Test słuchawek z dźwiękiem przestrzennym dla graczy
Słuchawki z dźwiękiem przestrzennym 5.1 i 7.1 zwiększają frajdę z gry, a w niektórych przypadkach, na przykład w sieciowych strzelankach, mogą nawet ocalić przed utratą wirtualnego życia. Przetestowaliśmy cztery niedrogie modele słuchawek tego typu.
W artykule
- Opis technologii dźwięku przestrzennego
- Charakterystyka słuchawek dla graczy
- Test 4 modeli
- Recenzje wybranych produktów
- Tabela z wynikami testów
Efekt przestrzennego dźwięku w słuchawkach jest osiągany na dwa sposoby. Pierwszym jest wyposażenie każdej słuchawki w dodatkowe głośniki – maksymalnie 4 zamiast jednego, jak w klasycznych słuchawkach. W tym przypadku słuchawki zachowują się jak zestaw kina domowego – każdemu kierunkowi, z którego dobiega dźwięk, przyporządkowany jest jeden głośnik lub kombinacja głośników.
Znacznie popularniejsze są słuchawki generujące tzw. wirtualny dźwięk przestrzenny. Mają klasyczną budowę – tylko dwa głośniki – a efekt przestrzenny jest generowany przez układ elektroniczny umieszczony na kablu słuchawek (lub w odbiorniku w przypadku słuchawek bezprzewodowych). W bardzo dużym uproszczeniu taki układ używa algorytmów szatkujących sygnał stereofoniczny na krótsze impulsy, które przez ludzki zmysł słuchu są odbierane jako dochodzące z różnych stron.
Obecność aż 8 głośników w słuchawkach sprawia, że są one znacznie cięższe od modeli emitujących dźwięk wirtualny. Ich dłuższe używanie bywa uciążliwe. Dodatkowo poszczególne głośniki muszą być na tyle małe, by kilka zmieściło się w jednej słuchawce. Skutkiem jest niższa głośność niż w modelach z dźwiękiem wirtualnym
Metody podłączenia
Słuchawki z dźwiękiem wirtualnym podłączasz do komputera przez port USB, a pecet nie musi nawet mieć karty dźwiękowej. Jest to więc rozwiązanie odpowiednie dla posiadaczy laptopów. Niektóre modele z pierwszej grupy także komunikują się z komputerem przez USB i nie wymagają karty dźwiękowej. Te, które mają złącza stereo 3,5 mm, opierają swoje działanie na karcie muzycznej komputera. Dodatkowo w celu używania słuchawek USB trzeba zainstalować oprogramowanie na komputerze – w jego skład wchodzi m.in. sterownik.
Przydatne elementy
Dla wygody korzystania ze słuchawek bardzo ważny jest łatwy dostęp do regulacji głośności. Ta funkcja jest zazwyczaj realizowana za pomocą umieszczonego na kablu pilota. Czasami znajdują się tam także dodatkowe przełączniki, na przykład włącznik mikrofonu.
Mikrofon to także niezbędne wyposażenie słuchawek dla gracza. Zazwyczaj znajduje się na giętkim pałąku. A czasami jest odłączany lub chowany w słuchawce. Dobrze, jeśli ma funkcję redukcji hałasów otoczenia, która wyodrębnia głos gracza, dzięki czemu jest bardziej zrozumiały.
Droższe modele słuchawek (za cenę powyżej 500 zł) mogą komunikować się z komputerem bezprzewodowo i mają stację dokującą do ładowania akumulatorów. Dość często spotykaną funkcją jest składana konstrukcja słuchawek, która pozwala na łatwy transport urządzenia – zazwyczaj w pokrowcu, który znajdziesz w pudełku razem ze słuchawkami.
Podsumowanie testu
Do testu wybraliśmy 4 modele słuchawek z wirtualnym dźwiękiem przestrzennym, kosztujących od 200 do 400 zł.
Konstrukcja
Najlepsze wrażenie zrobiła na nas solidna konstrukcja słuchawek Razer. Urządzenie jest wyraźnie cięższe od konkurentów, ale gruby plastik naprawdę trudno uszkodzić. Pozostałe modele, także wykonane z plastiku, wydają się mniej trwałe. Jednak ich niższa waga – szczególnie w modelu Creative – oznacza mniejszy nacisk na głowę.
Inny czynnik, który decyduje o komforcie używania słuchawek, to sposób regulacji. Biały model SteelSeries jako jedyny nie ma ręcznej regulacji rozstawu nauszników. Zamiast tego słuchawki mają mechanizm samoregulujący. Takie rozwiązanie sprawia, że nacisk pałąka na głowę jest większy niż w pozostałych modelach. Natomiast najwygodniejsze nauszniki mają niebieskie słuchawki Logitech. To nie tylko dzięki ich średnicy, ale bardzo dużej głębokości – słuchawki praktycznie nie dotykają uszu. Zupełnie inaczej jest w modelu Creative – jego małe nauszniki nie są w stanie pomieścić całych małżowin.
