Sprawy na telefon
Telefon komórkowy uratuje przed jazdą na gapę, pozwoli zapłacić za drobne zakupy lub usługi, pomoże wezwać pomoc czy zablokować skradzioną kartę. Przedstawiamy 11 sposobów zaoszczędzenia czasu, nerwów i pieniędzy dzięki komórce.
Usług, które pozwalają wykorzystać telefon do praktycznych celów, sukcesywnie przybywa. Jedyny problem to taki, że wiele z nich działa tylko w wybranych miastach, na ograniczonym obszarze. Wymagają też pewnych przygotowań, ale w opisywanych tu przykładach są to proste czynności, zajmujące niewiele czasu. Część powiązana jest z mobilnymi płatnościami, obecnie realizowanymi za pośrednictwem serwisu mPay (www.mpay.pl), w którym trzeba założyć konto i zasilić jakąś kwotą (patrz ramka „System mobilnych płatności mPay w pigułce”). Jeszcze w tym półroczu mogą się pojawić inne serwisy tego typu, a dzięki temu może też szerzej dostępne usługi (patrz ramka „Zapowiadane systemy mobilnych płatności”).
1. Bilet komunikacji miejskiej
W Warszawie, jeśli masz aktywne konto w mPay, kupisz przez komórkę 10 rodzajów biletów ZTM – na autobus, tramwaj i metro, a w Lublinie 2 rodzaje biletów. Mogą to być bilety normalne lub ulgowe.
Jeśli korzystasz z sieci Plus lub Play, wybierasz w celu zakupu biletu bezpłatny numer *145*kod_biletu#, w pozostałych sieciach dzwonisz na numer 791 145 145, płatny wg taryfy operatora, a potem wybierasz tonowo kod biletu (znajdziesz go na naklejkach w pojazdach). Natychmiast dostaniesz informację zwrotną z opisem biletu. Musisz ją zatwierdzić, podając w odpowiedzi kod PIN do usługi mPay (definiujesz go podczas rejestracji konta). Masz już bilet – na ekranie wyświetli się informacja o rodzaju biletu i czasie ważności, dostaniesz też SMS-em potwierdzenie płatności. Gdy pojawi się kontroler, dzwonisz na bezpłatny numer widoczny na jego identyfikatorze (odpowiedni dla twojej sieci), na tej podstawie zweryfikuje on ważność biletu.
2. Bilet kolejowy
Koleje Mazowieckie, Warszawska Kolej Dojazdowa WKD i wybrane pociągi spółki Przewozy Regionalne honorują bilety ZTM aglomeracji warszawskiej na określonym obszarze (sprawdzisz pod adresem www.ztm.waw.pl/?c=145&l=1). Dotyczy to biletów ważnych minimum dobę. Możesz więc w tych pociągach kupić bilet, tak jak opisaliśmy w poprzednim rozdziale.
Bilet z komórki za pośrednictwem mPay kupisz na przejazd pociągami Szybkiej Kolei Miejskiej SKM, podlegającej ZTM w Warszawie; obowiązuje taka sama taryfa jak w innych środkach komunikacji miejskiej.
Prawdopodobnie od 1 czerwca osoby mające konto w mPay będą mogły przez komórkę rezerwować miejsca i kupować bilety na niektóre pociągi PKP na terenie całego kraju. Umożliwi to usługa BILkom, w której trzeba będzie się wcześniej zarejestrować. Telefon musi obsługiwać MMS-y, gdyż zakupiony bilet będzie wysyłany do klienta w postaci grafiki – fotokodu. Więcej na stronie www.sitkol.pl.
3. Wyszukiwanie połączeń
Usługa BILkom jest częścią Systemu Informacyjnego Obsługi Transportu Kolejowego SITKol, który już teraz oferuje mobilne wyszukiwanie połączeń w Polsce i w Europie. Należy wejść w telefonie na stronę wap.sitkol.pl (można też zainstalować aplikację dostępną na stronie na www.sitkol.pl, ważącą ok. 200 KB). Można na niej przeglądać odjazdy i przyjazdy na poszczególnych stacjach, wyszukiwać połączenia kolejowe między dwiema miejscowościami lub połączenie „od drzwi do drzwi” (patrz ramka „Trasa podróży od drzwi do drzwi”). W przyszłości, jeśli dla wybranego połączenia będzie możliwe kupno biletu, wyświetli się przycisk Kup bilet.
