A A A

Animacja samochodu

PC Format 07/2012
Dzięki wykonaniu prostej animacji i nieskomplikowanej kompozycji zmusimy stworzony model samochodu do jazdy po okładce PC Formatu. W ten sposób można łatwo łączyć prawdziwe filmy i zdjęcia z rzeczywistością wirtualną. SEBASTIAN KRĘZEL

Samochód rusza w trasę po okładce PC Formatu

Kompozycja została utworzona i przechodzimy do tworzenia animacji. Wprawienie w ruch wirtualnego auta będzie się wiązało z przesuwaniem obiektu i tworzeniem kilku klatek kluczowych.

Zarys jazdy


Przejdź do widoku z kamery, naciskając na klawiaturze numerycznej [0]. Prawym przyciskiem myszki kliknij płaszczyznę, od której zależy powstawanie cienia. Z dolnego menu wybierz opcje: Object, Show/Hide,   Hide Selected. W ten sposób ukryjesz płaszczyznę i będziesz widział obraz kompozycji.


Zdefiniuj długość animacji. Na potrzeby tego warsztatu wystarczą 140 klatki. Kliknij rubrykę End i wpisz w niej 140. Prawym przyciskiem myszki kliknij dowolną kość auta, następnie kliknij Object Mode i z menu, które się teraz otworzy, wybierz Pose Mode.


Prawym przyciskiem myszki kliknij kość kierownicy. Teraz, gdy kursor myszki znajduje się w oknie widokowym, utwórz klatkę kluczową, naciskając klawisz [I] i wybierając z menu opcję  LocRotScale. W ten sposób dla pierwszej klatki animacji zostanie zapamiętana pozycja, skala i obrót kości nazwanej kierownica.


Animację zaczniemy od próbnego poruszania kołami samochodu na przemian w lewo i w prawo. Na linii czasu przesuń wskaźnik czasu 10 klatek do przodu.Następnie, korzystając z zielonej strzałki, obróć koła samochodu w prawą stronę. Naciśnij klawisz [I] i wybierz opcję LocRotScale. Nowa pozycja zostanie zapamiętana.


Znów przesuń wskaźnik czasu o kolejne 10 klatek do przodu, a następnie obróć koła samochodu ponownie w lewo. Ustaw kolejną klatkę kluczową, naciskając [I] i wybierając opcję  LocRotScale. Przesuń wskaźnik czasu do 30. klatki animacji, wyprostuj koła samochodu i ustaw kolejną klatkę kluczową.


Zanim zaczniesz przemieszczać samochód, musisz dla wszystkich ustawionych wcześniej klatek kluczowych zdefiniować pozycje auta. W przeciwnym wypadku zacznie się ono poruszać za wcześnie. Prawym przyciskiem myszki kliknij kość główną samochodu. Przesuń wskaźnik czasu do zerowej klatki animacji, naciśnij klawisz [I] i wybierz opcję  LocRotScale. Czynności te powtórz dla pozostałych odstępów czasowych, w których zostały stworzone klatki kluczowe kości kierownica.


Wskaźnik linii czasu przesuń do 60. klatki animacji. Następnie, korzystając z czerwonej strzałki współrzędnych, przesuń samochód do połowy okładki PC Formatu. Wstaw klatkę kluczową. Przesuń wskaźnik czasu do 100. klatki animacji, przesuń samochód w pobliże lewego dolnego rogu gazety i wstaw kolejną klatkę kluczową.


Ocena:
Oceń:
Komentarze (0)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Komentarze wyświetlane są od najnowszych.
Najnowsze aktualności


Nie zapomnij o haśle!
21 czerwca 2022
Choć mogą się wydawać mało nowoczesne, hasła to nadal nie tylko jeden z najpopularniejszych sposobów zabezpieczania swoich kont, ale także...


Artykuły z wydań

  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
Zawartość aktualnego numeru

aktualny numer powiększ okładkę Wybrane artykuły z PC Format 1/2022
Przejdź do innych artykułów
płyta powiększ płytę
Załóż konto
Co daje konto w serwisie pcformat.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

Załóż konto