Funkcjonalność
Ponad 3-metrowy kabel wykonany z materiałowego splotu w słuchawkach Logitech to jednocześnie zaleta i wada. Z jednej strony pozwala siedzieć naprawdę daleko od komputera. Ale gdy siedzisz blisko ekranu, plącze się po podłodze.
Lepsze rozwiązanie zastosowano w słuchawkach SteelSeries. Tu podstawowy kabel ma zaledwie 1 m, ale producent dołączył do słuchawek dwumetrowy przedłużacz. Razer Kraken to jedyny przetestowany model, który nie ma pilota na kablu. Brak łatwego dostępu do regulacji głośności jest największą wadą tego urządzenia. Na pilotach pozostałych słuchawek obok tej funkcji znajduje się też przycisk wyłączający mikrofon (a w modelu SteelSeries dodatkowy przycisk mute).
Słuchawki Creative, Logitech i SteelSeries mogą działać w trybie stereo. Ich kabel zakończony jest wtyczką mini-jack, więc możesz używać ich z odtwarzaczem MP3 lub smartfonem. Dopiero podłączenie specjalnej przejściówki USB umożliwia uzyskanie efektu przestrzennego w grach na komputerze.
Dźwięk
Cechą większości słuchawek dla graczy jest dominacja niskich tonów. Z tej zasady niespodziewanie wyłamują się słuchawki Razer Kraken, w których zbalansowano dźwięki wysokie i niskie. Efektem jest bardzo wyrazisty i dynamiczny dźwięk. Dobrze słyszalne, wysokie tony nie każdemu będą odpowiadać, bo przy dłuższym słuchaniu mogą męczyć słuch części użytkowników. Ze wszystkich przetestowanych modeli Kraken najlepiej sprawdzi się przy słuchaniu muzyki. Także efekt dźwięku przestrzennego w tym modelu nie budzi zastrzeżeń.
Brzmienie słuchawek SteelSeries jest zbliżone do modelu Razer, ale tu niskie tony zaczynają dominować nad resztą zakresu. Charakterystyka dźwięku urządzeń Logitech i Creative jest typowo gamingowa. Poprawny efekt dźwięku przestrzennego w modelu G430 jest dostępny dopiero po włączeniu trybu Dolby Surround w opcjach oprogramowania. Dźwięk zyskuje wówczas niepotrzebny pogłos. Bez tej opcji zauważyliśmy przesunięcie dźwięku w kierunku prawego kanału w grach (problem wystąpił na dwóch różnych komputerach). Z kolei efekt przestrzenny w modelu Creative jest zbyt subtelny.
Mikrofon
W tej kategorii wygrywa Creative. Głos nagrany mikrofonem tych słuchawek ma bardzo naturalne brzmienie i jest pozbawiony zakłóceń. Niedużo ustępują mu słuchawki Razer, które dodatkowo mają dobrze działającą opcję tłumienia dźwięków otoczenia. W dźwięku zarejestrowanym mikrofonem słuchawek SteelSeries słychać wiele zakłóceń. Mieliśmy duże kłopoty z ustawieniem odpowiedniej czułości mikrofonu w tym modelu. Wybranie właściwej wartości wymagało włączenia wzmocnienia dźwięku, które jest prawdopodobnie źródłem zakłóceń.
Opis nagrodzonych modeli słuchawek
1. miejsce - Razer Kraken 7.1
Bardzo dobrze wykonane (choć dość ciężkie) słuchawki o naturalnym brzmieniu i przekonującym efekcie przestrzennym. Słuchawki nie mają regulacji głośności dźwięku, a czułość mikrofonu (chowanego w lewej słuchawce) powinna być troszkę wyższa. Nauszniki są duże, ale nie na tyle głębokie, aby ich wpływ na uszy był neutralny. Na obudowie znajdują się podświetlane elementy.
- Solidne wykonanie
- Bardzo czyste brzmienie
- Redukcja szumów
- Brak regulacji głośności
- Bardzo sztywny przewód sygnałowy
3. miejsce - Crative SB Tactic 3D Fury
Bardzo lekkie i poprawnie wykonane słuchawki z odłączanym mikrofonem. Nauszniki są bardzo małe – nie mogą pomieścić całych małżowin. Dłuższe używanie może wywołać uczucie ucisku i bólu w uszach. Bardzo rozbudowana aplikacja ma funkcję poprawiania jakości muzyki oraz zmiany barwy głosu z mikrofonu. Pilot na kablu pozwala regulować głośność i wyłączyć mikrofon.
- Dobre oprogramowanie
- Świetny mikrofon
- Bardzo mała waga
- Małe nauszniki
- Przeciętna jakość efektu przestrzennego