Nie musisz pamiętać haseł!
Nie masz głowy do zapamiętywania PIN-ów, haseł, loginów? Nie przejmuj się użyj programu LastPass z naszej płyty, który automatyzuje wpisywanie haseł i innych danych. Aplikacja przechowuje je w bezpiecznym, zaszyfrowanym sejfie.
Skuteczne zabezpieczenie dostępu do stron bankowych, poczty internetowej czy serwisów społecznościowych staje się niezmiernie trudne. Trzy podstawowe reguły bezpieczeństwa mówią bowiem, by do każdej usługi stosować inne hasło, by było ono długie i skomplikowane oraz by je regularnie zmieniać. Niewiele osób jest w stanie spełnić te wymagania, gdy weźmie się pod uwagę liczbę miejsc, które trzeba w ten sposób zabezpieczyć. Przeciętny użytkownik internetu potrzebuje od kilku do kilkunastu haseł, z których każde powinno mieć po kilkanaście znaków i być modyfikowane np. raz na miesiąc. Trudno zapamiętać taką ilość danych, a bardzo łatwo się pomylić. Efektem może być zablokowanie konta bankowego, brak dostępu do wiadomości, utrudniony kontakt ze znajomymi. Z pomocą przychodzą menedżery haseł. Aplikacje te przechowują wszystkie hasła, loginy i inne ważne dane w dobrze zabezpieczonej, zaszyfrowanej bazie i w razie potrzeby udostępniają je użytkownikowi. Często automatycznie uzupełniają pola haseł w na stronach czy informacje w formularzach logowania. Użytkownik musi pamiętać tylko jedno, nadrzędne hasło administratora, które otwiera dostęp do bazy danych. Proste i bardzo wygodne!
Instalacja i konfiguracja programu LastPass
Zanim zaczniesz korzystać z udogodnień, jakie oferuje program LastPass, należy go poprawnie zainstalować i zintegrować z używaną przeglądarką stron WWW.
Krok 1
Po uruchomieniu pliku instalacyjnego kliknij w pierwszym oknie łącze Opcje zaawansowane. LastPass automatycznie wykryje działające w systemie przeglądarki internetowe i dla każdej zaproponuje zainstalowanie dedykowanego dodatku. Jeżeli nie chcesz, by menedżer współpracował z którymś z programów, usuń zaznaczenie widoczne obok jego nazwy, np Safari. W trosce o prywatność swoich danych możesz także zdecydować o usunięciu zaznaczenia opcji Wysyłaj anonimowe raporty o błędach... i ewentualnie Przechowuj historię moich logowań i wypełnień formularzy. Kliknij przycisk Zainstaluj LastPass.
Krok 2
Jeżeli LastPass zauważy, że otwarte jest okno przeglądarki, zaproponuje jego zamknięcie. Kliknij przycisk Zamknij programy. W kolejnym oknie naciśnij Stwórz nowe konto. W pierwszym polu od góry E-mail umieść swój adres e-mail. Będzie to jednocześnie nazwa twojego konta. W polu poniżej Hasło główne wpisz hasło. Pamiętaj, by było ono wystarczająco skomplikowane – pasek umieszczony pod polem wskazuje jego siłę. Potwierdź hasło i wpisz w polu wskazówkę ułatwiającą odzyskanie klucza, w razie gdybyś go zapomniał. Zaznacz także opcję Zgadzam się na .... Kliknij przycisk Załóż konto.
Krok 3
Jeżeli aplikacja odkryje w pamięci przeglądarki obecność dowolnego hasła, zaproponuje jego przeniesienie do sejfu LastPass i usunięcie z komputera. Jeżeli chcesz zaimportować hasła, kliknij Importuj. W przeciwnym razie użyj przycisku Nie, dziękuję.
Krok 4
Czas na instalację dodatków do przeglądarek – opisana niżej procedura dotyczy Firefoksa. Po uruchomieniu przeglądarki zobaczysz okno instalacji wtyczki. Zaznacz pole Pozwól na instalację i kliknij Kontynuuj. Zostaniesz przekierowany do strony startowej. Naciśnij na niej przycisk Dodatki. Włącz zainstalowany dodatek LastPass przyciskiem Włącz, po czym zamknij i ponownie uruchom przeglądarkę.
Korzystanie z wygód inteligentnego sejfu LastPass
Dzięki instalacji wtyczek obsługa LastPassa jest praktycznie całkowicie zautomatyzowana. Zmiany ustawień czy dodawanie tożsamości wymagają logowania w oknie konfiguracyjnego, korzystanie z funkcji już nie.
