Tanio lub za darmo

Telefonia internetowa jest reklamowana jako najlepszy sposób na oszczędne dzwonienie. Ile prawdy jest w tym sloganie? Przetestowaliśmy usługi czterech operatorów, Gadu-Gadu, Onet Skype, Tlen i Spik, żeby ci podpowiedzieć, który świadczy je na najkorzystniejszych dla ciebie warunkach.

Tanio lub za darmo

W artykule znajdziesz:

  • Cechy dobrego komunikatora z modułem VoIP
  • Opinie o jakości i atrakcyjności cenowej rozmów przez telefonię internetową
  • Porównanie czterech najpopularniejszych polskich komunikatorów z modułem VoIP

Rozwój komunikatorów postępuje w ekspresowym tempie. Nie tak dawno korzystanie z niewielkich programów przeznaczonych do masowej komunikacji w internecie ograniczało się do wymiany wiadomości tekstowych. Dzisiaj liczący się komunikator musi oferować rozmowy głosowe, wideo, a także możliwość nawiązywania połączeń z telefonami komórkowymi i stacjonarnymi. Właśnie pod tym kątem przetestowaliśmy polskie komunikatory.

Co to jest VoIP

VoIP, czyli Voice over Internet Protocol, popularnie nazywany telefonią internetową, to technologia pozwalająca przesyłać dźwięki (mowę) za pomocą łączy internetowych.

Dzięki wykorzystaniu globalnej sieci możliwe jest nawiązanie darmowej komunikacji między komputerami, a także znaczne obniżenie kosztów połączeń, zarówno z telefonami stacjonarnymi, jak i sieciami komórkowymi.

Z telefonii internetowej możesz także korzystać bez pośrednictwa komputera. Wystarczy zakupić specjalizowaną bramkę i ją skonfigurować. Połączenia wykonujesz tak samo jak w przypadku tradycyjnego telefonu, jednak twoja rozmowa toczy się za pośrednictwem łącza internetowego.

Czy warto korzystać z telefonii internetowej

Najważniejszą zaletą telefonii internetowej są niskie ceny połączeń. Za kilkuminutową rozmowę przeprowadzoną z numerem stacjonarnym zapłacisz mniej niż 50 groszy. Tańsze są również połączenia z sieciami komórkowymi i numerami zagranicznymi. Do dzwonienia potrzebujesz tylko odpowiedniej aplikacji, połączenia z internetem oraz słuchawek i mikrofonu.

Gratką są jednak przede wszystkim darmowe rozmowy nawiązywane między komputerami niezależnie od miejsca, w jakim się znajdują. Wystarczy, że ty i twój rozmówca zainstalujecie na swoich komputerach taką samą aplikację.

Niewątpliwie największym problemem telefonii internetowej jest jakość prowadzonych za jej pośrednictwem rozmów. Niestety, nawet przy zastosowaniu szybkich łączy pojawiają się zakłócenia. Do znacznego obniżenia komfortu rozmowy wystarczy, że przez chwilę połączenie nie zapewni minimalnego stałego przesyłu danych. Mowa ulega wtedy zniekształceniom, słowa docierają urywane, a dźwięk staje się metaliczny, uniemożliwiając komunikację.

W komunikacji za pomocą VoIP liczy się nie tylko jakość rozmowy, ale także funkcje komunikatora oraz oferta operatora. Dlatego, zanim skorzystasz z usług, powinieneś się dowiedzieć, na jakiej zasadzie komunikator realizuje połączenia, a także, jakie są ich ceny. Za co musisz zapłacić, a co jest darmowe.

Cechy dobrego modułu VoIP

INTUICYJNA OBSŁUGA
Telefonia internetowa jest przeznaczona także dla początkujących użytkowników komputera, dlatego korzystanie z aplikacji i modułu VoIP powinno być bardzo łatwe, a informacje podawane w sposób przystępny i przejrzysty.

ROZMOWA AUDIO-WIDEO
Komunikator powinien przede wszystkim umożliwiać nawiązywanie darmowych rozmów głosowych i wideo między użytkownikami komputerów podłączonych do sieci.

