Profilowanie okien
Jeden komputer i wielu użytkowników. To typowa sytuacja w większości domów. Jak dopasować peceta do potrzeb poszczególnych osób, które z niego korzystają? Wystarczy umiejętnie się posłużyć wbudowanym w system Windows XP mechanizmem tak zwanych profili.
Profil użytkownika to zestaw informacji opisujący konfigurację systemu dla danego konta użytkownika. W profilu uwzględniane są m.in. takie parametry, jak ustawienia pulpitu Windows, połączenia sieciowe, ustawienia aplikacji. Pierwszy profil jest tworzony dla osoby instalującej system operacyjny, właśnie w czasie instalacji, a ściślej podczas jej pierwszego zalogowania się na swoje konto w komputerze. Dane poszczególnych użytkowników mających swoje profile w systemie Windows XP (czyli swoje konta, na które chociaż raz się zalogowali) są przechowywane na dysku systemowym – najczęściej oznaczonym literą C: – w folderze Documents and Settings (w Windows Vista dane profili przechowywane są w folderze Users). Wewnątrz tego foldera powstaje folder o nazwie odpowiadającej nazwie danego konta użytkownika (np. C:\Documents and Settings\Agnieszka). Uwaga! Nie zobaczysz foldera z nazwą użytkownika, który mimo że ma konto w systemie, jeszcze nigdy się na nie nie zalogował. Wewnątrz foldera z nazwą użytkownika znajdują się jeszcze inne foldery i pliki. Ich krótkie objaśnienie (mają jednakowe nazwy dla każdego użytkownika) znajdziesz w ramce „Składniki profilu użytkownika”.
W Windows XP możesz również definiować tzw. profile sprzętowe. Są niezależne od konfiguracji kont użytkowników i dotyczą ustawień sprzętu. Definiując profile sprzętowe, przygotowujesz zestawy robocze do konkretnych zadań. Przykładowo, jeżeli zamierzasz skanować i drukować, to oczywiście niezbędny jest skaner i drukarka oraz, być może, tablet graficzny, ale z pewnością w czasie skanowania nie będziesz grał. Możesz więc wyłączyć np. zaawansowany kontroler dźwięku, kontrolery gier itp.
Zarządzanie profilami użytkowników
Wiesz już, w którym miejscu dysku są przechowywane dane związane z profilami poszczególnych użytkowników. W warsztacie pokazujemy m.in., w jaki sposób skopiować wybrany profil użytkownika, np. na inną partycję czy dysk twardy, i dzięki temu uchronić dane oraz jak ograniczyć przestrzeń dyskową dla poszczególnych osób.
Krok 1
Uruchom komputer i zaloguj się na konto użytkownika z uprawnieniami administratorskimi. Rozwiń menu Start i kliknij prawym klawiszem myszki ikonę Mój komputer. Z menu kontekstowego wybierz Właściwości.
Krok 2
W oknie Właściwości systemu przejdź do zakładki Zaawansowane, pod którą – w sekcji Profile użytkownika – kliknij przycisk Ustawienia.
Krok 3
W oknie Profile użytkownika wybierz z listy profil, który chcesz skopiować, i kliknij Kopiuj do.
Krok 4
W oknie Kopiowanie do, w polu tekstowym wpisz ścieżkę docelową lub wskaż docelowy folder, klikając przycisk Przeglądaj, a następnie zaznaczając folder myszką w oknie Przeglądanie w poszukiwaniu folderu i klikając OK. Powrócisz do okna Kopiowanie do. Kliknij w nim OK. Dane są zabezpieczone.
Krok 1
Otwórz okno Mój komputer. Kliknij prawym klawiszem ikonę dysku, na którym chcesz ustawić ograniczenia przestrzeni dyskowej (w naszym przykładzie jest to ZAPAS (E:)). Z menu kontekstowego wybierz Właściwości.
Krok 2
W oknie właściwości dysku przejdź do zakładki Przydział. Domyślnie będzie wyświetlona informacja Przydziały dysku wyłączone. Zaznacz pole Włącz zarządzanie przydziałami. Uaktywnią się pozostałe parametry widoczne w oknie.
