Sprawne biuro
Przyjmijmy, że listę imion i nazwisk masz w pierwszej kolumnie (A), poczynając od komórki o adresie A2.
Umieść kursor w komórce B2. Kliknij ją, zaznaczając ją w ten sposób, i na pasku formuły wpisz formułę taką jak na obrazku poniżej. Wciśnij klawisz [Enter]. W komórce B2 pojawi się imię pochodzące z komórki A2, ale bez nazwiska.
Teraz zaznacz komórkę C2 i wpisz kolejną formułę (patrz obrazek niżej). Wciśnij [Enter]. W komórce C2 pojawi się nazwisko z komórki A2.
Czas na skopiowanie formuł we wszystkie wiersze z imionami i nazwiskami. Zaznacz komórki B2 i C2. Następnie dwukrotnie kliknij uchwyt widoczny w dolnym, prawym rogu zaznaczonego obszaru.
Komórki w kolejnych wierszach kolumn B i C zapełnią się automatycznie.
Teraz, chcąc posortować listę według nazwisk, wystarczy zaznaczyć całą kolumnę zawierającą tylko nazwiska (w naszym przykładzie jest to kolumna C), a następnie kliknąć ikonę sortowania.
Gdy pojawi się okno Ostrzeżenie sortowania, upewnij się, że jest w nim zaznaczona opcja Rozszerzyć zaznaczony obszar, po czym kliknij przycisk Sortuj.
W jednej komórce, np. A1, wpisz datę urodzin w formacie rok (cztery cyfry) – miesiąc – dzień, np. 1994-05-20.
W kolejnej komórce wpisz formułę widoczną na poniższym obrazku.
Otrzymasz wynik będący liczbą od 1 do 7. Jedynka odpowiada poniedziałkowi, a siódemka niedzieli.