Skarby za darmo

Wysoka cena nie jest miarą wartości programu. Dowodzą tego trzy opisane w artykule dobre darmowe aplikacje: komunikator mytribe, narzędzie do generowania plików PDF z dowolnego typu dokumentów oraz najnowsza generacja klienta poczty Mozilla Thunderbird.

Skarby  za darmo

Jednym z nowych programów jest darmowy PDFCreator. Możesz go użyć do samodzielnego tworzenia publikacji w formacie PDF zamiast znakomitego, komercyjnego (i niestety drogiego) Adobe Acrobata.

Drugi program zamieszczony na naszym CD to społecznościowy komunikator internetowy mytribe. Nie jest to program dla tych, którzy słysząc słowo „komunikator”, mają na myśli jedynie wymianę informacji w formie zwykłego tekstu, co najwyżej wzbogaconego o kilka emotikonek. Mytribe to produkt przeznaczony dla internetowych pasjonatów, którzy chcą na bieżąco śledzić wydarzenia na blogach, w serwisach społecznościowych, chcą otrzymywać najnowsze wiadomości i jednocześnie stale pozostawać w kontakcie ze znajomymi.

Trzecim prezentowanym w artykule programem jest najnowszy klient pocztowy Mozilla Thunderbird 3. Jego podstawowe innowacje to obecność kart w oknie programu, możliwość korzystania z dodatków i rozszerzeń, tak jak to ma miejsce w przypadku Firefoksa (o zalecanych przez nas dziesięciu dodatkach do najnowszej wersji Firefoksa przeczytasz na 53). Jednak najbardziej znaczącą zmianą w programie Mozilla Thunderbird, ważną zwłaszcza dla mniej doświadczonych użytkowników poczty, jest duże uproszczenie procesu konfiguracji konta pocztowego.

Generator dokumentów w formacie PDF – PDFCreator

PDFCreator nie jest edytorem plików PDF (tak jak Adobe Acrobat). Program ten instaluje na komputerze wirtualny sterownik drukarki, dzięki któremu możesz praktycznie z dowolnej aplikacji Windows obsługującej funkcje druku wygenerować plik PDF zawierający daną pracę.

Krok 1

Proces instalacji przebiega standardowo. Po uruchomieniu kreatora instalacji potwierdzaj domyślne ustawienia instalatora do momentu, gdy na ekranie zobaczysz informację z propozycją zainstalowania „dodatku wyszukującego PDF Kreatora”. Koniecznie odznacz pole wyboru Ustaw Yahoo! jako domyślną wyszukiwarkę. Następnie kliknij Dalej i w kolejnym etapie odznacz pole wyboru Dodatek wyszukujący PDF Kreatora dla Internet Explorera i dla Firefoxa. W ten sposób unikniesz doinstalowania całkowicie zbędnego w polskich warunkach paska narzędziowego z wyszukiwarką Yahoo!

Obraz

Krok 2

Po zatwierdzeniu, już bez wprowadzania jakichkolwiek zmian na dalszych etapach instalacji, poczekaj, aż pliki zostaną skopiowane na dysk i zakończ instalację.

Krok 2

Wraz z zainstalowaniem plików programu została automatycznie zainstalowana w systemie nowa wirtualna drukarka o nazwie PDFCreator. Jak z niej korzystać? Pokażemy to na przykładzie drukowania dowolnego dokumentu np. z edytora Word. Po uruchomieniu Worda wywołaj funkcję druku (najlepiej za pomocą uniwersalnego skrótu klawiszowego [Ctrl]+[P]). Na ekranie pojawi się okno Drukuj. Upewnij się, że w sekcji Wybieranie drukarki jest wybrana drukarka o nazwie PDFCreator, i kliknij przycisk Drukuj.

Obraz

Krok 4

Po chwili pojawi się okno PDF Creator 0.9.9, w którym możesz określić parametry generowanego pliku PDF, m.in. takie, jak: nazwa dokumentu, data utworzenia, autor, temat, słowa kluczowe itp. Wszystkie te dane zostaną zapisane w pliku PDF. Gdy je podasz (nie jest to obowiązkowe), kliknij przycisk Zapisz.

