Zdobądź dobrą pozycję
Założenie strony internetowej to dopiero początek drogi do zaistnienia w sieci. Musisz zadbać o pozycję witryny w wyszukiwarce Google, która generuje nawet 95 procent ruchu na stronie. Pokazujemy, jak przygotować witrynę i jak osiągnąć dobre efekty pozycjonowania, nie ponosząc przy tym żadnych kosztów.
Search Engine Optimization, w skrócie SEO, to właśnie definicja optymalizacji i pozycjonowania witryn w internecie pod kątem wyszukiwarek internetowych. Pod tym hasłem kryją się działania związane z modyfikacją kodu strony internetowej, budowaniem odpowiedniej struktury i zarządzaniem treścią opublikowaną w serwisie. Nie mają one bezpośredniego wpływu na wygląd twojej strony, ale pełnią niezwykle ważną rolę dla wyszukiwarek, dzięki którym zdobędziesz nowych czytelników lub klientów.
Firmy, które usługę pozycjonowania świadczą najtaniej, biorą od 1 zł netto dziennie. Jednak pod warunkiem, że zawierają taką umowę na rok. To daje już kwotę przekraczającą 400 złotych brutto w skali roku. Warto więc spróbować samodzielnie osiągnąć wysoką pozycję w wyszukiwarce. Wystarczy poświęcić kilka minut dziennie, by efekty były zadowalające.
Wysoka pozycja to pewny sukces
Większość użytkowników zagląda tylko na kilka lub kilkanaście pierwszych rekordów wyświetlonych w wyszukiwarce internetowej. Kolejne wyniki odwiedzamy już zdecydowanie rzadziej. A gdy te wyświetlone na pierwszych stronach wyszukiwarki nie są dla nas odpowiednie, zazwyczaj modyfikujemy hasło i szukamy od nowa. Dlatego tak ważna jest wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania.
Samo zaistnienie twojej strony w bazie Google to proste zadanie, które w dodatku wykona automatycznie robot analizujący witryny w sieci. Wystarczy, że gdziekolwiek w internecie opublikujesz link prowadzący do twojej strony, na przykład na jakimś forum dyskusyjnym, w katalogu stron czy na innej witrynie o podobnej tematyce, a po jakimś czasie adres twojej strony znajdzie się w zasobach wyszukiwania w Google. To jednak dopiero początek. Na razie znajdujesz się w skupisku miliardów adresów WWW i przed tobą dość trudne zadanie budowania odpowiedniej pozycji w wyszukiwarkach.
Jak to działa?
W pozycjonowaniu chodzi przede wszystkim o zdobywanie linków zewnętrznych, które prowadzą do twojej strony. Im więcej takich odnośników, tym lepiej, bo z rosnącą ich liczbą umacniasz swoją pozycję w wyszukiwarce. Ważna jest jednak wartość stron, z których pochodzą linki prowadzące. Najlepiej, aby były to witryny o podobnej tematyce, które w bazie wyszukiwarki występują pod podobnymi słowami kluczowymi. Najbardziej wartościowe odnośniki to te, które kierują z serwisów o wysokiej pozycji (Page Rank) i tych, które w sieci istnieją od wielu lat. Duże znaczenie mają też specjalistyczne katalogi stron SEO, do których również powinieneś dodać swoją stronę. Pamiętaj jednak, że bezsensowne linkowanie, gdziekolwiek się da, może przynieść odwrotny efekt, którego skutkiem będzie spadek pozycji w wynikach wyszukiwania.
Silnik wyszukiwarki Google jest stale rozbudowywany i uczony przez programistów, w jaki sposób z ogromnej bazy odnośników, wybrać i zaprezentować internautom te najlepsze i najbardziej wartościowe wyniki. Specjaliści od pozycjonowania od wielu lat próbują oszukiwać wyszukiwarkę sprawdzonymi metodami, tak by wywalczyć odpowiednią pozycję. Google stale rozwija więc swój mechanizm, zmieniając algorytmy, które utrudniają opanowanie prostej, stałej i efektywnej zasady pozycjonowania.
Pamiętaj, że roboty wyszukiwarek potrzebują trochę czasu na uwzględnienie wprowadzonych zmian, aktualizacji strony i przeglądania linków prowadzących. Nie zniechęcaj się, gdy pierwsze dni twojej pracy nie przyniosą żadnych efektów. Musisz uzbroić się w cierpliwość, bo uzyskanie zadowalających wyników z pozycjonowania strony może wymagać wielu tygodni, a nawet miesięcy pracy.
Dobra treść i częste aktualizacje
Samodzielne zdobywanie wartościowych linków zwrotnych to czasochłonne zadanie. Ale nie musisz robić tego samodzielnie. Jeżeli na swojej stronie będziesz publikować autorskie materiały, których treść będzie unikatowa w internecie, możesz liczyć na pozycjonowanie przez innych internautów. Jeśli odbiorca uzna artykuł za ciekawy i przydatny, istnieje prawdopodobieństwo, że umieści link do twojej strony w komentarzach na rozmaitych forach, blogach, innych serwisach tematycznych lub po prostu na swojej stronie internetowej. Tak pozyskane odnośniki stanowią dużą wartość dla pozycji w wynikach wyszukiwania w Google.
