Podwodne zdjęcie

Do wykonania efektownego podwodnego zdjęcia jest potrzebny odpowiedni sprzęt fotograficzny, sceneria i oświetlenie. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, by zamiast drogiego aparatu użyć do tego zadania programu GIMP.

Podwodne zdjęcie

W poprzednim odcinku kursu GIMP-a opublikowaliśmy test aparatów o zwiększonej wytrzymałości, które świetnie się nadawały do robienia zdjęć w trudnych warunkach, np. pod wodą. Jest to jednak dość drogi sprzęt. Jeśli nie masz odpowiedniego aparatu, możesz wykonać manipulację w programie graficznym. W warsztacie pokazujemy, jak utworzyć fotografię reklamową podobną do tej, która ilustrowała artykuł z testu aparatów z poprzedniego numeru PC Formatu.

Pamiętaj, że w analogiczny sposób możesz umieszczać pod wodą nie tylko przedmioty, ale z powodzeniem wykonasz też podwodny portret lub dowolny fotomontaż składający się z wielu zdjęć.

Przygotowanie zdjęć i wycinanie obiektu

W pierwszej kolejności poszukaj zdjęć, z których wykonasz fotomontaż. Głównym ujęciem, które posłuży jako sceneria, będzie fotografia podwodna. Poszukaj odpowiedniego kadru w internecie, np. w Google lub banku zdjęć, podając frazę wyszukiwania: underwater. Pamiętaj o prawach autorskich przy wykorzystywaniu cudzego zdjęcia. Darmowych zdjęć możesz szukać w serwisie http://sxc.hu, a komercyjnych np. w serwisie http://fotolia.pl.

Krok 1

Uruchom program GIMP i z menu Plik wybierz opcję Otwórz. W otwartym oknie Otwarcie obrazu wybierz z dysku fotografię podwodną, w naszym przykładzie podwodne.jpg, i kliknij przycisk Otwórz.

Krok 2

W okienku warstw powiel warstwę źródłową, klikając na niej prawym przyciskiem myszy i wybierając z menu kontekstowego opcję Duplikuj warstwę.

Krok 3

Teraz przygotuj fotografie obiektów, które chcesz umieścić pod wodą, i otwórz je w nowych kartach w programie GIMP. W naszym przykładzie jest to zdjęcie aparatu cyfrowego. W celu wczytania fotografii do programu wybierz z menu Plik opcję Otwórz. Następnie w oknie Otwarcie obrazu wybierz z dysku zdjęcie, np. aparat.jpg, i kliknij Otwórz.

Krok 4

Musisz teraz wyciąć obiekt ze zdjęcia. Najlepszy efekt uzyskasz, wykorzystując z przybornika narzędzie Ścieżki. Starannie obrysuj obiekt aż do uzyskania efektu podobnego jak w naszym przykładzie. Pamiętaj, że w celu zwiększenia wygody pracy najlepiej jest powiększyć obszar roboczy do 200 albo nawet 400 procent.

Obraz

Krok 5

Po obrysowaniu obiektu, mając wciąż zaznaczone narzędzie Ścieżki, w zakładce Opcje narzędzia kliknij przycisk Zaznaczenie ze ścieżki. Skopiuj teraz do schowka zaznaczony obiekt, posługując się skrótem klawiszowym [Ctrl]+[C] lub wybierając z menu kolejno opcje Edycja oraz Skopiuj.

Krok 6

Przejdź teraz do zakładki z głównym zdjęciem i wklej skopiowany wcześniej obiekt, posługując się skrótem [Ctrl]+[V] lub wybierając z menu Edycja, a potem Wklej. Na ekranie pojawi się wklejony obiekt, a w okienku warstw zobaczysz warstwę o nazwie Oderwane zaznaczenie. Przekonwertuj ją do normalnej postaci, klikając na niej prawym przyciskiem myszy i wybierając z kontekstowego menu opcję Do nowej warstwy.

Obraz

Obróbka kolorystyczna i detale

Na tym etapie musisz przygotować odpowiednią tonację kolorystyczną, która będzie spójna z podwodną scenografią. Pokazujemy też, jak dodać drobne detale, takie jak cień i rozmycie.