Obraz

Krok 5

W oknie Zapisz jako wybierz docelowy folder, w którym ma być zapisany wygenerowany przez PDFCreatora plik PDF z „wydrukiem”, i kliknij Zapisz. W trakcie tworzenia pliku PDF będzie widoczny na ekranie wskaźnik postępu, a gdy praca generatora zostanie ukończona, plik PDF zostanie automatycznie otwarty w programie Adobe Reader.

Obraz

Krok 6

Program PDFCreator jest nie tylko prostym w obsłudze generatorem plików PDF. Wynik działania wirtualnej drukarki PDFCreatora może być zapisany także w wielu formatach graficznych (np. JPG, PCX, PNG, BMP, TIF, PSD i innych). Wystarczy, że podczas zapisywania pliku w oknie Zapisz jako rozwiniesz listę Zapisz jako typ i wybierzesz jeden z dostępnych formatów danych wyjściowych.

Obraz

Społecznościowy komunikator mytribe

Program stale ewoluuje. Gdy opracowywaliśmy to wydanie PC Formatu, aktualna wersja była oznaczona numerem 0.6219, a produkt wciąż miał status beta. Zawsze najnowszą wersję programu mytribe znajdziesz na witrynie domowej projektu http://mytribe.com/pl/.

Krok 1

Instalacja programu przebiega standardowo. Po prostu potwierdzaj kolejne etapy kreatora instalacji. Po zakończeniu jego pracy program zostanie uruchomiony automatycznie. Zobaczysz okno Witamy, w którym będziesz mógł wybrać pomiędzy zalogowaniem się na istniejące konto mytribe, a założeniem nowego. Zakładamy, że nie masz jeszcze konta mytribe. Kliknij zatem przycisk Chcę utworzyć nowe konto.

Obraz

Krok 2

W kolejnym oknie wypełnij formularz rejestracyjny, wpisując login, hasło i adres e-mailowy. Kliknij Dalej.

Krok 3

Wyświetli się okno konfiguracji wstępnej, w którym zaznaczając odpowiednie pola wyboru, określasz, z jakimi sieciami komunikatorów, portalami społecznościowymi oraz serwisami pocztowymi ma współpracować program mytribe. Domyślnie w każdej grupie są wyświetlane cztery pozycje. Jeżeli chcesz mieć większy wybór, wystarczy, że klikniesz widoczny w każdej sekcji przycisk Zobacz wszystkie. Oczywiście zaznacz serwisy, w których masz już konto. Po zaznaczeniu odpowiednich pól wyboru kliknij przycisk Dalej.

Obraz

Krok 4

Kolejny etap to podanie danych uwierzytelniających do wybranych w poprzednim kroku serwisów. Na przykład w przypadku Gadu-Gadu zobaczysz prosty formularz, w którym podajesz w polu Login swój numer GG, a w kolejnym polu odpowiednie hasło do konta GG. Kliknij Dalej. W analogiczny sposób podajesz dane dla wszystkich serwisów, z którymi program mytribe ma współpracować.

Obraz

Krok 5

Po podaniu danych uwierzytelniających do wybranych serwisów, kont pocztowych i sieci komunikatorów zobaczysz okno z gratulacjami, w którym domyślnie jest zaznaczone jedno z trzech pól wyboru. Zaznaczona funkcja jest wygodna, ale zapis wszystkich podanych loginów i haseł na serwerze mytribe oznacza, że w przypadku udanego ataku na ten serwer wszystkie podane przez ciebie dane mogą zostać wykradzione. Jeżeli bardzo poważnie traktujesz kwestię bezpieczeństwa haseł, odznacz to pole wyboru i kliknij Przejdź do mytribe.

Obraz

Krok 6

Na ekranie pojawi się okno Logowanie. Należy w nim podać dane uwierzytelniające do mytribe (podałeś je w formularzu rejestracyjnym w kroku 2). Kliknij Zaloguj.

Krok 7

Pojawi się okno główne komunikatora. W jego dolnym prawym rogu w zależności od ustawionych opcji konfiguracyjnych możesz zobaczyć „dymek” np. z informacją o nowej poczcie czy nowych wiadomościach z kanałów RSS. Jeżeli wybrałeś współpracę z GG, to zobaczysz także okno Importowanie kontaktów. Kliknij w nim Tak. Spowoduje to import kontaktów z GG.

