Rodzinna rozrywka
W listach do Świętego Mikołaja jako najbardziej pożądane prezenty coraz częściej wymieniane są gry komputerowe. Wybierając tytuły proponowane przez PC Format, możemy sprawić, że nie tylko obdarowany będzie się świetnie bawić, ale jeszcze wciągnie do wyśmienitej zabawy całą rodzinę.
Granie na konsoli
Jeżeli masz w domu duży telewizor (o przekątnej przynajmniej 32 cali), zależy ci przede wszystkim na rodzinnej rozrywce i nie chcesz ciągle inwestować w nowe karty graficzne do peceta – wybierz konsolę. Najnowsza oferta jest skierowana zwłaszcza do okazjonalnych graczy, którzy szukają przede wszystkim czystej rozrywki. Trzej główni gracze, Sony, Microsoft i Nintendo, oferują obecnie kontrolery reagujące na ruch, co oznacza, że gracz musi się niekiedy bardzo intensywnie ruszać podczas gry.
Gier dostępnych na rynku jest tyle, że bez problemu można wśród nich wybrać takie, w które wszyscy będą chcieli zagrać. Typowe gry na peceta, takie jak najpopularniejsze FPP Shooter (ang. First Person Perspective), czyli strzelanki z perspektywą patrzenia pierwszej osoby, wymagają zwykle zręczności, spostrzegawczości i czasu reakcji godnego kierowcy F1. Przeciętny 40-latek niestety nie jest w stanie dorównać na tym polu własnym dzieciom. Na szczęście są również gatunki gier wymagające zdolności logicznego i analitycznego myślenia, cierpliwości, wytrwałości, przewidywania, wyobraźni itd., a na tym polu ciągle mamy szanse z młodym pokoleniem.
Przygodówki, takie jak Black Mirror II, The Whispered World czy Gray Matter, to doskonała zabawa dla całej rodziny. Wspólne rozwiązywanie skomplikowanych zagadek logicznych jest nie tylko przyjemne, ale również potrafi zbliżyć do siebie domowników.
Dla małych dzieci
Jeśli szykujemy prezent dla młodszego dziecka, dobrze jest wybrać gatunek, który dopiero niedawno doczekał się swojej nazwy, a mianowicie przygodową grę akcji. Alicja w Krainie Czarów to tytuł, w którym dużo biegamy i skaczemy, ale jednocześnie dość często stajemy przed zagadką logiczną i zapewne dziecko zwróci się do nas o pomoc w jej rozwiązaniu.
Doskonałym prezentem dla mniejszych dzieci są gry edukacyjne, które zapewnią maluchom doskonałą rozrywkę i możliwość nauki przez zabawę. Dorosłym zaś chwilę wytchnienia i dumę, gdy pani w szkole pochwali naszego syna czy córkę lub wnuka czy wnuczkę. Polecamy zwłaszcza serię Królik Bystrzak, ze względu na znakomite wydania, które oprócz samych gier zawierają płyty z piosenkami, drukowane śpiewniki oraz karty ułatwiające naukę.
Sterowanie za pomocą ruchów własnego ciała
Wspólne granie z dziećmi nie musi oznaczać siedzenia przed komputerem. Istnieje masa urządzeń pozwalających na sterowanie grami za pomocą ruchów ciała. Dobrym przykładem są tu tzw. maty do tańca, czyli rozkładane na ziemi kontrolery, w których klawisze naciska się nogami. Początkowo służyły one właśnie do obsługi gier tanecznych, takich jak: Dance Party czy Dance Dance Revolution. W grach tego typu w rytm muzyki przesuwają się na ekranie znaki, które trzeba w odpowiednim momencie wystukać nogami. Dziś jednak na rynku znajduje się duża różnorodność tytułów przeznaczonych na to urządzenie.
Dla najmłodszych są proste gry zręcznościowe, jak seria Miś Hubert, w których dzieci, sterując poczynaniami sympatycznego pluszaka, same skaczą, tuptają i balansują ciałem. Zabawa jest przednia, a przy okazji pociechy zażywają ruchu.
Zdolność do spalania kalorii w czasie grania za pomocą mat dostrzegli producenci takich gier, jak PC FIT czy Mój Fitness. Musimy w nich powtarzać ćwiczenia demonstrowane przez postacie na ekranie, a za pomocą czujników mata sprawdza, czy wykonujemy je poprawnie. Co ważne, twórcy wspomnianych gier dzięki sprytnym sztuczkom byli w stanie wprowadzić do swoich produktów szeroki wachlarz ćwiczeń, mimo że mata wykrywa tylko pionowy nacisk, a nie nasz ruch w trójwymiarze.