Krok 3
Zacznij od skonfigurowania ograniczeń dla nowych użytkowników. Zaznacz opcję Ogranicz miejsce na dysku do. Następnie w polu obok ustaw odpowiednią wartość. Pamiętaj o wybraniu z rozwiniętej listy odpowiedniej wartości (domyślnie są zaznaczone kilobajty, a to trochę mało jak na dzisiejsze standardy korzystania z dysków). Oprócz tego wybierz odpowiednią wartość (nieco niższą niż podana wcześniej wartość graniczna), której przekroczenie spowoduje wyświetlenie informacji dla danego użytkownika, że kończy się mu dostępna przestrzeń. Kliknij OK.
Krok 4
W oknie Przydział dysku zapoznaj się z wyświetlaną informacją i kliknij OK. Od tej pory wszyscy nowi użytkownicy, włącznie z tymi, których konta istniały już wcześniej w systemie, będą mieli ograniczoną przestrzeń dyskową na wybranym dysku.
Krok 5
Uwaga! Ponieważ ustawienie przydziałów dotyczy także istniejących kont użytkowników, pamiętaj, żeby ustawić limit miejsca większy od tego, ile już faktycznie zajmuje dane konto. Można edytować ustawienia limitów dla każdego istniejącego konta niezależnie. Aby to zrobić, kliknij widoczny w oknie Właściwości: ZAPAS (E:) przycisk Wpisy przydziałów.
Krok 6
W oknie Wpisy przydziału zobaczysz listę określającą aktualny stan przydziału dla każdego istniejącego konta w systemie. Na przykładowej ilustracji widać dwa wpisy oznaczone jako Ponad limit. Z taką sytuacją spotkasz się wtedy, gdy ustawisz limit mniejszy niż ilość miejsca faktycznie zajmowanego przez poszczególnych użytkowników przed ustawieniem przydziałów dla nich. Jeżeli tak się zdarzy, wyjściem z sytuacji będzie indywidualna edycja ustawień dla konta każdego użytkownika. W tym celu kliknij dwukrotnie wiersz z nazwą użytkownika (w naszym przykładzie PCF Test).
Krok 7
W oknie Ustawienia przydziału dla PCF Test możesz zmodyfikować wartości limitów. Po ich zmianie kliknij K.
Krok 8
Zwróć uwagę, że po zmianie wartości limitów zmieni się także wpis dotyczący stanu przydziału dla danego użytkownika. Pamiętaj, żeby poprawić wszystkie ponadlimitowe wpisy. Jeżeli tego nie zrobisz, to po ponownym uruchomieniu komputera użytkownik, który przekroczy limit, będzie miał kłopoty z zalogowaniem się. Stanie się tak dlatego, że pliki profilu użytkownika nie załadują się poprawnie.
Ustawianie profili sprzętowych
Chcesz, by komputer był uruchamiany ze sprzętem skonfigurowanym do zadań, jakie masz wykonywać? Utwórz profil sprzętowy.
Krok 1
Kliknij prawym przyciskiem myszki ikonę Mój komputer i z menu kontekstowego wybierz Właściwości.
Krok 2
W oknie Właściwości systemu przejdź do zakładki Sprzęt i kliknij Profile sprzętu.
Krok 3
Okno Profile sprzętu zawiera pojedynczy wpis profilu Profil 1. Jest to profil domyślny, w którym wszystkie urządzenia zamontowane w komputerze są włączone. Kliknij przycisk Kopiuj. W oknie Kopiowanie profilu wpisz nazwę dla nowego profilu (np. Praca biurowa) powstałego z kopii profilu domyślnego, kliknij OK i jeszcze raz OK.
Krok 4
Uruchom ponownie komputer. Podczas ponownego uruchamiania zobaczysz menu wyboru profilu sprzętowego. Wybierz utworzony właśnie profil Praca biurowa i poczekaj na załadowanie systemu.
Krok 5
Ponownie wywołaj okno Właściwości systemu i pod zakładką Sprzęt kliknij przycisk Menadżer urządzeń.
Krok 6
Z listy urządzeń wybierz to, którego na pewno nie będziesz używał w danym profilu. W naszym przykładzie (praca biurowa) zaznaczyliśmy Port gier dla Creative. Dwukrotnie kliknij zaznaczone urządzenie.