Obraz

Krok 8

Korzystanie z mytribe jest bardzo proste. Modułu komunikatora używa się tak samo jak np. w Gadu-Gadu. Chcąc z kimś porozmawiać, po prostu dwukrotnie klikasz jego nazwę na liście kontaktów. Dostęp do pozostałych funkcji – przeglądania portali społecznościowych, czytania e-maili, kanałów RSS czy blogów – uzyskujesz za pośrednictwem kolejnych zakładek oznaczonych ikonami. Domyślnie aktywna jest zakładka komunikatora Kontakty.

Obraz

Nowoczesne zarządzanie pocztą z Mozilla Thunderbird 3

W warsztacie pokazujemy, jak wykorzystać najnowszego Thunderbirda do zarządzania skrzynką pocztową założoną w popularnym serwisie Gmail.

Krok 1

Proces instalacji Thunderbirda przebiega standardowo. Po prostu potwierdzaj kolejne etapy instalacji. Nie musisz zmieniać domyślnych ustawień instalatora. Jednak jeżeli nie chcesz, by Thunderbird był domyślnym klientem poczty w twoim systemie, pamiętaj, by w drugim etapie instalacji odznaczyć pole wyboru: Ustaw program Thunderbird jako domyślnego klienta poczty. Zalecamy jednak pozostawienie tego pola zaznaczonego.

Obraz

Krok 2

Program uruchomi się automatycznie po zakończeniu instalacji. Podczas pierwszego uruchomienia pojawi się na ekranie okno Konfiguracja konta e-mail. Wypełnij w nim wszystkie pola. Pola wyboru Zapamiętaj hasło nie musisz zaznaczać. Będziesz co prawda musiał podawać hasło do skrzynki za każdym razem po uruchomieniu programu, ale jest to bezpieczniejsze niż zapamiętywanie hasła przez program. Gdy wypełnisz ten prosty formularz, kliknij przycisk Kontynuuj.

Obraz

Krok 3

Teraz ujawni się największa zaleta nowego Thunderbirda. Do tej pory podałeś jedynie adres skrzynki pocztowej oraz hasło. Program dokona automatycznej analizy tej skrzynki i automatycznie skonfiguruje nie tylko serwery poczty przychodzącej i wychodzącej, ale także ustawi właściwe numery portów oraz skonfiguruje prawidłowe parametry szyfrowania. Jedyne, co ci pozostaje, to zaakceptowanie ustawień kliknięciem Utwórz konto. Zielona kropka przy adresach serwerów oznacza, że wykryte automatycznie ustawienia zostały zweryfikowane jako poprawne.

Obraz

Krok 4

Pojawi się okno, w którym możesz dodatkowo zaznaczyć pole grup dyskusyjnych, co spowoduje, że Thunderbird będzie nie tylko domyślnym klientem poczty elektronicznej, ale także domyślnym czytnikiem internetowych grup dyskusyjnych. Jeżeli nie zamierzasz korzystać z grup dyskusyjnych, nie zaznaczaj tego pola. Jeżeli chcesz, by funkcja wyszukiwania systemu Windows mogła przeszukiwać także e-maile, zaznacz pole wyboru: Zezwól programowi Usługa wyszukiwania systemu Windows na wyszukiwanie wiadomości. Jeżeli zaznaczysz to pole, będziesz mógł wyszukiwać konkretne wiadomości także z pola wyszukiwania w menu Start (w systemach Windows Vista i Windows 7). Kliknij OK, by zatwierdzić ustawienia.

Obraz

Krok 5

Przejdziesz do głównego okna programu. Jeżeli odznaczyłeś wcześniej opcję pamiętania hasła, będziesz musiał teraz podać hasło do swojej skrzynki pocztowej. Program odbierze wszystkie nagłówki listów znajdujących się w skrzynce pocztowej i wyświetli je w grupie Odebrane.

Obraz

Krok 6

Jeżeli chcesz używać Mozilli Thunderbirda do odbioru poczty z wielu skrzynek pocztowych, wystarczy, że z menu Narzędzia wybierzesz pozycję Konfiguracja kont, a następnie w oknie Konfiguracja kont klikniesz przycisk Operacje i z rozwiniętego w ten sposób menu wybierzesz Dodaj konto pocztowe. Pojawi się znane ci już okno konfiguracji nowego konta. Dalszy proces zakładania konta przebiega tak samo jak przedstawiony wcześniej.

Obraz

Wybrane dla Ciebie