Duży wpływ na pozycję ma również częstotliwość aktualizowania strony. Systematyczne pisanie artykułów (np. kilka razy w tygodniu) i wzbogacanie treści zwiększa szansę na uzyskanie lepszej pozycji w wyszukiwarce.
Fora, blogi i serwisy społecznościowe
Swoją stronę możesz skutecznie promować na forach dyskusyjnych. Jeżeli jesteś aktywnym użytkownikiem dużego i popularnego forum, umieść w swojej sygnaturce odnośnik do swojej witryny. Upewnij się tylko, czy regulamin danego forum nie zabrania takich działań. Każdy napisany przez ciebie post będzie wzbogacony o link prowadzący do twojej strony. W ten sposób skutecznie będziesz zwiększać zaplecze odnośników. Na wielu forach znajdziesz też specjalne działy, w których użytkownicy mogą pochwalić się swoimi stronami WWW.
Tematyczne blogi zazwyczaj stwarzają możliwość komentowania wpisów. Warto wykorzystać ten fakt i od czasu do czasu umiejętnie wpleść w treść komentarza odnośnik do swojej strony. Nie rób tego zbyt często i w sposób nachalny, niewnoszący nic do toczącej się dyskusji, bo w rezultacie administrator witryny uzna twoje działania za spamerskie i usunie twoje linki.
Popularność serwisów społecznościowych, takich jak Facebook, Twitter itp., daje kolejne możliwości promowania własnej witryny. W przypadku Facebooka warto rozważyć założenie strony typu fanpage, na której będziesz mógł systematycznie publikować linki prowadzące do twojej strony.
Linki sponsorowane i wymiana odnośników
Pozycji swojej strony w wyszukiwarce możesz również pomóc za pomocą linków sponsorowanych. Do promowania w ten sposób warto wykorzystać usługę Google AdWords. Na kampanię reklamową możesz przeznaczyć dowolną kwotę, którą zdefiniujesz w panelu administracyjnym konta AdWords. Po wyczerpaniu środków z konta reklamy po prostu znikną z promocyjnych sekcji wyszukiwarki i nie zostaniesz narażony na dodatkowe koszty.
W sieci znajdziesz wiele serwisów działających na zasadzie wymiany linków. Jednym z nich jest linkme.pl. Wystarczy założyć konto, dodać swoją stronę i umieścić na stronie specjalny kod, który będzie wyświetlał linki innych osób uczestniczących w programie. Podobnych serwisów jest znacznie więcej. Wystarczy że wpiszesz w Google frazę system wymiany linków.
Tytuł strony
Najważniejszym elementem konstrukcyjnym witryny jest tytuł, który znajduje się w kodzie HTML między znacznikami <title></title>. Zadbaj o to, by tytuł opisywał zawartość danej strony lub podstrony. Warto zawrzeć w nim słowa kluczowe. Na podstawie tych danych robot wyszukiwarki pozyskuje informacje o treści witryny. Nie używaj tytułów bez konkretnego znaczenia, np. „Moja strona domowa”.
Nagłówki
Używaj znaczników nagłówków <h1>, <h2> … <h6>. Pamiętaj jednak, aby nagłówek <h1> wystąpił w kodzie strony tylko raz. Powinien zawierać słowa kluczowe dla danej podstrony. W naszym przykładzie strony internetowej PC Formatu w nagłówku <h1> zawarty jest tytuł artykułu. Dopiero później stosuj kolejne nagłówki <h2>, <h3> itd. Zawrzyj w nich słowa kluczowe odpowiednie do treści danego fragmentu na stronie. Nie nadużywaj tych tagów, ponieważ ich bezpodstawne użycie może przynieść negatywne efekty.
Ozdabianie tekstu
Stosuj tagi pogrubiania, kursywy i podkreślania, czyli odpowiednio <b></b>, <i></i> oraz <u></u>, którymi wyróżnisz najważniejsze słowa lub zdania w tekście. Powyższe znaczniki stanowią bardziej efekt wizualny dla odbiorcy niż kluczowe parametry dla robota wyszukiwarki. Jeśli jednak chcesz zwrócić uwagę robota na konkretne fragmenty tekstu na stronie, zamiast wytłuszczenia tekstu <b></b> zastosuj znacznik <strong></strong>, który nie tylko pogrubi dany fragment, ale również podkreśli zawartość merytoryczną danej podstrony.
Zdjęcia i obrazki
Nie zapomnij o odpowiednim podpisywaniu obrazków umieszczanych na stronie. Opis powinien zawierać informacje dotyczące tego, co dany element graficzny przedstawia. W ten sposób robot wyszukiwarki będzie też indeksował obrazki zawarte na twojej stronie. W atrybutach „title” i „alt” wpisujesz opis danego obrazka. W obu atrybutach powinieneś wpisać ten sam opis. Dla silnika Google ważniejszy jest co prawda atrybut „alt”, ale efekt wizualny zależy od używanej przeglądarki. Po naprowadzeniu kursora myszy na obrazek na stronie zobaczysz krótki opis, umieszczony właśnie w powyższych atrybutach.
