Wirtualne studio 3D

Tworzenie trójwymiarowych animacji nie musi być skomplikowane, o ile ma się dostęp do dobrego oprogramowania. Do przygotowania efektownego klipu wideo w 3D wystarczy pecet i pełna wersja programu iClone 4.3 PRO z naszej płyty.

Wirtualne studio 3D

Program iClone w wersji PRO to wirtualne studio filmowe umożliwiające tworzenie animacji w trójwymiarowym środowisku. Program przygotowany jest zarówno dla początkujących, jak i doświadczonych użytkowników. Podczas tworzenia animacji korzysta się z gotowych obiektów, których właściwości można modyfikować, np. zmieniać sylwetki aktorów, karnację ich skóry oraz dodawać przedmioty. Za pomocą iClone PRO możesz np. utworzyć animowaną mówiącą postać, która porusza się w sposób naturalny i wyraża emocje.

Oprócz postaci program pozwala tworzyć całe sceny zawierające dynamicznie zmieniające się tła i efekty wizualne, np. pogodne niebo, mgłę czy zamieć śnieżną, oraz dodawać obiekty uzupełniające, np. wodę, drzewa, trawę czy kwiaty. Każdy z obiektów umieszczonych na scenie, a także wirtualna kamera, którą tworzysz trójwymiarowy film, może być wprawiony w ruch.

Gotowy film 3D zapiszesz do pliku wideo, a gotową, wyeksportowaną pracę opublikujesz w internecie, np. w serwisie YouTube.

Szybka instrukcja korzystania z interfejsu

Program iClone ma bardzo duże możliwości. My opiszemy podstawy jego obsługi, pozostawiając Czytelnikowi zgłębianie tajników tworzenia trójwymiarowych scen.

Krok 1

Główny obszar na środku okna to scena, na której rozgrywać się będzie akcja twojego filmu. W lewej części widoczna jest sekcja Content Manager, za której pomocą będziesz zarządzał plikami zawierającymi trójwymiarowe modele i animacje:

Obraz

Krok 2

W górnej części interfejsu jest widoczny panel nawigacyjny, a na nim zakładki trybów. Dają one dostęp do modeli i narzędzi dla każdego z trybów, np. zakładka Actor pozwala umieścić na scenie model postaci występującej w naszym filmie. Wybór jednego z trybów daje dostęp do wielu związanych z nim funkcji dodatkowych, np. dla trybu Actor dostępne będą funkcje modyfikujące m.in. fryzurę czy ubiór postaci.

Obraz

Krok 3

Pod przyciskami funkcji panelu nawigacyjnego dostępny jest panel kontrolny. Zebrane tutaj ikony pozwalają kontrolować scenę i umieszczone tam obiekty, przybliżać je, oddalać, obracać i przemieszczać po scenie.

Krok 4

Na samym dole okna, pod sceną dostępny jest panel odtwarzacza. Tutaj za pomocą typowych przycisków kontrolnych możesz uruchomić odtwarzanie animacji, przewinąć ją do tyłu lub do przodu.

Obraz

Krok 5

W prawej części okna programu jest widoczny panel Modify. Jego zawartość zależy od wybranego trybu i funkcji, jeśli np. wybrałeś tryb Actor i funkcję Avatar, panel wyświetli opcje pozwalające modyfikować wskazaną postać – jej sylwetkę, proporcje, kształt dłoni itp.

Krok 6

W dolnym lewym rogu okna jest umieszczony moduł Scene Manager. Tutaj będziesz zarządzać wszystkimi obiektami dodanymi do tworzonej sceny.

Krok 7

Przykładowo, aby umieścić trójwymiarowy model, np. postać mężczyzny, na scenie, złap jej miniaturę w sekcji Content Manager i kliknij na niej dwukrotnie myszką. Inny sposób dodawania obiektów do sceny to metoda drag and drop (złap obiekt i upuść w pole sceny).

Krok 8

Aby wprawić w ruch umieszczonego na scenie aktora, kliknij w panelu nawigacyjnym zakładkę Animation, następnie wybierz znajdującą się poniżej funkcję Motion. Przejdź do sekcji Content Manager, na drzewku katalogowym wybierz jedną z grup, np. Male, a następnie wybierz podgrupy, np. Male Motion, Mode_01, Perform i na koniec kliknij dwukrotnie na jednej z miniatur, np. Oh_No. Animacja zostaje wczytana i po chwili postać zacznie się poruszać.