Jeśli chcesz tylko sprawdzić połączenie między dwiema stacjami, możesz to zrobić, wysyłając SMS na numer 71 757 (koszt 1,22 zł) z zapytaniem, np. Warszawa Centralna do Gdansk. Otrzymasz informację zwrotną o 5 najbliższych połączeniach. Jeśli w zapytaniu umieścisz dodatkowo godzinę, np. 1630 – dostaniesz informację o 5 połączeniach po tej godzinie, a dla słowa detale – informacje o jednym połączeniu ze stacjami i godzinami przesiadek.
4. Zakupy i usługi
Za zakupy żywnościowe płacisz z mPay w automatach z napojami i przekąskami, w wybranych pizzeriach (w tym sieci Pizza Dominium), barach, bistrach, kawiarniach (np. warszawskich kawiarniach Bliklego). Poza tym w niektórych księgarniach i sklepach. Mobilne płatności akceptuje sieć pralni 5 a Sec, kilka korporacji taksówkowych w Warszawie i Krakowie. Na liście miejsc, gdzie zapłacisz komórką, pojawił się nawet hotel, teatr, usługi stomatologiczne. Usługa jest dostępna w różnym zakresie w 35 miastach oraz w internecie. Tam, gdzie działa mPay, znajdziesz naklejkę z logo usługi. Listę takich miejsc sprawdzisz na www.mpay.pl.
Zasada jest zawsze taka sama. Informujesz sprzedawcę, że będziesz płacić telefonem. Wpisujesz numer widoczny na naklejce w miejscu, gdzie płacisz (zawiera identyfikator przypisany do tego miejsca), i naciskasz przycisk zielonej słuchawki. Pojawi się opis transakcji – jeśli jest poprawny, podajesz swój PIN do usługi mPay. Dostajesz potwierdzenie, że zapłata zostanie zrealizowana z twoich środków. Otrzymuje je również sprzedawca.
Mikropłatności pozwala też realizować, i to w prostszy sposób, specjalna karta zbliżeniowa Era PayPass. Z komórką ma ona tyle wspólnego, że oferuje ją swoim klientom operator Era, ale wspólnie z Polbank EFG oraz MasterCard. Minikartę można przykleić do telefonu i płacić nią za drobne zakupy. Wystarczy zbliżyć telefon z kartą do czytnika PayPas, na którym sprzedawca wpisał kwotę do zapłaty. Środki są pobierane z karty Polbank-Era. Dziennie możesz wykonać 5 takich płatności, każda na maksymalną kwotę 50 zł. Po transakcji dostaniesz SMS z potwierdzeniem. Płacić w ten sposób można tam, gdzie widnieją znaczki MasterCard PayPass, m.in. w sieciach Empik, Żabka, McDonald’s (patrz lista na stronie www.paypass.pl).
Minikartę Era PayPass mogą dostać posiadacze karty kredytowej Polbank-Era. Do 10 czerwca 2010 r. bez żadnych opłat (więcej na www.polbankefg.pl/polbankera/polbank-era.html).
System mobilnych płatności mPay w pigułce
- Potrzebny telefon Obecnie mPay działa na każdym telefonie. Jeśli zostaną wprowadzone kolejne usługi, np. zakup biletu kolejowego, będzie potrzebny telefon z obsługą MMS--ów (bilet ma postać fotokodu).
- Rejestracja konta Klienci sieci Plus i Play wybierają bezpłatnie numer *145# i na żądanie definiują 4-cyfrowy kod PIN, którym będą zatwierdzać transakcje. Mogą też wybrać *145 i postępować zgodnie z komunikatami głosowymi. Klienci innych sieci wybierają numer 791 145 145 i według instrukcji głosowych wprowadzają zdefiniowany przez siebie kod PIN.
- Zasilanie konta Można to zrobić przelewem z banku, na poczcie, online (skorzystaj ze strony ). Jeśli masz konto w Banku Citi Handlowy, aktywujesz w nim usługę Płać komórką – transakcje obciążą to konto.
