A A A

Hasła w dobrym sejfie

PC Format 09/2011
Korzystając z internetu, na każdym kroku musimy dokonywać autoryzacji, czyli podawać numery PIN, nazwy użytkownika i hasła. Nie sposób zapamiętać tylu informacji. Zapisywanie ich, np. w pliku notatnika, jest bardzo niebezpieczne, bo w przypadku kradzieży komputera złodziej ma do nich łatwy dostęp.

Problemu można uniknąć, instalując program Password Depot Professional. Jest to jeden z najlepszych menedżerów haseł dostępnych na rynku. Program jest niezastąpiony dla wszystkich osób korzystających z bankowości internetowej, portali społecznościowych, poczty webmail oraz innych witryn, na których trzeba się logować. Przechowuje loginy i hasła w bezpiecznej, zaszyfrowanej bazie.

Automatyczna ochrona haseł

Program jest bardzo prosty do opanowania, a korzystanie z funkcji automatycznego logowania to czysta przyjemność.


Po uruchomieniu programu wyświetli się okno powitalne. Kliknij w nim odnośnik New password file, aby utworzyć nowy plik, w którym będą przechowywane poufne informacje. Wyświetli się okno New Password File.


Jeśli chcesz przechowywać plik na dysku lokalnym, wybierz zakładkę Local system. W sekcji Settings w pole Pasword list file name wpisz nazwę pliku, np. Sejf, w pole poniżej możesz wpisać opis dla tego pliku. Następnie w pola Master password i Re-enter mastser password wpisz hasło główne, które będzie chroniło dane zgromadzone w programie. Kolorowy pasek poniżej informuje, jak mocne jest hasło. Kolor czerwony oznacza, że hasło jest proste do złamania, żółty – poziom średni, oraz kolor zielony – trudne do złamania.



Jeśli chcesz przechowywać hasła na pamięci przenośnej podłączonej do portu USB, wybierz zakładkę USB storage device i postępuj tak, jak opisaliśmy w kroku 2. Gdy zakończysz, kliknij OK. Pamiętaj! Hasło główne będzie potrzebne zawsze podczas uruchamiania programu, musisz je zapamiętać! Przypomni o tym okno informacyjne. Zamknij je przyciskiem Yes. Przejdź od razu do kroku 9.



Trzecią lokalizacją, gdzie możesz przechowywać hasła, jest zdalny serwer. Wybierz zakładkę Internet server, a następnie kliknij przycisk Manager Servers.


W otwartym oknie Manage Internet Servers kliknij przycisk Add. W kolejnym oknie, Internet server profile, z rozwijanej listy Protocol wybierz typ serwera (protokół przesyłu danych). Do wyboru masz serwer HTTP lub FTP.



Następnie w pole Host wpisz adres serwera. Z listy obok wybierz port komunikacyjny lub pozostaw domyślną opcję Auto. Jeśli dane na serwerze mają być przechowywane w podkatalogu, w pole Path wprowadź ścieżkę dostępu do tego katalogu.


W pola User name i Password wprowadź dane do logowania: nazwę użytkownika i hasło. Jeśli serwer używa do przesyłania danych trybu pasywnego, zaznacz pole Passive. Zaznaczenie pola Mask Password zamaskuje wpisane tu hasło kropkami. Gdy wszystkie pola będą już wypełnione, kliknij OK.



Adres serwera zostaje dodany w oknie Manage Internet Servers. Kliknij OK – powrócisz do zakładki Internet server w oknie programu Password Depot. Adres serwera widoczny jest w polu Server. Teraz wykonaj czynności opisane w kroku 2. Gdy zakończysz, kliknij OK. Pamiętaj! Hasło główne będzie potrzebne zawsze podczas uruchamiania programu, musisz je zapamiętać! Przypomni o tym okno informacyjne. Zamknij je przyciskiem Yes.


Otwiera się teraz okno główne programu. Dodamy pierwsze hasła do skrzynki pocztowej. Kliknij przycisk Add. Wyświetli się okno New password. Przyciskiem Change icon możesz zmienić ikonę przypisaną dla tego wpisu. W pole obok ikony wpisz nazwę, np. Poczta na o2.pl. Następnie w pole Username wpisz nazwę użytkownika, w pola PasswordConfirm password wpisz dwukrotnie hasło do twojej skrzynki pocztowej. Jakość hasła będzie pokazana na kolorowym pasku – kolor czerwony oznacza, że jest ono łatwe do złamania, kolor zielony – trudne do złamania.


W pole URL/File wpisz adres strony logowania do poczty (w naszym przykładzie jest to strona http://poczta.o2.pl). Z listy Importance możesz wybrać stopień ważności dla tego wpisu, np. średni. Z listy Category wybierz kategorię, np. Private. Opcję Expired on pozostaw niezaznaczoną.



Zaznacz opcję Auto-complete sequence odpowiedzialną za automatyczne wypełnianie pól podczas logowania. Poniżej wyświetli się sekwencja poleceń wykonywanych przez automat. Pola na stronie logowania (w naszym przykładzie skrzynka pocztowa webmail) będą wypełniane danymi USER – nazwa użytkownika, następnie przycisk TAB przeniesie kursor do pola, gdzie wklejone zostanie hasło PASS i na koniec będzie automatycznie wciśnięty klawisz ENTER logujący cię do skrzynki. Gdy zakończysz, kliknij OK.


Po powrocie do okna głównego zobaczysz pierwszy wpis widoczny w postaci ramki z informacjami. W opisany wcześniej sposób możesz dodawać do bazy kolejne dane, np. do strony logowania do banku internetowego itd.


Aby skorzystać z funkcji automatycznego wklejania, zmniejsz okno programu Password Depot do postaci paska narzędziowego, klikając przycisk Top bar. Teraz z listy Password wybierz witrynę, do której chcesz się zalogować (aktualnie dostępny jest tylko jeden, utworzony przed chwilą wpis do poczty). Zaznacz wpis Poczna na O2 i kliknij ikonę Open URL.


Pojawi się okno przeglądarki stron WWW z wyświetloną stroną logowania (w naszym przykładzie do skrzynki pocztowej). Kliknij ikonę Auto complete. Następnie przesuń kursor na pole Login i kliknij. Zostanie ono automatycznie wypełnione nazwą użytkownika, następnie automat wypełni pole Hasło i wciśnie przycisk. Po chwili jesteś już zalogowany!

​​​​​

Ocena:
Oceń:
Komentarze (0)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Komentarze wyświetlane są od najnowszych.
Najnowsze aktualności


Nie zapomnij o haśle!
21 czerwca 2022
Choć mogą się wydawać mało nowoczesne, hasła to nadal nie tylko jeden z najpopularniejszych sposobów zabezpieczania swoich kont, ale także...


Artykuły z wydań

  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
Zawartość aktualnego numeru

aktualny numer powiększ okładkę Wybrane artykuły z PC Format 1/2022
Przejdź do innych artykułów
płyta powiększ płytę
Załóż konto
Co daje konto w serwisie pcformat.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

Załóż konto