AktualnościPodręczniki gratis

    Podręczniki gratis

    W tym roku Polska wykona duży krok w stronę wprowadzenia cyfrowej szkoły. Od września uczniowie i nauczyciele będą mieli do dyspozycji darmowe e-podręczniki dla szkoły podstawowej, gimnazjum i liceum. Będzie można z nich korzystać na komputerze i urządzeniach mobilnych.

    Podręczniki gratis

    Projekt obejmuje powstanie e-podręczników do 14 przedmiotów, które będą obejmowały cały okres edukacji szkolnej. Pierwsze, kompletne e-podręczniki zadebiutują we wrześniu 2015 r., będzie ich kilkanaście. Przeglądając stronę internetową epodreczniki.pl , która będzie główną platformą ich dostarczania, można zorientować się, że bardziej zaawansowane są prace nad podręcznikami z matematyki oraz informatyki, niż nad pomocami z przedmiotów przyrodniczych czy humanistycznych, które w wielu wypadkach nie są wypełnione treścią. Niestety nie ma informacji o datach premiery poszczególnych składników e-podręczników. Pustki w serwisie oraz wcześniejsze zamieszanie wokół koordynatorki, która została zdymisjonowana decyzją szefowej MEN Joanny Kluzik-Rostkowskiej w grudniu 2014 r. za błędy w zarządzaniu, sugeruje, że nie wszystkie e-podręczniki będą gotowe w listopadzie 2015 r., kiedy upływa deklarowany termin realizacji projektu. Mimo opóźnień gotowe książki oraz fragmenty treści pozostałych pozwalają zorientować się, jak będą wyglądały polskie darmowe e-podręczniki.

    Generator zadań

    Rządowe e-podręczniki nie są prostym przeniesieniem treści istniejących, papierowych pomocy naukowych do internetu. Układ projektu oraz treść podręczników były od początku opracowywane z myślą od elektronicznej formie udostępniania. Dzięki temu w e-podręcznikach jest wiele innowacyjnych rozwiązań, dostępnych tylko w formie elektronicznej. Najlepszym przykładem jest generator zadań zintegrowany z podręcznikiem do matematyki.

    W tradycyjnych podręcznikach uczniowie rozwiązują te same zadania sprawdzane przez nauczyciela. W e-podręczniku każdy, kto wejdzie na stronę z zadaniem z matematyki, otrzyma zadanie z innymi wartościami liczbowymi, a wynik zweryfikuje program.

    – Wyobraźmy sobie, że uczniowie mają policzyć procent z danej liczby. – tłumaczy dr Jacek Stańdo z Politechniki Łódzkiej, pomysłodawca generatora zadań. – W papierowych podręcznikach rozwiązywaliby jedno zadanie, np. liczyliby 20 proc. z 40. Zadanie generatorowe polega na losowaniu przez system odpowiednich liczb, dzięki temu mamy bardzo dużo wariantów zadania, np. 25 proc. z 34, 27 proc. z 82, 56 proc.*92 itd. – dodaje.

    Generator bazuje na zaprogramowanym algorytmie i generatorze liczb pseudolosowych. Jest wykorzystywany zarówno do wyświetlania zadań otwartych („podaj wynik”), jak i zamkniętych („prawda/fałsz”).

    Innowacje w humanistyce

    Innowacyjne podejście do przekazywania i sprawdzania wiedzy widać także w e-podręcznikach do nauk humanistycznych. W treści lekcji zamieszczona jest duża liczba materiałów multimedialnych, przede wszystkim nagrań wideo. Nie brakuje też zadań interaktywnych takich jak quizy, „prawda/fałsz”, „uzupełnij lukę” czy krzyżówki.