- Zarządzanie kontem Najwygodniej robić to na stronie internetowej. Na swoim koncie możesz np. ustawić rodzaj ulgi dla biletów komunikacji miejskiej, wpisać numer rejestracyjny samochodu, dla którego będą naliczane opłaty parkingowe za pomocą mPay
- Procedura Jest taka sama dla wszystkich płatności, różnice dotyczą kodów, przypisanych do poszczególnych usług i miejsc, w których są realizowane. Dla klientów Plus i Play każdy wybierany kod zaczyna się od *145, a dla innych sieci – zaczynasz od wybrania numeru 791 145 145.
- Opłaty Za zasilenie konta płacisz zgodnie z cennikiem banku, poczty czy innego pośrednika transakcji. Gdy płacisz za usługi i zakupy, mPay pobiera opłaty za swoją usługę od świadczących usługi i sprzedawców.
5. Parkowanie w miastach
Dziewięć miast, m.in. Warszawa, Kraków, Łódź, umożliwia płatności za parkowanie w systemie mPay. Z komórki możesz włączyć i wyłączyć naliczanie opłaty, ustawić limit kwotowy, po którego przekroczeniu naliczanie opłat się wyłączy. Poza tym po godzinach płatnego parkowania system sam wyłączy naliczanie opłat.
W celu korzystania z tych możliwości niezbędny jest jednorazowy zakup karty parkingowej (cena 5 zł), którą przykleja się na szybie wewnątrz samochodu. Musisz też na swoim koncie w mPay podać numer rejestracyjny samochodu, dla którego będą naliczane opłaty. Klienci Plus i Play mogą to zrobić w internecie na stronie www.mpay.pl lub z komórki, klienci pozostałych sieci – tylko w internecie. Naliczanie opłaty za parkowanie rozpocznie się, gdy wybierzesz w telefonie *145*nr_strefy# (klienci Plus i Play) albo kolejno 791 145 145 i numer strefy (klienci pozostałych sieci), a następnie potwierdzisz zlecenie kodem PIN usługi mPay. Gdy powtórnie wybierzesz numery z kodem strefy, dostaniesz informację o naliczonej kwocie za parkowanie. Możesz się rozłączyć, jeśli naliczanie ma być kontynuowane, lub wybrać 1, by je zakończyć. Listę miejsc, gdzie kupisz kartę parkingową, kody stref parkowania i inne dane znajdziesz na www.mpay.pl.
6. Doładowania i rachunki w Plusie
Z komórki i środków mPay możesz szybko doładować kartę pre-paid w Simplusie, MixPlusie lub 36,6. Wybierz *145*numer_telefonu*kwota#, gdzie numer_telefonu to 9-cyfrowy numer zasilanej komórki, a kwota w złotówkach to minimum 10 zł.
Od kilku miesięcy Plus umożliwia też opłacanie komórką ostatniej faktury za abonament. Wybierasz kod *145*123 123#, dostajesz informację o wysokości faktury i zatwierdzasz ją, podając kod PIN usługi mPay.
7. Blokada zgubionej lub skradzionej karty
W razie zgubienia lub kradzieży karty kredytowej jak najszybsze zgłoszenie takiego wypadku jest priorytetem. Aby szybko skontaktować się z bankiem, wejdź z komórki na prostą stronę www.opencardline.com. Zawiera ona bazę banków w Polsce z telefonami. Klikasz na numer, pojawi się zapytanie, czy chcesz się połączyć, i po chwili już masz kontakt z obsługą banku. Patrz ilustracje na dole strony.
8. Wezwanie pomocy
Jeśli chcesz się zabezpieczyć przed wyjazdem w góry lub nad wodę, wpisz do kontaktów w telefonie komórkowym dwa ważne numery alarmowe. 601 100 300 połączy cię z jednym z centrów koordynacyjnych górskiego pogotowia ratunkowego (obsługującego pasmo polskich gór i Jurę Krakowsko-Częstochowską). Klienci Plusa zostaną połączeni bezpłatnie od razu z dyspozytornią właściwą do miejsca pobytu dzwoniącej osoby. Klienci innych sieci płacą według stawki swojego operatora i muszą najpierw powiedzieć, w jakich górach się znajdują. Drugi numer, 601 100 100, łączy z centrum koordynacji ratownictwa wodnego (są trzy: w Sopocie, Giżycku i Wrocławiu). Klienci Plusa łączą się z najbliższym centrum, a pozostałych sieci z centrum w Sopocie, które przekazuje zgłoszenie dalej.
