SoftwareWindows 10 w praktyce: zarządzanie prywatnością

    Windows 10 w praktyce: zarządzanie prywatnością

    Gromadzenie informacji o użytkownikach to podstawa działania wielu firm informatycznych. Dotyczy to również Microsoftu. Windows 10 to solidne narzędzie do zbierania danych. I choć część przesyłanych do Microsoftu informacji jest mało istotna, to i tak nie ma powodu, by się na to godzić.

    Windows 10 w praktyce: zarządzanie prywatnością

    Wiele funkcji Windows 10 wzbudza kontrowersje i obawy o utratę prywatności, choć ich część jest mocno przesadzona. Można się na przykład zastanawiać, po co Microsoftowi wiedza o miejscu korzystania z systemu biurkowego. Z drugiej strony informację tę bez zastanowienia przekazuje producentom systemów operacyjnych większość użytkowników smartfonów. O ile więc zasadne są zastrzeżenia do niektórych opcji związanych z prywatnością, to akurat udostępnienie danych dotyczących położenia nie należy do tej grupy. I tak robimy to każdego dnia. Po co jednak udostępniać jakiekolwiek informacje o sobie za darmo? Większość funkcji godzących w naszą prywatność można na szczęście wyłączyć.

    Ochrona prywatności

    Opcje konfiguracyjne związane z prywatnością są rozrzucone w wielu miejscach Windows 10. Zmiana ustawień wymaga więc poświęcenia czasu i „przekopania się” przez wiele okien. To kłopotliwe, gdy ktoś nie zna dobrze systemu. Kliknij przycisk startowy, wybierz <Ustawienia>, a następnie grupę <Prywatność>. Zaznacz kategorię <Ogólne>. Przesuń suwak <Zezwalaj aplikacjom na używanie identyfikatora treści reklamowych> do pozycji <Wyłączone>. Możesz pozostawić włączoną opcję <Zezwalaj witrynom na udostępnianie zawartości odpowiedniej dla lokalizacji>. Ograniczy to ewentualne reklamy do twojej wersji językowej systemu. Wyłącz za to <Zezwól systemowi Windows na śledzenie uruchamiania aplikacji>. Wyłącz opcje zgrupowane w kategoriach <Mowa> oraz <Personalizacja pisma odręcznego i wpisywania>. Kliknij grupę <Diagnostyka i opinie> i zaznacz opcję <Podstawowe: będą wysyłane tylko informacje o Twoim urządzeniu>. Przewiń zawartość okna w dół i przesuń suwak <Dostosowane środowisko> do pozycji <Wyłączone>. W sekcji <Częstotliwość opinii> ustaw <Nigdy> . Przejdź do kategorii <Historia aktywności> i usuń zaznaczenie z pola <Wyślij moją historię aktywności do firmy Microsoft> . Pozostaw zaznaczoną opcję <Zachowaj moją historię aktywności na tym urządzeniu>, ale wyłącz pokazywanie działań na danym koncie użytkownika. Kliknij grupę <Lokalizacja> . Lokalizacja położenia użytkownika przydaje się szczególnie w systemach mobilnych. Choć często żądanie dostępu do tej informacji jest nadużywane przez wiele programów, to czasami warto ją udostępnić. Na podstawie danych lokalizacyjnych pobierane są na przykład lokalne informacje dotyczące pogody, geotagowane są zdjęcia czy konfigurowana nawigacja. Lokalizacja usprawnia także korzystanie z laptopa, a i w pecetach biurkowych wymagana jest do prawidłowego działania niektórych programów. Maksimum prywatności uzyskasz jednak po wyłączeniu funkcji lokalizacyjnych. Kliknij przycisk <Zmień> i przesuń suwak <Dostęp do lokalizacji dla tego urządzenia> do pozycji <Wyłączone>. Wyłącz także pozostałe funkcje lokalizacyjne dla poszczególnych aplikacji poniżej. Pamiętaj jednak, że ograniczy to możliwości niektórych programów. Dodatkowo wyczyść historię lokalizacji przyciskiem <Wyczyść> w sekcji <Historia lokalizacji>. W ten sam sposób wyłącz funkcje w grupach <Kamera> i <Mikrofon>. Po kliknięciu grupy <Informacje o koncie> zablokuj aplikacjom dostęp do informacji o koncie. W przypadku kontaktów i kalendarza musisz zdecydować, które programy będą miały do nich dostęp . Całkowita blokada mocno ograniczy, a czasami wręcz uniemożliwi funkcjonowanie niektórych aplikacji. To samo dotyczy historii połączeń, poczty e-mail, zadań czy wiadomości. Podobnie jak ograniczałeś dostęp w przypadku systemu, zablokuj dostęp do danych diagnostycznych aplikacji . Zrobisz to po kliknięciu grupy <Diagnostyka aplikacji>.

