PIT przez internet

Z roku na rok coraz więcej osób rozlicza swój PIT przez internet. W tym roku zamierza to zrobić aż 84 proc. zatrudnionych. Przecież, zamiast stać w kolejce do okienka w urzędzie, znacznie wygodniej jest kliknąć kilka razy myszką. Jeśli dostałeś już od pracodawcy PIT-11, skorzystaj z poradnika PC Formatu, aby szybko i bez kłopotu wysłać swoją deklarację.

PIT przez internet

Na krążku dołączonym do bieżącego wydania PC Formatu umieściliśmy dwa programy wspomagające wypełnianie rocznych deklaracji podatkowych: Jupiter 2010 Standard oraz IPS PITy 2010. Program Jupiter to aplikacja o bardzo małych wymaganiach sprzętowych. Zadziała praktycznie w każdej wersji Windows, od archaicznej już dziś wersji Windows 98 po najnowszy system Microsoftu – Windows 7. Kolejne proponowane przez nas narzędzie to program IPS PITy 2010, łączący funkcje ułatwiające wypełnianie formularzy PIT z możliwością wysyłania ich przez internet bezpośrednio do urzędu skarbowego. Oprócz tego w artykule znajdziesz informacje dotyczące sposobu rozliczania się przez internet.

Wspólne rozliczenie małżonków

  • Bez Upoważnienia W 2011 r., inaczej niż miało to miejsce w roku ubiegłym, złożenie zeznań podatkowych PIT-37 i PIT-36 wspólnie z małżonkiem nie wymaga złożenia przez drugiego z małżonków pełnomocnictwa (UPL-1).
  • Jeden podpis na zeznaniu W przypadku wspólnego opodatkowania małżonków zeznanie podatkowe podpisuje tylko małżonek, który występuje jako pierwszy w zeznaniu. W ten sposób składa oświadczenie o upoważnieniu go przez jego współmałżonka do złożenia wniosku o łączne opodatkowanie dochodów. Oświadczenie to składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania.

Korzystanie z programu Jupiter 2010 Standard

Wersja programu zamieszczona na naszym krążku pozwala na przygotowanie rozliczeń (indywidualnych lub wspólnych) dla dwóch podatników.

Krok 1

Instalacja programu jest bardzo prosta, musisz jedynie potwierdzać kolejne etapy kreatora instalacji. Ikonę zainstalowanego programu Jupiter 2010 Standard znajdziesz na pulpicie Windows. Uruchom program.

Krok 2

Na ekranie pojawi się okno: Jupiter 2010 Standard - nowe rozliczenie. Kliknij przycisk Wybierz podatnika, aby wprowadzić dane osoby, dla której przygotowywane jest rozliczenie.

Obraz
Obraz

Krok 3

Otworzy się okno Wybór podatnika. Aby rozpocząć wprowadzanie danych rozliczanej osoby, kliknij Dodaj.

Obraz

Krok 4

Formularz, który zobaczysz, jest dość prosty. Upewnij się, że wpisane w nim dane są pozbawione błędów, ponieważ po zatwierdzeniu zmian nie będzie możliwości wprowadzenia korekty. Nie zmieniaj także ciągu znaków widocznego w polu Nr seryjny, w przeciwnym razie program nie będzie prawidłowo działał. Jeżeli zamierzasz rozliczyć się wspólnie z małżonkiem, użyj wyświetlonego formularza do wpisania danych podatnika. Dane małżonka będziesz mógł wpisać na późniejszym etapie.

Obraz

Krok 5

Po zaakceptowaniu formularza będziesz musiał ponownie wprowadzić NIP, a następnie program wyświetli jeszcze raz wprowadzone przez ciebie dane i zażąda ich ostatecznego potwierdzenia. To ostatnia możliwość poprawienia ewentualnych błędów (jeżeli jakieś dostrzegłeś, kliknij przycisk Nie i powtórz wprowadzanie danych podatnika). Jeżeli uznasz, że błędów nie ma, kliknij Tak.