Seniorzy mogą korzystać ze specjalnie dla nich przygotowanych telefonów (patrz załączony na krążku artykuł) z przyciskiem SOS. Po jego naciśnięciu telefon automatycznie dzwoni pod zdefiniowane wcześniej numery i wysyła SMS-y z alarmem. Dostępne są też tego typu komórki dla dzieci.
9. Tańsze bilety do kina
Jeśli masz telefon w sieci Orange, a tam, gdzie mieszkasz, jest kino sieci Cinema City lub Orange IMAX, możesz przez komórkę załatwić sobie 50-proc. zniżkę na dwa bilety, na seanse w środę. Wysyłasz SMS o treści FILM pod numer 241. W odpowiedzi otrzymujesz SMS z 14-cyfrowym kodem. Po jego okazaniu w kasie kina kupujesz 2 bilety w cenie jednego. Akcja trwa do końca 2011 roku. Szczegóły na stronie www.orangefilm.pl.
10. Odprawa pasażerska przed lotem
Podróżujący samolotem obecnie kupują bilety elektroniczne i dostają e-mailem potwierdzenie, jaki to bilet i na jaką trasę. Przed wylotem, aby dostać kartę pokładową z miejscówką, wystarczy pokazać przy odprawie pasażerskiej paszport lub inny dokument tożsamości. Wiele linii lotniczych umożliwia odprawę za pomocą SMS-a i dostarcza mobilną kartę pokładową. Potrzebna jest do tego komórka z obsługą MMS-ów, zapewniająca połączenie z internetem.
Lufthansa oferuje odprawę SMS-em dla posiadaczy karty lojalnościowej Frequent Flyer czy Luft hansa Senator. Wysyła SMS-em zaproszenie do takiej odprawy na kilka godzin przed odlotem. Wystarczy, że odpowiesz na niego, wpisując J/Y i numer rejsu. Dostaniesz wtedy SMS z linkiem do mobilnej karty pokładowej. Musisz ją wyświetlić przy wsiadaniu do samolotu.
Podobnie odprawisz się w liniach Finnair (patrz strona www.finnair.com). Jeśli jesteś w programie lojalnościowym Miles and More, za pomocą komórki możesz zarezerwować rejs liniami Austrian, zmienić rezerwację, odprawić się podobnie jak we wcześniejszych przypadkach i wybrać miejsce w samolocie (więcej na www.miles-and-more.com). SAS odprawia za pomocą mobilnej strony mobile.flysas.com – można wybrać miejsce, zmienić godzinę wylotu, a także anulować wcześniejszą odprawę. Po odprawie pojawi się na wyświetlaczu telefonu informacja z potwierdzeniem przyznania miejsca w samolocie. Mobilną odprawę na polskich lotniskach umożliwiają też linie KLM, AirFrance, AirCanada, a mobilną rezerwację miejsca linie AirBerlin.
11. Kontakt z urzędem
Sprawdź na stronie swojego urzędu miejskiego, czy udostępnia mobilną wersję strony lub inne usługi dla posiadaczy komórek. Przykładowo mobilny samorządowy serwis Krakowa dostarcza informacji o tym, co się dzieje w mieście, i udostępnia rozkład jazdy MPK. Pozwala też sprawdzić, czy jest gotowy do odbioru zamówiony dowód osobisty, prawo jazdy lub dowód rejestracyjny. Należy wejść z komórki na stronę mobi.krakow.pl i potem do zakładki E-Urząd.
W Jaworznie mieszkańcy przy składaniu wniosków o wydanie dowodu osobistego lub rejestracyjnego mogą podać swój numer telefonu, by otrzymać SMS-em powiadomienie, gdy dokument będzie gotowy do odbioru. Ponadto na stronie urzędu www.jaworzno.pl mogą zamówić bezpłatną subskrypcję skrótu najważniejszych wydarzeń przesyłanych SMS-em.
