Porządkowanie danych
Windows 7 wyposażono w zupełnie nowy element w strukturze plików. Dotychczas mieliśmy do czynienia z folderami oraz plikami. W Windows 7 pojawiły się biblioteki. Dzięki nim z łatwością zapanujesz nad rozmieszczeniem plików w komputerze.
Lokalizacja to nie kopia
Efektywne korzystanie z bibliotek plików w systemie Windows 7 wymaga zmiany przyzwyczajeń. Możesz traktować biblioteki tak jak zwykłe foldery, kopiując i przenosząc do nich pliki z innych miejsc. Jeżeli jednak chcesz umieścić w bibliotece folder tak, żeby nie zajmował w niej miejsca, tzn. bez jego fizycznego przenoszenia z aktualnego miejsca na dysku, i żeby jednocześnie był łatwo dostępny, musisz go dodać do biblioteki jako kolejną lokalizację, a nie kopię.
Z bibliotek korzysta się bardzo podobnie jak z folderów (zwanych też katalogami), ale między tymi elementami występują pewne bardzo istotne różnice. Przede wszystkim pliki i foldery znajdujące się w jednej bibliotece mogą się tak naprawdę znajdować w różnych miejscach na dysku, mogą się nawet znajdować na różnych dyskach, a mimo to dla użytkownika będą dostępne z jednej biblioteki.
W strukturze dysku opartej na folderach pliki oraz katalogi, które się znajdują w jednym folderze, są fizycznie umieszczone na dysku w jednym miejscu.
Użycie bibliotek pozwala na łatwy dostęp do plików o zbliżonej tematyce, ale fizycznie rozmieszczonych w różnych lokalizacjach. Pokazujemy, jak korzystać z bibliotek w Windows 7.
Dozwolone lokalizacje bibliotek
Nie każdy nośnik danych może być dodany jako kolejna lokalizacja do biblioteki plików w Windows 7. System operacyjny dopuszcza następujące miejsca, które mogą być lokalizacjami w bibliotekach:
- Folder na dysku systemowym (zazwyczaj oznaczony literą C:).
- Folder na dysku zainstalowanym wewnątrz komputera, bez względu na liczbę partycji na tym dysku, pod warunkiem że partycje te są widoczne dla systemu.
- Folder na dysku zewnętrznym (ale oczywiście nie będzie dostępu do lokalizacji, jeżeli dysk będzie odłączony).
- Folder na dysku USB flash, ale tylko pod warunkiem, że dany flashdysk jest rozpoznawany przez system jako „dysk twardy”, a nie jako nośnik wymienny. To, jak zostanie rozpoznany dany flashdysk, zależy od producenta urządzenia (flashdysku).
- Folder na dysku sieciowym, ale pod warunkiem że jest on indeksowany lub został udostępniony w tzw. trybie offline.
Uwaga! Nie można dodawać lokalizacji z nośników wymiennych (płyt CD/DVD itp.).
Dodawanie folderów i lokalizacji do biblioteki
To podstawowa czynność, dzięki której możesz, nawet posługując się tylko standardowymi bibliotekami, uporządkować dowolną ilość danych.
Krok 1
W Windows 7 standardowo mamy do dyspozycji cztery biblioteki Dokumenty, Muzyka, Obrazy i Wideo. Najszybciej je wywołasz, klikając ikonę Eksploratora Windows umieszczoną na nowym pasku zadań.
Krok 2
W oknie Biblioteki po dwukrotnym kliknięciu ikony którejkolwiek z bibliotek wyświetli się w oknie lista folderów lub plików znajdujących się w danej bibliotece.
Krok 3
Dodawanie folderów i plików w danej bibliotece jest banalnie proste. Po prostu przeciągasz pliki i foldery do okna otwartej biblioteki lub na jej ikonę, ale uwaga! Taki sposób przenoszenia czy kopiowania plików powoduje, że pliki są fizycznie przenoszone do folderu będącego tzw. domyślną lokalizacją zapisywania biblioteki (np. dla biblioteki Obrazy domyślną lokalizacją jest folder Moje obrazy). Takie umieszczanie danych w bibliotece nie różni się niczym od umieszczania danych w zwykłym folderze.
Krok 4
Chcąc umieścić folder w bibliotece bez przenoszenia fizycznie jego zawartości do domyślnej lokalizacji zapisywania biblioteki, musisz w danej bibliotece dodać lokalizację. Otwórz okno biblioteki – w naszym przykładzie będzie to biblioteka Dokumenty i pod nazwą biblioteki odszukaj wpis Zawiera: Lokalizacji - 2. Dwie lokalizacje to domyślne ustawienie dla każdej z czterech bibliotek standardowo wbudowanych w Windows 7. Kliknij odnośnik widoczny w tym wpisie.
Krok 5
Pojawi się okno Lokalizacje Bibliotek: Dokumenty. Aby dodać kolejną lokalizację, kliknij Dodaj i w kolejnym oknie wskaż folder, np. test, który chcesz zintegrować z daną biblioteką bez fizycznego przenoszenia z niego danych. Wybór folderu zatwierdź, klikając Umieść folder.
Krok 6
Nowe elementy biblioteki możesz także wklejać za pośrednictwem schowka systemowego. Na przykład, gdy zaznaczysz grupę plików w oknie Eksploratora i wciśniesz [Ctrl]+[C], zaznaczone pliki zostaną skopiowane do schowka. Teraz przełącz się na okno biblioteki, do której chcesz dodać nowe pliki, i wciśnij [Ctrl]+[V], co spowoduje wstawienie zaznaczonych plików do biblioteki.
