Wirtualne meblowanie
Przeprowadzasz się? A może po prostu planujesz niewielkie przemeblowanie? Nie musisz wynajmować projektanta wnętrz. Skorzystaj z darmowego oprogramowania, za którego pomocą łatwo zaprojektujesz mieszkanie.
Sweet Home 3D to program rozpowszechniany na licencji GNU GPL. Aplikacja została napisana w języku Java, więc zanim ją zainstalujesz, upewnij się, że masz w komputerze odpowiedni interpreter tego języka i maszynę wirtualną Javy. Najprawdopodobniej, jeżeli korzystasz z internetu, twój komputer ma już zainstalowane odpowiednie składniki. Gdyby się jednak okazało, że tak nie jest, oprogramowanie do korzystania z Javy możesz pobrać z internetu ze strony http://java.com/pl/download/. Na podanej witrynie znajdziesz także moduł sprawdzający, czy twój komputer jest już wyposażony w odpowiednie oprogramowanie.
Pierwsze kroki w programie Sweet Home 3D
Opisywane narzędzie jest nie tylko bardzo funkcjonalne, ale także dość proste w obsłudze (ma polskojęzyczny interfejs).
Krok 1
Uruchom proces instalacji, korzystając z menu naszej płyty CD, lub za pomocą Eksploratora Windows odnajdź na płycie ikonę SweetHome3D.exe i kliknij ją dwukrotnie. Jeżeli pojawi się okno Otwieranie pliku - ostrzeżenie o zabezpieczeniach, kliknij w nim przycisk Uruchom.
Krok 2
W okienku dialogowym Wybierz język instalacji wybierz z rozwijanej listy pozycję Polski i kliknij OK. Po chwili zobaczysz okno kreatora Instalacja - Sweet Home 3D. Kliknij Dalej.
Krok 3
Na następnym etapie wyświetli się tekst licencji GNU GPL. Zaznacz w nim opcję Akceptuję warunki umowy i kliknij Dalej jeszcze czterokrotnie, potwierdzając kolejne etapy instalacji (nie musisz zmieniać domyślnych ustawień instalacji), po czym kliknij Instaluj.
Krok 4
Po przekopiowaniu plików na dysk zobaczysz okno podsumowujące instalację. Pozostaw w nim zaznaczone pole wyboru Uruchom program Sweet Home 3D i kliknij Zakończ.
Krok 1
Program uruchomi się automatycznie bezpośrednio po zakończeniu instalacji. Okno główne składa się z czterech części.
Krok 2
W górnej lewej części okna znajduje się drzewo biblioteki obiektów. Górna prawa część okna to roboczy obszar projektowy 2D. Dolna lewa część jest przeznaczona na modyfikowanie parametrów i właściwości określonych obiektów już w trakcie projektowania i edycji. Natomiast dolna prawa część okna to obszar podglądu 3D. Na obecnym etapie wszystkie części poza drzewkiem biblioteki obiektów są puste.
Krok 3
Czas na nakreślenie ścian choćby jednego pokoju. Przyjmujemy, że masz do umeblowania 20-metrowy pokój o wymiarach 4x5 metrów. Kliknij prawym przyciskiem myszki na obszarze roboczym i z menu kontekstowego wybierz pozycję Stwórz pokoje.
Krok 4
Pojawi się okno Tworzenie pokoi - wskazówka. Kliknij OK. Siatka obszaru roboczego ma podziałki, w których jednostkami są metry. Ustaw kursor w punkcie przecięcia się linii o współrzędnych 0,0, kliknij lewy przycisk myszy i nakreśl pierwszą ścianę, kliknij ponownie, nakreśl drugą itd. Po nakreśleniu ostatniej kliknij dwukrotnie lub wciśnij klawisz [Esc].
Krok 5
Zobaczysz, że wewnątrz kreślonego pomieszczenia program automatycznie w czasie rzeczywistym podaje jego metraż. W analogiczny sposób możesz projektować sąsiednie pomieszczenia.
