TechnologieSamochód pełen gadżetów

    Samochód pełen gadżetów

    Nowoczesne samochody są coraz bardziej naszpikowane elektroniką. Zamieniają się w jeżdżące komputery. BMW kusi 10-calowym wyświetlaczem LCD na desce rozdzielczej, Audi routerem Wi-Fi, Opel systemem rozpoznawania znaków, Infiniti systemem kamer, a Volkswagen automatycznym parkowaniem. Podpowiadamy, które z tych gadżetów są naprawdę przydatne.

    Samochód pełen gadżetów

    System rozpoznawania znaków drogowych

    Umieszczona w Oplu Insignii kamera rozpoznaje znaki drogowe i wyświetla je na desce rozdzielczej. System rozpoznaje ograniczenia prędkości i znaki zakazu wyprzedzania. Samo rozpoznawanie wychodzi dosyć sprawnie, chociaż zdecydowanie nie można ufać temu systemowi. Przede wszystkim, rozpoznaje on znaki zakazu, jednak nie uwzględnia skrzyżowań, które je przecież odwołują.
    Przydatność: 4/10

    Napęd hybrydowy

    Konwencjonalny silnik benzynowy połączony z dodatkowym silnikiem elektrycznym i dodatkowymi akumulatorami. Podczas hamowania odzyskuje energię i magazynuje ją w akumulatorach. Przy niewielkich prędkościach silnik benzynowy jest wyłączany, więc zużycie paliwa spada do zera. Idealne rozwiązanie do zakorkowanych miast, gdzie średnie spalanie hybrydowej Toyoty Yaris wynosi około 4 l/100 km.
    Przydatność: 9/10

    Obraz

    Ekran na szybie

    HUD – skrót od Head Up Display (wyświetlacz przezierny) – wyświetla na przedniej szybie podstawowe dane dotyczące prędkości, czasami też obrotów silnika, a niekiedy nawet wskazówki z nawigacji. Rozwiązanie bardzo wygodne, bo po pierwsze unikamy szukania wzrokiem wskaźników, po drugie powiększona optycznie odległość od wyświetlacza powoduje, że oczy potrzebują mniej czasu na adaptację i zmianę ostrości.
    Przydatność: 8/10

    Obraz

    Utrzymywanie toru jazdy

    System kamer zainstalowanych z przodu samochodu, rozpoznających namalowane na drodze pasy, informujący kierowcę o zbliżaniu się do krawędzi pasa (gdy nie ma włączonego kierunkowskazu). System pasywny ostrzega kierowcę bądź to drganiami kierownicy, bądź dźwiękiem generowanym z głośników po odpowiedniej stronie pojazdu. System aktywny sam nieco skręca kierownicę, tak by skorygować tor jazdy. Niestety, kałuże, śnieg i zamazane pasy powodują, że system jest mało przydatny w Polsce.
    Przydatność: 4/10

    Obraz

    Asystent zjazdu

    System stosowany między innymi w Skodzie z napędem 4x4 – umożliwia bezpieczne pokonywanie zjazdów. Wciskamy jeden przycisk, wrzucamy bieg jałowy, puszczamy hamulec, i samochód bezpiecznie sam zjedzie ze wzniesienia, utrzymując stałą prędkość i przyhamowując odpowiednie koła. Bardzo przydatne przy jeździe terenowej, zwłaszcza dla mniej wprawnych kierowców.
    Przydatność: 5/10

    Obraz

    Łatwa jazda nocą – Night Vision

    Kamera na podczerwień wyświetlająca obraz na ekranie LCD to niezwykle przydatne rozwiązanie, zwłaszcza podczas jesiennych deszczowych wieczorów. Dzięki niej dużo wcześniej zobaczymy pieszych na poboczu, nieoświetlonych rowerzystów czy zwierzęta. Nowoczesne systemy Night Vision w Audi potrafią nawet oznaczyć osoby odpowiednimi żółtymi prostokątami, a te znajdujące się na niebezpiecznym kursie – czerwonymi.
    Przydatność: 10/10

