A A A

Pieniądze od tłumów

PC Format 10/2014
Masz ciekawy pomysł, ale brakuje ci pieniędzy na jego realizację? Możesz poprosić internautów o sfinansowanie przedsięwzięcia. Pokazujemy, jak zaplanować zbiórkę za pośrednictwem jednego z przeznaczonych do tego serwisów, jak ją promować, a także jak wesprzeć cudzy projekt i nie dać się oszukać. BARTŁOMIEJ MROŻEWSKI

Skuteczny marketing

Równie ważny jak sam pomysł jest sposób jego prezentacji. Idea projektu musi być przedstawiona krótko i przejrzyście, by internauta w kilka sekund zrozumiał, na co będą przeznaczone pieniądze ze zbiórki. Najłatwiej wzbudzić zainteresowanie efektowną grafiką lub zdjęciem. Aby zatrzymać zaciekawionego internautę, najlepiej zaproponować mu krótkie wideo. Portale crowdfundingowe podkreślają, że film, w którym oprócz projektu występuje także jego autor, dwukrotnie podnosi szansę osiągnięcia celu zbiórki. Oczywiście nie można na tym poprzestać. Strona projektu musi zawierać wyczerpujące informacje o tym, co powstanie, o sposobie realizacji, terminach itp., słowem wszystko, czego może oczekiwać użytkownik, który podejmuje decyzję o przeznaczeniu na niego własnych pieniędzy.

Bardzo ważna dla powodzenia jest także szeroka skala nagród powiązanych z różnymi progami zaangażowania finansowego w projekt. Udane projekty oferowały skalę od kilku złotych do nawet kilku tysięcy. W przypadku zbiórek, których celem jest stworzenie rzeczy, najpopularniejszym wyborem będzie produkt. Ale wielu fanów chętnie udzieli skromniejszego wsparcia w zamian za gadżet albo możliwość znalezienia się na liście osób, które przyczyniły się do realizacji projektu. Bogaci darczyńcy mogą zaoferować kilka tysięcy złotych, np. za możliwość umieszczenia logotypu.

Komunikacja z fanami

Chwytliwy pomysł, grupa docelowa i atrakcyjna prezentacja nie gwarantują sukcesu. W czasie trwania zbiórki trzeba aktywnie projekt promować i starać się z nim dotrzeć do jak najszerszego grona potencjalnych donatorów. Oczywistym miejscem do popularyzacji projektu są serwisy społecznościowe, przede wszystkim Facebook, a także fora dyskusyjne, blogi itp. W promocję warto wciągnąć również rodzinę i znajomych. Warto też dotrzeć z informacją do mediów, zarówno internetowych, jak i tradycyjnych, np. gazet lokalnych i branżowych. W tym pomoże starannie przygotowana informacja prasowa, z opisem projektu, ilustracjami w wysokiej rozdzielczości oraz informacjami o autorze.

Instrumentem do komunikacji w czasie zbiórki jest także sama strona projektu. Wszystkie informacje o postępach czy zmianach w projekcie powinny być opublikowane na stronie. Podobnie jak informacje o ewentualnych opóźnieniach czy kłopotach. Szczera komunikacja ze społecznością pozwala zachować reputację nawet w przypadku pojawiających się trudności z terminową realizacją projektu. Jeśli zbiórka postępuje i pojawia się szansa na przekroczenie celu, warto podtrzymywać dobrą atmosferę informacjami np. o dodatkowych gratisach, możliwości lepszego rozwinięcia produktu za pieniądze pochodzące z kwoty wykraczającej poza cel.

Odpowiedzialność

Udana zbiórka to nie tylko szansa na promocję i realizację wymarzonego projektu, ale także odpowiedzialność. Przyjęcie wsparcia finansowego wiąże się z zawarciem umowy cywilno-prawnej. Jeśli nie wywiążesz się i nie dasz obiecanych nagród, nie tylko stracisz reputację, ale także narazisz się na pozwy sądowe od oszukanych fanów.

Polak na Kickstarterze?

Najlepszym miejscem na świecie do społecznościowego finansowania projektów jest Kickstarter. Ogromna popularność serwisu nie tylko ułatwia zbieranie funduszy, ale także pomaga w promocji projektu. Ciekawe urządzenia, szczególnie te związane z nowymi technologiami, szybko przedostają się do światowej blogosfery, zaczynają krążyć na Facebooku, co nie tylko rozpędza zbiórkę, ale także przygotowuje grunt pod udany debiut komercyjny gotowego produktu. Niestety polscy przedsiębiorcy mają utrudniony dostęp do serwisu. Aby założyć projekt, trzeba zarejestrować firmę w jednym z państw, w których działa odmiana serwisu Kickstarter, najlepiej w Stanach Zjednoczonych, albo wynająć agencję marketingową, która przeprowadzi kampanię w zamian za kilkuprocentową prowizję od zebranej kwoty. Mimo to nasi rodacy mają na koncie kilka udanych kampanii. Wśród nich można wymienić maskę do spania NeuroOn, która ma skrócić czas niezbędny na sen nawet do 2 godz., oraz urządzenie do bezpiecznego, prywatnego udostępniania plików Sherlybox. Obydwa projekty są już sfinansowane i zamknięte, ale strony wciąż można wyszukać w Google’u lub bezpośrednio na Kickstarterze.
www.kickstarter.com

Jak bezpiecznie wspierać projekt?

Serwis crowdfundingowy, w przeciwieństwie np. do serwisu aukcyjnego, nie oferuje ochrony kupującego, czyli w tym przypadku osoby, która wsparła projekt. Choć projekty podlegają weryfikacji, serwis crowdfundingowy nie jest w stanie sprawdzić, czy twórca zamierza wywiązać się z obietnic. Dlatego musisz mieć świadomość, że wspierając projekt, sam ponosisz ryzyko finansowe, tak jak każdy inny inwestor. Z tego względu, zanim wybierzesz nagrodę i przelejesz pieniądze, samodzielnie sprawdź wiarygodność całego przedsięwzięcia. Pierwszym krokiem powinna być krytyczna lektura strony projektu. Następnie warto skorzystać z Google i poszukać innych źródeł, które pomogą zweryfikować informacje dostarczone przez organizatora zbiórki. Ponieważ większość akcji crowdfundingowych jest prowadzona przez osoby zaaklimatyzowane w określonym środowisku, np. artystów, podróżników, sportowców, organizatorów wydarzeń, wydawców gier czy książek, warto odwiedzić odpowiednie fanpage na Facebooku, fora dyskusyjne i napisać tam post z pytaniem. W razie wątpliwości trzeba skontaktować się z organizatorem projektu. Jeśli w treści strony nie ma adresu e-mailowego i numeru telefonu, można skorzystać z formularza kontaktowego serwisu crowdfundingowego.


Ocena:
Oceń:
Komentarze (0)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Komentarze wyświetlane są od najnowszych.
Najnowsze aktualności


Nie zapomnij o haśle!
21 czerwca 2022
Choć mogą się wydawać mało nowoczesne, hasła to nadal nie tylko jeden z najpopularniejszych sposobów zabezpieczania swoich kont, ale także...


Artykuły z wydań

  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
Zawartość aktualnego numeru

aktualny numer powiększ okładkę Wybrane artykuły z PC Format 1/2022
Przejdź do innych artykułów
płyta powiększ płytę
Załóż konto
Co daje konto w serwisie pcformat.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

Załóż konto