ZASILANIE, BILINGI, PŁATNOŚCI
Istotnym udogodnieniem jest zapewnienie użytkownikowi kilku sposobów zasilania konta. Godni uwagi są także operatorzy, którzy umożliwiają płacenie za usługi co uzgodniony czas. Bilingi i historie rozmów powinny być szczegółowe i przystępnie przedstawione.

CIEKAWA OFERTA USŁUGODAWCY
Dobrze, gdy operator oferuje dodatkowe udogodnienia, takie jak poczta głosowa, numery stacjonarne oraz przekierowania. Usługi powinny być darmowe.

Podsumowanie testu

Przetestowaliśmy cztery najpopularniejsze komunikatory umożliwiające nawiązywanie połączeń telefonicznych: Gadu-Gadu, Onet Skype, Tlen i Spik. Ocenialiśmy nie tylko funkcje poszczególnych aplikacji, ale także jakość prowadzonej za ich pośrednictwem rozmowy.

Wykonaliśmy setki połączeń na łączną kwotę kilkuset złotych. Dzwoniliśmy na numery stacjonarne i komórkowe zarówno w Polsce, jak i do wielu krajów świata. Pozwoliło to sprawdzić, na co może faktycznie liczyć użytkownik płacący z góry za daną usługę.

W trakcie testów połączenie było zazwyczaj wzorowe – dźwięk bardzo dobry, a rozmowa przebiegała bez żadnych zakłóceń. Niestety, zdarzało się także, że trzeba było przerwać rozmowę, ponieważ nie dało się kontynuować komunikacji. Zjawisko występowało losowo, ale dotyczyło wszystkich programów.

Moduł zapewniający nawiązywanie połączeń

Bardzo istotną sprawą są funkcje modułu, dzięki któremu możesz wykonywać połączenia telefoniczne. Interfejs graficzny jest bardzo podobny we wszystkich testowanych aplikacjach i znakomicie spełnia swoją rolę. Jednak zastrzeżenia budzi sposób podawania informacji o koszcie trwającego połączenia i aktualnym stanie konta.

Najlepsze rozwiązanie zastosowano w Tlenofonie (Tlen). Aplikacja pokazuje stan konta (co do grosza) w trakcie rozmowy, dzięki czemu zawsze wiesz, ile już cię kosztują prowadzone pogaduszki. W Gadu-Gadu liczba funduszy jest podawana dopiero po zakończeniu połączenia – mało funkcjonalne i wygodne. Jednak najgorsze z możliwych rozwiązań zastosowano w Neofonie (Spik). Nie dość, że nie widzisz, ile kosztuje trwająca dyskusja, to nawet nie zobaczysz, ile ci ubyło funduszy po jej zakończeniu. Co więcej, o stanie zadłużenia (o zgrozo!) poinformuje cię rachunek przysłany z TP SA.

Zasadnicze znaczenie mają także historie rozmów i szczegółowe bilingi. Dzięki nim możesz zobaczyć, kiedy dzwoniłeś, do jakiej sieci oraz ile wyniósł koszt połączenia. Najwięcej informacji podaje Tlenofon.

Doładowania i sposób zapłaty

Rozmowy nawiązywane za pośrednictwem komputerów są zawsze bezpłatne. Pieniądze na koncie są ci potrzebne dopiero w momencie, gdy chcesz nawiązać połączenie telefoniczne. Jeżeli już zdecydujesz się na skorzystanie z oferowanych usług, powinieneś mieć możliwość łatwego zasilenia konta.

Najwygodniej jest skorzystać z szybkich doładowań SMS-em. Jednak jest to sposób najdroższy, ponieważ lwią część opłaty pobiera operator komórkowy. W rezultacie na twoje konto może trafić tylko połowa wydanej sumy.

