Rozlicz się z fiskusem
Niewiele czasu pozostało do spełnienia obywatelskiego obowiązku złożenia zeznania podatkowego. Tym, którzy jeszcze zeznania PIT nie wysłali, podpowiadamy, jak to zrobić, nie tylko przez internet.
Jakie formularze rozliczysz online?
Za pośrednictwem internetu można rozliczyć PIT-36, PIT-36 L, PIT-37, PIT-38 i PIT-39 oraz załączniki do tych deklaracji bez konieczności opatrzenia ich podpisem kwalifikowanym. Przy przesyłaniu innego typu formularzy drogą elektroniczną taki podpis nadal jest wymagany.
Wszyscy, którzy chcą uniknąć kolejek i nie trzymać się sztywnych godzin pracy urzędów, mogą przesłać deklaracje podatkowe drogą elektroniczną. Możliwość rozliczania się z podatku rocznego przez internet wprowadzono po raz pierwszy w ubiegłym roku, jednak dotyczyło to tylko dwóch formularzy PIT. Na dodatek rozliczenia online zostały dosyć późno uruchomione – dopiero od połowy kwietnia, więc w zasadzie tylko w ciągu dwóch tygodni można było skorzystać z tej formy rozliczeń.
Od 1 stycznia 2010 r. można składać drogą elektroniczną deklaracje podatkowe za rok 2009. Ministerstwo Finansów zwiększyło liczbę formularzy, które można przesłać za pośrednictwem komputera bez konieczności uwierzytelniania podpisem elektronicznym z ważnym certyfikatem kwalifikowanym.
Korekty złożonego zeznania
Ewentualne korekty zeznania, niezależnie od typu formularza, należy składać w postaci papierowej lub przesłać drogą elektroniczną, ale w tym przypadku koniecznie muszą być podpisane podpisem kwalifikowanym.
Wymagania techniczne aplikacji e-Deklaracje desktop
Udostępniony przez Ministerstwo Finansów program e-Deklaracje desktop można uruchomić w każdej wersji Windows od wydania 2000 po najnowszą Siódemkę. Program może być również uruchamiany na komputerach pracujących pod kontrolą systemu Mac OS X 10.4 i nowszych jego wersji. Dostępna jest także wersja do systemu Linux (pakiety do dystrybucji Linux Fedora, Ubuntu oraz openSUSE). Oczywiście niezbędne jest łącze internetowe. Oprócz tego na komputerze, na którym chcemy użyć aplikacji e-Deklaracje, musi być zainstalowany czytnik Adobe Reader i Adobe Flash Player. Niezbędne do działania aplikacji środowisko uruchomieniowe Adobe AIR jest instalowane razem z programem.
Dodatkowe wskazówki i pomoc dla podatników
- W przypadku problemów technicznych przy obsłudze systemu porady udzieli Pomoc Techniczna systemu e-Deklaracje, czynna od poniedziałku do piątku w godzinach 9:00–17:00, telefon (22) 694 49 74, e-mail: info.e-deklaracje@mofnet.gov.pl
- Oprócz tego na specjalnie przygotowanej stronie http://szybkipit.onet.pl/zapytaj-eksperta.html wszyscy mający wątpliwości i pytania dotyczące rozliczeń rocznych mogą zadać pytanie ekspertom z Ministerstwa Finansów. Ministerstwo zapewnia, że eksperci udzielą odpowiedzi na wszystkie pytania dotyczące rozliczeń rocznych.
- Informacje dotyczące procedur składania deklaracji uzyskamy w Krajowej Informacji Podatkowej czynnej od poniedziałku do piątku w godzinach 7:00–18:00. Telefony: dla stacjonarnych – 0 801 055 055, dla komórkowych – (22) 330 03 30
Uwaga na poprawność danych
Warunkiem koniecznym do prawidłowego złożenia zeznania rocznego jest podanie poprawnej kwoty przychodu oraz zgodność wszystkich danych w polu „dane autoryzacyjne do podpisania zeznania” z danymi zgromadzonymi w systemie.
Składanie zeznania podatkowego drogą elektroniczną
Do złożenia zeznania rocznego można wykorzystać udostępnioną przez Ministerstwo Finansów aplikację e-Deklaracje desktop, interaktywny formularz PDF z wtyczką albo jakieś inne oprogramowanie współpracujące z systemem e-Deklaracje. Oprócz wykorzystania aplikacji desktopowej do złożenia deklaracji podatkowej przez internet można wykorzystać również formularze interaktywne, które są dostępne na stronie http://e-deklaracje.gov.pl/index.php?page=formularze lub http://szybkipit.onet.pl. Zasady wypełniania udostępnionych formularzy podatkowych są identyczne jak w przypadku aplikacji desktopowej, której dotyczą poniższe wskazówki.
