AktualnościTo może być przełom dla handheldów z Windowsem. ROG Xbox Ally X dostanie upscaling AI

To może być przełom dla handheldów z Windowsem. ROG Xbox Ally X dostanie upscaling AI

Technologia otrzymała nazwę Auto Super Resolution (Auto SR) i pozwala na skalowanie obrazu z wykorzystaniem sztucznej inteligencji na poziomie systemu operacyjnego. Przekłada się to na większą płynność w trakcie zabawy w grach DirectX, a wszystko to bez potrzeby wdrażania specjalnych rozwiązań przez poszczególnych deweloperów.

Asus ROG Xbox Ally
Asus ROG Xbox Ally
Źródło zdjęć: © Xbox

Microsoft stara się przekonać graczy, że wcale nie ma ich w głębokim poważaniu, jako dowód przytaczając obszerną listę zmian, które zaszły lub zajdą w Windowsie 11. Dla przykładu, niedawno udostępniony został specjalny, pozwalający zmniejszyć zużycie zasobów w tle, tryb Xbox Full Screen Experience, a na jego obecności zyskają przede wszystkim handheldy wyposażone w mniejszą liczbę pamięci RAM i wolniejsze procesory. Kolejną nowością, również kierowaną do osób obcujących na co dzień z rzeczonym sprzętem, jest Auto Super Resolution, czyli technologia upscalingu działająca nie na poziomie gry, a samego systemu operacyjnego.

Microsoft przygotował własną technologię upscalingu

Doniesienia na temat Auto Super Resolution, znanego także pod krótszą nazwą Auto SR, pochodzą ze wpisu zamieszczonego na blogu Windowsa. Zawarty w nim został krótki, pozbawiony szczegółów, opis technologii, który prezentuje się jak poniżej:

Auto SR to nasza funkcja skalowania AI na poziomie systemu operacyjnego: zapewnia ostrzejszy obraz i płynniejszą liczbę klatek na sekundę w grach DirectX działających w niższej rozdzielczości, bez konieczności wykonywania dodatkowych czynności przez programistów.

MicrosoftOpis funkcji Auto Super Resolution

Jak zaznaczono, funkcja ta została po raz pierwszy udostępniona na komputerach Copilot+ wyposażonych w układy Snapdragon X. Na początku przyszłego roku ma ona trafić na handheldy ROG Xbox Ally X, które będą w stanie z niej skorzystać za sprawą obecności NPU AMD Ryzen AI.

Więcej na temat technologii Auto Super Resolution możemy dowiedzieć się z tekstu opublikowanego na łamach witryny Dev Blogs Microsoftu. Jak w nim napisano, głównym wyróżnikiem tej opcji jest to, że stosuje się ją automatycznie i usprawnia ona działanie oraz wygląd istniejących gier, bez potrzeby wydawania do nich poprawek lub wprowadzania zmian w ich kodzie. Auto SR, zbliżenie do analogicznych rozwiązań opracowanych przez inne firmy, korzysta ze sztucznej inteligencji celem poprawy jakości obrazu oraz zwiększenia liczby klatek na sekundę.

Na tym jednak podobieństwa się kończą, ponieważ, w przeciwieństwie do DLSS Nvidii, FSR AMD oraz Xess Intela, technologia Microsoftu nie wymaga wdrażania zmian w sposobie renderowania ani dostępu do dodatkowych informacji celem ulepszania gier. Proces zachodzi z wykorzystaniem dużych modeli AI działających na jednostce NPU, a gigant z Redmond chwali się, iż pozwala to "tworzyć oszałamiające efekty wizualne".

Na potwierdzenie swojej śmiałej tezy, amerykańska korporacja postanowiła zaprezentować kilka przykładów. Warto mieć na uwadze, że zrzuty ekranu z Borderlands 4 zostały wykonane na pecetach w teorii nieprzeznaczonych do gier.

  • Auto Super Resolution
  • Auto Super Resolution
[1/2] Auto Super ResolutionŹródło zdjęć: © Microsoft

Wychodzi więc na to, że na sprzęcie pokroju ROG Xbox Ally uda się wycisnąć dodatkowe kilkanaście klatek w większości produkcji, a wszystko to bez zauważalnych strat na jakości obrazu. Co ważne, Auto SR jest kompatybilne z każdą grą DirectX, więc nie będziemy musieli czekać, aż twórcy naszego ulubionego tytułu przygotują do niego aktualizację z obsługą technologii Microsoftu. Dokładna data implementacji Auto Super Resolution na wspomnianym urządzeniu nie jest znana, wiadomo jedynie, iż będzie to miało miejsce w okolicach początku 2026 roku.

Jakub Dmuchowski, redaktor pcformat.pl

Źródło artykułu:Microsoft
MicrosoftWindows 11Handheldy

Wybrane dla Ciebie