Zarządzanie kontem w mPay – wprowadzanie ustawień dla transakcji przez komórkę
Jeśli jesteś w innej sieci niż Plus i Play, tylko za pomocą konta internetowego możesz ustawić rodzaj ulgi przysługującej na bilety kupowane za pomocą mPay lub wpisać numer rejestracyjny samochodu, za którego parkowanie będziesz płacić z mPay.
Krok 1
W tym celu na stronie www.mpay.pl, po lewej stronie kliknij link dla użytkowników. Jeśli robisz to po raz pierwszy, kliknij Pierwsze logowanie?. Podaj numer komórki i kod PIN ustalony podczas rejestracji w mPay oraz przepisz kod graficzny. Kliknij wejdź. W nowym oknie zdefiniuj nazwę użytkownika i login (ma mieć co najmniej osiem znaków trzech rodzajów: litery, cyfry oraz !, @ itp.) i kliknij zatwierdź. Przy kolejnym logowaniu będziesz używać tych danych.
Krok 2
Kliknij opcję Moje usługi i z rozwijanej listy po prawej stronie wybierz rodzaj ulgi, np. Student i kliknij przycisk ustaw ulgę. Teraz, wybierając kod danego biletu czasowego, będziesz kupował go w wersji ulgowej.
Krok 3
W menu Moje usługi kliknij opcję Moje parkowanie. Kliknij kartę parkomatową, którą dysponujesz (kosztuje 5 zł). Obecnie sprzedawana jest ta po lewej stronie – jest uniwersalna i można z niej korzystać we wszystkich miastach, gdzie mPay obsługuje parkowanie. Ta po prawej stronie, starsza, działa tylko w Warszawie. W następnym oknie wpisz numer i kliknij dodaj. Możesz wprowadzić numery kilku pojazdów. Ten, dla którego ma być naliczana opłata, wskaż, klikając obok wybierz.
Zapowiadane systemy płatności komórką
Mobilne płatności w e-sklepach
Na II kw. 2010 zapowiadali ich uruchomienie Orange, Era, Plus i Play we współpracy z ośmioma bankami (nie ma wśród nich PKO BP), Polską Wytwórnią Papierów Wartościowych (dostawca systemu płatności EasyPay) oraz firmami eCard, mPay, Nokia i MasterCard. Do przeprowadzania transakcji wymagana będzie aplikacja zainstalowana na karcie SIM telefonu. Gdy klient wybierze w opcjach sklepu płatność komórką, dostanie SMS-em prośbę o potwierdzenie transakcji kodem PIN i jeśli to zrobi, obciąży swoją kartę w banku.
Płatności niezależne od operatora
W maju 2010 roku ma ruszyć system SkyCash (www.skycash.com), który będzie działać na zwykłych telefonach obsługujących Java MIDP 2.0, a także na smartfonach. Użytkownik będzie musiał zarejestrować się w systemie – można to zrobić bezpośrednio z komórki (1), zasilić go dowolną kwotą i zainstalować w telefonie nieduży program. Zlecenie transakcji będzie polegało na wybieraniu opcji w tym programie (2) i potwierdzaniu ich kodem PIN. Za korzystanie z systemu będą pobierane drobne opłaty.
Trasa podróży od drzwi do drzwi z opisem i mapami
Dostępny z telefonu system SITkol (na stronie wap.sitkol.pl) umożliwia wyszukiwanie połączeń kolejowych, sprawdzanie odjazdów i przyjazdów pociągów na wskazaną stację, a także wyszukiwanie połączeń „od drzwi do drzwi” (1). Jako punkt początkowy i docelowy można podać stację lub przystanek, adres lub zabytek (2). System wyświetli opis podróży. Uwzględni połączenia komunikacji miejskiej (niestety, na razie tylko dla aglomeracji warszawskiej, ale w planach jest integracja z rozkładami jazdy w kolejnych miastach) oraz drogę, którą trzeba przejść (3). Dodatkowo wyświetli mapki z zaznaczonym punktem początkowym i końcowym (4), (6), które można skalować (5), (7). Pokaże też na mapie całą trasę (8).