Cechy dobrej karty graficznej
|
- WYDAJNY UKŁAD
Procesor graficzny (GPU) musi mieć na tyle dużą moc obliczeniową, by mógł sprostać warunkom narzucanym przez najnowsze i nadchodzące gry komputerowe, przy rozdzielczości 1920x1080.
- PAMIĘĆ GRAFICZNA
Obecnie gry wykorzystują ogromne ilości złożonych tekstur, które lokowane są w pamięci karty graficznej, dlatego za minimum przyjęło się 512 MB.
- ZGODNOŚĆ Z NOWYMI TECHNOLOGIAMI
Karty graficzne powinny być przystosowane do nowych technologii wyświetlania obrazu. Dotyczy to w szczególności współpracy z nowymi bibliotekami DirectX i OpenGL. Dzięki temu obraz w grach coraz bardziej przypomina ten realny.
- WYDAJNE I CICHE CHŁODZENIE
Wydajny zestaw chłodzący będzie skutecznie odprowadzał wytwarzane przez kartę ciepło. Jednocześnie chłodzenie nie może być zbyt głośne, gdyż może psuć komfort grania.
- POBÓR ENERGII
Ważne jest, by karta graficzna nie pobierała zbyt dużo energii. W przeciwnym wypadku niezbędne będzie kupno drogiego i wydajnego zasilacza, wzrosną też rachunki za prąd.
|
Rynkowe nowości
Jeszcze do niedawna po premierze układów graficznych jednej firmy od razu pojawiały się konstrukcje konkurencyjne. Obecnie sytuacja wygląda inaczej, gdyż Nvidia na razie nie prezentuje nowych, wydajnych układów graficznych, wprowadzając na rynek tylko tanie modele. Natomiast firma AMD wprowadza całą nową serię układów ATI Radeon HD 5000, zaczynając od modeli bardziej wydajnych. Co więcej, często mówi się, że to nie ostatnie słowo w tej dziedzinie. Wraz z pojawieniem się nowej linii procesorów Nvidii, kodowo nazwanych Fermi, ATI zaprezentuje jeszcze wydajniejsze konstrukcje, bazujące na architekturze układów z linii Radeon HD 5000.
Nowe Radeony są wytwarzane w procesie technologicznym 40 nm, co pozwala zmniejszyć zapotrzebowanie karty na energię i obniżyć emisję ciepła, która wynosi mniej niż w przypadku wolniejszych układów poprzedniej generacji. Mimo tego najwydajniejsze modele z tej serii nie są raczej energooszczędne.
Nowe Radeony są wytwarzane w procesie technologicznym 40 nm, co pozwala zmniejszyć zapotrzebowanie karty na energię i obniżyć emisję ciepła, która wynosi mniej niż w przypadku wolniejszych układów poprzedniej generacji. Mimo tego najwydajniejsze modele z tej serii nie są raczej energooszczędne.
Na uwagę zasługuje także technologia ATI Eyefinity, pozwalająca na wyświetlanie obrazu na trzech monitorach jednocześnie. Dotyczy to nie tylko pulpitu Windows, ale także gier 3D. Obraz nie jest rozciągany, by zapełnić wszystkie monitory, lecz reprezentowane są plany boczne widziane przez gracza (tzw. obraz surround), co pozwala na rozszerzenie „pola widzenia” gracza. W przyszłości karty mają zyskać możliwość wyświetlania takiego obrazu nawet na sześciu monitorach naraz.
Porównanie bibliotek DirectX 10 i DirectX 11
Jedną za najpopularniejszych funkcji, jaka się pojawiła w nowym pakiecie bibliotek DirectX 11 i w kartach Radeon 5000, jest funkcja teselacji obiektów. Dzięki temu procesor graficzny na bazie odpowiednich algorytmów i tekstur zwiększa gęstość siatki oraz uwypukla jej nierówności, co znacznie poprawia realizm obrazu. Oczywiście dodatkowym obliczeniom poddawane są tylko obiekty znajdujące się bardzo blisko gracza, co pozwala na ograniczenie stopnia skomplikowania sceny i zaoszczędzenie mocy obliczeniowej procesora. Niestety, mimo to płynność po włączeniu tej opcji spada nawet o 1/3, a gier korzystających z tej funkcji jest na razie niewiele.
Nowe możliwości kart zostały trafnie skwitowane przez jednego z naszych redakcyjnych kolegów, który po obejrzeniu różnic w benchmarku Heaven stwierdził: „w nowej wersji smok wcale nie wygląda lepiej, tylko inaczej”. Dlatego w dynamicznych grach, takich jak strzelanki, nie ma specjalnie czasu na to, by podziwiać wypukłości obiektów i jakość grafiki. I jeśli komuś nie robi to różnicy, nie ma sensu inwestować w nową kartę tylko ze względu na obsługę DirectX 11. Zresztą zobaczymy, jak z potencjału tych bibliotek skorzystają producenci gier, bo poprzednia ich implementacja (DirectX 10.1) nie zrobiła kariery.