Usprawnij system - zestaw sztuczek do Windows
Dzięki naszym sztuczkom nie tylko ułatwisz sobie korzystanie z systemu i przeglądarek internetowych, ale także zadbasz o bezpieczeństwo komputera i najważniejszych plików.
Korzystaj z boskiego trybu
Korzystanie z systemów operacyjnych Microsoftu nie zawsze jest tak intuicyjne, jakbyśmy chcieli. Czasami, by odnaleźć potrzebną opcję, trzeba się przebić przez kilka różnych okien i zakładek. Istnieje jednak sposób, aby to wszystko uprościć i przyspieszyć. Wystarczy skorzystać z ukrytej funkcji nazwanej Tryb Boga (God Mode). Dzięki niej wszystkie ustawienia systemu udostępnione zostaną w jednym specjalnym folderze.
Krok 1
Aby aktywować Tryb Boga w systemie Windows, kliknij prawym przyciskiem myszki na pulpicie, po czym z rozwiniętego menu kontekstowego wybierz opcje: Nowy, Folder.
Krok 2
Gdy na pulpicie pojawi się ikona nowego folderu, nadaj mu nazwę nazwa.{ED7BA470-8E54- 465E-825C-99712043E01C}. Po zmianie zobaczysz na ekranie zmodyfikowaną ikonę Tryb Boga. Z jej poziomu uzyskasz dostęp do okna zawierającego wszystkie aplety ustawień systemowych.
Krok 3
Warto wiedzieć, że nazwa „Tryb Boga” nie jest obowiązkowa. Nadając nowe oznaczenie utworzonemu folderowi, możesz zamiast niej wpisać przed kropką dowolną frazę, np. Szybki dostęp. W każdej chwili możesz też po prostu zmienić nazwę już utworzonego skrótu do ustawień systemowych. Uwaga! Opisywane funkcje Trybu Boga mogą powodować problemy w przypadku systemów 64-bitowych. Zalecamy ostrożność, szczególnie w Windows Vista.
Rozszerzona Historia plików
Jedną z ciekawszych funkcji Windows 8 jest system automatycznej archiwizacji danych. W razie awarii pozwala on nie tylko na odtworzenie utraconych plików, ale także odnalezienie różnych ich wersji, od określonego momentu w czasie. Niestety zakres działania opcji Historia plików został ograniczony do danych znajdujących się w bibliotekach, kontaktach, elementach ulubionych, na pulpicie oraz w usłudze SkyDrive. Mało kto jednak wie, że zastrzeżenie to można obejść, rozciągając zakres tworzonego backupu poza biblioteki. Oto, jak tego dokonać.
Krok 1
Korzystając ze skrótu klawiszowego [Win]+[E], otwórz okno systemowego eksploratora. Następnie, klikając Biblioteki, przejdź do ekranu bibliotek.
Krok 2
Prawym przyciskiem myszki wywołaj menu kontekstowe wyświetlonego okna i wybierz z niego opcje: Nowy, Biblioteka. Nowo utworzoną bibliotekę możesz nazwać wedle swojego uznania. Na koniec kliknij na niej prawym przyciskiem myszki i z rozwiniętego w ten sposób menu wybierz Właściwości.
Krok 3
W oknie Właściwości, które pojawi się wówczas na ekranie, możesz określić elementy, które wejdą w skład twojej biblioteki. Wystarczy, że klikniesz przycisk Dodaj i wskażesz lokalizację katalogów, które mają być na bieżąco archiwizowane. Ostateczny wygląd swojej zbiorczej biblioteki zatwierdzisz przyciskiem OK. Od tego też momentu obejmie ją funkcja Historii plików, jeżeli została uruchomiona.
Uruchamianie opcji Historia plików
Tworzenie automatycznych kopii zapasowych w systemie Windows 8 jest domyślnie wyłączone. Aby skorzystać z tej funkcji, musisz ją wcześniej aktywować. W tym celu naciśnij kombinację klawiszy [Win]+[Q], która przeniesie cię do ekranu zawierającego listę wszystkich aplikacji i ustawień. Następnie w polu wyszukiwania wpisz historia, po czym przejdź do kategorii Ustawienia. Kliknięcie znajdującej się tu opcji Historia plików wywoła właściwe okno. Teraz wystarczy już tylko wybrać odpowiedni dysk docelowy – Wybierz dysk – i włączyć automatyczny backup za pomocą przycisku Włącz.