Każdy komunikator powinien umożliwiać zasilenie konta za pomocą karty kredytowej oraz przelewu elektronicznego. Korzystne są także kody pre-paid, które możesz kupić w punktach sprzedaży, a także umowa post-paid (dostępna w Tlenofonie). W ostatniej opcji zapłacisz dopiero przy otrzymaniu rachunku.

I w tej kategorii najgorsze rozwiązanie ma Neofon obsługiwany z poziomu Spika.

Korzystając z usług TP SA, nie możesz doładować sobie konta za określoną kwotę. Jedynym sposobem jest zawarcie umowy z operatorem i otrzymywanie rachunków pod koniec miesiąca. Warto tu jeszcze raz nadmienić, że nie możesz wcześniej sprawdzić, jaką kwotę już wydzwoniłeś.

Dodatkowe bonusy

Obraz

Każdy operator telefonii komórkowej proponuje różne dodatkowe bonusy, takie jak ciekawy sygnał czy poczta głosowa. Ta ostatnia jest darmowa tylko w GG i Tlenie.

Warto się także zawczasu dowiedzieć, ile będzie kosztowało wykupienie stacjonarnego numeru i w ilu strefach jest dostępny. Na przykład, wykupując specjalną bramkę Tlenofonu, dostajesz za darmo 2 numery stacjonarne i 111 darmowych minut na połączenia z telefonami stacjonarnymi. W Gadu-Gadu za numer musisz zapłacić 47 lub 141 zł, odpowiednio na 3 lub 12 miesięcy. Tlenofon i naGłos (Gadu-Gadu) oferują także możliwość przekierowania rozmów przychodzących. Dzięki temu, gdy jesteś niedostępny lub nie masz przy sobie komputera, połączenie zostanie przekierowane na wybrany wcześniej numer telefonu stacjonarnego lub komórkowego.

Rozmowy głosowe i wideo

O ile ceny połączeń z telefonami stacjonarnymi różnią się zazwyczaj jednym lub dwoma groszami, o tyle minuta rozmowy z telefonem działającym w sieci komórkowej może być tańsza lub droższa nawet o 40 groszy. W tym przypadku najmniej zapłacisz, korzystając z komunikatora Gadu-Gadu, a najwięcej, jeśli używasz Skype’a. W drugiej aplikacji do każdej rozmowy należy doliczyć opłatę za rozpoczęcie połączenia. Jej wysokość jest zależna od kursu euro. Wynosi około 16 groszy.

Najkorzystniej jest używać aplikacji do dzwonienia z komputera na komputer. Rozmowa nic nie kosztuje, a jej jakość jest bardzo dobra. Najlepiej w tej kategorii wypada Skype, który oprócz rozmów głosowych i wideo pozwala prowadzić konferencje głosowe. W takich pogaduszkach może uczestniczyć jednocześnie 5 osób. Bardzo ciekawe rozwiązanie, gdy chcemy podyskutować w szerszym gronie niezależnie od odległości. Przy ocenianiu rozmów wzięliśmy także pod uwagę funkcje pozwalające poprawić jakość dźwięku przy połączeniach głosowych. Redukcja efektu echa oraz możliwość wyboru kodeka przesyłanego dźwięku mogą znacznie poprawić jakość konwersacji (zwłaszcza przy wolniejszych łączach).

Moim zdaniem

Obraz

Paweł Bijata
redaktor działu INTERNET

Do idealnego komunikatora droga jeszcze daleka, jednak obecna oferta operatorów wychodzi naprzeciw potrzebom użytkowników. Zdecydowanie najkorzystniej jest prowadzić rozmowy w obrębie jednej sieci – są darmowe, oferują dobrą jakość głosu i przesyłanego obrazu. Właśnie dlatego z modułów VoIP korzystam najczęściej w obrębie jednej sieci, komunikując się ze znajomymi, którzy przebywają za granicą. Przyznam jednak, że coraz częściej sięgam po komunikator, gdy chcę zadzwonić na tradycyjny telefon poza granicami Polski. Natomiast w obrębie kraju nad Wisłą w zupełności zadowala mnie jeden z darmowych planów polskiego operatora stacjonarnego.

