InternetPoczta we własnej domenie

    Poczta we własnej domenie

    Jeśli prowadzisz własny blog lub internetowy biznes i poważnie podchodzisz do tematu działalności w sieci, powinieneś zadbać o adres e-mailowy, który będzie działał w twojej domenie. Pokazujemy, jak skonfigurować domenę i założyć prywatną skrzynkę.

    Poczta we własnej domenie

    W poprzednim numerze PC Formatu opisaliśmy, jak zarejestrować konto i jak założyć serwer w firmie CAL.pl. Jeśli w oparciu o nasze wskazówki uruchomiłeś już prywatną stronę, sklep lub blog, korzystając na przykład z kreatora stron lub szybkiego instalatora skryptów Installatron, powinieneś teraz zadbać o profesjonalnie wyglądający adres e-mailowy w twojej domenie. Pamiętaj, że w ramach każdego pakietu hostingowego w CAL.pl otrzymujesz za darmo dowolnie wybraną domenę. W warsztatach pokazujemy, jak poprawnie skonfigurować domenę, czyli podpiąć ją pod serwer. Dowiesz się też, jak założyć i skonfigurować skrzynki e-mailowe, które będą działały w twojej domenie, dzięki czemu udostępnisz swoim fanom lub klientom adres w formie imie.nazwisko@twojadomena.pl. Proces konfiguracji domeny i skrzynek e-mailowych opisujemy na przykładzie popularnego panelu zarządzania serwerem DirectAdmin, który dostępny jest w CAL.pl.

    Podpinanie domeny pod serwer i jej konfiguracja

    Warunkiem otrzymania darmowej domeny w CAL.pl (.pl, .com.pl, .net.pl lub regionalnej, np. waw.pl) jest zgłoszenie się do biura obsługi klienta po uprzednim opłaceniu dowolnej usługi hostingowej na rok. Zanim jednak wybierzesz swój adres, upewnij się, czy taka domena jest wolna. Możesz to sprawdzić bezpośrednio na stronie http://cal.pl. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby podpiąć pod serwer domenę od innego usługodawcy.

    Krok 1

    Zaloguj się do panelu DirectAdmin w usłudze CAL.pl. W przeglądarce wpisz adres http://panel.cal.pl i w polach tekstowych wpisz login i hasło. Otrzymałeś je w wiadomości e-mailowej potwierdzającej aktywację twojego serwera. Kliknij Zaloguj.

    Krok 2

    W sekcji Twoje konto kliknij odnośnik Dodaj nową skrzynkę e-mail.

    Obraz

    Krok 3

    Na kolejnej stronie wyświetli się formularz dodawania nowej domeny do konta. W polu Nazwa domeny wpisz adres domeny, której jesteś już posiadaczem, np. pcformat.pl. Nie ma znaczenia, czy domena jest zarejestrowana w CAL.pl, czy u innego rejestratora. Pozostałe opcje pozostaw bez zmian. Aby zakończyć dodawanie domeny, kliknij przycisk Dodaj domenę.

    Obraz

    Krok 4

    Teraz powinieneś przejść do panelu zarządzania twoją domeną. W CAL.pl możesz zarządzać domeną po zalogowaniu się w Centrum Klienta pod adresem http://centrum.cal.pl. Otwórz tę stronę w nowej karcie przeglądarki, w sekcji Domeny Internetowe kliknij odnośnik Zarządzanie domenami i przypisz swojej domenie adresy DNS. Dla serwera w CAL.PL adresy są następujące: ns1.cal.pl i ns2.cal.pl. Jeśli posiadasz domenę u innego rejestratora, w sposób analogiczny w panelu zarządzania domeną przypisz jej powyższe adresy DNS.

    Obraz

    Krok 5

    Wróć do karty z panelem DirectAdmin i przejdź do jego strony głównej. Zobaczysz listę przypisanych do serwera domen. Kliknij teraz dodaną w kroku domenę, w naszym przykładzie pcformat.pl.

    Obraz

    Nawet cztery miesiące abonamentu gratis

    Jeżeli masz już hosting w innej firmie i chcesz przenieść się do CAL.pl, zgłoś się do biura obsługi klienta. Warunkiem skorzystania z promocji jest posiadanie kopii faktury lub kopii potwierdzenia wykonania przelewu, które udowodnią posiadanie usługi w innej firmie. Przy zamówieniu dowolnego pakietu hostingowego i opłaceniu abonamentu za usługę na cały rok otrzymasz darmowe przedłużenie abonamentu o czas, jaki pozostał ci do wygaśnięcia usługi w dotychczasowej firmie hostingowej. W ramach promocji można uzyskać do czterech miesięcy abonamentu gratis.

    Zakładanie poczty i odbieranie wiadomości

    W ramach każdego hostingu w CAL.pl możesz założyć dowolną liczbę skrzynek pocztowych we własnej domenie. W warsztacie pokazujemy, jak założyć skrzynkę o profesjonalnym adresie.

    Krok 1

    Po wybraniu domeny w panelu DirectAdmin możesz założyć skrzynkę pocztową. W sekcji Zarządzanie skrzynkami e-mail kliknij odnośnik Dodaj następną domenę.

