Archiwum online
Masz bardzo cenne dane, których kopię chciałbyś zrobić poza swoim komputerem? Nie jesteś skazany tylko na płyty CD i DVD, możesz skorzystać również z darmowych serwerów online.
Dzięki usługom umożliwiającym tworzenie kopii zapasowych online możesz archiwizować swoje dane na darmowych lub płatnych serwerach. Do takiej kopii nie tylko masz dostęp z każdego miejsca na świecie, ale także możesz się podzielić jej zawartością ze znajomymi. Wygodne rozwiązanie chociażby dlatego, że nie musisz plików wysyłać pocztą czy nagrywać na płyty DVD i CD. W artykule pokażemy, w jaki sposób założyć konto w częściowo darmowym (do zawartości 2 GB) serwisie Diino oraz jak zainstalować specjalizowany program, a potem korzystać ze swojego miejsca na serwerze oraz tworzyć awaryjne kopie zapasowe.
Rejestracja konta oraz instalacja programu
Zanim skorzystasz z usługi Diino, musisz się zarejestrować w serwisie oraz pobrać program.
Krok 1
Otwórz witrynę www.diino.com i kliknij przycisk SIGN UP. Na kolejnej stronie wybierz usługę, z jakiej chcesz korzystać. W naszym przykładzie klikamy Diino Personal. Następnie musisz wybrać rodzaj konta.
Krok 2
Darmowa jest usługa oferująca 2 GB miejsca i maksymalnie dwóch użytkowników. Za inne opcje trzeba niestety zapłacić. W sekcji: Free accounts kliknij przycisk Select. Wypełnij formularz rejestracyjny: podaj swoją nazwę użytkownika, dwukrotnie hasło, dwukrotnie adres e-mailowy.
Krok 3
Pod adresem e-mailowym zaznacz pole I agree, a w pole Verification string przepisz litery z obrazka znajdującego się powyżej. Z listy Country wybierz kraj. Poniżej z listy Gender wybierz płeć, a z listy Birth year rok urodzenia. Kliknij Continue, aby wysłać wypełniony formularz.
Krok 4
Po chwili na adres podany podczas rejestracji dostaniesz wiadomość z linkiem aktywacyjnym. Kliknij odnośnik zawarty w treści listu. Strona aktywacyjna zostanie otwarta w przeglądarce. Zobaczysz komunikat: Your account has been activated. Kliknij odnośnik Now download the Diino client program.
Krok 5
Zostaniesz przekierowany na stronę pobierania, kliknij DOWNLOAD i zapisz program na dysku twardym. Aby rozpocząć instalację aplikacji, kliknij ikonę Diino_4.2_Setup. Rozpocznie się proces instalacji.
Krok 6
W kolejnych oknach kliknij przyciski OK i Dalej. Następnie zaznacz pole Akceptuję warunki umowy i ponownie kliknij przycisk Dalej. Jeżeli nie chcesz, żeby program się uruchamiał podczas startu systemu Windows, usuń zaznaczenie z pola: Uruchamiaj Diino przy starcie Windows. Kliknij kolejno przyciski Dalej, Instaluj oraz na końcu Zakończ.
Tworzenie kopii danych za pomocą aplikacji Diino
Zarejestrowałeś się w serwisie, pobrałeś program i zainstalowałeś na dysku twardym. Pierwsze uruchomienie aplikacji nastąpi automatycznie. Oto, jak korzystać z Diino.
Krok 1
Po zakończeniu instalacji zobaczysz główne okno programu. W pole Nazwa użytkownika wpisz swoją nazwę, którą podałeś podczas rejestracji, a obok w pole Hasło wprowadź hasło z formularza. Kliknij Zaloguj.
Krok 2
Po chwili połączysz się ze swoim kontem. Na przykładzie folderu pokażemy, jak wykonywać kopię. W głównym oknie programu kliknij przycisk zaznaczony na poniższym obrazku.
Krok 3
W wywołanym oknie Diino Backup kliknij przycisk Utwórz nowe zadanie. W kolejnym wywołanym oknie Nowe zadanie podaj nazwę archiwum, które tworzysz, np. Dokumenty 2008. Następnie do sekcji Foldery do archiwizacji przeciągnij wybrane foldery lub pliki.
Krok 4
Poniżej wpisz swoją nazwę użytkownika i hasło. Zaznacz także Pamiętaj hasło. Teraz możesz określić harmonogram tworzenia kopii. Zaznacz pole obok Tygodniowo/Dziennie i kliknij przycisk Ustawienia. W nowym oknie określ cykl tworzenia archiwum, wybierz dzień tygodnia oraz godzinę tworzenia kopii.
Krok 5
Możesz ustawić oddzielny harmonogram dla kopii całkowitej (kopiowane są wszystkie pliki) oraz dla kopii przyrostowej (dodawane są tylko nowe dane, które pojawiły się od ostatniej archiwizacji). Kliknij Zapisz.
Krok 6
Nowe zadanie zostanie dodane do listy zaplanowanych. O wyznaczonej godzinie (gdy masz włączony komputer) Diino wykona kopię plików, o czym informuje komunikat nad zasobnikiem systemowym.
Krok 7
Aby przejrzeć swoje pliki, kliknij w głównym oknie programu przycisk z folderem. Twoje dane znajdują się w katalogu Moje archiwa. Możesz kliknąć wybrany folder prawym przyciskiem myszy i wybrać polecenie Udostępnij... z menu kontekstowego. Dzięki temu będziesz mógł udostępniać pliki innym osobom.