Krok 1
Jeżeli logowałeś się już wcześniej do jakiegoś serwisu i od tego czasu nie czyściłeś danych przeglądarki, istnieje duże prawdopodobieństwo, że dane autoryzacyjne zostały zaimportowane do programu podczas jego instalacji. Otwórz stronę logowania wybranej witryny. Na pasku narzędzi zauważysz ikonę LastPassa, do której dodana jest jakaś cyfra. Informuje ona, ile rekordów z bazy programu może zostać przypisanych do wyświetlonej strony. Kliknij przycisk w oknie przeglądarki i w menu kontekstowym rozwiń grupę Pokaż pasujące strony. Wybierz z listy odpowiadające serwisowi dane potrzebne do logowania.
Krok 2
Dostępne w kolejnym menu polecenia pozwalają miedzy innymi automatycznie zalogować się do witryny, ale również skopiować do formularza jedynie nazwę użytkownika czy samo hasło. Kliknij opcję Automatycznie uzupełnianie. Teraz wystarczy tylko podać w polu Hasło główne główne hasło LastPass i dwukrotnie wcisnąć Enter. To jedyny klucz, który trzeba będzie zapamiętać i za każdym razem wpisywać. Dzięki temu hasła do witryn, serwisów, usług internetowych mogą być naprawdę długie, skomplikowane i często zmieniane. Proces logowania można przeprowadzić jeszcze szybciej – po otworzeniu strony z formularzem logowania kliknij stronę prawym przyciskiem myszy, z menu kontekstowego wybierz LastPass, potem Automatyczne uzupełnianie i rekord przypisany do otwartej witryny.
Krok 3
Jeżeli chcesz dodać do sejfu LastPass hasło zabezpieczające jakąś witrynę, otwórz ją w przeglądarce. Za pierwszym razem wpisz, tak jak zwykle, dane użytkownika potrzebne do zalogowania. Kliknij niewielką ikonę LastPass umieszczoną z prawej strony każdego pola formularza, i naciśnij znaczek widoczny obok polecenia Save Site.
Krok 4
W polu Nazwa możesz nadać rekordowi swoją nazwę. Domyślnie umieszczony jest tam adres internetowy witryny. Aby w sejfie nie panował bałagan, hasła można umieszczać w dodatkowych folderach. Katalog przypiszesz po rozwinięciu listy Folder. Kliknij przycisk Save Site i zaloguj się do serwisu. Dane niezbędne do otworzenia strony zostały zapisane w programie i mogą być wprowadzane w formularzach – również automatycznie.
Porządkowanie danych zgromadzonych w sejfie
Praktycznie „bezobsługowe” używanie LastPassa powoduje, że do programu zagląda się z reguły bardzo rzadko. Czasami jednak trzeba przejrzeć listę zapisanych rekordów, być może posortować dane, stworzyć nowe katalogi, by do spisu nie wkradł się bałagan, usunąć nieużywane hasła.
Krok 1
Uruchom przeglądarkę i kliknij widoczny na pasku narzędzi przycisk LastPass. Wybierz polecenie Mój sejf LastPass. Okno programu otworzy się w dodatkowej karcie. Wyświetl sekcję Sejf. Na widocznej tutaj liście umieszczone są wszystkie witryny, do których dane dostępowe zostały zapisane w programie. Zostały one podzielone na grupy, przy czym podział ten wynika raczej z przypisania do rekordów tagów niż umieszczenia ich w wydzielonych folderach. Dlatego ten sam rekord może znaleźć się w kilku grupach.
Krok 2
Dane, które zostały zapisane bez przydziału do katalogu, zostały zakwalifikowane jako brak. Podczas zapisywania informacji do logowania nie można było stworzyć nowego katalogu, dlatego kliknij teraz taki folder prawym przyciskiem myszy i z menu kontekstowego wybierz Zmień nazwę folderu. Wpisz nową nazwę i kliknij Zmień.
Krok 3
Z prawej strony każdej pozycji widoczne jest kilka ikon. Najważniejsze jest okno edycji rekordu. Otwiera je kliknięcie ikony z ołówkiem. Możesz tu zmienić adres strony, zmodyfikować dane do logowania albo, w niektórych przypadkach, kliknąć przycisk Automatyczna Zmiana Hasła i poinstruować program, by wygenerował dla ciebie nowe, mocne hasło do serwisu.