Krok 9

Klikając na odnośniku Tools, rozwiń klasyczne menu. Wybierz z niego opcję Save Project, która zapisze aktualną pracę na dysku.

Projektowanie modelu głowy 3D

Utworzoną w poprzedniej części przykładową postać można modyfikować, np. nakładając na trójwymiarowy model głowy zdjęcie twarzy swojej lub znajomego. Oto, jak to zrobić.

Krok 1

Kliknij zakładkę Head widoczną na górnym pasku narzędziowym. W sekcji Content Manager możesz wybrać jeden z gotowych modeli głowy lub pozostawić oryginalną.

Obraz

Krok 2

Jeśli zdecydujesz się nałożyć na głowę własną fotografię, musisz ją wcześniej odpowiednio przygotować. Zdjęcie powinno być zrobione z przodu. Twarzy nie mogą zasłaniać włosy. Usta mają być zamknięte. Do przygotowania zdjęcia głowy możesz posłużyć się darmowym programem do edycji i retuszu fotografii, np. GIMP-em.

Krok 3

Aby załadować zdjęcie, kliknij przycisk Load Image. W standardowym oknie dialogowym wskaż przygotowany plik graficzny ze zdjęciem twarzy i kliknij przycisk Otwórz.

Obraz

Krok 4

Wyświetli się okno z zaimportowanym zdjęciem. W lewej części dostępny jest pasek zawierający narzędzia, którymi m.in. możesz obracać obrazek, używać odbicia lustrzanego i dopasować jego kolor.

Obraz

Krok 5

W górnej części dostępne są przyciski, którymi możesz powiększyć lub zmniejszyć załadowaną fotografię lub wyświetlić ją w wymiarach oryginalnych. Kliknij przycisk Next.

Krok 1

Z rozwijanej listy Face List wybierz jeden z modeli głowy, np. Male. Po wybraniu modelu wyświetli się nad listą trójwymiarowy podgląd twarzy ze wstępnie nałożoną fotografią.

Obraz

Krok 2

Przejdź do głównego obszaru edycji, gdzie jest wyświetlone zdjęcie twarzy. Za pomocą niebieskiej ramki musisz oznaczyć obrys owalu twarzy. Gdy naprowadzisz kursor myszki na niebieską linię, zmieni się on w krzyżyk. Kliknij lewy przycisk i nie puszczając, poruszaj myszką. W ten sposób możesz przemieszczać ramkę.

Obraz

Krok 3

Gdy naprowadzisz kursor na jeden z białych punktów widocznych np. na narożnikach ramki, kursor może się zmienić w okrągłą strzałkę – służącą do obracania ramki, w strzałkę w kwadracie – służącą do zmniejszania lub powiększania ramki, lub w podwójną strzałkę – służącą do regulacji szerokości lub wysokości ramki.

Krok 4

Na tym etapie drogą eksperymentów musisz obrysować owal twarzy tak, aby na podglądzie pokrywała się z trójwymiarowym modelem głowy. Gdy to zrobisz, kliknij Next.

Obraz

Krok 5

W kolejnym kroku możesz zmienić ustawienie trójwymiarowego modelu głowy względem załadowanego zdjęcia twarzy. Opcja ta jest przydatna w przypadku, gdy osoba, której twarzy używasz, nie była sfotografowana dokładnie en face. Przyciski widoczne pod zdjęciem służą kolejno do: Home – resetowania pozycji i konta trójwymiarowego obrysu, Zoom – zmiany skali obrysu, Pan – przemieszczania obrysu, Rotate X-Y – obracania obrysu w płaszczyźnie, Roll X-Y – obracania obrysu w przestrzeni. W oknie 3D Preview cały czas masz dostęp do podglądu trójwymiarowego modelu głowy. Gdy ustawisz odpowiednio obrys, kliknij przycisk Next.

Obraz

Krok 6

W kolejnym etapie musisz określić położenie poszczególnych elementów twarzy, tj. oczu, nosa, ust i brwi, oraz dokładnie obrysować owal twarzy. Masz tutaj dostępne dwa przyciski. Pierwszy, Zoom, powiększa lub zmniejsza wybrany element, a drugi, Pan, pozwala przemieszczać zaznaczony element twarzy.

