Chroń ważne pliki
Atak wirusa, awaria dysku, kradzież komputera Na twoje dane czyha wiele niebezpieczeństw. Możesz im przeciwdziałać, wykonując kopie zapasowe cennych plików. I nie musisz wydawać pieniędzy na dodatkowe zabezpieczenia.
Ograniczenia przepustowości
Wykonanie kopii zapasowej 1 GB danych na łączu internetowym o parametrach uploadu (wysyłanie danych od ciebie do internetu) z prędkością 128 kb/s będzie trwało 18 godzin 38 minut i 28 sekund. Dlatego, planując kopię zapasową, weź pod uwagę objętość danych oraz parametry łącza, a zwłaszcza szybkość wysyłania (upload), a nie pobierania (download). Przykładowo użytkownicy najszybszej obecnie w Polsce usługi dostępu do internetu o nazwie Internet Ultra, świadczonej przez UPC, wykonają kopię zapasową 25 GB danych (pełna objętość SkyDrive’a) w czasie ok. 30 godzin. Prędkość wysyłania w tej usłudze to 2 Mb/s. Pamiętaj, że tylko pierwszy backup wybranych przez ciebie danych będzie polegał na wykonaniu kopii wszystkich plików. Potem kopia zapasowa będzie tylko uzupełniana o pliki, które się pojawią w monitorowanych folderach, zatem backup będzie, przy tych samych parametrach łącza, znacznie szybszy.
Wykorzystując oferowaną przez Microsoft, w ramach pakietu Live, usługę SkyDrive i dwa programy zamieszczone na dołączonym do tego wydania PC Formatu krążku, otrzymujesz rozwiązanie zapewniające darmowe, automatyczne wykonywanie kopii zapasowych. Z internetowego dysku SkyDrive każdy zainteresowany może korzystać zupełnie za darmo. Do dyspozycji jest aż 25 GB pojemności. Powinno to w zupełności wystarczyć do zabezpieczenia najważniejszych plików. Jeżeli jednak uznasz, że to za mało, możesz używać jeszcze większej pojemności, tworząc dodatkowe konta w usłudze SkyDrive.
Jednym z zamieszczonych na krążku programów jest Gladinet Cloud Desktop. Jest to narzędzie, które potrafi przestrzeń udostępnianą w ramach usługi SkyDrive uwidocznić w Eksploratorze Windows pod postacią kolejnej ikony dysku. Dzięki temu dostęp do dysku online (w usłudze SkyDrive) masz z każdego programu zainstalowanego w Windows, a nie tylko z przeglądarki.
Backup ma sens tylko wtedy, jeśli kopia zapasowa wybranych przez ciebie plików wykonuje się sama co określony przez ciebie czas. W celu dokonania niezbędnych ustawień skorzystaj z kolejnego zamieszczonego na płycie darmowego programu – Comodo Backup.
Ustawianie usługi Windows Live SkyDrive
Zanim przejdziemy do szczegółowych wskazówek opisujących, jak zautomatyzować proces wykonywania kopii zapasowych na dysku SkyDrive, musisz przeprowadzić odpowiednie przygotowania. Będziesz potrzebował własnego konta w usłudze SkyDrive. Niezbędne programy znajdziesz na płycie dołączonej do tego wydania PC Formatu. Konieczne będzie również wydajne łącze internetowe bez limitu ilości przesyłanych danych.
Rejestracja konta Windows Live
Ten etap mogą pominąć wszyscy użytkownicy jakiejkolwiek usługi z grupy Windows Live. Jeżeli korzystasz np. z Live Messengera (komunikatora internetowego dostarczanego razem z Windows Vista), już masz konto i swój identyfikator Live ID. Tych, którzy nie mieli jeszcze okazji założenia swojego konta, zachęcamy – będzie ono niezbędne do dalszych działań. Rejestracja jest bardzo prosta i darmowa.
Krok 1
Uruchom przeglądarkę internetową, następnie wejdź na stronę http://home.live.com. Wyświetli się polskojęzyczna strona główna usług Windows Live. Kliknij widoczny na stronie przycisk Zapisz się. Następnie kliknij Zapisz mnie.
Krok 2
Na kolejnej stronie zostanie wyświetlony formularz rejestracyjny. Wypełnij go i kliknij przycisk Akceptuję.
Krok 3
Po prawidłowym wypełnieniu formularza zostaniesz automatycznie zalogowany na swoje nowe konto i wyświetli się główna strona twojego konta w usłudze Windows Live.
