Wiedźmin 4 w demie technologicznym. Jak sprawuje się Unreal Engine 5?
Już we wstępie warto podkreślić, że zaprezentowany materiał nie był pełnoprawnym fragmentem rozgrywki, a na ten przyjdzie nam prawdopodobnie jeszcze nieco poczekać.
Jak zapowiedzieli, tak zrobili. Na pokazie State of Unreal 2025 zobaczyliśmy Wiedźmina 4, a dokładniej – demo technologii, które znajdziemy w gotowej grze. CD Projekt RED zdecydowało się odejść od autorskiego silnika na rzecz tego stworzonego przez Epic Games i wygląda na to, że decyzja ta może zaowocować powstaniem naprawdę pięknej, a przy tym świetnie zoptymalizowanej (o czym za chwilę) gry.
Wiedźmin 4 na demie technologicznym
W demie mogliśmy obserwować perypetie głównej bohaterki czwartej odsłony komputerowego Wiedźmina, czyli Ciri. Tym razem, po raz pierwszy w serii, zobaczyliśmy ośnieżone szczyty Koviru, pełne bujnej roślinności i mgły spowijającej wierzchołki okolicznych gór. Jako że łatwiej to wszystko pokazać niż opisać, poniżej możemy zapoznać się z omawianym materiałem:
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
The Witcher 4 — Unreal Engine 5 Tech Demo
Współpraca pomiędzy CD Projekt RED a Epic Games została ogłoszona jeszcze w 2022 roku, a od tamtej pory oba przedsiębiorstwa nieustannie współpracują nad rozwojem istniejących technologii oraz opracowywaniem zupełnie nowych. Głównym celem, a zarazem największym problemem projektu, było dostosowanie Unreal Engine 5 do potrzeb gry osadzonej w ogromnym i pełnym szczegółów otwartym świecie.
Jak możemy przeczytać na stronie studia odpowiedzialnego za Wiedźmina 4, tytuł korzysta z takich rozwiązań, jak Animation Framework, renderowanie Nanite Foliage, MetaHuman, skalowanie tłumów z pomocą Mass AI oraz wiele więcej.
Wspomniany Animation Framework pozwala dopasować animacje postaci do nawet najbardziej dynamicznych scen (co zostało zaprezentowane na przykładzie Ciri poruszającej się na koniu imieniem Kelpie), z kolei wykorzystanie FastGeo Streaming umożliwia szybkie i płynne wczytywanie otoczenia. Za zapewnienie realistycznego wyglądu lasów i łąk oraz wypełnienie ich roślinnością odpowiada Nanite Foliage, zaś ML Deformer to technika, która wzbogaca animacje postaci o najdrobniejsze detale wynikające z pracy mięśni.
Co jednak najważniejsze – świetny wygląd produkcji nie będzie okupiony kiepską optymalizacją. Widoczne powyżej demo zostało uruchomione na standardowej konsoli PlayStation 5 i działało na niej w 60 klatkach na sekundę – nawet z włączonym ray tracingiem. Potwierdził to Michał Nowakowski, Joint CEO i członek zarządu CD Projekt RED:
Rozpoczęliśmy naszą współpracę z Epic Games, aby rozwijać technologię gier z otwartym światem. Pokazanie tego wczesnego spojrzenia na pracę, którą wykonaliśmy przy użyciu silnika Unreal Engine działającego w 60 FPS na PlayStation 5, jest znaczącym kamieniem milowym – i świadectwem wspaniałej współpracy między naszymi zespołami. Ale daleko nam jeszcze do końca. Z niecierpliwością czekam na dalsze postępy i inspirujące technologie wynikające z tego partnerstwa w miarę kontynuowania prac nad Wiedźminem 4 na silniku Unreal Engine 5.
Mimo że bez wątpienia to właśnie Wiedźmin 4 został gwiazdą State of Unreal 2025, wydarzenie obfitowało w wiele innych prezentacji. Z pełnym zapisem transmisji możemy zapoznać się poniżej:
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
State of Unreal 2025 Official 4K Livestream I Unreal Fest Orlando
Co więcej, developerzy już od wczoraj, czyli 3 czerwca, mogą osobiście zapoznać się z nową wersją silnika, czyli Unrealem 5.6.
Data premiery czwartej odsłony Wiedźmina pozostaje zagadką, twórcy nie poinformowali także o tym, kiedy możemy spodziewać się kolejnych informacji na temat ich dzieła.
Jakub Dmuchowski, dziennikarz pcformat.pl