Obraz

Krok 6

Wpis dotyczący osoby, której dane właśnie wprowadziłeś, pojawi się na liście w oknie Wybór podatnika. Zaznacz ten wpis i kliknij OK. Powrócisz do ekranu głównego aplikacji. Kliknij w nim przycisk Dalej.

Krok 1

Upewnij się, że w kolejnym oknie jest zaznaczona opcja Za pomocą kreatora i kliknij Następna.

Obraz

Krok 2

W następnym etapie kreatora poprzez zaznaczenie odpowiednich opcji musisz wskazać, w jaki sposób chcesz się rozliczyć. Oprócz opcji widocznych w ramce dostępne są również dodatkowe pola wyboru uwzględniające różne sytuacje, np. osiąganie dochodu przez małoletnie dzieci podatnika. Pamiętaj, by przewinąć ekran kreatora i sprawdzić, czy którakolwiek z opcji dodatkowych nie ma zastosowania w twoim przypadku. Dla niektórych elementów dostępna jest dodatkowa dokumentacja uzyskiwana po kliknięciu przycisku ?. Po zaznaczeniu opcji pasujących do twojej sytuacji kliknij Następna.

Obraz

Krok 3

Na kolejnych etapach kreatora postępujesz analogicznie: zaznaczasz właściwe opcje oraz pola wyboru. Każdy z etapów zatwierdzasz, klikając przycisk Następna. Najpierw wybierasz źródła dochodów osiągniętych w 2010 roku, następnie dla każdego źródła podajesz odpowiednią kwotę przychodu (oraz ewentualnie pobranych zaliczek). Kolejny etap to podanie kosztów uzyskania przychodu. Później musisz jeszcze podać wysokość składek na ubezpieczenia (społeczne i zdrowotne) oraz wybrać, czy rozliczając 2010 rok, możesz skorzystać z jakichś ulg. Program Jupiter uwzględnia dwa rodzaje ulg. Wybór danego pola skutkuje automatycznym dodaniem odpowiednich załączników do deklaracji podatkowej.

Obraz

Krok 4

Jeżeli wybrałeś ulgi innego rodzaju niż mieszkaniowe, to w kolejnym etapie kreatora zaznaczasz, które konkretnie ulgi ci przysługują. Kliknij Następna. Wyświetli się formularz danych podatnika oraz pole wyboru właściwego urzędu skarbowego, do którego kierowane jest zeznanie podatkowe. Najprościej wprowadzić właściwy urząd, klikając przycisk Wybierz z listy, a następnie zaznaczając odpowiedni urząd w kolejnym oknie, które pojawi się na ekranie.

Obraz
Obraz

Krok 5

Po zatwierdzeniu danych i wyborze właściwego urzędu możesz wybrać Organizację Pożytku Publicznego, której chcesz przekazać 1 proc. twojego podatku. Program proponuje dwie organizacje. Po zaznaczeniu opcji określającej wybór OPP kliknij OK. Jeżeli z jakichś przyczyn nie chcesz przekazywać procenta podatku żadnej z tych organizacji, w kolejnym etapie kreatora będziesz mógł to zmienić, wprowadzając dane innej OPP. Nie musisz wpisywać całej nazwy Organizacji Pożytku Publicznego, wystarczy sam numer KRS.

Krok 6

Jednym z ostatnich etapów jest ustalenie, czy składasz zeznanie podatkowe czy korektę. Możesz dołączyć zgłoszenie identyfikacyjne/aktualizacyjne NIP. Następnie program poinformuje cię, które formularze będą wchodziły w skład twojego zeznania. Kliknięcie przycisku Następna wyświetli końcowy komunikat kreatora. Kliknij teraz kartę Formularze. Zostaną na niej wyświetlone wypełnione formularze PIT. Czas na wydruk.

Obraz

Krok 1

Kliknij ikonę Wydruk widoczną na pasku narzędziowym programu.