    Obraz

    Krok 2

    Na kolejnej stronie pojawi się formularz zakładania skrzynki. W polu Użytkownik POP3 wpisz nazwę użytkownika, np. jan.kowalski lub kontakt, aby utworzyć odpowiednio adres jan.kowalski@pcformat.pl lub kontakt@pcformat.pl. W kolejnych dwóch polach podaj hasło. Możesz je wygenerować automatycznie, klikając przycisk . W ostatnim polu możesz zdefiniować rozmiar skrzynki mierzony w megabajtach. Jeśli chcesz, by pojemność skrzynki była nielimitowana, pozostaw wartość 0 i kliknij Załóż.

    Obraz

    Krok 3

    Jeśli dane zostały wprowadzone poprawnie, zobaczysz komunikat o poprawnym utworzeniu skrzynki. Twoje konto jest już gotowe. Poniżej zobaczysz dane niezbędne do skonfigurowania skrzynki w programie pocztowym. Zanotuj je, jeśli chcesz odbierać pocztę np. w Thunderbirdzie lub Outlooku.

    Obraz

    Odbieranie poczty

    Pocztę możesz odbierać na dwa sposoby – wpisując w przeglądarce adres https://poczta.cal.pl lub wykorzystując adres swojej domeny internetowej z dodanym na końcu adresu /poczta, np. http://pcformat.pl/poczta.

    Krok 1

    Po wpisaniu adresu webmaila w CAL.pl (lub we własnej domenie) w polu Nazwa wprowadź pełny adres e-mailowy utworzony w panelu administracyjnym, np. kontakt@pcformat.pl, i ustalone wcześniej hasło. Następnie kliknij przycisk Zaloguj.

    Obraz

    Krok 2

    Po poprawnym zalogowaniu zostaniesz przeniesiony do usługi webmail (domyślnie będzie to Roundcube), która pozwala na wysyłanie i odbieranie wiadomości z poziomu przeglądarki. Interfejs poczty jest bardzo prosty i intuicyjny, dzięki czemu nie powinieneś mieć problemów z obsługą swojej skrzynki. Jeśli jednak wolisz używać programu pocztowego, dodaj w nim swoje nowe konto, wprowadzając dane, które otrzymałeś po utworzeniu konta e-mailowego – zgodnie z krokiem 3 poprzedniego warsztatu.

    Obraz

    Dodatkowe możliwości konfiguracji kont pocztowych

    DirectAdmin daje znacznie większe możliwości zarządzania pocztą e-mailową we własnej domenie. Pokazujemy, jak utworzyć automatyczne odpowiedzi, wiadomości urlopowe i jak przekierować pocztę na inny adres.

    Tworzenie autorespondera

    Jeśli chcesz, aby po otrzymaniu każdej wiadomości była wysyłana automatyczna odpowiedź, na przykład potwierdzająca dotarcie e-maila, skonfiguruj własnego autorespondera.

    Krok 1

    Zaloguj się w panelu DirectAdmin i przejdź do sekcji dotyczącej zarządzania własną domeną. W części Zarządzanie skrzynkami e-mail kliknij odnośnik Autorespondery i na kolejnej stronie naciśnij Załóż nowy autoresponder.

    Obraz
    Obraz

    Krok 2

    W polu Adres respondera wpisz nazwę konta w swojej domenie, dla którego chcesz utworzyć automatyczne wysyłanie wiadomości zwrotnych. W polu tekstowym poniżej wpisz treść wysyłanej wiadomości, po czym kliknij Załóż. Od tego momentu każdy, kto wyśle dowolną wiadomość na wskazany adres, otrzyma błyskawicznie automatyczną odpowiedź.

    Wiadomości urlopowe

    Jeżeli wybierasz się na urlop w określonym terminie i chcesz poinformować o tym osoby, które przesyłają ci e-maile, warto utworzyć tzw. wiadomość urlopową.

    Krok 1

    W panelu konfiguracyjnym twojej domeny, w sekcji Zarządzanie skrzynkami e-mail, kliknij odnośnik Wiadomości urlopowe, a następnie naciśnij Ustaw wiadomość informującą o urlopie.

    Obraz
    Obraz

    Krok 2

    Na kolejnej stronie rozwiń listę Konto i wybierz z niej adres, dla którego chcesz skonfigurować wiadomość urlopową, a następnie wpisz jej treść poniżej.

    Obraz

    Krok 3

    W polach Początek urlopu i Koniec urlopu wprowadź odpowiednie daty – wiadomości zwrotne będą wysyłane tylko w tym terminie. Naciśnij Załóż.

    Przekierowywanie poczty

    W trakcie urlopu warto przekazywać otrzymywaną pocztę np. koledze, który na czas wypoczynku przejął twoje obowiązki. Znacznie usprawni to kontakt z klientami firmy.

    Krok 1

    W panelu konfiguracyjnym twojej domeny, w sekcji Zarządzanie skrzynkami e-mail, kliknij odnośnik Przekierowanie poczty, a następnie naciśnij Załóż nowe przekierowanie poczty.

    Obraz
    Obraz

    Krok 2

    Na kolejnej stronie kreatora, w polu Nazwa przekierowania, wpisz nazwę wybranego konta, z którego wiadomości będą przekierowywane. W polu poniżej wpisz docelowy adres, na który będzie dostarczana korespondencja. Możesz podać klika adresów, rozdzielając je przecinkami.

    Obraz
    internete-mailwww

    Wybrane dla Ciebie