Krok 7
W oknie Właściwości danego urządzenia, w zakładce Ogólne z rozwijanej listy Użycie urządzenia wybierz Nie używaj tego urządzenia w bieżącym profilu sprzętu i kliknij przycisk OK. W analogiczny sposób wyłącza się pozostałe zbędne urządzenia w danym profilu.
Składniki profilu użytkownika
Każdy, kto kiedykolwiek zalogował się na swoje konto w systemie Windows XP, ma do dyspozycji własny folder profilu użytkownika zawierający następujące foldery oraz pliki:
- Cookies – w tym folderze są przechowywane pliki cookies (tzw. ciasteczka) pobrane podczas korzystania (przez daną osobę) z internetu za pośrednictwem Internet Explorera (inne przeglądarki przechowują zapisane cookies w innym miejscu).
- Dane aplikacji – jest to folder ukryty (aby go zobaczyć w oknie Eksploratora Windows, należy wcześniej włączyć wyświetlanie ukrytych folderów i plików w opcjach folderów) i zawiera dane związane z działaniem niektórych zainstalowanych w systemie programów i dotyczące konkretnego użytkownika (w znajduje się tu m.in. książka adresowa).
- Menu Start – folder będący odpowiednikiem menu Start, zawiera skróty widoczne w menu Start, ale tylko te, które są właściwe dla danego użytkownika. Przykładowo, niektóre programy możesz tak zainstalować, by były widoczne tylko dla użytkownika, który je instaluje.
- Moje bieżące dokumenty – folder ukryty, który jest widoczny tylko wtedy, jeśli dany użytkownik kiedykolwiek wcześniej otwierał jakiś plik, folder czy dokument do edycji. Zawiera po prostu skróty do ostatnio używanych przez daną osobę plików.
- Moje dokumenty – centrum spersonalizowanych danych w Windows XP. W tym właśnie folderze każdy może umieszczać swoje dokumenty, zdjęcia, filmy, nie kolidując z innymi użytkownikami.
- NetHood – ukryty folder zawierający skróty widoczne w oknie Eksploratora Windows o nazwie Moje miejsca sieciowe.
- PrintHood – kolejny ukryty folder będący odpowiednikiem okna Drukarki i faksy.
- Pulpit – zawiera skróty do plików, folderów i programów, widoczne na pulpicie użytkownika.
- Send To – folder ukryty; zawiera skróty do programów i folderów widocznych jako elementy menu Wyślij do. Menu to jest jedną z pozycji menu kontekstowego dowolnego elementu (pliku, folderu) w Eksploratorze Windows. Gdy klikniesz plik prawym klawiszem myszy i wybierzesz pozycję Wyślij do, zobaczysz skróty zapisane w tym folderze.
- Szablony – kolejny ukryty folder; zawiera skróty do elementów widocznych w menu kontekstowym Eksploratora Windows, w podmenu Nowy.
- Ulubione – zestaw linków do stron internetowych, zapisany przez danego użytkownika, przy założeniu, że korzystał z Internet Explorera (linki z innych przeglądarek zapisywane są w innych lokalizacjach).
- Ustawienia lokalne – w tym folderze znajduje się kilka podfolderów, zawierających m.in. ustawienia niektórych programów, pliki tymczasowe tworzone przez aplikacje uruchamiane przez daną osobę, a także historię przeglądania internetu (za pomocą Internet Explorera) oraz tymczasowe pliki internetowe.
- NTUSER.DAT – plik będący fizycznym odzwierciedleniem klucza rejestru o nazwie HKEY_CURRENT_USER i zawierającego ustawienia dotyczące danego konta użytkownika. Folder Documents and Settings oprócz folderów z nazwami użytkowników zawiera jeszcze dwa inne: All Users, w którym znajdują się opisane elementy, ale wspólne dla wszystkich użytkowników, oraz Default User – folder domyślnego profilu, stanowiącego podstawę do tworzenia nowego profilu. Podfoldery Default User są kopiowane do tworzonego foldera nowego profilu podczas pierwszego logowania się nowego użytkownika.