    Obraz

    Łatwe parkowanie – Around View Monitor

    System kamer umieszczonych na masce, lusterkach i tylnej klapie. Obraz z tych szerokokątnych kamer jest odpowiednio przetwarzany, tak że mamy wrażenie obserwowania samochodu z góry (prawie jak w Google Maps). Bardzo przydatne przy parkowaniu, zwłaszcza dużych SUV-ów, w których widoczność jest z reguły marna.
    Przydatność: 6/10

    Obraz

    Router Wi-Fi

    W dobie coraz powszechniejszych urządzeń mobilnych umieszczenie routera Wi-Fi w samochodzie okazuje się ciekawym rozwiązaniem. Wystarczy włożyć kartę SIM, i już wszyscy pasażerowie mogą cieszyć się dostępem do sieci na swoich tabletach, komórkach czy laptopach. Idealne rozwiązanie na dłuższe trasy. Musimy tylko pamiętać, by wyłączyć urządzenie na granicy, bo opłaty za transfer danych w roamingu są zabójcze.
    Przydatność: 7/10

    Obraz

    Aktywny tempomat

    Tempomaty znane są od wielu lat, jednak dopiero wynalazek zwany aktywnym tempomatem spowodował, że urządzenie zaczęło mieć jakiś sens w polskich realiach. W skrócie jest to połączenie radaru utrzymującego odległość od poprzedzającego auta z systemem kontroli prędkości. Możemy więc ustawić zadaną prędkość, a jeżeli zaczniemy się zbliżać do wolniejszego auta, system odpowiednio zwolni.
    Przydatność: 6/10

    Obraz

    Automatyczne parkowanie

    Pionierem systemów automatycznego parkowania jest Volkswagen i trzeba przyznać, że auta z tego koncernu (Audi, Skoda, Volkswagen) najlepiej sobie radzą w tej konkurencji. Potrafią zaparkować zarówno równolegle, jak i prostopadle tyłem. Cała czynność odbywa się automatycznie – zdejmujemy ręce z kierownicy, auto samo się prowadzi. Musimy jedynie regulować prędkość za pomocą gazu.
    Przydatność: 6/10

    Obraz

    Rozwiązania przyszłości

    AUTOMATYCZNY SAMOCHÓD
    Nad koncepcją samochodów całkowicie kierowanych przez komputer od kilku lat pracuje Google. Auta eksperymentalne powstały na bazie Toyoty Prius. Obecnie takie automatyczne samochody jeżdżą po drogach stanu Nevada, Kalifornia i Floryda. Auta wykorzystują dokładne mapy Google, dodatkowo wyposażone są w kamery i czujniki laserowe. Poruszają się z prędkością zgodną z przepisami ruchu (dane te pobierają z map). Jednak na pokładzie każdego z aut znajduje się kierowca, który w każdej chwili może przejąć kontrolę nad pojazdem.

    Obraz

    KOMUNIKACJA MIĘDZY SAMOCHODAMI
    W Europie trwają już testy systemu simTD do komunikacji między samochodami. Idea będzie przypominać sieć p2p, w której kolejne samochody w systemie staną się serwerami wymieniającymi dane między sobą oraz między umieszczonymi przy drodze stacjami bazowymi. Co nam da ten system? Natychmiastową informację o wypadkach, stanie nawierzchni, czy nawet ułatwi trafienie na zieloną falę. Ponieważ samochody będą porozumiewały się ze sobą, ryzyko awarii systemu będzie niewielkie.

    Obraz

    AUTOMATYCZNA AUTOSTRADA
    W Europie trwają już testy systemu simTD do komunikacji między samochodami. Idea będzie przypominać sieć p2p, w której kolejne samochody w systemie staną się serwerami wymieniającymi dane między sobą oraz między umieszczonymi przy drodze stacjami bazowymi. Co nam da ten system? Natychmiastową informację o wypadkach, stanie nawierzchni, czy nawet ułatwi trafienie na zieloną falę. Ponieważ samochody będą porozumiewały się ze sobą, ryzyko awarii systemu będzie niewielkie.

    Obraz

    Wybrane dla Ciebie