Przyspieszanie startu Windows
Spowolniony rozruch komputera jest najczęściej wynikiem zbyt dużej liczby aplikacji, które startują wraz z systemem. W Windows 7 i 8 istnieje jednak prosty sposób na wydatne przyspieszenie uruchamiania komputera. Wystarczy powyłączać zbędne usługi i programy.
Krok 1
Za pomocą kombinacji klawiszy [Win]+[R] wywołaj okno dialogowe Uruchamianie. Następnie w pole Otwórz wpisz msconfig i zatwierdź całość przyciskiem OK.
Krok 2
Po chwili na ekranie pojawi się okno Konfiguracja systemu. Aby przejrzeć elementy startowe, przejdź do zakładki Uruchamianie. W systemie Windows 7 skrywa ona listę wszystkich aplikacji i usług uruchamianych podczas rozruchu komputera. Wyłączenie którejkolwiek pozycji wymaga jedynie odznaczenia odpowiadającego jej pola i naciśnięcia przycisku Zastosuj.
Krok 3
W Windows 8 lista elementów startowych została przeniesiona do Menedżera zadań. Jeśli więc korzystasz z tego systemu, możesz albo posłużyć się przedstawioną w poprzednim kroku instrukcją i w zakładce Uruchamianie kliknąć odnośnik Otwórz Menedżera zadań, albo wywołać panel menedżera za pomocą skrótu klawiszowego [Ctrl]+[Shift]+[Esc]. Gdy na ekranie pojawi się już oczekiwane okno, zwróć uwagę na szczegółowe informacje dotyczące wpływu danego elementu na rozruch systemu. Dzięki temu znacznie łatwiej rozpoznasz te usługi i aplikacje, których wyłączenie przyciskiem Wyłącz da realne korzyści.
Bezpieczne przeglądanie WWW
Kilka przedstawionych tu prostych trików sprawi, że korzystanie z dowolnej przeglądarki internetowej stanie się znacznie przyjemniejsze.
Krok 1
Aby przywrócić zamkniętą nieopatrznie zakładkę przeglądarki, naciśnij kombinację klawiszy [Ctrl]+[Shift]+[T]. Co ciekawe, za pomocą tego skrótu możesz otworzyć wszystkie pozamykane ostatnio zakładki. Wystarczy kilkakrotne wciśnięcie tej kombinacji klawiszy.
Krok 2
Przy dużej liczbie zakładek przełączanie się między nimi może być uciążliwe. Proces ten bez problemu przyspieszysz za pomocą dwóch skrótów klawiszowych. Pierwszy – [Ctrl]+[Tab] – pozwoli ci płynnie przeskakiwać od jednej zakładki do następnej. Dzięki drugiemu – [Ctrl]+[liczba 1,2,3…] przy włączonym klawiszu [NumLock] – błyskawicznie przełączysz się do konkretnej zakładki według jej kolejności numerycznej (liczonej od lewej).
Krok 3
Każda przeglądarka jest wyposażona w specjalny tryb incognito, który pozwala na surfowanie po sieci bez pozostawiania śladów z takiej sesji w postaci historii przeglądania czy plików cookie. Gdy zachodzi potrzeba skorzystania z tego trybu, nie musisz szukać go w opcjach przeglądarki. Znacznie szybciej go uruchomisz za pomocą odpowiadającego mu skrótu klawiszowego. W Internet Explolerze i Firefoksie jest to [Ctrl]+[Shift]+[P], a w Chrome – [Ctrl]+[Shift]+[N].
Szybka zmiana nazw plików
Modyfikację nazw plików można znacząco przyspieszyć. Dotyczy to nie tylko pojedynczych plików, ale i całej ich grupy. Oto, jak to zrobić.
Krok 1
Aby szybko zmienić nazwę zaznaczonego pliku, zamiast korzystania z menu kontekstowego i opcji Zmień nazwę naciśnij klawisz [F2]. Jeśli chcesz zmodyfikować nazwę kolejnego pliku znajdującego się w tym samym katalogu, wciśnij [Tab], nie odznaczając poprzednika. W ten sposób możesz szybko przemianować wszystkie pliki w danym folderze.