1. miejsce - Tlen 6.0.2.56

Obraz

Zwycięzca testu sprawdza się doskonale zarówno jako komunikator głosowy, jak i narzędzie telefonii internetowej. Za połączenia z numerami telefonów stacjonarnych i komórkowych trzeba zapłacić niewiele więcej niż za rozmowy z wykorzystaniem usług komunikatora Gadu-Gadu. Na pochwałę zasługuje także przejrzysty sposób przedstawiania informacji o stanie konta, historii oraz bilingów. Numer stacjonarny w Tlenofonie jest oferowany za darmo. Ciekawą propozycją jest specjalizowana bramka, której można używać bez komputera. Do urządzenia dodano dwa numery stacjonarne oraz 111 darmowych minut (na połączenia z telefonami stacjonarnymi).

Plusy
  • Niskie ceny połączeń z numerami w kraju i za granicą
  • Naliczanie sekundowe, szczegółowe informacje
Minusy
  • Brak pakietów
  • Brak nagrywania rozmów

2. miejsce - Skype 3.5

Obraz

Skype był od początku tworzony z myślą o zapewnieniu połączeń głosowych i wideo. Program zyskał tak dużą popularność przede wszystkim dzięki darmowym połączeniom w obrębie własnej sieci. Aplikacja zapewnia dobrą jakość rozmów, a operator ma w ofercie kilka ciekawych propozycji dotyczących połączeń telefonicznych. Skype jako jedyny spośród testowanych komunikatorów umożliwia nawiązywanie konferencji głosowych. W jednym połączeniu może uczestniczyć nawet 5 komputerów. Niestety ceny rozmów nie są tak przystępne jak w usłudze naGłos czy Tlenofon. Słono trzeba także płacić za połączenia z numerami stacjonarnymi.

Plusy
  • Bardzo dobra jakość rozmów głosowych i połączeń telefonicznych
  • Konferencje głosowe
Minusy
  • Drogie połączenia z numerami stacjonarnymi, brak darmowej poczty
  • Brak naliczania sekundowego

3. miejsce - Gadu-Gadu 7.7

Obraz

Chociaż w komunikatorze Gadu-Gadu brakuje kilku funkcji, to moduł naGłos, zapewniający połączenia telefoniczne, sprawdza się doskonale. Duży plus aplikacji to niskie ceny rozmów, darmowa poczta oraz zadowalająca jakość połączeń. Niestety, w ofercie brakuje naliczania sekundowego. Poprawienia wymagają także panele informujące o bilingach online. Brak bieżącej informacji o stanie konta (w czasie trwania rozmowy nie jest podawana kwota, jaka pozostała do wykorzystania) powoduje, że nie wiadomo, jak długo możemy jeszcze rozmawiać. Jest to całkowicie niezrozumiałe i rodzi pytanie, czy zostaje nam tylko kalkulator?

Plusy
  • Niskie ceny połączeń
  • Darmowa poczta
Minusy
  • Brak naliczania sekundowego

4. miejsce - Spik 2.2.4

Obraz

Neofon niewątpliwie zasłużył na ostatnie miejsce. Podczas jego użytkowania irtytujący jest nie tylko brak doładowań i konieczność podpisywania umowy, ale także fakt, że nigdy nie wiemy, jaką kwotę wydzwoniliśmy. Bieżącego stanu konta nie pokazuje też aplikacja. Nie można go sprawdzić, wchodząc na stronę WWW czy dzwoniąc na infolinię. Informację o stanie konta otrzymujemy dopiero razem z rachunkiem. W aplikacji brakuje również rozmów wideo zintegrowanych z darmowym połączeniem głosowym w obrębie własnej sieci. Na plus Neofonu należy zaliczyć darmowy numer stacjonarny oraz naliczanie skundowe.

Plusy
  • Naliczanie sekundowe
  • Numer stacjonarny
Minusy
  • Obowiązek podpisywania umowy
  • Brak informacji o aktualnym saldzie

Wybrane dla Ciebie