobnika wybierz narzędzie Fill Tool.
Krok 2
Rozwiń menu Flat fill na górnym pasku narzędziowym. Masz tu do wyboru różne tryby wypełniania, np. wypełnianie rozchodzącym się okręgiem Circular, lub wypełnianie elipsą – Elliptical.
Krok 3
Opisane tryby wypełniają wybranym z dolnego zasobnika kolorem. Oprócz tego masz do dyspozycji tryb wypełniania kilkoma kolorami – Three colour i Four colour, czy wypełniania fraktalami – Fractal clouds, Fractal plasma.
Krok 4
Wybór jednego z trybów uaktywnia dodatkowe dwa menu rozwijane, za których pomocą możesz jeszcze precyzyjniej dopasować wygląd wypełnienia do swoich potrzeb.
Shadows: cieniowanie utworzonych obiektów
Wygląd obiektu graficznego lub tekstowego możesz uatrakcyjnić, dodając mu cieniowanie.
Krok 1
Narysuj obiekt, który będziesz chciał cieniować. Zaznacz go, klikając na nim myszką, i z lewego zasobnika wybierz narzędzie Shadow Tool.
Krok 2
Na górnym pasku pojawią się ikony. Dzięki nim możesz wybrać jeden z trzech typów cieniowania: Wall, Floor, Glow. Aby usunąć cieniowanie, kliknij pierwszą ikonę – No shadow.
Krok 3
Obok ikon dost ępne są suwaki, którymi wyregulujesz efekty rozmycia cienia – Blur, i przezroczystości – Transparency. Ikona ze strzałką otwiera okno Profile, w którym możesz wyregulować dodatkowe parametry cieniowania.
Contours: dodawanie ozdobnych konturów
Aby jeszcze bardziej uatrakcyjnić obiekt graficzny lub napis, możesz otoczyć go konturem, którego parametry można swobodnie regulować.
Krok 1
Utwórz dowolny obiekt lub napis. My wykorzystamy przygotowany już trójwymiarowy napis. Zaznacz obiekt i z lewego zasobnika wybierz narzędzie Contour Tool.
Krok 2
Zaznaczony obiekt zostaje otoczony czerwonymi strzałkami. Złap jedną ze strzałek i nie puszczając klawisza myszki, przesuń ją na zewnątrz obiektu. Gdy puszczasz klawisz, kontur zostaje narysowany.
Krok 3
Przechodzimy teraz do górnego paska narzędziowego. Utworzony kontur składa się z kilku następujących po sobie „kroków”. Ikony (patrz obrazek) pozwalają określić parametry konturu: odległość między kolejnymi „krokami”, liczbę kroków składających się na kontur. Po wybraniu jednej z ikon wpisujesz parametr w pole obok.
Krok 4
Następnym elementem pozwalającym zmieniać wygląd konturu jest rozwijana lista. Możesz z niej wybrać jeden z trzech trybów wyświetlania konturu: rozmycie, tęcza i alternatywna tęcza. Za pomocą suwaka określisz wielkość wyświetlanego konturu – polecamy eksperymentowanie.
Krok 5
Kolejne ikony przeł ączają sposób wyświetlania konturu na zewnątrz lub wewnątrz edytowanego obiektu oraz pozwalają określić inne jego parametry.
Transparency: regulacja przezroczystości
Efekt ten zastosuj, gdy będziesz chciał, aby wybrany obiekt graficzny był częściowo przezroczysty. Dzięki temu inne obiekty znajdujące się pod nim będą częściowo widoczne.
Krok 1
Narysuj dwa dowolne obiekty, np. okrąg i sześciokąt, korzystając z narzędzi w lewym zasobniku, i ustaw je tak, aby częściowo na siebie nachodziły. Zaznacz obiekt, którego przezroczystość chcesz zmienić, np. okrąg. Następnie w lewym zasobniku wybierz narzędzie Transparency Tool. Skorzystaj z suwaka na górnym pasku, aby wyregulować przezroczystość zaznaczonego obiektu.
Krok 2
Dodatkowo możesz wykorzystać efekt, dzięki któremu stopień przezroczystości obiektu będzie się płynnie zmieniał. W tym celu kliknij myszką w dowolnym miejscu obok obiektu i nie puszczając klawisza myszki, przesuń kursor w kierunku obiektu.
Krok 3
Utworzysz w ten sposób wektor, wzdłuż którego zostanie wykonane wypełnienie z płynnym przejściem barwnym.