Zakładanie folderu backupu w usłudze Live SkyDrive
Skoro jesteś już zalogowany, od razu przejdź do kolejnego etapu – zakładania folderu online, do którego już niebawem będą automatycznie zapisywane kopie zapasowe twoich najważniejszych plików.
Krok 1
Zakładamy, że wciąż jesteś zalogowany na swoje nowo założone (albo już wcześniej posiadane) konto w usłudze Windows Live. Na stronie głównej twojego konta w menu widocznym w górnej części strony kliknij odsyłacz Więcej i z rozwiniętej w ten sposób listy wybierz SkyDrive.
Krok 2
W przeglądarce pojawi się strona główna usługi Live SkyDrive. Kliknij widoczny na niej odsyłacz Utwórz folder.
Krok 3
Na kolejnej stronie w polu Nazwa wpisz nazwę tworzonego folderu online. Zalecamy nazwę kojarzącą się z zadaniem, do którego przygotowywany folder będzie przeznaczony, np. Kopia zapasowa. Na liście Udostępnij pozostaw domyślnie zaznaczony wybór Tylko ja. Pliki zawarte w takim folderze nie będą nikomu udostępniane i tylko ty, po prawidłowym zalogowaniu się do serwisu, będziesz miał do nich dostęp. Kliknij przycisk Następny.
Krok 4
Kolejna strona to panel przekazywania plików na dysk SkyDrive. Ponieważ nie interesuje nas tradycyjne przesyłanie plików, lecz wykonywanie automatycznej kopii zapasowej, niczego na razie nie wysyłaj, tylko kliknij przycisk Anuluj. Zostanie wczytana strona z zawartością utworzonego folderu. Będzie na niej widoczna informacja:
Konfiguracja dostępu do dysku online
Program Gladinet Cloud Desktop jest dostępny do 32-bitowych i 64-bitowych wersji Windows i występuje w dwóch odmianach: darmowej wersji Starter oraz wciąż jeszcze udostępnianej za darmo wersji Professional, mającej jednak status beta i ograniczonej czasowo. Ponieważ wykonywanie kopii zapasowej nie może być ograniczone czasowo, proponujemy użycie darmowej, uboższej w funkcje, ale w zupełności wystarczającej do naszych zadań wersji Starter.
Krok 1
Instalacja programu Gladinet Cloud Desktop Starter przebiega standardowo, po jej uruchomieniu, najlepiej za pośrednictwem menu naszego krążka, musisz po prostu potwierdzać kolejne etapy. Nie musisz zmieniać żadnych domyślnych ustawień kreatora instalacji.
Krok 2
Program Gladinet Cloud Desktop uruchomi się automatycznie bezpośrednio po zakończeniu instalacji. Podczas pierwszego uruchomienia najpierw pojawi się okno wstępnej konfiguracji Run Once Initial Setting - Gladinet Cloud Desktop. W oknie tym dokonujesz bardzo ważnych ustawień. W sekcji Gladinet Drive Configuration rozwiń listę Select Gladinet Drive Letter, następnie wskaż na niej literę dysku, pod jaką chcesz mieć dostępny dysk online z usługi SkyDrive. W naszym przykładzie wybraliśmy K:. Sekcja Cache Root określa folder na dysku lokalnym, który ma pełnić rolę pamięci podręcznej (cache). Folder ten jest niezbędny w procesie synchronizacji danych między dyskiem lokalnym a serwisami online (w naszym przykładzie dyskiem SkyDrive) i powinien się znajdować na dysku twardym o odpowiednio dużej objętości. Jak dużej? 10 GB wolnej przestrzeni wcale nie będzie zbyt małą wartością. Jeżeli masz sporo wolnego miejsca na dysku systemowym (najczęściej oznaczonym literą C:), nie musisz zmieniać domyślnego folderu cache, do którego ścieżka jest automatycznie wpisywana w sekcji Cache Root.
Krok 3
W kolejnej sekcji, Profile Setting, masz możliwość ochrony ustawień programu Gladinet poprzez zaszyfrowanie. W komputerze domowym jest to jednak zupełnie zbędna komplikacja – wybrane przez ciebie ustawienia programu i tak są chronione przez hasło do konta użytkownika Windows, z którego w danej chwili korzystasz. Dlatego pole wyboru Encrypt Profile pozostaw niezaznaczone. Ostatnia sekcja, Auto Updating, dotyczy automatycznej aktualizacji programu. W tym przypadku zalecane jest pozostawienie domyślnego ustawienia, czyli aktywnego pola wyboru Enable Auto Updating. Kliknij OK, aby zapisać ustawienia.
Krok 4
Po krótkiej chwili na ekranie pojawi się główne okno programu Gladinet Cloud Desktop. Kliknij w nim opcję: Mount Disk Storage or Web Storage As Virtual Directory.