    Przykładem innowacyjnego podejścia do przekazywania wiedzy jest wykorzystanie interaktywnych, 360-stopniowych panoram, które pod względem funkcjonalności przypominają Widok ulicy w Mapach Google. Twórcy e-podręczników umożliwią np. interaktywną podróż po Czarnolasie, miejscu, w którym żył i tworzył Jan Kochanowski. Interaktywne panoramy pozwolą zajrzeć do pomieszczeń w dworku, przejść się po okolicy, a także sprawdzić, co widać na zdjęciu, dzięki ikonom aktywującym opisy ważniejszych obiektów. Podobne panoramy będą wykorzystane także do wzbogacenia podręczników do historii (zamki) i do geografii (krajobrazy). Panoramy, podobnie jak pozostałe zasoby edukacyjne w e-podręcznikach, są opracowywane z myślą o niepełnosprawnych. Dzięki temu np. oprócz wydrukowania treści w alfabecie Braille’a będzie można wysłuchać nagranej przez lektora opowieści o panoramie. Niestety w chwili pisania tekstu w projektach nie było jeszcze osadzonych panoram, więc nie mogliśmy ich osobiście przetestować. Trafiliśmy natomiast na klipy audio nagrane przez lektora, wszystkie bardzo dobrej jakości.

    Zasoby dodatkowe

    W serwisie jest także duży zbiór materiałów dodatkowych, które można wykorzystywać niezależnie od podręczników. Wśród nich są nagrania wykładów, scenariusze lekcji, mapy, karty pracy. Obecna kolekcja zasobów dodatkowych jest związana z podstawą programową, czyli materiałem, który obowiązkowo trzeba poznać w szkole. Katalog ukończonego projektu ma liczyć 2500 elementów. Z czasem zostanie rozbudowany, w tym także o dodatkowe materiały, rozszerzające wiedzę, które wykraczają poza podstawę programową.

    Częścią katalogu zasobów dodatkowych są książki i wiersze z serwisu Wolne Lektury , czyli kolekcji ponad 3 tys. dzieł literatury, które nie są chronione prawem autorskim. Kilkaset jest dostępnych w formie profesjonalnie przygotowanych audiobooków czytanych przez znanych aktorów, np. Danutę Stenkę, Jana Peszka czy Andrzeja Chyrę.

    Wsparcie dla nauczycieli

    Integralną częścią projektu jest bezpłatny, internetowy kurs dla nauczycieli. Można dowiedzieć się z niego, w jaki sposób korzystać z e-podręczników oraz, szerzej, z e-zasobów w uczeniu i nauczeniu. W ciągu 48 godzin pedagodzy poznają zagadnienia prawa autorskiego w kontekście wykorzystywania zasobów internetowych w edukacji, kolejny kurs zaznajamia z nowymi mediami i ich rolą w procesie kształcenia. Kolejne dwie części dotyczą bezpośrednio e-podręczników: funkcjonalności oraz metodyki pracy w klasie. Z tego ostatniego bloku można dowiedzieć się, w jaki sposób opracować scenariusz, który integruje zasoby z platformy epodreczniki.pl z tradycyjnymi materiałami dydaktycznymi.

    Platforma technologiczna

    Obraz

    Wszystkie treści związane z e-podręcznikami są dostępne w ramach wolnej licencji Creative Commons 3.0 Uznanie Autorstwa. Dzięki temu można je powielać oraz modyfikować bez obaw o naruszenie praw autorskich. E-podręczniki są przygotowane przy użyciu standardu HTML5, dzięki czemu można korzystać z nich na dowolnej platformie. Poznańskie Centrum Superkomputerowo-Sieciowe, które odpowiada za aspekt technologiczny projektu, oprócz strony internetowej opracowało aplikacje mobilne dla systemów Android , iOS i Windows. Choć aplikacje korzystają z centralnego repozytorium danych w chmurze, mają także funkcjonalność offline, co ułatwi wykorzystanie lekcji w szkole, gdzie uczniowie zazwyczaj tylko mogą marzyć o dostępie do Wi-Fi. Aplikacja na stronie WWW ma umożliwiać także eksport wybranych informacji do plików PDF lub EPUB, z których można korzystać na czytnikach z e-papierem. Niestety w momencie pisania tekstu funkcjonalność ta była niedostępna, podobnie jak mechanizm kont użytkownika. Ten ma umożliwić personalizację treści, np. zaznaczanie i komentowanie, współdzielenie notatek, wyników i postępów w nauce, co umożliwi współpracę pomiędzy uczniem a nauczycielem w oparciu o nową platformę. W przyszłości e-podręczniki dzięki API mają być integrowane z innymi platformami, np. dziennikami elektronicznymi, w których będą mogły pojawiać się chociażby wyniki prac domowych z e-podręcznika.

