AktualnościPerła polskiej motoryzacji odnaleziona. Porzucony autobus Bałtyk jest jednym ze 150 wyprodukowanych egzemplarzy

Perła polskiej motoryzacji odnaleziona. Porzucony autobus Bałtyk jest jednym ze 150 wyprodukowanych egzemplarzy

Produkcja tytułowych autobusów potrwała łącznie ok. 6 lat, a z koszalińskiej fabryki wyjechało zaledwie 150 pojazdów tego typu. Wskutek remontów, większość z nich niedługo potem zniknęła. Okazuje się jednak, że jeden z nich ocalał.

Autobus Bałtyk
Autobus Bałtyk
Źródło zdjęć: © Facebook | Agnieszka Gimżewska

Nietypowego odkrycia dokonała użytkowniczka Facebooka Agnieszka Gimżewska, która postanowiła podzielić się nim z pozostałymi członkami grupy "Autobusy polskich marek". Jak widać na załączonych fotografiach, pojazd nie prezentuje się obecnie zbyt okazale, aczkolwiek chętnych do przywrócenia go do dawnej świetności z pewnością nie zabraknie.

Znaleziono porzucony autobus Bałtyk

Bałtyki produkowane były w latach 1957-1963 w Fabryce Urządzeń Budowlanych "Bumar" w Koszalinie, która to w latach 50. przejęła obiekty po Zachodniopomorskiej Spółdzielni Pracy Mechaników Samochodowych ulokowane przy ul. Lechickiej.

Pierwsze modele produkowanych w niej autobusów posiadały nadwozia zbliżone wyglądem do tych ze Starów N50, Star odpowiadał również za konstrukcję silników i podwozia. Zmieniło się to dopiero na początku lat 60., kiedy to do użytku weszły podwozia Skody 706RTO i nadwozia autorskiego projektu. Co jednak ważniejsze, wyprodukowano jedynie ok. 150 autobusów o takim wyglądzie, w związku z czym znalezisko Pani Agnieszki okazało się niewiarygodnie miłą niespodzianką dla fanów retromotoryzacji. Znalezisko jest tym cenniejsze, że w późniejszym czasie autobusy Bałtyk wskutek remontów, jakie odbywały się w fabryce Jelcza, bezpowrotnie traciły swój pierwotny charakter. Możliwe więc, że odnaleziony egzemplarz jest jedynym zachowanym.

Autobus Bałtyk
Autobus Bałtyk© Facebook | Agnieszka Gimżewska

Znalazczyni obecnie szuka osób, które byłyby chętne przygarnąć swoisty wrak Bałtyka i doprowadzić go do względnego porządku. Na podstawie komentarzy pod postem można wyróżnić dwóch kandydatów do wykonania tego zadania: Muzeum Motoryzacji Wena w Oławie oraz Muzeum Motoryzacji Polskie Drogi. Pytaniem zaś pozostaje, czy bieżący właściciel tego zaniedbanego zabytku będzie w ogóle skłonny się go pozbyć.

Jak możemy przeczytać na Wikipedii, Bałtyki trafiły na drogi w całym kroju, gdzie służyły jako autobusy miejskie i międzymiastowe. Najwięcej pojazdów tego typu trafiło jednak do Poznania, sporo znalazło się ich również w Lublinie.

Jakub Dmuchowski, dziennikarz pcformat.pl

Wybrane dla Ciebie