Krok 5
W oknie Virtal Directory Manager zacznij od rozwinięcia listy Service Provider widocznej w sekcji Select a Service Provider First. Następnie wybierz z niej pozycję Windows Live SkyDrive. Na liście znajduje się wiele innych popularnych usług przechowywania danych online. Z nich również możesz korzystać za pośrednictwem programu Gladinet.
Krok 6
Po wybraniu SkyDrive’a zmienią się pozostałe parametry oraz opcje widoczne w oknie Virtual Directory Manager. W polu tekstowym Virtual Direcotry Name możesz wpisać nazwę wirtualnego folderu będącego odzwierciedleniem przestrzeni udostępnianej w ramach SkyDrive’a. Naszym zdaniem proponowana przez program nazwa jest w zupełności wystarczająca. Pole Windows Live ID (Email) wypełnij, podając swój identyfikator logowania do usługi Windows Live. W polu Password wpisz hasło uwierzytelniające cię jako uprawnionego użytkownika tej usługi. Pozostaw zaznaczone pole wyboru Open newly added virtual directory i kliknij przycisk Add.
Krok 7
Po krótkiej chwili pojawi się okno Information. Kliknij w nim Yes. Jeżeli nie chcesz widzieć tego okna podczas kolejnych podłączeń dysku online, zaznacz pole wyboru Don't show this message next time. Program teraz rozpocznie tworzenie wirtualnego folderu. Operacja ta, w zależności od szybkości łącza internetowego, może potrwać. Po chwili powinieneś zobaczyć automatycznie otwarte okno Eksploratora Windows zawierające… foldery na twoim dysku w Live SkyDrive! Na liście folderów znajduje się utworzony wcześniej w SkyDrive folder o nazwie Kopia zapasowa.
Automatyzacja backupu programem Comodo BackUp
Dotarłeś do etapu, w którym możesz korzystać z 25 GB przestrzeni online tak wygodnie, jak z każdego folderu na dysku lokalnym (choć oczywiście przesył danych online będzie znacznie wolniejszy). Wciąż jednak nierozwiązana jest bardzo istotna kwestia automatyzacji backupu. Chodzi o to, by kopia zapasowa wybranych przez ciebie plików wykonywała się sama, co jakiś ustawiony przez ciebie czas. W celu dokonania niezbędnych ustawień skorzystaj z programu Comodo BackUp.
Krok 1
Instalator Comodo BackUp ma niestandardowy wygląd, jednak proces instalacji przebiega tak, jak w większości aplikacji Windows. Po prostu potwierdzasz kolejne etapy instalacji bez konieczności modyfikowania domyślnych ustawień. Po zakończeniu instalacji komputer będzie musiał być ponownie uruchomiony.
Krok 2
Po ponownym uruchomieniu Windows najpierw uruchom program Gladinet Cloud Desktop, następnie uruchom Comodo Backup, dwukrotnie klikając widoczną na pulpicie Windows ikonę Comodo Backup.
Krok 3
W oknie głównym programu Comodo Back Up kliknij ikonę New Backup.
Krok 4
Pojawi się kolejne okno, New Backup, w którym dokonasz ustawień automatycznej kopii zapasowej. Zacznij od nazwania zadania kopii, wpisując w pole Backup name np. Kopia zapasowa online. Następnie kliknij widoczny w dolnej lewej części okna przycisk Add Item i wybierz z rozwiniętego menu pozycję Add Folder.
Krok 5
W oknie Select source folder, które się pojawi, kliknij ikonę folderu widoczną po prawej stronie pola tekstowego Source Folder i w okienku dialogowym wskaż folder, którego kopię zapasową chcesz regularnie wykonywać. W naszym przykładzie wybraliśmy folder o nazwie !Ważne pliki!. Kliknij OK. Powrócisz do okna Select source folder. Jeżeli chcesz, by wskazany folder był archiwizowany online razem z podfolderami, upewnij się, że jest zaznaczone pole wyboru Include Subfolders. Pozostałych opcji nie musisz dostosowywać. Kliknij OK.
Krok 6
Powtarzając operacje w krokach 4 i 5, dodajesz kolejne foldery do zadania backupu. Gdy już wybierzesz pełną pulę danych, które chcesz chronić, przejdź w oknie New Backup do zakładki Destination, pod którą kliknij ikonę folderu widoczną po prawej stronie pola tekstowego Destination Folder.