    Niedociągnięcia

    Brak mechanizmu logowania i personalizacji to nie jedyne niedociągnięcie e-podręczników. Pomijając to, że większość treści jest niegotowa, można trafić na opracowane lekcje, w których elementy takie jak zdjęcia są zamarkowane. W podręcznikach do matematyki zauważyliśmy zadania niedostosowane do poziomu ucznia (zbyt trudne) oraz brak mechanizmu sprawdzania w zadaniach, gdzie bez problemu można by z niego skorzystać.

    Problemem jest też brak spójności redakcyjnej pomiędzy podręcznikami z różnych dziedzin. Na przykład w podręcznikach do biologii przed każdą lekcją jest ramka z podsumowaniem informacji, które uczeń powinien opanować po przerobieniu lekcji. W e-podręcznikch humanistycznych takich elementów brakuje. Brak spójności może być konsekwencją rozdzielenia zadań związanych z opracowywaniem podręczników pomiędzy zespoły wywodzące się z różnych uczelni. Za e-podręczniki do przedmiotów przyrodniczych odpowiada Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu, zaś za podręczniki do przedmiotów humanistycznych Uniwersytet Wrocławski. Zespoły te nie mają zresztą wielkiego doświadczenia w opracowywaniu podręczników – Ministerstwo zwróciło się do uczelni po tym, jak przetarg na opracowanie e-podręczników zignorowały największe wydawnictwa edukacyjne. Tylko podręcznik do edukacji wczesnoszkolnej jest opracowywany przez firmę z doświadczeniem w dziedzinie tworzenia podręczników.

    Czy warto korzystać?

    E-podręczniki z pewnością nie mogą obecnie zastąpić tradycyjnych, papierowych podręczników. Szkoły nie mają możliwości wyposażenia uczniów w tablety, w większości placówek nie ma infrastruktury pozwalającej na bezprzewodowe korzystanie z internetu. Zresztą idea korzystania wyłącznie z elektronicznych treści w procesie edukacji jest kontrowersyjna, szczególnie w kontekście problemów z uwagą i koncentracją wywoływanych nadużywaniem urządzeń elektronicznych przez dzieci. E-podręczniki sprawdzą się natomiast jako baza dodatkowych materiałów dla nauczycieli. Nic nie stoi na przeszkodzie, by jako pracę domową zadać wykonanie serii ćwiczeń z e-podręcznika. Interaktywne elementy mogą pomóc zainteresować uczniów tematem lekcji. Materiały z pewnością będą cieszyły się także popularnością wśród uczniów, którzy będą zaglądać na witrynę internetową w poszukiwaniu informacji, tak jak na Wikipedię.

    Komercyjne e-podręczniki

    Rządowy e-podręcznik to nie jedyny projekt tego typu na naszym rynku. Własne propozycje oferują także wydawnictwa edukacyjne WSiP i Nowa Era. Są to cyfrowe wersje papierowych podręczników sprzedawanych przez te firmy. Szczególnie ciekawie wypadają podręczniki Nowej Ery, które są czymś więcej niż PDF-em z treścią książki. Cyfrowe wersje podręczników, które są przeznaczone do pracy równoległej z papierowymi książkami, zawierają animacje z elementami interaktywnymi, nagrania i klipy wideo. Treść można personalizować dzięki notatkom, które po zalogowaniu się do konta użytkownika są synchronizowane pomiędzy urządzeniami. Niestety w wersji elektronicznej dostępne obecnie jest tylko 19 podręczników do szkoły podstawowej i do gimnazjum.

    Wybrane dla Ciebie