Volvo: Elektryczny autokar z gigantyczną baterią. Zasięg jest powalający

Szwedzki producent zrobił duży krok w stronę pełnej elektryfikacji transportu dalekobieżnego. Najnowsze podwozie Volvo BZR Electric dla autokarów może pomieścić baterię o pojemności aż 720 kWh i przejechać do 700 km bez konieczności doładowania. To rekord w swojej klasie i mocna odpowiedź na rosnącą konkurencję.

Autobus elektryczny Volvo
Autobus elektryczny Volvo
Źródło zdjęć: © Volvo Buses | Volvo Buses

Nowa platforma BZR Electric otwiera przed operatorami transportu autokarowego zupełnie nowe możliwości. Dzięki modułowej konstrukcji można ją dopasować do różnych tras i potrzeb – od krótszych kursów międzymiastowych po dalekie przejazdy.

Moduły, moc i szybkie ładowanie

Każdy z zainstalowanych modułów baterii mieści 90 kWh energii. Minimalna konfiguracja obejmuje cztery moduły (360 kWh), a maksymalna – aż osiem (720 kWh). W zależności od wariantu dostępny jest układ z jednym silnikiem (200 kW) lub z dwoma (400 kW). Wersja dual-motor zapewnia kierowcy imponującą moc i moment obrotowy, dzięki czemu pojazd bez problemu poradzi sobie nawet w wymagającym terenie.

Ładowanie odbywa się przez złącze CCS o mocy do 250 kW albo pantograf OppCharge, który pozwala podnieść moc nawet do 450 kW. To oznacza krótsze postoje i większą efektywność w codziennej eksploatacji.

Bezpieczeństwo i elastyczność dla przewoźników

Producent wyposażył podwozie w najnowsze systemy wspomagania kierowcy, m.in. adaptacyjny tempomat, ostrzeganie przed kolizją i wsparcie przy unikaniu zderzeń bocznych. Ważnym atutem jest też możliwość dowolnego umiejscowienia portu ładowania – co znacznie ułatwia korzystanie z infrastruktury w zajezdniach.

Pierwszy egzemplarz BZR Electric, zabudowany przez firmę Carrus Delta, trafi na rynki nordyckie i Beneluksu. Volvo deklaruje, że nowa platforma będzie dostępna w różnych długościach (od 9,5 do 14,9 m), z konfiguracjami osi 4×2 i 6×2 oraz DMC do 27,2 t.

Rekordzista na tle konkurencji

Bateria 720 kWh czyni nowy autokar Volvo liderem rynku pod względem pojemności akumulatorów. Dla porównania MAN Lion’s Coach E oferuje maksymalnie 536 kWh i zasięg do 650 km. Dzięki temu Volvo staje się wyraźnym faworytem w wyścigu o elektryfikację segmentu dalekobieżnego.

Premiera BZR Electric pokazuje, że era autokarów zeroemisyjnych zbliża się szybciej, niż można było się spodziewać. Dla przewoźników to szansa nie tylko na redukcję emisji, lecz także na niższe koszty eksploatacji i nowe modele biznesowe oparte na ekologicznych flotach.

Grzegorz Karaś, redaktor pcformat.pl

Wybrane dla Ciebie