Nie musisz zapamiętać

Zapamiętanie wszystkich loginów, haseł, PIN-ów, których musimy używać, nie jest proste. Zamiast zapisywać je na kartce, lepiej skorzystać z programu PINs, w którego bazie będą bezpieczne.

Nie musisz zapamiętać

Wszystkie identyfikatory do kont bankowych, kilku skrzynek e-mai- lowych, telefonów czy kilkunastu serwisów internetowych przechowywane przez program PINs są szyfrowane za pomocą 448-bitowego algorytmu Blowfish. Dostępu do bazy haseł zapisanej przez użytkownika nie uzyskaanikt, kto nie zna hasła zdefiniowanego przez właściciela. PINs ma jeszcze jedną przydatną funkcję – po naciśnięciu odpowiedniej kombinacji klawiszy pozwala na automatyczne uzupełnienie danych dostępowych do danej strony wyświetlonej w przeglądarce internetowej.

Instalacja i pierwsze uruchomienie PINs

Instalacja programu PINs nie jest trudna. Oprócz potwierdzania typowych komunikatów musisz tylko wybrać język instalacji, a później język interfejsu.

Krok 1

Uruchom instalację PINs z menu płyty dołączonej do tego wydania PC Formatu.

Krok 2

W pierwszym oknie instalacyjnym wybierz język Polski i kliknij przycisk Dalej. W kolejnych dwóch oknach kliknij Dalej i następnie Zakończ.

Krok 3

Uruchom PINs, wybierając z menu Start kolejno: Wszystkie programy, PINs i PINs 4 lub dwukrotnie klikając ikonę, którą instalator aplikacji umieścił na pulpicie PINs 4.

Obraz

Krok 4

Wyświetli się okno, w którym musisz wybrać język interfejsu programu. Przewiń listę w dół, zaznacz Polski.ini i kliknij OK. PINs jest gotowy do pracy.

Obraz

Dodawanie rekordów do programu

Domyślnie hasła można umieszczać w 4 kategoriach – e-mail (hasła do skrzynek pocztowych), PIN (np. kody do kart płatniczych, telefonów itd.), WWW service (hasła do serwisów internetowych, np. forów) i Password (inne hasła, np. do zabezpieczonych archiwów). Te cztery domyślne kategorie powinny na początek wystarczyć.

Krok 1

Na początku korzystania z programu musisz zdefiniować hasło, które będzie chroniło dostęp do innych przechowywanych w nim kodów. Z menu Plik wybierz polecenie Nowy. W wyświetlonym oknie Hasło w pole Podaj hasło dostępu dla nowozałożonego pliku wpisz hasło zabezpieczające, kliknij Zatwierdź, powtórz hasło w polu Wprowadź ponownie to samo hasło i ponownie kliknij Zatwierdź.

Obraz
Obraz

Krok 2

Pokażemy, jak dodać do programu login i hasło do skrzynki pocztowej w portalu o2.pl Rozwiń kategorię e-mail, klikając plusik przy jej nazwie.

Obraz

Krok 3

W kategoriach znajdują się przykładowe wpisy. Wykasuj je, zaznaczając kolejno każdą z pozycji i wybierając z menu Edycja opcję Usuń rekord.

Obraz

Krok 4

Dodaj teraz swój wpis zawierający hasło. Z menu Edycja wybierz Dodaj nowy rekord. W wywołanym oknie w pole Użytkownik wpisz login do swojej skrzynki pocztowej, a w pola Hasło oraz Powtórz wprowadź hasło do konta e-mailowego.

Obraz

Krok 5

W pole URL/Komentarz wpisz natomiast adres strony, na której jest wyświetlany formularz logowania. W przypadku skrzynek w o2.pl jest to adres http://poczta.o2.pl. Pola Własne oraz Informacje możesz uzupełnić dodatkowym opisem danego serwisu. Po wprowadzeniu niezbędnych danych kliknij przycisk Zatwierdź.

Obraz

Krok 6

Wprowadzanie wpisów w innych kategoriach wygląda dokładnie tak, jak przedstawiliśmy w krokach 2–5.

Krok 7

Kiedy już uzupełnisz bazę programu hasłami, musisz ją zapisać w pliku. W tym celu z menu Plik wybierz polecenie Zachowaj jako.... Następnie w oknie Zapisywanie jako w pole Nazwa pliku wpisz dowolną nazwę pliku i kliknij przycisk Zapisz. Teraz możesz zminimalizować program do zasobnika systemowego, klikając przycisk z kreseczką.

Obraz

Szybkie wstawianie loginów i haseł w przeglądarce

Jeżeli w poszczególnych rekordach rzetelnie uzupełniłeś dane dotyczące serwisów, szczególnie łącza do stron logowania, będziesz miał możliwość szybkiego wstawiania loginów i haseł bezpośrednio w przeglądarce internetowej.

Krok 1

Aby wstawić login i hasło do formularza na stronie logowania do wybranego serwisu, program PINs musi być uruchomiony. Poznasz to po ikonce wyświetlanej w zasobniku systemowym. Ikonka ta pojawia się, kiedy zminimalizujesz okno programu za pomocą przycisku

Obraz

. Dla wygody możesz skopiować skrót do PINs do grupy Autostart w menu Start, aby program uruchamiał się automatycznie podczas startu Windows.

Obraz

Krok 2

Aby się szybko zalogować w serwisie, do którego dane dostępowe przechowujesz w PINs, wejdź na stronę logowania danej strony. Następnie kliknij w polu przeznaczonym na nazwę użytkownika i naciśnij klawisze [Ctrl]+[Y]. Odpowiedni login i hasło zostaną automatycznie wstawione i rozpocznie się logowanie do serwisu.

Obraz

Wybrane dla Ciebie