AktualnościPlayStation 5 Pro w przyszłym roku stanie się jeszcze lepsze. "PSSR2 to duże usprawnienie"

PlayStation 5 Pro w przyszłym roku stanie się jeszcze lepsze. "PSSR2 to duże usprawnienie"

Wedle krążących po sieci plotek, Sony szykuje pokaźnych rozmiarów aktualizację swojej technologii skalowania obrazu, znanej jako PSSR, bądź też PlayStation Spectral Super Resolution, a zadebiutować ma ona już w przyszłym roku.

PlayStation 5 Pro
PlayStation 5 Pro
Źródło zdjęć: © Sony

Coraz więcej sprzętów polega już nie tylko na własnych podzespołach, ale także na technologii skalowania obrazu celem wygenerowania wyraźnej i pełnej szczegółów grafiki. Nie inaczej jest w przypadku konsol, a dokładniej – PlayStation 5 Pro. Jest to pierwszy przedstawiciel rodziny, który został wzbogacony o funkcję znaną pod mianem PlayStation Spectral Super Resolution, częściej przedstawianą jako po prostu PSSR. Jeśli wierzyć plotkom, w bliżej niezidentyfikowanym okresie przyszłego roku ma ona doczekać się pokaźnej aktualizacji, która usprawni jej działanie. Nie zabrakło jednak haczyka, jako że wykorzystanie pełni potencjału PSSR2 będzie prawdopodobnie wymagało od twórców gier przygotowanie specjalnych łatek do ich produkcji.

PSSR2 ma zadebiutować w przyszłym roku

Informacje na temat nadciągającego następcy PlayStation Spectral Super Resolution pochodzą od youtubera Moore's Law Is Dead, który miał okazję porozmawiać z anonimowym deweloperem obeznanym z tematem. Nowinki w kontekście rzeczonej technologii Sony zostały przedstawione na poniższym materiale wideo (możemy go przewinąć do 11 minuty, jako że wtedy poruszona zostaje kwestia PSSR2):

PS6 & PSSR2 Dev Update | AMD RDNA4 2026 Price Leak | Micron Kills Crucial DDR5 [November Loose Ends]

Napomknięty anonimowy pracownik branży gier przekazał, iż japońska korporacja opracowała aplikację znaną obecnie jako PSML Replay. Służy ona do eliminowania błędów i artefaktów wizualnych wynikłych z zaimplementowania PSSR w danym tytule. Świadczy to o tym, że Sony jest w pełni świadome problemów, jakie może wywołać jego rozwiązanie i stara się je wyeliminować. Co ciekawe, przedsiębiorstwo podobno oferuje deweloperom więcej narzędzi związanych z PlayStation Spectral Super Resolution niż AMD w kontekście swojego FSR 3 i FSR 4, co owa osoba związana z gamedevem skwitowała krótkim "lol".

Na tym jednak lista nowości się nie kończy. Przyszły rok ma przynieść także funkcję przedstawioną jako Multi-Frame Super Resolution 2, aczkolwiek szczegóły na jej temat pozostają nieznane. O to, czego udało się dowiedzieć Moore's Law Is Dead:

W niektórych dokumentach, do których mamy dostęp, pojawia się obecnie termin "Multi-Frame Super Resolution 2" lub "MFSR2" (wewnętrznie PSSR nazywane jest "MFSR1"). MFSR2 najwyraźniej wykorzystuje zaktualizowany algorytm, który "zmniejsza zapotrzebowanie na niektóre dane wejściowe", zmniejsza ilość wykorzystywanej pamięci i "skraca czas przetwarzania przez procesor graficzny", zapewniając jednocześnie (rzekomo) lepszą jakość obrazu. Wykorzystuje również całkowicie nowe API. Nie jest to zwykła aktualizacja "0.5", ale ogromna zmiana.

Anonimowy pracownik branży gierFragment rozmowy z twórcą kanału Moore's Law Is Dead

Niezwykle istotna w tym wszystkim jest wzmianka, że Sony nie ma zamiaru porzucić autorskiej technologii na rzecz tej opracowanej przez AMD. Z przekazanych informacji wynika, iż PSSR będzie rozwijane niezależnie od FSR, a PlayStation 5 Pro w przyszłym roku otrzyma wsparcie zarówno dla FSR 4, jak i PSSR 2. Zostało podkreślone, iż jest to "ogromne usprawnienie", które powinno wyeliminować większość bolączek trapiących swój pierwowzór.

Główny problem polega na tym, że wykorzystanie nowej odsłony PlayStation Spectral Super Resolution raczej będzie wymagało przygotowania specjalnej łatki do gry, więc sam debiut funkcji nie sprawi, iż automatycznie skorzysta z niej większość produkcji wydanych na konsolę.

Jakub Dmuchowski, redaktor pcformat.pl

Źródło artykułu:YouTube

Wybrane dla Ciebie