Obraz

Krok 2

Upewnij się teraz, że w oknie Drukowanie w sekcji Wybierz formularz są zaznaczone pola wyboru przy wszystkich stronach formularzy, ewentualnie zwiększ liczbę kopii i kliknij OK. Po chwili otrzymasz gotowe, wypełnione formularze zeznania podatkowego.

Obraz

Korzystanie z programu IPS PITy 2010

Program IPS PITy 2010 to kolejne wygodne w obsłudze narzędzie pomagające wypełnić roczną deklarację podatkową PIT.

Krok 1

Instalacja programu przebiega standardowo. Program uruchomi się automatycznie po zamknięciu kreatora instalacji.

Krok 2

W oknie, które się pojawi, kliknij odsyłacz Twórz nowe PIT-y.

Obraz

Krok 3

Zobaczysz okno główne programu. Wyświetlone w centralnej części okna opcje zaznaczone kolorem niebieskim pozwalają wybrać właściwy dla twojej sytuacji sposób rozliczenia. Zakładając, że rozliczasz się samodzielnie, kliknij Sam podatnik.

Obraz

Krok 4

Najpierw w sekcji Wybierz zeznanie(a) podatkowe kliknij przycisk z odpowiednim dla ciebie typem formularza, zostanie on zaznaczony zielonym ptaszkiem. Następnie przejdź do sekcji Załączniki i kliknij wiersz z właściwymi typami załączników. Jeżeli np. zamierzasz odliczyć wydatki na internet czy wydatki rehabilitacyjne, powinieneś skorzystać z formularza PIT/O. Aby wybrać taki formularz w opisywanym programie, należy w sekcji Załączniki kliknąć wiersz Odliczenia, a następnie kliknąć przycisk PIT /O. Po wybraniu odpowiednich formularzy kliknij widoczny w prawym górnym rogu okna przycisk Akceptuj.

Obraz

Krok 5

Zobaczysz kolejne okno, w którym wyświetlone zostaną formularze gotowe do wypełnienia. Do przechodzenia między kolejnymi polami do wypełnienia użyj klawisza [Tab].

Krok 1

Funkcję druku wywołasz, klikając ikonę druku, możesz też użyć skrótu klawiszowego [Ctrl]+[P] lub kliknąć pozycję Drukuj w menu Plik.

Obraz
Obraz

Krok 2

Na ekranie pojawi się okno Drukowanie, tworzenie PDF, wysyłanie e-mail, w którym masz do dyspozycji bardzo rozbudowane opcje związane z wydrukiem wypełnionych formularzy PIT. Jeżeli podłączona do twojego komputera drukarka jest ustawiona w systemie jako drukarka domyślna, jedyne, co musisz zrobić, by otrzymać wydruk, to kliknąć przycisk Wykonaj.

Obraz

Krok 3

Program PITy 2010 umożliwia także zapis wypełnionych formularzy w pojedynczym pliku PDF. W oknie Drukowanie, tworzenie PDF, wysyłanie e-mail kliknij strzałkę w dół widoczną obok przycisku Wykonaj i na tak rozwiniętym menu kliknij pozycję Tworzenie pliku PDF. Zobaczysz okno dialogowe Ustal nazwę tworzonego pliku PDF, w którym wskazujesz docelowe miejsce zapisu pliku w popularnym formacie PDF z wypełnionymi deklaracjami.

Obraz
Obraz

Krok 4

Jeżeli chcesz wysłać wypełnione zeznanie w formie elektronicznej wprost do urzędu, kliknij ikonę z kopertą i z rozwiniętego w ten sposób menu wybierz Zeznania do urzędu. Pamiętaj, że aby wysyłka była możliwa, wypełnione formularze muszą być wcześniej zapisane. Jeżeli nie zapisałeś ich wcześniej na dysku, program o tym przypomni.