Krok 1
Aby złożyć zeznanie podatkowe drogą elektroniczną, najpierw ze strony www.e-deklaracje.mf.gov.pl pobierz i uruchom aplikację e-Deklaracje desktop, klikając przycisk Zainstaluj. Na tej samej stronie znajdziesz również wiele przydatnych informacji i wskazówek dotyczących zasad składania zeznań podatkowych online.
Krok 2
Jeżeli nie masz zainstalowanego na komputerze środowiska Adobe AIR, pojawi się komunikat o konieczności jego instalacji. Kliknij przycisk Tak. Kiedy już środowisko Adobe AIR zostanie zainstalowane, zobaczysz okno Instalowanie aplikacji, w którym wyświetlone będzie pytanie o zgodę na instalację aplikacji e-Deklaracje desktop. Kliknij Zainstaluj i potwierdzaj kolejne etapy instalacji.
Krok 3
Po uruchomieniu programu musisz najpierw zdefiniować hasło, a następnie wpisać swoje imię i nazwisko. Jeżeli chcesz, by na wypełnianych formularzach automatycznie były wprowadzane twoje dane, możesz kliknąć przycisk Wypełnij pozostałe dane i podać odpowiednie informacje. Jeżeli nie chcesz podawać wszystkich danych, kliknij od razu przycisk Zapisz profil i przejdź do aplikacji.
Krok 4
W oknie głównym kliknij Katalog formularzy i wybierz właściwy dla siebie formularz PIT, po czym uważnie go wypełnij, wpisując dane osobowe, kwoty przychodu, dochodu i ewentualnych odliczeń. Po wpisaniu podstawowych danych program sam dokona obliczeń i wypełni niektóre pola lub sprawdzi, czy w zeznaniu nie ma błędów rachunkowych.
Krok 5
Konieczne jest wprowadzenie danych autoryzacyjnych (zastępujących podpis). W tym celu w polu Kwota przychodu z zeznania za poprzedni rok należy podać właściwą wartość z zeznania podatkowego za rok 2008, a w przypadku, gdy nie składano takiego zeznania – wartość 0 (zero).
Krok 6
Bezpośrednio z okna z otwartym formularzem można wydrukować i zapisać formularz do pliku na dysku. W tym celu na aktywnym oknie formularza należy wcisnąć klawisz funkcyjny [F8], co spowoduje otwarcie paska narzędziowego Acrobat Reader i udostępnienie funkcji (ikon): Zapisz kopię roboczą, Drukuj, Dalej. Innym sposobem jest wciśnięcie kombinacji klawiszy [Ctrl]+[p] w celu wydrukowania formularza lub kombinacji [Ctrl]+[Shift]+[s] w celu zapisania. Funkcja drukowania formularza dostępna jest również przy użyciu przycisku Drukuj, umieszczonego na dolnej belce aplikacji.
Krok 7
Sprawdź swoje dane, a następnie wyślij zeznanie.
Krok 8
Po wysłaniu formularza otrzymasz wygenerowany przez system numer referencyjny, który należy zachować, jednak nie jest on Urzędowym Poświadczeniem Odbioru. Jedynym dowodem i potwierdzeniem terminu złożenia zeznania podatkowego w formie elektronicznej jest Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO). Wysłany formularz zostanie uzupełniony o wspomniany numer referencyjny, pojawi się także przycisk Pobierz Urzędowe Poświadczenie Odbioru, który należy kliknąć.
Krok 9
Istotna informacja – poprawnie wypełniony i wysłany PIT powinien być oznaczony przez system jako dokument o statusie 200 (numer statusu będzie widoczny na ekranie po wysłaniu zeznania. UPO można pobrać wyłącznie dla dokumentów o statusie 200. Oprócz wspomnianej w poprzednim punkcie metody pobierania UPO dokument ten można odebrać także w późniejszym terminie za pomocą formularza udostępnionego na stronie systemu e-Deklaracje www.e-deklaracje.gov.pl/files/pdf/UPO_v2–01.pdf. W formularzu tym należy podać wygenerowany uprzednio numer referencyjny i kliknąć Pobierz UPO. Przypominamy, że składane zeznanie system zaklasyfikuje jako przyjęte albo odrzucone. Prawidłowo złożony dokument, zawierający prawdziwe dane, uzyska status 200. Pojawi się komunikat: Przetwarzanie dokumentu zakończone poprawnie. Po wyświetleniu UPO wydrukuj je i zachowaj.
Krok 10
W przypadku odrzucenia deklaracji zostaniesz o tym poinformowany. Podczas próby pobrania UPO pojawi się komunikat status 414 Weryfikacja negatywna – błąd w danych identyfikacyjnych.