Xbox ułatwia wydawanie gier. Czy to pomoże konsoli poszerzyć katalog oferowanych tytułów?
Microsoft zreflektował się, że przesadnie złożony proces wydania gry na Xboksa może być jednym z powodów, dlaczego biblioteka konsoli pod kątem obszerności pozostaje w tyle za PlayStation, nie wspominając już o Steamie. W związku z tym korporacja wprowadziła zmiany w programie Insider Program, usunęła kilka niewygodnych zapisów z umów oraz udostępniła publicznie dokumentację Xbox Game Publishing Guide.
Microsoft pochwalił się, że znacznie uprościł proces wydawania gier na Xboksa. Na blogu korporacji pojawił się wpis zatytułowany "Unlocking Access to Game Publishing Documentation for All Developers" (pol. "Udostępnienie dokumentacji dotyczącej publikacji gier wszystkim deweloperom"), w którym to zawarto wzmiankę na temat tego, że dokumentacja Xbox Game Publishing Guide stała się publicznie dostępna do wglądu dla wszystkich chętnych. Rozwiązanie takie ma zagwarantować pełną swobodę do zapoznawania się z informacjami w kontekście tego, "jak planować, przygotowywać i uruchamiać xboksowe gry na komputerach PC, urządzeniach przenośnych i konsolach Xbox".
Xbox ułatwia wydawanie gier
Jak przekonuje gigant z Redmond, "odkrycie" Xbox Game Publishing Guide ma ogromne znaczenie dla społeczności Xboksa oraz twórców chcących wypuścić swoją produkcję na konsoli Microsoftu. Rodzi to więc pytanie, dlaczego na to posunięcie zdecydowano się tak późno. W omawianym tekście podkreślono, iż "dostęp do jasnych, wiarygodnych wskazówek jest niezbędny podczas planowania kamieni milowych, szacowania zakresu i ograniczania ryzyka związanego z wydawaniem gier".
Za sprawą zmiany, wszyscy chętni mogą zapoznać się z udostępnionymi przez giganta technologicznego materiałami, które to mają być na bieżąco aktualizowane i poszerzane o nowe informacje celem "odzwierciedlenia najnowszych procesów, narzędzi i najlepszych praktyk". Korporacja zachęciła również do tego, aby swobodnie dyskutować na temat tych zasad, a można to robić zarówno w obrębie własnych społeczności, jak i na platformie Discord Microsoft Game Dev.
Microsoft przy okazji poinformował, że jest to zaledwie pierwszy krok na drodze, ku uczynieniu z Xboksa bardziej przyjaznego miejsca dla deweloperów. Jak nietrudno zauważyć, całkiem pokaźna liczba nowych gier omija tę platformę (m.in. ciepło przyjęte Dispatch), przedsiębiorstwo pragnie więc uatrakcyjnić swoją markę w oczach producentów i wydawców. Aktualizacja dotknęła m.in. przewodnika wprowadzającego w proces rejestracji w programie ID@Xbox oraz tworzenia pierwszej gry w Microsoft Partner Center. W ręce użytkowników oddany został również poradnik dot. konfiguracji wydania, listy życzeń oraz zamówień przedsprzedażowych.
Chętni deweloperzy otrzymają szansę wzięcia udziału w programie Xbox Insider Program, a jego wytyczne i wymagania zostały przebudowane. Dzięki rzeczonej inicjatywie dane produkcje będą mogły zostać wypróbowane przez graczy jeszcze przed swoim oficjalnym debiutem. Świeżo wprowadzonym rozwiązaniem ma być też udostępnianie nowych informacji nt. certyfikacji Xboksa oraz dostępnych usługach testowych.
Osoby noszące się z zamiarem wypuszczenia gry na Xboksa zachęcono do odwiedzenia strony Xbox Developer Programs oraz zapoznania się z Xbox Game Publishing Guide.
Czy to posunięcie pozwoli odwrócić Microsoftowi trendy i sprawić, że Xbox znowu znajdzie się w centrum zainteresowania? Na chwilę obecną trudno udzielić jednoznacznej odpowiedzi, niemniej wygląda na to, iż firmie zaczęło bardziej zależeć na swojej gamingowej marce. Wypuszczenie na rynek ROG Xbox Ally oraz podzielenie się garścią informacji na temat kolejnego, dużego Xboksa wskazuje na to, że być może legendę branży czeka istny renesans.
Jakub Dmuchowski, redaktor pcformat.pl