AktualnościSztuczna inteligencja ślepa na kolor skóry

Sztuczna inteligencja ślepa na kolor skóry

Algorytmy rozpoznawania twarzy na podstawie zdjęć, skanujące imigrantów przybywających na statkach do Stanów Zjednoczonych, błędnie identyfikują czarnoskóre kobiety.

Sztuczna inteligencja ślepa na kolor skóry
Źródło zdjęć: © Gerd Altmann/Pixabay

Najnowsze testy porównawcze przeprowadzone przez amerykański Narodowy Instytut Standardów i Technologii (NIST – National Institute of Standards and Technology) ujawniają, że algorytmy wykorzystywane do badania przesiewowego imigrantów przybywających na statkach do Stanów Zjednoczonych nie radzą sobie z rozpoznawaniem kobiet o ciemniejszym kolorze skóry.

Im więcej pigmentu, tym więcej błędów
Badacze NIST stwierdzili w opublikowanym w lipcu raporcie, że dwa najnowsze algorytmy opracowane przez francuską firmę Idemia dziesięciokrotnie częściej mieszały twarze czarnoskórych kobiet niż białych. Jak twierdzi Joy Buolamwini z MIT, systemy, które rozpoznają płeć na podstawie zdjęć twarzy, radzą sobie z tym zadaniem niemal bezbłędnie w przypadku osób białych. Jednak im skóra ciemniejsza, tym częściej popełniane są błędy. Problemem może być jednak nie tylko kolor skóry, ale i płeć. Podobne testy demograficzne algorytmów rozpoznawania twarzy opublikowane dwa lata temu przez NIST pokazały, że sztuczna inteligencja częściej myli się w przypadku kobiet niż mężczyzn. Było to częściowo spowodowane makijażem widocznym na zdjęciach.

Z kolei w lutym amerykański Departament Bezpieczeństwa Wewnętrznego opublikował wyniki testów 11 komercyjnych systemów komputerowych do sprawdzenia tożsamości osoby w punktach kontroli bezpieczeństwa na lotniskach. W badaniach tych mierzono również ilość pigmentu w skórze kontrolowanych pasażerów. Testy pokazały, że wykorzystywane oprogramowanie dłużej przetwarzało dane osób o ciemniejszej skórze i było mniej dokładne w ich identyfikowaniu.


Rasistowskie algorytmy
Algorytmy widzenia komputerowego stają się z roku na rok coraz bardziej doskonałe. Badacze NIST stwierdzili, że systemy te radzą sobie 25 razy lepiej w znalezieniu konkretnej osoby w dużej bazie danych między niż jeszcze dziewięć lat wcześniej. Jest to powodem, dla którego są one stosowane na coraz szerszą skalę, nie tylko w administracji publicznej, ale i w biznesie, a nawet implementowane w technologicznych gadżetach.

Jednocześnie jednak wyniki przedstawione przez amerykański instytut badawczy przypominają, że oprogramowanie to nie jest jeszcze dobre na tyle, by używać go na szeroka skalę. Jego przeciwnicy zarzucają tej technologii, że może być nośnikiem uprzedzeń rasowych, dotyczących płci czy statusu społecznego. Problem ten był wielokrotnie poruszany, m.in. przez naukowców MIT oraz podczas przesłuchań w Kongresie Stanów Zjednoczonych.

Wybrane dla Ciebie

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez PC Format, Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (878 partnerów) oraz Zaufanych Partnerów WP (404 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody PC Format, Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz Zaufani Partnerzy WP będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych PC Format może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz Zaufanych Partnerów WP są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz Zaufani Partnerzy WP mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz Zaufani Partnerzy WP również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes PC Format, Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce WP, z których WP może przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów IAB i Zaufanych Partnerów WP z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności PC Format.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności PC Format.