Obraz

Krok 7

Edytujesz twarz en face oraz z profilu. Aby zmienić widok, zaznacz jedną z opcji widocznych w górnej części okna. Możesz też zaznaczyć opcję Mirror, która symetrycznie rozmieści poszczególne elementy twarzy. Dokonując zmian, cały czas obserwuj, jak zmienia się twarz na trójwymiarowym podglądzie.

Obraz

Krok 8

Po zakończeniu kliknij przycisk OK. Wyświetli się okno informujące, że za chwilę rozpocznie się nieodwracalny proces generowania modelu głowy. Nie będzie możliwe wprowadzenie ewentualnych poprawek. Jeśli jesteś zadowolony z efektu końcowego, kliknij OK. Wyświetli się standardowe okno Zapisywanie jako. Nadaj modelowi nazwę i kliknij Zapisz. Model zostaje dodany do zasobnika widocznego w lewej części okna głównego.

Tworzenie trójwymiarowej animacji

Model głowy masz już gotowy. Możesz teraz użyć go podczas tworzenia własnej wirtualnej postaci, która następnie zagra główną rolę w trójwymiarowej animacji. Poniżej skrócona instrukcja, jak zbudować własnego, animowanego bohatera.

Krok 1

W oknie głównym programu, na górnym pasku widoczna jest zakładka Actor. Kliknij ją i z zasobnika po lewej stronie wybierz jeden z modeli postaci, klikając dwukrotnie na miniaturce, np. Benny. Postać wyświetli się w oknie podglądu.

Obraz

Krok 2

Kliknij zakładkę Head na górnym pasku, w lewym zasobniku kliknij zakładkę Custom i dwukrotnym kliknięciem wybierz utworzoną wcześniej głowę. Będzie ona dodana do postaci. Karnacja zostanie dopasowana do koloru skóry głowy.

Obraz

Krok 3

Kliknij ponownie zakładkę Actor, a następnie kliknij funkcję Hair. W zasobniku wyświetlą się dostępne fryzury. Wybierz jedną z nich i dwukrotnym kliknięciem dodaj ją do postaci.

Obraz

Krok 4

Kolejne funkcje w górnej części okna służą do modyfikowania wyglądu: Upper Body – górnej części ciała, Lower Body – dolnej części ciała, Gloves – dłoni, Shoes – butów, Accessories – dodatków, i Skin – koloru skóry.

Krok 5

Tworzoną postać możesz obracać, przybliżać, oddalać i przesuwać. Służą do tego przyciski widoczne nad oknem podglądu. Pamiętaj, aby od czasu do czasu zapisać pracę. Służy do tego opcja Save project.

Krok 1

Tworzoną postać można wprawić w ruch. Kliknij zakładkę Animation, następnie kliknij funkcję Motion . W zasobniku wybierz dwukrotnym kliknięciem jedną z dostępnych animacji. Postać zostanie wprawiona w ruch. Poniżej podglądu, za pomocą panelu sterowania możesz odtwarzać przygotowywaną animację.

Obraz

Krok 2

Pod funkcjami Facial Animation i Hands znajdziesz przykładowe animacje twarzy i rąk, które również możesz dodać do tworzonej postaci.

Krok 3

Za pomocą zakładek Stage/Set możesz dodać do sceny tła, efekty wizualne, elementy, tj. drzewa, trawę, niebo itd. Wszystkie elementy dodaje się, wybierając odpowiednią miniaturę z zasobnika po lewej stronie.

Obraz

Krok 4

Gdy animacja będzie gotowa, należy ją wyeksportować do pliku wideo. W tym celu kliknij zakładkę Export, a następnie kliknij funkcję Video.

Krok 5

W zasobniku po prawej stronie, w sekcji Format wybierz z rozwijanej listy format wyjściowy, np. WMV. Klikając przycisk Advance, wywołasz okno Quality Settings, w którym możesz ustalić jakość wideo i dźwięku. Zatwierdź zmiany przyciskiem OK.

Obraz

Krok 6

Po powrocie do okna głównego wybierz z listy Standard Size rozdzielczość, oraz dodatkowo w sekcji Output Range, za pomocą suwaka Frame Rate wybierz liczbę klatek na sekundę. Kiedy wszystko będzie gotowe, kliknij przycisk Export. W standardowym oknie dialogowym Zapisywanie jako wskaż katalog docelowy, nadaj plikowi wideo nazwę i kliknij przycisk Zapisz. Proces renderowania filmu zostaje uruchomiony.

Obraz

Wybrane dla Ciebie