Obraz

Krok 5

Jeżeli formularz był zapisany, zobaczysz na ekranie okno Wysyłanie zeznania do systemu e-Deklaracje. Kliknij Wyślij. Uwaga! Jeżeli tylko chcesz sprawdzić, czy funkcja wysyłania działa poprawnie, ale nie chcesz jeszcze składać oficjalnie swojego zeznania drogą elektroniczną, koniecznie zaznacz pole wyboru: Tryb testowy.

Obraz

Krok 6

Jeżeli rozpocząłeś procedurę wysyłania zeznania, zobaczysz po chwili okno Wysyłanie zeznania, w którym musisz uwierzytelnić składane zeznanie, podając kwotę przychodu z deklaracji rocznej za 2009 r. Wpisujesz ją w widoczne w oknie pole tekstowe Kwota zeszłorocznego zeznania. Po wprowadzeniu kwoty kliknij Wyślij bez podpisu.

Obraz

Krok 7

Zobaczysz kolejne okno, w którym uruchomiony zostanie kreator wysyłania danych. Kliknij Następny. Na dalszym etapie wyświetlony zostanie kod XML zawierający dane zeznania. Kliknij Następny i w kolejnym oknie Wyślij.

Obraz

Krok 8

Po krótkiej chwili powinieneś otrzymać komunikat informujący o poprawnym przetworzeniu dokumentu przez system e-Deklaracje. Oprócz tego w oknie Wysyłanie zeznania do systemu e-Deklaracje zobaczysz wpis na liście Informacje o wysłanych danych. Jeżeli dane zostały poprawnie wysłane, w kolumnie Status zobaczysz liczbę 200. Teraz – jeżeli nie wysyłałeś danych w trybie testowym – pozostaje wydrukowanie UPO, dokumentu stanowiącego dowód złożonego zeznania podatkowego. Aby otrzymać jego papierową wersję, kliknij Wydrukuj "UPO". Pamiętaj, że w systemie musi być zainstalowana aktualna wersja programu Adobe Reader (znajdziesz ją na naszym CD).

Obraz
Obraz

Jak się rozliczyć przez internet?

Elektroniczną deklarację – PIT za rok 2010 – możesz przesłać za pośrednictwem strony internetowej http://e-deklaracje.mf.gov.pl, na której znajdziesz wszystkie interaktywne formularze, jakie można złożyć tą drogą. Zarówno te dla dokumentów elektronicznych wymagających podpisania kwalifikowanym podpisem elektronicznym http://pcformat.pl/u/79, jak i te, które takiego podpisu nie wymagają http://pcformat.pl/u/80.

Krok 1

W roku 2011 bez podpisu kwalifikowanego, przez internet złożysz następujące formularze: PIT 16, PIT-16 A, PIT-19 A, PIT-28, PIT-36, PIT-36 L, PIT-37, PIT-38, PIT-39.

Krok 2

Po wyborze odpowiedniego formularza (patrz ramka „Wybierz właściwy PIT”) przystępujemy do jego wypełniania. Należy podać wszystkie dane, które zastępują funkcję e-podpisu. Są nimi standardowe informacje identyfikacyjne, takie jak: imię, nazwisko, NIP, PESEL, data urodzenia oraz element najważniejszy w procesie autoryzacji, jakim jest wypełnienie pola „Kwota przychodu” sumą z twojego ostatniego rozliczenia rocznego. Jeśli wartość wpisana w tym polu będzie błędna, urząd skarbowy nie przyjmie deklaracji. Co zrobić w sytuacji, gdy wcześniej nie rozliczałeś się z urzędem? W odpowiedniej rubryce wpisujesz kwotę 0 zł.

Krok 3

Interaktywne formularze składane drogą elektroniczną weryfikują rozliczenie podatnika pod względem formalnym. Zapewniają również poprawność rachunkową rozliczenia. Jednak podstawę wyliczeń stanowią wpisane kwoty, dlatego bardzo uważnie trzeba wypełniać nie tylko same formularze, ale też wszelkie załączniki niezbędne w przypadku, gdy chcesz skorzystać z przysługujących ci ulg.