Tworzenie nowych bibliotek
Kiedy zestaw domyślnych bibliotek okazuje się niewystarczający, nic nie stoi na przeszkodzie, by utworzyć własne biblioteki.
Krok 1
Zestaw czterech standardowych bibliotek, z którymi jest instalowany Windows 7, powinien wystarczyć w większości przypadków. Jednak możesz dodać własną bibliotekę. Otwórz okno Biblioteki, a następnie po lewej stronie okna kliknij prawym klawiszem myszki element Biblioteki i z menu kontekstowego wybierz kolejno polecenia Nowy oraz Biblioteka.
Krok 2
W oknie Biblioteki pojawi się nowy element o nazwie Nowa biblioteka. Aby zmienić nazwę nowej biblioteki, kliknij jej ikonę prawym klawiszem myszki i z menu kontekstowego wybierz Zmień nazwę. Pole nazwy biblioteki zostanie uaktywnione i możesz wpisać nową nazwę. W naszym przykładzie wpisaliśmy nazwę Ważne prace.
Krok 3
Nowa biblioteka jest gotowa, ale zanim będzie można umieszczać w niej dane, musisz najpierw podać bibliotece chociaż jeden folder, który będzie określał fizyczną lokalizację nowych plików umieszczanych w bibliotece. Kliknij dwukrotnie ikonę nowo utworzonej biblioteki. Zobaczysz komunikat: Element Ważne pliki jest pusty. Kliknij przycisk Umieść folder.
Krok 4
Pojawi się okno Umieść folder w lokalizacji Ważne pliki. Wskaż folder, który ma się znaleźć w nowo utworzonej bibliotece. Pamiętaj, że pierwszy folder, który w niej umieścisz, ma szczególne znaczenie, gdyż definiuje tzw. domyślną lokalizację zapisywania biblioteki, czyli miejsce na dysku, gdzie znajdzie się nowy plik, który zapiszesz w bibliotece. Dlatego wskazany folder musi się znaleźć na dysku lokalnym – takim, który znajduje się w komputerze, a nie jest do niego tylko co jakiś czas podłączany. Po wskazaniu folderu kliknij Umieść folder.
Krok 5
Po chwili zobaczysz okno biblioteki. Możesz już w niej umieszczać pliki i dodawać kolejne lokalizacje. Pamiętaj o różnicy pomiędzy kopiowaniem folderów do biblioteki (dublujesz wtedy informacje), a dodawaniem lokalizacji.
Organizowanie bibliotek w Windows 7
W Windows 7 nie jesteś skazany na domyślne ustawienia bibliotek w systemie. Możesz dostosowywać nowo utworzoną bibliotekę do typu zawartości (jak to zrobić, pokażemy w pierwszym warsztacie), a także przenosić biblioteki (to zaprezentujemy w warsztacie drugim).
Dostosowywanie biblioteki do typu zawartości
System Windows 7 domyślnie nadaje nowym bibliotekom typ zawartości o nazwie Elementy ogólne. Jednak standardowo obecne w systemie biblioteki: Dokumenty, Muzyka, Obrazy oraz Wideo, różnią się nie tylko ikonami, ale także sposobem prezentacji zawartości. Pokażemy, jak nadać odpowiedni typ zawartości do utworzonej przez ciebie biblioteki.
Krok 1
Zakładamy, że nowo utworzona biblioteka nosi nazwę Ważne pliki. Jej ikona jest inna od standardowych – to ikona biblioteki typu Elementy ogólne. Załóżmy, że potrzebujesz alternatywnej biblioteki na ilustracje. Kliknij bibliotekę prawym klawiszem myszki i z menu kontekstowego wybierz pozycję Właściwości.
Krok 2
Otworzy się okno Właściwości Ważne pliki, w którym typ zawartości danej biblioteki ustalasz, wybierając odpowiednią pozycję z rozwijanej listy. Domyślnym wyborem na tej liście dla nowo utworzonych bibliotek użytkownika jest pozycja Elementy ogólne. Rozwiń listę i zgodnie z naszym założeniem z poprzedniego punktu wybierz z niej pozycję Obrazy. Potwierdź wybór, klikając OK.
Krok 3
Od tej pory wyświetlanie zawartości tak ustawionej biblioteki będzie dostosowane do plików graficznych i cyfrowych fotografii.
Przenoszenie bibliotek
Biblioteka umożliwia zorganizowanie w jednym miejscu wielu folderów zapisanych na różnych dyskach, ale sama biblioteka również jest zapisana na dysku i wiesz, że jest z nią skojarzony folder będący domyślną lokalizacją zapisu w danej bibliotece. Jeżeli np. kupiłeś nowy dysk twardy i chcesz przenieść dotychczasowe biblioteki w nowe miejsce, wystarczy, że zmienisz domyślną lokalizację.
Krok 1
Załóżmy, że chcesz przenieść bibliotekę Dokumenty. Otwórz ją, a następnie kliknij widoczny pod nazwą biblioteki odnośnik Zawiera: Lokalizacji - 2.
Krok 2
W oknie Lokalizacje bibliotek: Dokumenty dodaj nową lokalizację w sposób przedstawiony już wcześniej w warsztacie „Dodawanie folderów i lokalizacji do biblioteki”.
Krok 3
Kliknij nowo dodaną lokalizację prawym klawiszem myszki i z menu kontekstowego wybierz pozycję Ustaw jako domyślną lokalizację zapisywania. Od tej pory każdy nowy plik czy folder, jaki przeniesiesz bądź skopiujesz bezpośrednio do danej biblioteki, będzie fizycznie zapisany w nowej lokalizacji.