Mechanizmy statystyk stron WWW
Najpopularniejszym wśród webmasterów mechanizmem do analizowania ruchu na stronach WWW jest platforma Google Analytics. Statystyki od Google’a oferują najwięcej możliwości i funkcji, które dodatkowo wyróżniają się na tle konkurencji analizą ruchu w czasie rzeczywistym i szczegółowymi raportami na temat słów kluczowych. Co bardzo ważne, dostępne są za darmo.
Zanim jeszcze globalna platforma Google zyskała na popularności i stała się praktycznie bezkonkurencyjnym narzędziem w swej kategorii, wśród rodzimych witryn bardzo często stosowano dwa mechanizmy statystyk: stat24 i stat4u.
Ta pierwsza platforma – stat24 – w ramach darmowego pakietu niestety wyświetla reklamy na twojej stronie, na podstawie wklejonego kodu skryptu, który został wygenerowany w panelu konta. W ramach podstawowego zestawu narzędzi zanalizujesz swoją witrynę i poznasz dane dotyczące użytkowników, wizyt oraz odsłon. Ciekawym rozwiązaniem jest też mapa kliknięć, dzięki której można się dowiedzieć, w których miejscach twojej witryny najczęściej klikali obecni na niej użytkownicy.
W przypadku komercyjnych pakietów platforma oferuje znacznie więcej możliwości – między innymi SeoAnalizer do analizy treści i StatSeo do analizy słów kluczowych. Wszystkie podobne i analogiczne funkcje, które dostępne są w pakietach komercyjnych stat24 Optimum i PRO za kwotę abonamentu rocznego odpowiednio 120 i 360 zł netto, dostępne są bezpłatnie w ramach platformy Google Analytics.
Najstarszym i jednocześnie pierwszym w Polsce systemem statystyk WWW jest stat4u. Oferowane funkcje na temat analizy ruchu na stronie wystarczą dla początkujących webmasterów, którym zależy na poznaniu rzetelnych wyników oglądalności witryny oraz zebraniu podstawowych informacji na temat internautów odwiedzających twoją stronę WWW.
Warunkiem koniecznym do uruchomienia mechanizmu stat4u w wersji bezpłatnej jest umieszczenie logotypu firmy wraz z kodem zliczającym. Dla tych osób, które nie życzą sobie umieszczania logo firmy i nie chcą nawet sporadycznej emisji reklam, przewidziano wersję komercyjną PRO.
Ważne pojęcia
- Odsłony – liczba łącznych wyświetleń wszystkich podstron witryny. Google Analytics rejestruje odsłonę przy każdorazowym uruchomieniu strony z kodem śledzenia.
- Średni czas trwania odwiedzin – średni czas trwania sesji. Te określane jako nietrafione trwają około sekundy, bo tyle czasu wystarczy na rzucenie okiem, czy trafiłeś na to, czego szukałeś.
- Odwiedziny (wizyty) – dane dotyczące liczby odwiedzin internautów, przy czym jeden użytkownik może wygenerować wiele odwiedzin, np. po upływie 30 minut bezczynności lub każdego kolejnego dnia.
- Procent nowych odwiedzin – z tych danych można wywnioskować, czy strona się rozwija czy stoi w miejscu.
- Strony/odwiedziny <,/b>– średnia liczba stron wyświetlonych podczas jednych odwiedzin witryny. Dzięki tym statystykom wiesz, ile podstron ogląda każdy czytelnik podczas jednej wizyty.
- Unikalni użytkownicy – liczba unikalnych internautów odwiedzających witrynę. Każdy liczony jest tylko raz w danym okresie śledzenia (użytkownik określany jest na podstawie identyfikatora przeglądarki i komputera).
- Współczynnik odrzuceń – to procent odwiedzin, który zakończył się na pojedynczej odsłonie witryny. Jeżeli wskaźnik jest wysoki, może to świadczyć o tym, że tematy na stronie nie zainteresowały odbiorców.
Limit konta darmowego
Usługa Google Analytics jest dostępna za darmo, ale po przekroczeniu 5 milionów odsłon miesięcznie wymagane jest założenie konta w serwisie Adwords, z przeznaczeniem budżetu na reklamę w Adwords w kwocie 1 dolara dziennie. Ograniczenie dotyczy bardzo popularnych serwisów, dlatego zwykły użytkownik, nieprowadzący ogromnego portalu, nie musi martwić się tym limitem.