Blending objects: miksowanie obiektów
Ciekawy efekt daje funkcja, dzięki której możesz zmiksować dwa obiekty graficzne, łącząc je ze sobą za pomocą płynnego przejścia.
Krok 1
Narysuj dwa dowolne obiekty i ustaw je w dwóch przeciwległych końcach pola edycji. Zaznacz pierwszy obiekt i z lewego zasobnika wybierz narzędzie Blend Tool.
Krok 2
Kliknij myszką w obszarze pierwszego obiektu i nie puszczając klawisza myszki, przeciągnij kursor aż do obszaru drugiego obiektu, tworząc wektor, wzdłuż którego zostanie wykonane miksowanie obiektami pośrednimi.
Krok 3
Domyślnie miksowanie jest wykonane w pięciu przejściach. Jeśli chcesz, aby liczba obiektów pośrednich była większa, przejdź do górnego paska i w pole 5 steps wpisz wyższą wartość, np. 15. Naciśnij [Enter]. Liczba obiektów pośrednich miksowania zostaje zwiększona do piętnastu.
Krok 4
Obok dostępna jest rozwijana lista, z której możesz wybrać jeden z trybów miksowania. Obok listy dwie ikony strzałek służą do zmiany profilów pozycji i atrybutów miksowania – polecamy eksperymentowanie.
Bevels: dodawanie wypukłości
Jedną z ciekawszych funkcji programu jest nadawanie wypukłości płaskim obiektom. Jest ona przydatna do tworzenia trójwymiarowych przycisków, np. na stronę WWW.
Krok 1
Narysuj dowolny obiekt, np. okrąg. Następnie zaznacz go, klikając na nim myszką, i z lewego zasobnika wybierz narzędzie Bevel Tool.
Krok 2
Okrąg zostaje otoczony czerwonymi strzałkami. Złap jedną ze strzałek i nie puszczając klawisza myszki, przesuń ją do wewnątrz lub na zewnątrz okręgu. Gdy puścisz klawisz, uwypuklenie zostaje narysowane i oświetlone.
Krok 3
Na górnym pasku narzędziowym jest do dyspozycji rozwijane menu Flat, z którego możesz wybrać jeden z wielu trybów tworzenia wypukłości. Z drugiego menu możesz wybrać jeden z parametrów efektu, a następnie wyregulować go za pomocą suwaka obok. Do wyboru masz parametry: Size – wielkość wypukłości, Contrast – kontrast, Lost Angle – konto padania światła, oraz Light Elevation – wysokość źródła światła.
Krok 4
Kolejne dwa przyciski przełączają między efektem wypukłości i wklęsłości. Ostatnie trzy przyciski służą do określenia kształtu wierzchołków wypukłości.
Magic erase: usuwanie obiektów ze zdjęć
Czasami na fotografowanej scenie znajdzie się przypadkowy obiekt, którego nie powinno tam być – słup telegraficzny, przechodzień itp. Dzięki funkcji „magicznej gumki” można bardzo łatwo usunąć takiego nieproszonego gościa.
Krok 1
Załaduj do programu zdjęcie, które chcesz poprawić, wybierając z menu File opcję Open i wskazując odpowiedni plik w standardowym oknie dialogowym. Następnie z lewego zasobnika wybierz narzędzie Clone Tool.
Krok 2
Kursor zmieni się w ołówek. Obrysuj nim na zdjęciu obiekt, którego chcesz się pozbyć. Gdy to zrobisz, obrysowany obiekt zostanie otoczony niebieskimi strzałkami, dzięki którym możesz jeszcze precyzyjniej wyregulować wielkość obrysu.
Krok 3
Gdy uznasz, że obiekt jest dokładnie obrysowany, naprowadź kursor myszy w obszar obrysowania, naciśnij klawisz myszki i nie puszczając go, przesuń mysz w dowolnym kierunku. W ten sposób możesz przesuwać obszar wewnątrz obrysu, zastępując obrysowany, niepotrzebny obiekt sąsiadującym fragmentem zdjęcia. Gdy zakończysz i uznasz, że efekt spełnia twoje oczekiwania, kliknij w dowolnym miejscu zdjęcia poza obrysem.
Krok 4
Zapisz zdjęcie pod nowa nazwą, wybierając Save As z menu File i nadając plikowi nową nazwę w standardowym oknie dialogowym.