Przydatne i za darmo

Proponowane programy zapewnią długą pracę na komputerze i możliwość oglądania na nim filmów. Ponadto otrzymasz więcej miejsca na pulpicie (zwielokrotniając go), będziesz mógł monitorować zużycie baterii w laptopie, a także sterować działaniem komputera.

Przydatne i za darmo

Pełna kontrola zasilania notebooka

Windows jest standardowo wyposażony w moduł kontrolujący zasilanie laptopa pracującego na bateriach. Jednak wskazania systemowe są stosunkowo mało dokładne i mało szczegółowe. Jeżeli chcesz uzyskać dokładniejsze informacje, żeby nie być zaskoczonym nagłym uśpieniem komputera w wyniku rozładowania akumulatora, skorzystaj z darmowego programu BatteryBar. Zaletą tego programiku jest nie tylko dokładniejszy pomiar aktualnej pojemności baterii, ale i sygnalizowanie kolorem stopnia jej naładowania bądź rozładowania. Wszystkie informacje są prezentowane na niewielkim pasku narzędziowym na pasku zadań Windows.

Krok 1

Instalacja programu nie wymaga dodatkowych objaśnień. Po uruchomieniu programu instalacyjnego potwierdzaj kolejne etapy kreatora instalacji. Uwaga! Jeżeli chcesz, by program BatteryBar został zainstalowany nie jako pasek narzędziowy, ale pasek „pływający” po pulpicie, to podczas jego instalacji zmień domyślne ustawienia i zaznacz pola wyboru BatteryBar Toolbar. Zaznaczenie dodatkowo pola wyboru Run floating toolbar on startup spowoduje, że program będzie uruchamiany automatycznie razem z systemem.

Krok 2

Program uruchamia się automatycznie bezpośrednio po zainstalowaniu. Oznaką jego działania jest widoczny na pasku zadań nowy element. W naszym przykładzie testowy laptop był podłączony do zasilania, więc pasek narzędziowy BatteryBar zawierał oznaczenie A/C. Po naprowadzeniu kursora myszki na ten element wysuwa się miniokno z dodatkowymi informacjami/

Obraz

Krok 3

W sytuacji, gdy laptop pracuje na zasilaniu z akumulatora, pasek BatteryBar wyświetla procentowy wskaźnik informujący o pozostałej mocy. Natomiast po naprowadzeniu na niego kursora myszki zobaczysz wiele dodatkowych informacji, takich jak obliczany na bieżąco pobór prądu, pozostały czas pracy, maksymalny czas pracy (przy pełnym naładowaniu) czy stopień zużycia baterii. Ten ostatni wskaźnik informuje, o ile procent zmniejszyła się fabryczna pojemność akumulatora. Przy kilku procentach nie ma powodów do niepokoju, ale przy kilkudziesięciu procentach utraty początkowej pojemności warto pomyśleć o wymianie akumulatora na nowy.

Obraz

Automatyczne wyłączanie komputera lub aplikacji

Czasowy Wyłącznik Komputera
http://happycomputer.pl

Jeżeli często uruchamiasz na komputerze długo trwające zadania i chcesz, by komputer automatycznie się wyłączył, skorzystaj z prostego w obsłudze programu o nazwie Czasowy Wyłącznik Komputera. Ten polski program autorstwa Damiana Pasternaka zadziała w każdej wersji Windows, od 2000 po najnowszą „siódemkę”, i jest użytecznym narzędziem, za którego pomocą nie tylko wyłączysz, ale także uśpisz, zahibernujesz czy zrestartujesz swój komputer, kiedy tylko będziesz chciał.

Krok 1

Aplikacja jest bardzo prosta w obsłudze. Po jej zainstalowaniu i uruchomieniu pojawi się główne okno CWK. W oknie definiujesz warunek wyłączenia (upływ czasu, konkretny termin, czy też odpowiednio długi okres bezczynności). Możesz również nie określać żadnych ograniczeń czasowych, tylko zdecydować, że system zostanie zamknięty po prostu po zakończeniu pracy programu – Gdy podany program zostanie zamknięty. Program ten wybierzesz z rozwijanej listy, która zawiera aktualnie uruchomione w systemie aplikacje.

Obraz

Krok 2

Domyślnie program jest tak skonfigurowany, że ustalasz warunki wyłączenia komputera. Z menu, które się rozwinie po kliknięciu ikony z gwiazdką, wybierz pozycję Zaawansowane.

Obraz

Krok 3

Pojawi się okno: Opcje zaawansowane, w którym możesz wybrać, by ustalane wcześniej warunki decydowały nie o wyłączeniu komputera, lecz o wprowadzeniu w stan hibernacji czy automatycznym zamknięciu wybranego programu. Wybierając opcję Wykonaj inne zadanie,możesz na liście zaznaczyć także ponowne uruchomienie, uśpienie komputera, rozłączenie połączenia modemowego, zablokowanie pulpitu lub wyłączenie monitora. Program może również automatycznie wykonać zrzut pulpitu do pliku graficznego tuż przed wyłączeniem czy uśpieniem komputera. Ewentualne zmiany domyślnych opcji programu zatwierdź, klikając Akceptuj.

Obraz

Wygodne odtwarzanie i generowanie miniatur stopklatek z filmów

BS.Player to jeden z najpopularniejszych odtwarzaczy do odtwarzania filmów. Za pomocą tego programu możesz jednak odtwarzać także strumienie radiowe nadawane w internecie, pliki muzyczne, DVD-Video czy podcasty. Program odczytuje napisy dialogowe dostarczane w odrębnych plikach, a jego zaletą jest wbudowany mechanizm sprawdzający, czy w systemie są zainstalowane wszystkie niezbędne kodeki.