Zabawy w tego typu gry to doskonała rozrywka. A ponieważ większość programów ma tryb gry wieloosobowej, można podłączyć do komputera kilka kontrolerów i bawić się rodzinnie. Niestety, przyjemność ta wiąże się z ryzykiem. Zbyt długie i intensywne bieganie w miejscu, może powodować uszkodzenia stawów. Poślizgnięcie się lub ześlizgnięcie samej maty może prowadzić do wypadków.
Dlatego należy dokładnie wybrać model maty. Bezwzględnie powinna być gruba i amortyzować częściowo uderzenia nóg, mieć gumowany spód zapewniający dobrą przyczepność do podłogi oraz chropowaty wierzch minimalizujący ryzyko poślizgu. Zdecydowanie odradzamy urządzenia stworzone na bazie celofanopodobnych tworzyw. Kosztują 20–30 złotych, ale są niebezpieczne.
Wirtualne muzykowanie
Kategorią samą w sobie są gry z rodziny Guitar Hero. Tutaj w rytm muzyki naciskamy guziki na kontrolerach imitujących gitary, uderzamy w odpowiedniki bębnów i talerzy na specjalnym zestawie perkusyjnym i śpiewamy do mikrofonu. W zależności od stopnia trudności zabawa może być bardzo prosta lub niezwykle wymagająca. Dzięki grom tego typu można poczuć się jak członek zespołu muzycznego. Zabawa w wirtualne muzykowanie może mieć walor edukacyjny. Gra na perkusji kontrolerze przypomina sposób obchodzenia się z prawdziwym instrumentem. Jest więc mocno prawdopodobne, że pociecha, która łyknie koncertowego bakcyla, łatwiej opanuje zasady gry na realnym instrumencie. Pecetowa wersja gry zespołowej to Guitar Hero: World Tour. W tę samą grę i wiele innych z tej serii możemy też zagrać na konsolach.
Gramy na Nintendo Wii
Konsola: 850 zł
Dodatkowe kontrolery: 30–300 zł
Gry premierowe: 40–150 zł
To najstarsza z konsoli wyposażonych w kontroler reagujący na ruch, dlatego też pod względem jakości grafiki ustępuje nieco najnowszym rozwiązaniom Sony i Microsoftu. Z drugiej strony jest przystosowana do największej liczby gier dostępnych na rynku i jest najtańsza. Ponadto do tej konsoli można dokupić całą masę przeróżnych przystawek (od kijów golfowych, przez pistolety, kierownice i wędki, po rowery treningowe), które znacznie uatrakcyjniają zabawę. Wii Fit to program do ćwiczeń sprzedawany w zestawie z kontrolerem w kształcie stepu znanego z salonów fitness. Polecamy również CyberBike – klasycznych rozmiarów stacjonarny rower.
Gry na Sony Playstation 3
Konsola: ok. 1200 zł
Kontroler Move z kamerą: 220 zł, dodatkowy kontroler: 120–150 zł
Gry: 50–200 zł
Kontroler Move do Playstation 3 miał premierę niecałe dwa miesiące temu – PS3. Wykorzystuje rozwiniętą technologię znaną z Wii – szczegółowe informacje znajdziesz w artykule archiwalnym zamieszczonym na płycie DVD. Liczba gier opartych na nowym kontrolerze jest bardzo mała, mniejsza niż na Xbox 360 Kinect, ale w zapowiedziach jest za to więcej ciekawych tytułów niż na konsole konkurencji. Większość jest przeznaczona dla min. 7-, 8-letnich graczy (Eyepet Movie Edition) lub znacznie starszych, zarówno wiekiem, jak i stażem grania (np. The Shoot, R.U.S.E. czy Kung Fu Riders).
Gry na Microsoft Xbox 360
Konsola: ok. 1100 zł
Kontroler Kinect: 600 zł
Gry: 50–200 zł
Zaletą Kinecta jest to, że gracz nic nie trzyma w rękach, kontrolerem jest jego ciało obserwowane przez kamerę. Jest to idealne rozwiązanie dla najmłodszych graczy, którzy nie radzą sobie z obsługą gamepada. Więcej informacji znajdziesz w artykule archiwalnym zamieszczonym na płycie DVD. Wadą Kinecta jest to, że gracz musi stać minimum 2 metry przed kamerą, a w wielu mieszkaniach nie ma aż tyle miejsca. Najmłodszym spodoba się gra Kinectimals, czyli wirtualne zwierzaki, które można pogłaskać. Dostępne są również typowo imprezowe zestawy zręcznościowych minigier. Starszym graczom polecamy Your Shape Fitness Evolved, w którym wirtualny trener fitness zadba o ich kondycję fizyczną. Obecnie na Kinecta jest dostępnych zaledwie kilkanaście gier, ale ta lista powinna się niebawem wydłużyć.