Krok 4

Jeżeli chcesz poznać dokładne szczegóły techniczne dotyczące składania deklaracji drogą elektroniczną, skorzystaj z dostępnej online dokumentacji. Bardzo dokładna, wielostronicowa, ale przystępna i prowadząca krok po kroku instrukcja dostępna jest na stronach Ministerstwa Finansów http://pcformat.pl/u/81.

Po wysłaniu wypełnionej deklaracji zostanie ci przypisany unikatowy numer referencyjny, na podstawie którego będziesz mógł sprawdzić status wysłanego dokumentu. Pamiętaj o UPO!

Aktualność aplikacji

Do złożenia deklaracji drogą elektroniczną potrzebny będzie program Adobe Acrobat Reader w wersji co najmniej 8.1.4. wraz ze specjalną wtyczką.

Bardzo ważna jest aktualność oprogramowania! W przypadku, gdy w roku ubiegłym przesyłałeś formularze podatkowe drogą elektroniczną bez podpisu kwalifikowanego, konieczne jest ponowne pobranie i zainstalowanie wtyczki. Wtyczka zainstalowana w roku ubiegłym uniemożliwi przesłanie rozliczenia w tym roku.

Wtyczkę znajdziesz pod adresem: e-deklaracje.mf.gov.pl, a aktualną wersję programu Adobe Rea der umieściliśmy na naszym CD, możesz ją również pobrać ze strony: www.adobe.com/pl/

Wybierz właściwy PIT

Drogą elektroniczną można złożyć:

PIT-16: formularz dla osób chcących korzystać z opodatkowania w formie karty podatkowej
PIT-16a: deklaracja o wysokości składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne, która została zapłacona i odliczona od karty podatkowej w poszczególnych miesiącach roku podatkowego
PIT-19a: informacja o wysokości składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne, która została zapłacona i odliczona od zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów osób duchownych w poszczególnych kwartałach roku podatkowego 2010
PIT-28: zeznanie o wysokości uzyskanego przychodu, wysokości dokonanych odliczeń i należnego ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych
PIT-36: dla osób wykazujących przychody z działalności gospodarczej oraz działów specjalnych produkcji rolnej, najmu i dzierżawy, które są opodatkowane na zasadach ogólnych
PIT-36 L: przeznaczony dla osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą, działy specjalne produkcji rolnej opodatkowane na zasadach podatku liniowego (19 proc.)
PIT-37: dla podatników mających przychody ze źródeł innych niż działalność gospodarcza, które są opodatkowane na zasadach ogólnych według skali podatkowej
PIT-38: w którym wykazujemy przychody kapitałowe z inwestycji giełdowych związanych z obrotem papierami wartościowymi czy instrumentami pochodnymi
PIT-39: przeznaczony dla osób osiągających przychody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych dotyczących nieruchomości

Przez internet złożysz również załączniki do wszystkich wymienionych deklaracji.

UWAGA! Numer referencyjny nie jest dowodem złożenia zeznania!

Wysłanie dokumentu nie jest równoznaczne z jego złożeniem! Wygenerowany numer referencyjny nie jest Urzędowym Poświadczeniem Odbioru! Po wysłaniu deklaracji jest ona przetwarzana przez system, który weryfikuje dane identyfikacyjne zamieszczone w zeznaniu z danymi zawartymi w systemie centralnym, a także sprawdza, czy deklaracja nie jest duplikatem oraz czy nie złożono wcześniej zeznania za ten sam okres. W wyniku negatywnej weryfikacji system odrzuca przesłaną deklarację, nadając jej odpowiedni status. W przypadku pozytywnej weryfikacji, jaką daje wyłącznie otrzymanie statusu 200 i komunikatu „Przetwarzanie dokumentu zakończone poprawnie”, musisz pobrać Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO).

Obraz

Wybrane dla Ciebie