Krok 6
Gdy określisz wielkość pokoju, trzeba jeszcze postawić ściany. Ale zanim to zrobisz, proponujemy nieco zmodyfikować parametry panelu podglądu 3D, dzięki czemu wszelkie nowe obiekty, kontury pokoi, ściany itp. będą lepiej widoczne. Kliknij prawym klawiszem myszki w obszarze podglądu 3D i z menu kontekstowego wybierz Modyfikuj....
Krok 7
W oknie Modyfikuj widok trójwymiarowy wybierz opcję Tekstura ziemi i kliknij widoczny obok tej opcji (po prawej stronie) przycisk z kwadracikiem. Następnie w oknie: Tekstura ziemi wybierz odpowiednią teksturę pasującą do podłoża i kliknij OK. W analogiczny sposób dopasowujesz teksturę nieba.
Krok 7
Wróćmy do stawiania ścian. Kliknij obszar roboczy 2D, uaktywniając go w ten sposób. Następnie wciśnij grupę klawiszy [Ctrl]+[Shift] +[W]. Ponownie zobaczysz okno ze wskazówką – zamknij je podobnie jak poprzednie. Zwróć uwagę, że w trakcie rysowania ściany pojawia się ona w widoku 3D, a dodatkowo przy kursorze myszy widzisz wyświetloną informację o długości projektowanej ściany.
Dodawanie obiektów i ich modyfikacje
Teraz nanieś odpowiednie umeblowanie, wstaw drzwi, okna i dopasuj szczegóły, takie jak np. wygląd ścian czy podłóg.
Krok 1
Zacznij od wstawienia drzwi oraz okien do przygotowanego wcześniej domu. Na drzewie biblioteki obiektów rozwiń kategorię Drzwi i okna. Następnie przeciągnij myszką wybrane obiekty na obszar pokoju. Jeżeli przytrzymasz kursor myszki nad elementem z biblioteki, po chwili pojawi się dymek zawierający wskazywany obiekt w powiększeniu.
Krok 2
Zwróć uwagę, że po przeciągnięciu obiektu (np. drzwi) na pokój w obszarze roboczym zaznaczony obiekt zostanie otoczony niebieską obwódką, a w każdym rogu pojawi się aktywny element, coś w rodzaju ikony (patrz obrazek). Kliknięcie lewego górnego rogu obiektu i poruszanie przytrzymywaną myszą spowoduje, że obiekt się obróci. Ta sama akcja, ale w dolnym lewym rogu obiektu, spowoduje zmianę wysokości obiektu (np. okna czy drzwi). Górny prawy róg służy do podwyższenia obiektu w stosunku do podłogi (przydatne, gdy chcesz utworzyć np. 5-centymetrowy próg pod drzwiami), natomiast dolny prawy róg – do zmiany szerokości i grubości danego obiektu. Z kolei przytrzymanie wciśniętej myszki nad aktywnym obszarem (ale nie którymś z rogów) danego obiektu umożliwia przesuwanie go po obszarze roboczym. Wiesz już zatem wszystko, co potrzebne, by odpowiednio ustawić drzwi i okna w projektowanym pokoju. W analogiczny sposób umieszczasz pozostałe elementy wyposażenia wnętrza projektowanego pomieszczenia.
Krok 3
Pamiętasz, w jaki sposób zdefiniowałeś teksturę tła poza mieszkaniem oraz teksturę nieba? Teraz zajmiemy się ścianami i podłogami. Kliknij projektowane pomieszczenie, ale tak, żeby nie zaznaczyć żadnego znajdującego się w nim obiektu, i wciśnij skrót klawiszowy [Ctrl]+[Alt]+[E]. Pojawi się okno Modyfikuj pokoje. W sekcji Nazwa i obszar możesz wpisać nazwę projektowanego pomieszczenia, np. Pokoik. W sekcji Podłoga zaznacz opcję Tekstura i kliknij widoczny obok niej przycisk z kwadracikiem.
