A A A

Rzucanie kości

PC Format 01/2012
W tym odcinku kursu Blendera wykorzystamy zaprojektowaną poprzednio kość do gry. Po nadaniu jej odpowiednich parametrów powielimy ją kilkakrotnie i utworzymy animację kości rzuconych na stół. Każdej powielonej kości nadamy nieco inny materiał, uzyskując różnorodność kolorystyczną animacji. SEBASTIAN KRĘZEL

Zajmiemy się odmianą animacji, która jest trudna do wiernego zasymulowania. Chodzi o zjawiska fizyczne, w naszym przykładzie oddziaływanie grawitacyjne. Blender został wyposażony w opcje, dzięki którym w bardzo łatwy sposób uzyskasz realistycznie wyglądającą animację, a ponadto nie napracujesz się przy jej tworzeniu, gdyż wszystkie niezbędne obliczenia wykona za ciebie komputer.

Jednak dostępne w programie algorytmy nie są idealne, trzeba będzie nanosić drobne poprawki. Niemniej jest to niewielka cena, jaką trzeba zapłacić za takie efekty. Stworzenie podobnej animacji bez korzystania z algorytmów wymagałoby wielkiego nakładu pracy, wielu prób i ogromnej liczby poprawek.
Uzyskane w pokazany w naszych warsztatach sposób animacje można z powodzeniem wykorzystywać do animowanych banerów na strony WWW lub na otwarcia do filmów okolicznościowych.

Tworzenie realistycznej animacji kości rzuconych na stół

Blender jest wyposażony w wewnętrzny kreator gier obsługujący zdarzenia fizyczne. Skorzystamy właśnie z tych funkcji, dzięki czemu w łatwy sposób uzyskamy realistyczną animację rzuconych kości do gry. Wygenerowany w ten sposób ruch nie jest tożsamy z uzyskaną animacją. Tę trzeba nagrać, by można ją było wyrenderować w wysokiej jakości.

Symulacje fizyczne


Załaduj utworzoną poprzednio scenę, możesz wykorzystać scenę z naszej płyty CD. W tym celu kliknij File i Open, następnie zaznacz Kostka 2.blend i kliknij przycisk Open Blender File.


Kliknij lewym przyciskiem myszki kostkę, a następnie w rubrykach Scale dla współrzędnych X, Y, Z wpisz wartości 0.2. Kostka zostanie zmniejszona. Teraz w rubryce Location wpisz wartość 6.000. Kostka zostanie podniesiona w górę o 6 jednostek.



Przejdź w tryb tworzenia gier, klikając Blender Render. Z rozwiniętej listy wybierz Blender Game. Na panelu po prawej stronie kliknij ikonę oddziaływań fizycznych.


Kliknij Physics Type, Static i z rozwiniętej palety wybierz Rigid Body. W ten sposób Blender w oddziaływaniach fizycznych będzie traktował kostkę jako ciało twarde. Teraz w rubrykach Damping dla Translation i Rotation wpisz wartość 0.400. Parametry te definiują siły tarcia działające na obiekt przy jego poruszaniu się i obracaniu.



Zmniejsz wartość parametru Attributes, Radius do 0.281. Następnie zwiększ parametr Maximum do 20, natomiast Minimum pozostaw bez zmian. Zaznacz funkcję Collision Bounds i zmniejsz parametr Margin do wartości 0.030. Dzięki tej opcji kostka będzie się zachowywała bardzo podobnie do realnej kości w zderzeniu z innymi obiektami.


Aby kość w przestrzeni mogła się toczyć, należy na drodze jej upadku ustawić niewielką przeszkodę. My postawimy pochyloną płaszczyznę. W tym celu kliknij Add, Mesh i Plane. Wykorzystując strzałki współrzędnych widoczne na obiekcie, przesuń płaszczyznę tak, by znajdowała się bezpośrednio pod kością. W rubryce Y wpisz wartość 40, dzięki czemu płaszczyzna zostanie pochylona o 40 stopni.


Przejdź do ustawień środowiskowych, klikając ikonę World, a następnie zwiększ wartość parametru Gravity do 22.00. Dzięki zwiększeniu siły grawitacji zwiększymy przyspieszenie i prędkość spadania kostki. Nie da się tego zrobić, zwiększając wirtualną masę danego obiektu.


Zwiększ wartość parametru Substeps do 5 i jednocześnie zmniejsz liczbę klatek do 24 w rubryce FPS. Teraz, aby sprawdzić, jak wygląda animacja, naciśnij przycisk [P] na klawiaturze. Zobaczysz, jak będzie wyglądał tor lotu kostki i jak będzie się ona zachowywała po upadku na wirtualny stół. Aby wyjść z trybu podglądu, naciśnij klawisz [Esc].


Ocena:
Oceń:
Komentarze (0)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Komentarze wyświetlane są od najnowszych.
Najnowsze aktualności


Nie zapomnij o haśle!
21 czerwca 2022
Choć mogą się wydawać mało nowoczesne, hasła to nadal nie tylko jeden z najpopularniejszych sposobów zabezpieczania swoich kont, ale także...


Artykuły z wydań

  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
Zawartość aktualnego numeru

aktualny numer powiększ okładkę Wybrane artykuły z PC Format 1/2022
Przejdź do innych artykułów
płyta powiększ płytę
Załóż konto
Co daje konto w serwisie pcformat.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

Załóż konto