AktualnościHD Voice młodszy brat HDTV?

HD Voice młodszy brat HDTV?

Wielofunkcyjne, ultranowoczesne komórki, VoIP, telefonia 3G, 4G Telefonia jest częścią naszego życia, która ciągle dynamicznie się rozwija. Z wyjątkiem jednej rzeczy, która niezmiennie trwa od siedemdziesięciu lat. Zakres częstotliwości transmitowanej mowy to obecnie największy maruder w erze cyfryzacji. Niebawem może być on wyparty przez technologię HD Voice.

HD Voice  młodszy brat HDTV?

Wielofunkcyjne, ultranowoczesne komórki, VoIP, telefonia 3G, 4G… Telefonia jest częścią naszego życia, która ciągle dynamicznie się rozwija. Z wyjątkiem jednej rzeczy, która niezmiennie trwa od siedemdziesięciu lat. Zakres częstotliwości transmitowanej mowy to obecnie największy maruder w erze cyfryzacji. Niebawem może być on wyparty przez technologię HD Voice.

Coraz więcej obszarów naszego życia wciąż ulega cyfryzacji i dzieje się to w coraz większym tempie. Dziś niewiele osób wspomina płyty winylowe, kasety audio i video, tradycyjne błony fotograficzne czy analogowe telefony z obrotową tarczą. A były one przecież w powszechnym użytku przed niespełna dwiema dekadami. W efekcie cyfryzacji naszego życia mamy bezprzewodowy internet i łącza z coraz większą przepustowością.

Wciąż wzrasta liczba aparatów komórkowych, która w Polsce przekroczyła już całkowitą liczbę obywateli. Mówiąc o fotografii, z reguły mamy na myśli aparaty cyfrowe i zdjęcia zapisane na dysku. Telewizja HD staje się standardem, po którym coraz szerzej upowszechniana jest telewizja udostępniana w modelu VoD, itd. Na tle tych wszystkich zmian za prawdziwego „dinozaura” należy uznać jakość transmisji mowy w telefonii stacjonarnej i komórkowej.

Udoskonaloną technologię transmisji głosu w telefonach, z której do dziś korzysta ludzkość, wprowadzono w 1937 r., czyli ponad 60 lat po tym, jak A.G. Bell opatentował telefon. Dokładniej chodzi o zakres częstotliwości, jakie transmitowane są na łączach (wcześniej analogowych, obecnie głównie cyfrowych). Niezależnie od postępu cyfryzacji od ponad 70 lat w tym zakresie niewiele się zmieniło, choć prognostykiem zmian jest upowszechnianie technologii HD Voice, która zapewne zrewolucjonizuje rynek telefonii w najbliższych latach.

Czym jest HD Voice?

Zacznijmy od zmysłu słuchu. Ucho człowieka jest zdolne do odbioru dźwięków w określonym paśmie częstotliwości: od 16Hz do 20kHz. Większość dźwięków mowy ludzkiej zawiera się w znacznie węższym zakresie: od 200Hz do 3kHz. Tradycyjne telefony (PSTN), jak również sieć GSM, transmitują mowę i dźwięki w częstotliwościach mowy (ok. 200Hz – 3kHz), ignorując jednak dolne i górne zakresy częstotliwości, które ucho człowieka bez trudu rozpoznaje. Zakresu transmisji nie zmieniono także po tym, jak wprowadzono zamianę analogowych sygnałów dźwiękowych (rzeczywistej mowy) na sygnał cyfrowy.

Obecnie, w dotychczas stosowanych rozwiązaniach telefonii, rzeczywista mowa ludzka (sygnał analogowy) jest konwertowana na dane cyfrowe z częstotliwością 8000 próbek na sekundę. Pozwala to na zapewnianie dostatecznej jakości i właściwe rozpoznawanie mowy przez rozmówcę. Takie tradycyjne kodowanie mowy pochłania przepustowość na poziomie 64KB/s. Technologia HD Voice (High-Definition Voice) w porównaniu z tymi parametrami wprowadza rewolucję technologiczną.

Po pierwsze, pozwala kodować (próbkować) dźwięki analogowe dwukrotnie częściej (16tys/s). Po drugie, kilkukrotnie poszerza spektrum przenoszenia częstotliwości – w HD Voice zakres ten wynosi od 50Hz do 7kHz. Po trzecie, transmisja rozmów w technologii HD Voice wymaga dwukrotnie mniejszej przepustowości – jedynie 32KB/s. W efekcie stosowania tej technologii rozmówcy uzyskują niezwykle wysoką jakość połączenia,: dźwięki odtwarzane są wiernie, z zachowaną właściwą głębią brzmienia.

HD Voice zapewnia bardzo dobrą jakość połączenia głosowego dzięki kodekowi G.722 (oraz G.722.1). To oznacza, że rozmówcy skorzystają z usługi HD Voice jedynie wtedy, gdy telefon każdego z nich będzie obsługiwał taki kodek. Tradycyjny system telefonii PSTN bez ogromnej reorganizacji nie może transmitować szerszego pasma dźwięku – inaczej rzecz się ma w telefonii internetowej VoIP.

To operatorzy VoIP zaszczepią jakość HD Voice

Operator telefonii internetowej, FreecoNet, już w maju ub. r. jako pierwszy w Polsce wprowadził nowy standard HD Voice na polski rynek. W listopadzie ub. r. Edge Solutions wprowadziło standard HD Voice do IntraOut, swojej autorskiej internetowej platformy zintegrowanej komunikacji, w ramach której dostępne są również usługi telefonii VoIP.

Dla wielu obecnych użytkowników VoIP skorzystanie z nowego standardu oznacza zakup nowego aparatu. HD Voice wymaga od obu rozmówców posiadania przystosowanego aparatu, co dziś uznawane jest za jeden z głównych czynników spowalniających upowszechnianie tej technologii. Co prawda w Polsce dostępne są aparaty przystosowane do HD Voice, m.in. Siemens Gigaset A580 IP oraz telefony oferowane przez AVM i Yealink, dostępne są oferty „za złotówkę”, jednak dla wielu konieczność wyposażenia się w nowy sprzętu wciąż niesłusznie kojarzy się z inwestycją i kosztem.

Tempo upowszechniania HD Voice zależy od samych użytkowników. Jeśli będą oni zainteresowani nowym standardem, wyższą jakością i w związku z tym będą oni skłonni zapłacić za usługi, transfer technologii nastąpi w lawinowym tempie. Jak będzie z HD Voice, tego dziś nie wiadomo, ponieważ trendy w telekomunikacji są trudne do przewidzenia.

Wybrane dla Ciebie