Krok 4
W oknie Tekstura podłogi wybierz z listy jedną z dostępnych pasujących tekstur i kliknij OK. W analogiczny sposób, zaznaczając najpierw wybraną ścianę, a następnie korzystając ze skrótu klawiszowego [Ctrl]+[Shift]+[E], możesz przypisywać tekstury do ścian. Pokazany skrót klawiszowy jest także aktywatorem panelu modyfikacyjnego każdego z pozostałych obiektów: biurka, kanapy, stołu.
Dodatkowe obiekty 3D, przykładowe projekty
Jeżeli popracowałeś już trochę z programem Sweet Home 3D, możesz uznać, że wbudowana w program baza obiektów 3D, które można umieszczać w aranżowanych wirtualnie wnętrzach, jest zbyt uboga. Jest na to rada.
Krok 1
Uruchom przeglądarkę WWW i w pasku adresowym wpisz http://sweethome3d.sourceforge.net/. Gdy zostanie wczytana główna strona witryny domowej projektu, kliknij najpierw miniaturkę polskiej flagi w górnym prawym rogu strony, co spowoduje przełączenie języka strony na polski. Następnie w widocznym po lewej stronie menu kliknij pozycję Modele 3D.
Krok 2
Na kolejnej stronie zobaczysz informację, że dodatkowe modele są dostępne do pobrania z anglojęzycznej strony – kliknij odsyłacz w słowie stronie. Zobaczysz miniaturki z dostępnymi obiektami 3D. Wszystkie obiekty są do pobrania w formie pliku archiwum w formacie ZIP. Uwaga! Nie pobieraj obiektów, których miniaturki mają zieloną obwódkę, gdyż te elementy są już wbudowane w pakiet instalacyjny programu.
Krok 3
Import pobranych plików ZIP jest bardzo prosty. Uruchom program Sweet Home 3D. Następnie z menu Meble wybierz Importuj meble lub bez rozwijania menu użyj skrótu klawiszowego [Ctrl]+[Shift]+[I].
Krok 4
Pojawi się okno Importowanie mebli. Zwróć uwagę na treść komunikatu w oknie. Program Sweet Home 3D rozpoznaje także bardzo popularne w grafice 3D formaty plików OBJ, LWS oraz 3DS. Jeżeli więc dysponujesz biblioteką tego typu obiektów, możesz je również zaimportować do programu Sweet Home 3D. Tutaj jednak zakładamy, że chcesz zaimportować pobrany wcześniej ze wskazanej powyżej strony plik ZIP z wybranym obiektem. Kliknij Wybierz model.
Krok 5
W oknie Wybierz model wskaż folder, do którego zapisałeś pobrany z internetu plik ZIP z wybranym obiektem. Zaznacz plik i kliknij Open.
Krok 6
Powrócisz do okna Importowanie mebli i w ramce podglądu zobaczysz wizualizację pobranego obiektu. Jeżeli jest to obiekt, o który ci chodziło, kliknij Dalej.
Krok 7
Kolejny etap to sprawdzenie, czy model jest prawidłowo zorientowany, tzn. czy podgląd widoczny w ramce odpowiada podpisowi nad tą ramką. Jeżeli tak nie jest, korekty dokonujesz za pomocą strzałek. Kliknij Dalej.
Krok 8
Następny etap kreatora importu pozwala wprowadzić modyfikacje nazwy, wielkości, koloru i innych parametrów importowanego obiektu. Zakładamy jednak, że nie jest to wymagane. Kliknij Dalej. Wiedz, że masz możliwość modyfikacji, dzięki czemu, jeżeli nie znajdziesz ani w bibliotece, ani w dodatkowych obiektach np. szafy o odpowiednich wymiarach, to możesz modyfikować zarówno obiekty importowane, jak i te z biblioteki standardowej. Kliknij przycisk Zakończ. Importowany obiekt pojawi się w obszarze roboczym planu 2D.