Odnośniki i hiperłącza
Ważnym elementem jest odpowiednie sformułowanie odnośników wewnętrznych, czyli linków w obrębie własnej strony. Podstawowe hiperłącze w kodzie strony ma budowę <a href=”http://adresWWW”>Nazwa odnośnika lub słowo kluczowe</a>. Aby wzmocnić strukturę odnośnika i zwrócić uwagę robota wyszukiwarki, dodaj atrybut „title” i zdefiniuj w nim słowa kluczowe dla odnośnika w sposób podobny jak przy modyfikacji kodu dla obrazków. Po zmianach kod powinien wyglądać następująco:
Adresy URL
Nie zapomnij o tworzeniu czytelnych adresów URL. Dobrze odbierany przez roboty wyszukiwarek adres powinien wyglądać np. tak http://www.pcformat.pl/Maly-przenosny-pojemny,a,2084, a nie tak www.pcformat.pl/index.php?page=5&id=2084&category=2. W adresie najlepiej zawrzeć tytuł strony. Jeżeli ręcznie tworzysz nazwy podstron, pamiętaj, aby w nazwach nie używać polskich znaków diakrytycznych i znaków interpunkcyjnych. Jeżeli twoja strona korzysta z popularnych mechanizmów zarządzania treścią, np. z WordPressa, problem tworzenia tak zwanych user friendly URLs, czyli przyjaznych dla użytkownika adresów, masz z głowy. Wystarczy odpowiednio skonfigurować ustawienia skryptu w panelu administracyjnym.
Słowa kluczowe
Najważniejsze jest zdefiniowanie słów kluczowych, na które chcesz pozycjonować swoją witrynę. Unikaj wybierania takich, dla których będzie ogromna konkurencja. Łatwiej jest wypozycjonować stronę na sekwencje dwóch lub więcej słów niż na jednowyrazowe hasła. Jeśli chcesz wypromować stronę o tematyce komputerowej, zamiast słów: „komputery”, „podkręcanie”, „programy”, wybierz: „nowoczesny poradnik komputerowy”, „podkręcanie i optymalizacja komputera”, „darmowe programy komputerowe”.
Jak dodać swoją stronę do katalogów internetowych
Promując swoją stronę w internecie, nie zapomnij o dodaniu jej do najpopularniejszych katalogów internetowych. W sieci znajdziesz liczne specjalistyczne katalogi SEO. Do wielu z nich możesz zgłosić swoją stronę bezpłatnie. Spis katalogów znajdziesz m.in. na stronach www.spiskatalogow.org, www.katalogiseo.info lub wpisując w wyszukiwarkę Google frazę katalog SEO. Zwracaj uwagę na popularność katalogów, do których chcesz dodać swoją stronę. Lepiej mieć wpis w 10 sprawdzonych i dobrych zbiorach niż w 100 katalogach niskiej jakości, które mogą być nawet banowane przez Google.
Pokażemy, jak dodać bezpłatny wpis do katalogu WWW Dziennika Internautów. Zasada dodawania strony do innych katalogów jest identyczna.
Krok 1
Wejdź na stronę http://katalog.di.com.pl i kliknij odnośnik Zarejestruj się. Na kolejnej stronie zapoznaj się z krótkim regulaminem i jeżeli akceptujesz podane warunki, wybierz odnośnik Zgadzam się.
Krok 2
Wypełnij krótki formularz. Podaj login, dwukrotnie hasło, adres e-mailowy, imię i nazwisko oraz adres korespondencyjny. Na koniec przepisz kod weryfikacyjny z obrazka i kliknij przycisk Prześlij. Po kilkunastu sekundach powinieneś otrzymać na podany adres e-mailowy link aktywacyjny. Kliknij go i zaloguj się na stronie, podając dane z wypełnionego wcześniej formularza. Kliknij przycisk Login.
Krok 3
Po zalogowaniu się na stronie kliknij odnośnik Dodaj/wyróżnij i w sekcji Wybór rodzaju linku wybierz opcję Link zwykły. Przewiń stronę do sekcji Detale linku i wypełnij formularz.
Krok 4
W polu Tytuł wpisz tytuł dodawanej strony, w pole URL wpisz adres strony, np. http://pcformat.pl. Następnie w polu Opis wpisz dokładny i pełny opis zawartości strony, nieprzekraczający 600 znaków. Wypełnij też pola META Keywords i META Description, wpisując w nich odpowiednio słowa kluczowe i opis strony. Następnie kliknij odnośnik Change category i wybierz kategorię dla swojej strony, a na koniec przepisz kod weryfikacyjny z obrazka i kliknij przycisk DODAJ. Na podany przy rejestracji adres e-mailowy dostaniesz informację o zgłoszeniu strony do katalogu. W ciągu 72 godzin moderator katalogu zweryfikuje twoją stronę.