Krok 1

Podczas instalacji darmowej wersji (BS.Player jest dostępny także w wydaniu komercyjnym) uważaj, by nie zainstalować dodatkowo zbędnego naszym zdaniem dodatku w postaci paska zadań. Na etapie: odznacz wszystkie widoczne pola wyboru. Dalsze etapy instalacji nie kryją już żadnych niespodzianek.

Obraz

Krok 2

Po przekopiowaniu plików programu nastąpi sprawdzenie, czy w systemie są zainstalowane odpowiednie kodeki. W przypadku ich braku zobaczysz komunikat z pytaniem, czy chcesz, aby program doinstalował brakujące elementy (wymagane jest połączenie z internetem). Kliknij Tak.

Krok 3

Rozpocznie się instalacja (i ewentualnie aktualizacja) niezbędnych kodeków. O postępie tej operacji będziesz informowany w oknie BS.Player codec manager.

Obraz

Krok 4

Po zakończeniu instalacji programu i kodeków BS.Player uruchomi się automatycznie. Aby uruchomić odtwarzanie filmu, wystarczy przeciągnąć ikonę pliku z filmem na okno odtwarzacza. Jeżeli w tym samym folderze, w którym znajduje się plik z filmem, jest także umieszczony plik z napisami dialogowymi, zostanie on przez BS.Player automatycznie wczytany.

Obraz

Krok 5

Zaletą programu BS.Player są funkcje ułatwiające katalogowanie filmów i wykonywanie serii stopklatek danego pliku. Aby wykonać serię miniaturowych stopklatek z całego filmu, odtwórz plik z filmem, następnie kliknij prawym klawiszem myszki albo w pustym obszarze okna odtwarzacza, albo gdziekolwiek w ramce odtwarzanego filmu. Potem wybierz z menu kontekstowego pozycję Generuj miniaturki.

Obraz

Krok 6

W oknie Zapisywanie jako wskaż docelowy folder dla wynikowego pliku i kliknij Zapisz. Program wykona automatycznie szesnaście zrzutów losowo wybranych klatek filmu i całość zapisze do jednego pliku JPG we wskazanym przez ciebie folderze.

Wirtualne pulpity Windows od ręki

Mało miejsca na pulpicie? Skorzystaj z bezpłatnego (z wyłączeniem zastosowań komercyjnych) programu o nazwie Dexpot. Ta prosta w obsłudze aplikacja pozwala na utworzenie w systemie nawet 20 wirtualnych pulpitów. Krótki przewodnik wyjaśni, jak korzystać z programu, konfigurować pulpity i przełączać się między nimi. Program działa w Windows 2000/XP/Vista i 7.

Krok 1

Program uruchamia się automatycznie od razu po zainstalowaniu. Widocznym tego objawem jest pojawienie się w obszarze powiadomień na pasku zadań nowej ikonki. W standardowej konfiguracji program dodaje do systemu 4 wirtualne pulpity. Możesz się między nimi przełączać za pomocą skrótów klawiszowych od [Alt]+[1] do [Alt]+[4].

Obraz

Krok 2

Oprócz skrótów klawiszowych możesz przełączać pulpit inną metodą. Jeżeli dwukrotnie klikniesz ikonę programu Dexpot, zobaczysz na ekranie miniatury dostępnych pulpitów. Chcąc się przełączyć na wybrany pulpit, kliknij jego miniaturę.

Obraz

Krok 3

Chcąc skonfigurować parametry poszczególnych pulpitów, kliknij prawym klawiszem ikonę programu i z menu kontekstowego wybierz pozycję Konfiguracja pulpitów.

Obraz

Krok 4

W oknie Dexpot - konfiguracja pulpitów możesz dla każdego pulpitu wybrać własną nazwę, ustalić rozdzielczość, głębię kolorów, częstotliwość odświeżania. Możesz również chronić dostęp do danego pulpitu hasłem.Dostęp do wszystkich tych opcji uzyskasz pod zakładką Właściwości.

Obraz

Krok 5

Z kolei pod zakładką Tło możesz wybrać niezależne tło dla każdego z pulpitów. Choć różne tła dla poszczególnych pulpitów zajmują nieco więcej pamięci RAM, to warto to zrobić, bo łatwiej będzie dzięki temu rozpoznać, na którym pulpicie aktualnie pracujesz.

Krok 6

Standardowo program wyświetla na każdym z pulpitów ten sam układ ikon. Jeżeli chcesz to zmienić, znajdziesz odpowiednie opcje pod zakładką Narzędzia. Ustawienia zawarte w tym miejscu odnoszą się do aktualnie zaznaczonego po lewej stronie okna pulpitu.

Obraz

Krok 7

Na koniec jeszcze podpowiemy, gdzie zmienisz liczbę dostępnych pulpitów. Kliknij ikonę programu na pasku zadań prawym klawiszem myszki i wybierz z menu kontekstowego Ustawienia. W nowo otwartym oknie upewnij się, że z lewej strony zaznaczona jest ikona Ogólne. W sekcji Zmiana pulpitów określasz liczbę pulpitów, wybierając wartość z rozwijanej listy Ilość pulpitów.

Obraz
Obraz

Wybrane dla Ciebie