Wsparcie dla PhysX wraca do RTX‑ów. Niestety, nie wszystkie gry na tym skorzystają
Nvidia potwierdziła, że najnowsza odsłona sterowników GeForce Game Ready Driver przywraca wsparcie dla technologii PhysX na kartach graficznych z serii RTX 50. Niestety, nie dotyczy to wszystkich produkcji, a jedynie garstki wybranych.
W momencie swojego debiutu w okolicach wiosny RTX-y 50 były pozbawione wsparcia dla technologii PhysX. Gwoli przypomnienia, jest to pakiet oprogramowania pośredniczącego wykorzystywany w symulacji zjawisk fizycznych, który pozwalał wykorzystać pełnię mocy GPU w tym procesie. Jak się dość szybko okazało, nawet najpotężniejsi przedstawiciele nowej serii GeForce'ów nie byli sobie w stanie poradzić z wykorzystującymi tę technologię grami, takimi jak Batman: Arkham Asylum. Włączenie PhysX sprawiało, że liczba klatek na sekundę leciała na łeb, na szyję, często sięgając przy tym wręcz absurdalnie niskiego poziomu. Na szczęście Nvidia postanowiła wyeliminować tę bolączkę – acz jedynie częściowo, ograniczając się do najpopularniejszych tytułów.
RTX-y 50 otrzymają wsparcie dla PhysX
Jak możemy przeczytać w artykule poświęconym nowej wersji sterowników GeForce Game Ready Driver, który znalazł się na witrynie internetowej giganta z Santa Clara, premiera GeForce'ów RTX 50 niefortunnie zgrała się w czasie z wycofywaniem 32-bitowego wsparcia dla CUDA. Co to oznacza? Ano to, że nowe karty graficzne nie miały możliwości akceleracji efektów PhysX w nieco już leciwych produkcjach, przez co działanie takich gier momentami pozostawiało wiele do życzenia. Jeśli ciekawi nas, jak ogromna była to różnica, zachęcam do zapoznania się z napomkniętym w poprzednim akapicie tekstem.
Korporacja doszła do wniosku, iż eliminacja obsługi PhysX nie była najrozsądniejszym posunięciem, w związku z czym zdecydowała się z niego wycofać i posprzątać bałagan. Jak możemy przeczytać w oświadczeniu wystosowanym przez Nvidię:
Wysłuchaliśmy opinii społeczności i wraz z dzisiejszą premierą naszego nowego sterownika dodajemy niestandardową obsługę najczęściej granych przez graczy korzystających z kart GeForce gier z akceleracją PhysX, umożliwiając pełną wydajność na procesorach graficznych GeForce RTX serii 50, zgodnie z naszą dotychczasową obsługą PhysX na procesorach graficznych poprzedniej generacji.
Akceleracja PhysX przez GPU z rodziny RTX 50 możliwa jest na ten moment wyłącznie w garstce pozycji, niemniej lepszy rydz, niż nic. Gry te to:
- Alice: Madness Returns
- Assassin’s Creed IV: Black Flag
- Batman: Arkham City
- Batman: Arkham Origins
- Borderlands 2
- Mafia II
- Metro 2033
- Metro: Last Light
- Mirror’s Edge
Nadmieniono przy tym, iż powyższa lista zostanie zasilona jeszcze przez Batman: Arkham Asylum, niemniej na obsługę dzieła Rocksteady przyjdzie nam poczekać do pierwszej połowy przyszłego roku.
Aby skorzystać z opisywanej "nowości" musimy pamiętać o tym, aby zawczasu zaktualizować sterowniki naszej karty graficznej. GeForce Game Ready 591.44 WHQL pobierzemy i zainstalujemy za pośrednictwem Nvidia App lub bezpośrednio ze strony producenta. Prócz wsparcia dla PhysX, świeże oprogramowanie przygotowuje komputery na nadejście Battlefield 6: Winter Offensive, poprawia ono także działanie Call of Duty: Black Ops 7 za sprawą zmian w opcji DLSS Ray Reconstruction.
Jakub Dmuchowski, redaktor pcformat.pl