Krok 2
Zmiany możesz również wprowadzić na większej puli plików naraz. Windows ma mechanizm automatycznego nazywania plików według ich kolejności w folderze. Aby skorzystać z tej funkcji, zaznacz myszką grupę plików, wciśnij klawisz [F2], po czym zmień podświetloną nazwę pierwszego pliku. Zatwierdzenie dokonanej modyfikacji przyciskiem [Enter] błyskawicznie nada nowe nazwy pozostałym plikom, dodając do każdej liczbę porządkową:
Łatwe przenoszenie gier na inny dysk
Gracze korzystający z platformy Steam dość często borykają się z problemem drastycznie kurczącej się wolnej przestrzeni dyskowej. Każda kolejna gra dodana do steamowej biblioteki jest instalowana stale na tym samym, wcześniej ustalonym dysku bądź partycji. Brak miejsca oznacza konieczność ciągłego monitorowania listy posiadanych gier. Na szczęście i na to jest metoda. Za sprawą maleńkiego programu SteamTool Library Manager możesz samodzielnie określić lokalizację docelową zainstalowanych tytułów.
Uwaga! Program działa na zasadzie tworzenia powiązań – linków – między lokalizacją źródłową a docelową. Mechanizm ten wykorzystuje funkcję dostępną tylko w systemie plików NTFS. Stąd też bezwzględny wymóg instalacji Steama na takim dysku lub partycji.
Krok 1
Przy pierwszym uruchomieniu program powita cię komunikatem z krótką instrukcją, jak przygotować go do działania. Przejdź dalej, naciskając OK.
Krok 2
Gdy na ekranie pojawi się panel aplikacji, zwróć uwagę na automatycznie rozpoznaną lokalizacją źródłową katalogu Steam i listę zainstalowanych na dysku gier . Aby przenieść jedną z nich na inną partycję, kliknij przycisk Browse i z wyświetlonego drzewa katalogów wybierz interesujący cię folder docelowy. Pamiętaj jednak, że musi być pusty. Możesz też utworzyć nowy katalog, korzystając z opcji Utwórz nowy folder.
Krok 3
Po wskazaniu folderu docelowego przeszukaj listę gier i zaznacz tę pozycję, która ma zostać do niego przeniesiona. Kliknięcie przycisku Move to Storage spowoduje wyświetlenie okna gotowości do rozpoczęcia transferu. Znajdziesz tu informacje o zajętej przestrzeni dyskowej przed i po przeniesieniu wybranej gry. Na koniec uruchom transfer przyciskiem Start.
Krok 4
Aplikacja pozwala też cofnąć zmiany i przenieść folder gry z powrotem do katalogu Steam. Wystarczy wskazanie jej na liście i naciśnięcie przycisku Move to Steam.
Nowa, prostsza blokada ekranu
Gdy systemowy ekran blokady komputera wydaje ci się niewygodny bądź nie zapewnia odpowiedniej ochrony, warto zmienić go na coś znacznie bardziej rozbudowanego i prostszego w obsłudze. Idealna do tego celu jest niewielka, darmowa aplikacja Eusing Maze Lock 3.0. Zastosowany w niej mechanizm kreślenia zdefiniowanego wcześniej wzoru przypomina do złudzenia rozwiązanie stosowane w nowoczesnych smartfonach… Z jego pomocą zablokujesz dostęp do komputera podczas swojej nieobecności, ustawisz alarm dźwiękowy na wypadek nieupoważnionych prób wejścia do systemu, a nawet czasowo wyłączysz klawiaturę i wstrzymasz działanie sieci.
Krok 1
Po zakończeniu standardowej instalacji program uruchomi się automatycznie, wyświetlając jednocześnie okno rejestracji Register (możesz ją pominąć, klikając Skip, gdyż nie jest obowiązkowa) oraz komunikat o konieczności wybrania własnego wzoru blokady. Kliknięcie OK otworzy panel konfiguracyjny programu, w którym zobaczysz domyślnie ustawiony szablon.
Krok 2
Zanim rozpoczniesz kreślenie własnego wzoru, zdecyduj, jak duży ma być obszar rysowania. Gdy dokonasz wyboru, ekran blokady zostanie automatycznie wyczyszczony. Teraz wystarczy już tylko, trzymając wciśnięty lewy klawisz myszy, przeciągnąć jej kursor przez wybrane pola, tworząc tym samym odpowiedni wzór. Puszczenie przycisku oznacza zakończenie tworzenia szablonu. Program odnotuje ten fakt, wyświetlając komunikat: Reset lock pattern OK .... Na koniec pojawi się jeszcze zapytanie o kopię bezpieczeństwa wzorca. Warto ją wykonać na wszelki wypadek.