Chociaż zbiórkę pieniędzy w internecie można zorganizować samodzielnie, to najwygodniej jest skorzystać z usług wyspecjalizowanych serwisów, takich jak PolakPotrafi.pl czy Wspieram.to, które zapewniają zestaw gotowych narzędzi do utworzenia i promocji projektu, zbierania wpłat oraz kontaktu z fanami. Utworzenie projektu i uruchomienie zbiórki jest bezpłatne. Prowizja jest pobierana tylko wtedy, gdy zbiórka zakończy się powodzeniem. Pokrywa ją w całości strona, która zbiera pieniądze.
Co to jest crowdfunding?
Finansowanie społecznościowe, inaczej crowdfunding, to gromadzenie kapitału za pośrednictwem zbiórki internetowej. W przeciwieństwie do kwest charytatywnych internauci w tym wypadku nie pomagają bezinteresownie. Motywacją, oprócz chęci przyczynienia się do realizacji projektu, jest obietnica uzyskania nagrody, która powstanie w wyniku projektu: płyty, gry czy gadżetu.
Idea crowdfundingu powstała jeszcze w latach 90. Prekursorem angażowania fanów w realizację projektu była brytyjska grupa rockowa Marillion, która zwróciła się o wsparcie finansowe wydania płyty. Obecna forma crowdfundingu, która korzysta z potęgi mediów społecznościowych i nowoczesnych mechanizmów płatności elektronicznych, została spopularyzowana przez serwis Kickstarter.com, który rozpoczął działalność w 2009 roku. Spektakularne sukcesy projektów na Kickstarterze, takich jak inteligentny zegarek z e-papieru Pebble, którego twórca zebrał ponad 13 mln dol. na wdrożenie prototypu do produkcji, spowodowały lawinowy wzrost zainteresowania finansowaniem społecznościowym i rozwój klonów Kickstartera także w naszym kraju.
Polak potrafi
Polskiemu crowdfundingowi wciąż daleko do 1 mld. dolarów, jakie do tej pory zainwestowali internauci za pośrednictwem Kicstartera. Projekty na największym polskim serwisie PolakPotrafi.pl zgromadziły blisko 4 mln złotych. Mimo to nie brakuje sukcesów.
Karolina Czarnecka, studentka warszawskiej Akademii Teatralnej, która na festiwalu piosenki aktorskiej brawurowo wykonała utwór „Hera koka hasz LSD” i błyskawicznie zdobyła popularność na YouTube, zwróciła się do internautów o wsparcie w sfinansowaniu teledysku do tej piosenki. Choć cel projektu uruchomionego na portalu PolakPotrafi.pl ustawiony był na poziomie 8 tys., internauci wpłacili blisko 40 tys. W zależności do kwoty wpłacający mogli wybrać nagrody, wśród których były przewidziane płyty z autografem (40 zł), spotkanie z twórcami (200 zł), prywatny recital (2000 zł).
O wsparcie do internautów zwrócili się także wydawcy gry planszowej Magnaci, której fabuła nawiązuje do losów Polski w XVII–XVIII wieku. Za pomocą kampanii w serwisie Wspieram.to uzyskali prawie 60 tys. zł, które przeznaczyli na wydrukowanie gry. Także w przypadku tej kampanii pierwotny cel (25 tys. zł) został znacznie przekroczony, dzięki czemu gra tuż po wakacjach trafi do rąk tych internautów, którzy wpłacili przynajmniej 119 zł. Donatorzy skromniejszych kwot będą wynagrodzeni gadżetami do gry i publikacją historyczną o epoce, w której osadzona jest jej fabuła.
Te i inne sukcesy crowdfundingowe świadczą o dużym potencjale tego mechanizmu finansowania. Jednak, by skutecznie z niego skorzystać, trzeba zrozumieć zasady, jakimi rządzą mechanizmy finansowania społecznościowego, a także odpowiednio przygotować i wypromować projekt.