Krok 1

Na początek dodaj odrobinę cienia dla wklejonego obiektu. Zwiększy on naturalność całkowitego ujęcia. W tym celu z menu Filtry wybierz Światło i cień i Rzucanie cienia, a następnie w otwartym oknie, zmieniając wartości dla wszystkich pól, dopasuj odpowiedni cień dla swojego projektu. W naszym przykładzie ustawione parametry wyglądają tak:

Obraz

Krok 2

Teraz przystąp do modyfikacji kolorystyki. Z menu Kolory wybierz Balans kolorów i w oknie o tej samej nazwie usuń zaznaczenie z pola obok opcji Zachowanie iluminacji. Upewnij się, że w sekcji Wybór modyfikowanego zakresu jest zaznaczona opcja ółtony. Następnie zmodyfikuj położenie suwaków w taki sposób, jak w naszym przykładzie. Nie zatwierdzaj jeszcze zmian. Teraz zaznacz opcję Cienie i ustaw suwaki jak w naszym przykładzie. Na koniec zaznacz opcję Światła i raz jeszcze zmień położenie suwaków, jak poniżej. Możesz już zatwierdzić wszystkie zmiany, klikając przycisk OK.

Obraz
Obraz
Obraz

Krok 3

Po zmianie kolorystyki obiektu nasza fotografia wygląda tak jak poniżej. Utwórz teraz kopię warstwy z wklejonym obiektem. Kliknij na utworzonej kopii warstwy prawym przyciskiem myszy i wybierz z kontekstowego menu opcję Dopasuj warstwę do wymiarów obrazu. Następnie z menu Filtry kolejno wybierz opcje: Rozmycie oraz Rozmycie ruchu.

Obraz

Krok 4

W otwartym oknie Rozmycie ruchu, w sekcji Typ rozmycia zaznacz Liniowy i zmień wartości suwaków w sekcji Parametry rozmycia, np. tak jak w naszym przykładzie. Pamiętaj, że wartość powinna być dobrana indywidualnie, w zależności od wielkości obrazu źródłowego i wielkości wklejonego obiektu. Kliknij OK. W okienku warstw zmień Tryb krycia poruszonej warstwy na Nasycenie.

Obraz

Krok 5

Powiel jeszcze poruszoną warstwę i tym razem ustaw jej Tryb krycia na Tylko jaśniejsze oraz zmień Krycie na wartość 50.

Krok 6

W celu poprawienia efektu końcowego kliknij prawym przyciskiem na najwyższej warstwie oraz wybierz z kontekstowego menu opcję Dodaj maskę warstwy. W otwartym okienku, w sekcji Początkowa maska warstwy zaznacz Biała i kliknij przycisk Dodaj.

Krok 7

Z przybornika wybierz narzędzie Pędzel. Ustaw kolor czarny jako pierwszoplanowy i zamaluj fragmenty rozmycia, które są zbędne. W naszym przykładzie zamalowaliśmy okolice obiektywu aparatu.

Obraz

Krople wody i efekt pluśnięcia

Głównym efektem w tym projekcie są krople wody symulujące plusk wrzucanego do niej aparatu. Poszukaj w sieci (w bankach zdjęć lub wyszukiwarce Google) odpowiednich zdjęć rozpryskującej się wody, podając frazę water splash.

Krok 1

W głównym oknie programu wybierz z menu Plik opcję Otwórz jako warstwy. W oknie Otwarcie obrazu wybierz z dysku fotografię rozpryskującej się wody, w naszym przykładzie woda1.jpg, i kliknij przycisk Otwórz.

Krok 2

Zmień Tryb krycia wczytanej warstwy na Dzielenie. Teraz, wybierając z przybornika narzędzie Skalowanie, zmodyfikuj wielkość warstwy z pluskiem wody i kroplami. Aby zachować proporcje podczas skalowania, przytrzymaj wciśnięty klawisz [Ctrl].

Krok 3

Dodaj białą maskę dla warstwy z pluskiem i kroplami i posługując się czarnym pędzlem, zamaluj fragmenty obrazu do uzyskania najlepszego efektu końcowego. W naszym przykładzie zdjęcie po zamalowaniu zbędnych elementów wygląda tak:

Obraz
oprogramowanieporadyfotografia

Wybrane dla Ciebie