Smartfon zamiast portfela
Koniec z nerwowym szukaniem portfela przy kasie jeśli zostawiłeś go w domu albo samochodzie, możesz sięgnąć po telefon. Jeśli obsługuje on technologię NFC, nie musisz nawet otwierać żadnej aplikacji, wystarczy zbliżyć smartfon do terminala i zapłacone!
Kilka lat temu oswajaliśmy się z obsługą kart płatniczych, a dziś powoli zastępuje je smartfon, do którego możesz podpiąć dowolny „plastik” Visa lub MasterCard albo wirtualną kartę w technologii HCE. Metod płatności z wykorzystaniem telefonu jest już kilka, ale my opisujemy te najpopularniejsze.
Przerzucenie się na płacenie mobilne w praktyce oznacza, że tradycyjny portfel nie będzie ci już potrzebny podczas codziennych zakupów, a do obsługi wszelkich płatności wystarczy jedynie smartfon z odpowiednią aplikacją (np. BLIK) lub obsługą technologii NFC (Android Pay) i HCE (aplikacje mobilne banków). Kiedy zapomnisz portfela, karty lub gotówki, wystarczy, że sięgniesz po telefon i zbliżysz go do terminala w sklepie.
PŁATNOŚCI HCE
To jedna z nowszych technologii, która nie wymaga specjalnej karty SIM. Usługa udostępniana jest już w Banku Millenium, Banku Pekao, Banku Zachodnim WBK, Eurobanku, Getin Banku, ING Banku Śląskim, PKO BP, Raiffeisen Polbanku. Do działania wymagana jest aplikacja mobilna banku, w którym tworzona jest tzw. wirtualna karta HCE działająca na takiej samej zasadzie jak tradycyjny „plastik”. Aby płatności działały zbliżeniowo, musisz aktywować funkcję NFC w telefonie i w ustawieniach Androida wskazać, z której płatności chcesz korzystać domyślnie.
Zmiana domyślnych płatności
Jeśli korzystasz z różnych aplikacji bankowych oraz z aplikacji Android Pay, możesz zdecydować, która z nich ma być domyślną metodą płatności.
Krok 1
Przejdź do ustawień w Androidzie i kliknij pierwszą pozycję Połączenia, a następnie NFC i płatności (upewnij się, że są włączone).
Krok 2
W kolejnym oknie wybierz Dotknij i zapłać, i z zakładki Płatność wybierz jedną z dostępnych metod płatności, np. Moje ING mobile.
Krok 3
W naszym przykładzie po wybraniu aplikacji ING transakcje zbliżeniowe z wykorzystaniem HCE i NFC będą realizowane za pomocą wirtualnej karty przypisanej do konta osobistego w ING Banku Śląskim.
BLIK
To nowoczesny mobilny system płatności stworzony w 2013 roku przez sześć najnowocześniejszych banków w Polsce. Aktualnie jest dostępny dla klientów Alior Banku, Banku Millenium, Banku Zachodniego WBK, ING Banku Śląskiego, mBanku, PKO Banku Polskiego, Orange Finanse, Getin Banku i T-Mobile Usługi Bankowe.
PŁATNOŚCI BLIKIEM
Aby skorzystać z tej formy płatności, potrzebujesz aplikacji mobilnej twojego banku na smartfonie (pod warunkiem posiadania konta w jednym z ww. banków). Do obsługi transakcji niezbędne jest połączenie z internetem. Przed rozpoczęciem płatności warto zapytać sprzedawcę, czy w danym sklepie obsługiwana jest ta forma płatności.
Krok 1
Uruchom aplikację banku, np. IKO, i zaloguj się, podając swoje dane (login lub numer klienta, hasło lub PIN). W niektórych aplikacjach po wcześniejszym ich skonfigurowaniu do wygenerowania kodu BLIK nie jest wymagane logowanie. Następnie odszukaj na ekranie głównym ikonę BLIK, aby wygenerować sześciocyfrowy kod. Będzie on ważny dwie minuty, po upływie tego czasu będziesz mógł wygenerować nową kombinację cyfr.
Krok 2
Poinformuj sprzedawcę, że chcesz zapłacić Blikiem (lub wybierz tę formę płatności w internecie) i wprowadź wygenerowany kod, na terminalu płatniczym lub w okienku płatności w internecie, a następnie potwierdź transakcję na smartfonie. Po poprawnym wprowadzeniu danych twoje zakupy zostaną opłacone z konta bankowego, dla którego skonfigurowałeś aplikację.
WYPŁATY Z BANKOMATU
Aby skorzystać z bankomatu, nie potrzebujesz karty płatniczej. Wystarczy na ekranie urządzenia wybrać opcję wypłaty poprzez BLIK, a następnie wygenerować kod w aplikacji mobilnej i wprowadzić go na klawiaturze bankomatu. Po wpisaniu ciągu cyfr zostaniesz poproszony o autoryzację i potwierdzenie operacji na ekranie smartfona. Po jej zatwierdzeniu nastąpi wypłata określonej wcześniej kwoty w gotówce.
Android Pay
Choć w Polsce usługa dostępna jest już od roku, dopiero od niedawna mogą z niej korzystać klienci znacznie większej liczby banków, m.in. posiadacze kont i kart w Alior Banku, BGŻ BNP Paribas, Banku Zachodnim WBK, Eurobanku, mBanku, Nest Banku, Orange Finanse i T-Mobile Usługi Bankowe. Do obsługi Android Pay potrzebujesz apki (http://pcformat.pl/u/3101) oraz włączonej komunikacji NFC w smartfonie.
Krok 1
Uruchom aplikację Android Pay na smartfonie i w oknie głównym kliknij ikonkę z plusem + i z rozwiniętej listy wybierz Dodaj kartę kredytową lub debetową.
Krok 2
W kolejnym kroku będziesz mógł zrobić zdjęcie swojej karty, z którego którego aplikacja odczyta numer karty i datę jej ważności. Możesz wprowadzić te dane samodzielnie po kliknięciu Dodaj ręcznie.
Krok 3
Wprowadź numer karty, miesiąc i rok jej ważności, a następnie kod zabezpieczający CVC (widoczny na jej odwrocie). Upewnij się też, czy dane posiadacza karty są poprawne. Jeśli tak, to przejdź dalej, w przeciwnym wypadku dokonaj ich korekty.
Krok 4
Następnie zapoznaj się z treścią regulaminu i zaakceptuj go, klikając kolejno Zapisz i Zaakceptuj.
Krok 5
Po dodaniu karty, musisz ją zweryfikować. Domyślnie możesz to zrobić za pośrednictwem SMS-a. Aby wysłać wiadomość z kodem potwierdzającym, kliknij Dalej. Aplikacja zaproponuje samodzielne przeszukanie wiadomości SMS w celu znalezienia kodu weryfikacyjnego. Jeśli się na to zgadasz, kliknij Tak, uzupełnij.
Krok 6
Kod zostanie wprowadzony w kolejnym oknie aplikacji. Potwierdź weryfikację, naciskając PRZEŚLIJ. Twoja karta powinna być już aktywna.
Krok 7
Teraz wystarczy, że w sklepie poinformujesz sprzedawcę, że chcesz zapłacić kartą, a następnie zbliżysz telefon do terminala. Przy kwotach powyżej 50 zł wymagane będzie potwierdzenie transakcji kodem PIN.