Z kamerą wśród pecetów
Dzięki kamerze wideo możesz realizować swoje reżyserskie zainteresowania. Filmujesz otaczającą cię rzeczywistość, a może kręcisz również artystyczne obrazy? Warto je przenieść do komputera i opracować. Zrobisz to dzięki naszym poradom.
Artykuł opracowaliśmy, zakładając, że systemem operacyjnym, z jakiego korzystasz, jest Windows XP – z niego też pochodzą ekrany w naszych warsztatach. Typ kamery jest bez znaczenia. W pierwszej części przedstawiamy sposoby połączenia kamer różnego typu z komputerem (zapoznaj się także z ramką „Potrzebne sterowniki”). W drugiej zajmujemy się przegraniem zarejestrowanego filmu od razu do programu edycyjnego. Bez obaw, nie będziemy zachęcać do zakupu komercyjnego oprogramowania służącego do montażu filmów. Jeżeli korzystasz z Windows XP, nie musisz niczego instalować. Razem z systemem operacyjnym otrzymujesz całkiem niezły program do amatorskiej obróbki wideo – Windows Movie Maker. Z naszymi poradami z pewnością będziesz wiedział, jak go użyć do zrealizowania swoich reżysersko-montażowych pasji.
Potrzebne sterowniki
Choć sam proces podłączenia kamery do komputera przebiega podobnie w przypadku kamer jednego typu (analogowych lub cyfrowych), to w niektórych przypadkach może zajść potrzeba instalacji dodatkowego oprogramowania. Na potrzeby tego artykułu korzystaliśmy z kamery Sony Handycam DCR-HC96E. Wybraliśmy ten model ze względu na uniwersalność złączy. Kamerę można połączyć z komputerem przez złącze analogowe, a także przez dwa złącza cyfrowe różnego typu: USB oraz FireWire (IEEE1394). Wykorzystanie złącza USB wymagało jednak instalacji dodatkowych sterowników. Dlatego, jeśli będziesz chciał do przesyłania wideo wykorzystać właśnie złącze USB, upewnij się, że w systemie są zainstalowane sterowniki odpowiednie do modelu kamery, której używasz. W przypadku połączeń analogowych oraz przez złącze FireWire najprawdopodobniej nie będą potrzebne żadne dodatkowe sterowniki. Szczegóły dotyczące instalacji sterowników oraz samą płytę CD ze sterownikami znajdziesz w dołączonej do twojej kamery dokumentacji.
Podłączanie kamery do komputera
Pierwszy etap przegrywania wideo z kamery na komputer to oczywiście połączenie obu urządzeń. Poniżej przedstawiamy uniwersalne metody połączenia w zależności od typu kamery (i typu złącza).
Krok 1
Na obudowie kamery odnajdź złącze oznaczone jako a/v. Najczęściej ma ono postać dwóch gniazd typu cinch, ale mogą się zdarzyć nietypowe gniazda (tak było w przypadku kamery użytej w naszym przykładzie) – zawsze jednak analogowe mają oznaczenie a/v.
Krok 2
Używając dołączonego do kamery okablowania, połącz analogowe gniazdo wyjścia audio i wideo w kamerze z wejściem wideo w komputerze. Skąd je wziąć? Wejścia wideo są montowane np. na kartach tunerów TV. Są w nie wyposażane także niektóre rozbudowane karty graficzne (np. modele z serii ATI Radeon All-In-Wonder).
Krok 3
Drugi przewód – wychodzący z gniazda audio w kamerze – podłącz do wejścia liniowego Line In na karcie dźwiękowej komputera. Gniazdo tego typu jest najczęściej oznaczane niebieskim kolorem. Gniazda karty dźwiękowej, także tej wbudowanej w płytę główną, są najczęściej umieszczone z tyłu obudowy peceta.
Krok 1
Na obudowie kamery odnajdź złącze FireWire. Gniazda standardu IEEE1394 występują w kilku odmianach. Najpopularniejsze z nich to mini-FW, obecne często w kamerach (oznaczone jako DV), oraz standardowe FireWire, które znajdziesz w obudowie komputera (jeżeli płyta główna jest wyposażona w kontroler IEEE1394 lub gdy masz dodatkowo zamontowaną kartę takiego kontrolera).
Krok 2
Do połączenia kamery z komputerem przez złącze FireWire użyj kabla dołączonego do kamery. Uwaga! W przypadku niektórych modeli nie jest on dołączany i trzeba go zakupić osobno – kosztuje kilka złotych.
Krok 3
Ponieważ przewodem FireWire jest przesyłany cyfrowo i obraz, i dźwięk, nie musisz nic podłączać do karty dźwiękowej w komputerze. Po podłączeniu urządzeń i włączeniu kamery system rozpozna i zainstaluje nowe urządzenie. Po chwili kamera będzie gotowa do użycia (tj. przegrania filmu na dysk komputera).
Krok 1
Podobnie jak w wypadku pokazanych wcześniej złączy FireWire, także złącza USB występują w kilku odmianach. W kamerach najczęściej spotykane jest gniazdo mini-USB. W stacjonarnych komputerach i notebookach masz do czynienia ze standardowym najpopularniejszym gniazdem USB.
Krok 2
Uwaga! Zanim połączysz urządzenia, zapoznaj się z ramką „Potrzebne sterowniki” i sprawdź w instrukcji obsługi twojej kamery, czy nie musisz najpierw instalować sterowników USB do kamery, aby potem podłączyć kamerę do komputera.