    Zarządzanie prywatnością

    Microsoft cały czas ganiony jest za zbyt dużą ingerencję w prywatność użytkowników. I chociaż nie udowodniono, by Windows coś potajemnie wysyłał, producent przygotował witrynę służącą do zarządzania udostępnianymi informacjami oraz zgromadzonymi wcześniej danymi. Logując się na swoje konto, użytkownik może się z nimi dokładnie zapoznać i zmienić parametry funkcjonowania mechanizmów zbierających. Otwórz okno ustawień i wyświetl grupę <Prywatność>. Kliknij kategorię <Historia aktywności> i przewiń zawartość okna w dół. Kliknij przy okazji przycisk <Wyczyść> w sekcji <Wyczyść historię działań> i wybierz łącze <Zarządzaj moimi danymi aktywności konta Microsoft> . Przejdź na kartę <Historia aktywności>, by przejrzeć zawartość poszczególnych kategorii i skasować ich zawartość. Jeżeli chcesz sprawdzić, jakie informacje zapisane zostały na podstawie historii przeglądania przez ciebie stron internetowych, kliknij filtr <Przeglądaj> . Aby je skasować, użyj łącza <Wyczyść aktywność>. Pamiętaj, że w ten sposób usuwasz dane zapisane w sieci. Nadal dostępne pozostają informacje zapisane lokalnie, na twoim komputerze. Wybierz filtr <Szukaj>. W ten sposób dostaniesz się do danych związanych z historią wyszukiwania za pomocą wyszukiwarki Bing. W centralnej części okna widoczny jest zapis operacji. Aby usunąć go w całości, kliknij link <Wyczyść aktywność > widoczny w prawej części okna. Jeżeli chcesz skasować pojedynczy wpis, użyj umieszczonego obok niego łącza <Wyczyść>. Filtr <Lokalizacje> pozwala dostać się do zapisanych danych lokalizacyjnych. Aby zmienić zakres czasowy, rozwiń listę <Pokaż dane lokalizacji z okresu:> i ustaw na niej <Cały czas> . Możesz też wybrać polecenie <Wyświetl jako listę>. Jeżeli chcesz usunąć zapisy, kliknij link <Wyczyść aktywność lokalizacji>. Pamiętaj, że podobnie jak w historii nie usuwasz w ten sposób informacji zapisanych lokalnie, danych o ulubionych miejscach czy wpisów związanych z kalendarzem bądź terminarzem. Kliknij łącze <Przegląd> u góry strony, przewiń zawartość strony w dół i kliknij <Aplikacje i usługi, które mają dostęp do twoich danych> . Otworzysz w ten sposób listę programów, którym przyznałeś dostęp do części swoich danych, na przykład podczas instalacji w telefonie. Po kliknięciu łącza <Edytuj> przy wybranej aplikacji będziesz mógł usunąć przyznane uprawnienia . Na koniec warto jeszcze sprawdzić dane profilu użytkownika. W tym celu przejdź do sekcji <Komunikacja promocyjna> i kliknij łącze <stronie Informacje kontaktowe> . Możesz teraz zarządzać swoimi zarejestrowanymi adresami e-mail, informacjami kontaktowymi, rozliczeniowymi czy profilami Xboksa i Skype’a.

    Lokalnie bezpieczniej

    Jeżeli korzystasz z konta Microsoft do logowania do systemu, a zależy ci na maksymalnym bezpieczeństwie i prywatności, przełącz się do konta lokalnego. Nie ma potrzeby łączenia operacji w systemie z przypisanym do ciebie kontem online. Kliknij w głównym oknie ustawień grupę <Konta> . Przejdź do kategorii <Poczta e-mail i konta> i kliknij łącze <Zamiast tego zaloguj się za pomocą konta lokalnego>. Podaj hasło użytkownika i skonfiguruj nowe konto lokalne. W tym samym miejscu możesz wyłączyć przesyłanie danych potrzebnych do synchronizacji z innymi urządzeniami. Kliknij <Synchronizowanie ustawień> i przesuń suwak <Synchronizuj ustawienia> do pozycji <Wyłączone>. Wyloguj się z systemu i zaloguj ponownie.

    Wi-Fi dla znajomych

    Jedna z opcji Windows 10, tak zwany Czujnik Wi-Fi albo Wi-Fi Sense, ma za zadanie usprawnić korzystanie z sieci bezprzewodowych. Jej działanie polega na tym, że jeżeli jakaś osoba jest na twojej liście kontaktów, będzie mogła automatycznie użyć twojego łącza internetowego. Odpowiednie klucze zostaną przesłane do niej bez twojej wiedzy. Brzmi groźnie, ale w rzeczywistości nie jest takie straszne. Przede wszystkim udostępniany jest tylko dostęp do internetu, a nie do komputerów w sieci lokalnej. Klucze nie są też przekazywane dalej kolejnym znajomym. Jeśli chcesz, możesz jednak wyłączyć Wi-Fi Sense i nie ujawniać nikomu haseł. Aby to zrobić, otwórz główne okno ustawień i wybierz kategorię <Sieć i Internet>. Przesuń wszystkie suwaki w sekcji <Zarządzaj ustawieniami Wi-Fi> do pozycji <Wyłączone> .

    bezpieczeństwowindowssystemy operacyjne

    Wybrane dla Ciebie