Krok 7
W oknie Przeglądanie w poszukiwaniu folderu odnajdź teraz i wskaż folder Kopia zapasowa znajdujący się w twojej usłudze SkyDrive. Dostęp do niego uzyskasz za pośrednictwem wirtualnego dysku Gladinet, patrz ilustracja. Po wskazaniu docelowego folderu kliknij przycisk OK.
Krok 8
Powrócisz do okna New Backup, w którym, w polu Destination Folder powinna być widoczna ścieżka dostępu do wirtualnego folderu będącego odzwierciedleniem folderu na twoim dysku online w usłudze SkyDrive. Czas na ustawienie harmonogramu zadania backupu. Przejdź do zakładki Schedule.
Krok 9
Pod zakładką Schedule ustalasz, kiedy zadanie automatycznej kopii zapasowej ma być uruchamiane. Załóżmy, że chcesz wykonać kopie w każdy piątek o godz. 15.00. Z rozwijanej listy wybierz Select day only, a następnie zaznacz pole wyboru Fri i w polu Start time wybierz godzinę 15.00. Kliknij OK, by zatwierdzić ustawienia.
Krok 10
Powrócisz do okna głównego programu Comodo BackUp, w którym zobaczysz wpis dotyczący dopiero skonfigurowanego i już uaktywnionego (poznasz to po wpisie Yes w kolumnie Active) zadania backupu. Możesz już zminimalizować okno programu. Agent aplikacji Comodo Backup działa w tle i zadba o to, by punktualnie o godzinie trzeciej po południu, w każdy piątek wykonać w pełni automatycznie kopię twoich najcenniejszych danych.
Komercyjne rozwiązania do archiwizacji danych online
- Norton Online Backup Użytkownik rozwiązania proponowanego przez firmę Symantec otrzymuje na rok 25 GB przestrzeni online przeznaczonej na kopie zapasowe plików z maksymalnie pięciu komputerów. Dla każdego komputera można ustawić niezależny harmonogram wykonywania backupu. Rozwiązanie umożliwia pełną automatyzację wykonywania kopii zapasowych. Archiwizowane dane są szyfrowane. Można dokupić dodatkową przestrzeń na archiwizowane pliki. Cena: 189,99 zł Dostępność: www.symantec.com/pl/pl/norton/online-backup?inid=pl_hhobanner_nobu_pdpg
- Bekaper Program jest skojarzony z usługą udostępniania internetowego dysku na witrynie edysk.pl. Sam program jest udostępniany za darmo, umożliwia proste wykonywanie kopii zapasowej plików umieszczonych w folderze Moje dokumenty, oprócz tego możliwe jest ręczne skonfigurowanie, co ma być archiwizowane. Cena przestrzeni na serwerach edysk.pl zależy od wariantu usługi. Przykładowo dysk online o pojemności 10 GB na rok to koszt ok. 40 zł. Istnieje też wariant darmowy, ale masz wtedy do dyspozycji tylko 100 MB. Cena: zależna od wariantu (do 120 zł za trzy lata usługi na pojemność 10 GB) Dostępność: www.bekaper.pl, www.edysk.pl
- mSejf Interesująca usługa online, do której jest bezpłatnie dostarczany program o tej samej nazwie. Podobnie jak w przypadku Bekapera koszty zależą od wybranej opcji, ale zastosowano tu inny model rozliczeń. Przykładowo tzw. konto Srebrne (dostępne tylko dla użytkowników domowych) kosztuje 5 zł miesięcznie za każde 3 GB zajmowane przez użytkownika, łączna pojemność jest wg serwisu nieograniczona limitem (jedynym ograniczeniem jest koszt). Udostępniane jest także darmowe konto Brązowe, o pojemności 1 GB, przeznaczone do zabezpieczenia danych z pojedynczego stanowiska. Opłaty są przedpłacane (najpierw płacisz, potem korzystasz). Cena: zależna od wariantu (najdroższy, Złoty, to 10 zł/mies. za każdy komputer + 1,5 zł/mies. za 1 GB chronionych danych) Dostępność: www.msejf.pl
- ADrive Usługa ta zasługuje na wymienienie ze względu na największą pojemność online udostępnianą za darmo. Niestety, chcąc wykorzystywać ją do automatycznego backupu, należy pobrać udostępniane oprogramowanie klienckie, z którego można korzystać bezpłatnie tylko przez 14 dni. Wykupując konto Signature, otrzymujemy już program zarządzający wykonywaniem kopii, ale musimy liczyć się z wydatkiem równowartości ok. 7 dol. miesięcznie (lub 70 dol. rocznie). Cena: zależna od wariantu (najdroższy: Premium 1 TB to koszt 131,95 dolarów miesięcznie lub 1319,50 dolarów rocznie) Dostępność: www.adrive.pl