Krok 3
Używając przewodu dołączonego do kamery, połącz gniazdo USB kamery ze złączem USB w komputerze. System Windows rozpocznie procedurę instalacji nowego urządzenia. Po chwili kamera jest gotowa do przesyłania wideo na dysk.
Obraz wideo z aparatu cyfrowego
Kompaktowe aparaty cyfrowe także mogą spełniać funkcje kamery, jednak w ich wypadku najwygodniejszym sposobem przeniesienia zarejestrowanych klipów wideo jest przegranie ich z karty pamięci na dysk, a nie przesłanie przewodem. Jest to zalecane, ponieważ pamięć wielu aparatów po ich podłączeniu do komputera jest widoczna jako kolejny dysk twardy. Dobrym pomysłem jest także przegranie wideo z karty flash na dysk za pomocą czytnika kart.
Ustawienia miksera audio dla kamery analogowej
Gdy połączyłeś wyjście audio kamery analogowej z wejściem audio na karcie dźwiękowej komputera, upewnij się, że w opcjach nagrywania systemowego miksera Windows jest uaktywnione właśnie to wejście audio jako źródło rejestrowanego dźwięku.
Krok 1
Kliknij dwukrotnie ikonę głośniczka umieszczoną w zasobniku systemowym na pasku zadań.
Krok 2
W oknie Regulacja głośności rozwiń menu Opcje i wybierz z niego Właściwości.
Krok 3
W nowo otwartym oknie Właściwości, w sekcji Ustawianie głośności zaznacz pole wyboru Wejście liniowe i kliknij OK.
Krok 4
W oknie Regulacja nagrywania pod suwakiem Wejście liniowe zaznacz pole wyboru Zaznacz i zamknij okno miksera. Od tej pory nagrywany będzie dźwięk z urządzenia podłączonego do wejścia liniowego karty dźwiękowej, czyli w naszym przykładzie – kamery analogowej.
Przegrywanie i montaż w Windows Movie Maker
Po poprawnym podłączeniu kamery do komputera przychodzi czas na przegranie materiału zgromadzonego na taśmie lub karcie pamięci kamery.
Krok 1
Uruchom Windows Movie Maker, wybierając z menu Start odpowiedni skrót, tj. Windows Movie Maker. Zakładamy, że kamera została już wcześniej podłączona do komputera.
Krok 2
W oknie programu, z listy zadań wyświetlanej po lewej stronie wybierz Przechwyć z urządzenia wideo.
Krok 3
Pojawi się okno kreatora przechwytywania wideo. W sekcji Dostępne urządzenia wybierz odpowiednie urządzenie. Jeżeli korzystasz z kamery analogowej podłączonej do tunera TV, wybierz ikonę tunera – w naszym przykładzie było to urządzenie ATI T200 AVStre..., a następnie w dolnej części okna rozwiń listę Źródło wejścia wideo i w zależności od tego, czy kamera jest podłączona do gniazda typu cinch, czy S-Video, wybierz odpowiednio Kompozytowe lub SVideo. Ponadto upewnij się, że z listy Urządzenie audio jest wybrana właściwa karta dźwiękowa, a na liście Źródło wejścia audio jest wybrane Wejście liniowe. Kliknij Dalej.
Krok 4
W przypadku kamery cyfrowej wybierz odpowiednią ikonę – w naszym przykładzie Sony Digital Imaging Video2 i kliknij Dalej.
Krok 5
W kolejnym etapie kreatora wprowadź nazwę pliku projektu dla przechwyconych klipów. Miejsce zapisu możesz pozostawić bez zmian. Kliknij Dalej.
Krok 6
Ponieważ będziesz edytował zgrany materiał na komputerze, pozostaw domyślnie zaznaczoną opcję Najlepsza jakość odtwarzania dla mojego komputera i kliknij Dalej.
Krok 7
Możesz już rozpocząć przechwytywanie z kreatora. Kliknij Rozpocznij przechwytywanie, by przegrać materiał z taśmy kamery. Gdy skończysz, kliknij Zatrzymaj przechwytywanie. Upewnij się, że jest zaznaczone pole Utwórz klipy po zakończeniu pracy kreatora, i zamknij kreator, klikając Zakończ.
Krok 1
Po zakończeniu przechwytywania i zamknięciu kreatora Windows Movie Maker utworzy kolekcję krótkich klipów – ich miniatury są umieszczone w centralnej części okna. Zaznaczenie któregokolwiek z klipów umożliwia jego obejrzenie w oknie podglądu widocznym po prawej stronie okna.
Krok 2
Przejrzyj wszystkie klipy. Usuń z kolekcji te, które ci nie odpowiadają, zaznaczając każdy i wciskając na klawiaturze klawisz [Delete].
Krok 3
Przeciągając wybrane klipy na pasek serii ujęć, widoczny w dolnej części okna, tworzysz ciągłość fabularną montowanego filmu. Chcąc skorzystać z dodatkowych możliwości, użyj zadań wymienionych w grupie Edytuj film. Zachęcamy do eksperymentów.
Krok 4
Bez względu na to, czy zakończysz projekt, czy też nie, zapisz go. Wciśnij na klawiaturze [Ctrl]+[S]. W oknie Zapisz projekt jako wpisz nazwę pliku i kliknij Zapisz.