To twoja sprawa
Czy każdy, kto się po tobie zaloguje na wspólnym bądź publicznym komputerze, musi wiedzieć, co na nim robiłeś? Masz prawo do swoich tajemnic. Zadbaj o nie.
Ślady po działaniach użytkownika w Windows są rozlokowane w wielu miejscach. Ciekawska osoba znająca nieco ten system może w dość prosty sposób sprawdzić, co robiłeś na komputerze, jakie aplikacje ostatnio uruchamiałeś, z jakich plików i dokumentów korzystałeś, czy przeglądałeś strony internetowe, a jeżeli tak, to które. Jeżeli korzystasz z komputera w miejscu publicznym, warto wymazać po sobie ślady.
Kasowanie plików tymczasowych
Pliki tymczasowe są gromadzone przez system Windows praktycznie cały czas. Uruchomienie programu instalacyjnego, otwarcie dokumentu Worda czy korzystanie z przeglądarki WWW to czynności, które skutkują powstawaniem plików tymczasowych. Na szczęście system Windows XP dysponuje łatwymi w użyciu narzędziami pozwalającymi je usunąć.
Krok 1
Rozwiń menu Start, następnie wybierz kolejno Wszystkie programy, Akcesoria, Narzędzia systemowe i kliknij Oczyszczanie dysku.
Krok 2
Wyświetli się okno. Z rozwijanej listy wybierz dysk systemowy (najczęściej C:) i kliknij OK.
Krok 3
Program rozpocznie analizę zawartości dysku pod kątem danych, które można usunąć. Proces ten – w zależności do stopnia „zaśmiecenia” dysku – może potrwać nawet kilka minut.
Krok 4
W oknie Oczyszczanie dysku dla (C:) zaznacz pola wyboru przy opcjach zaznaczonych na poniższych obrazkach. Kliknij OK.
Krok 5
Program wyświetli okienko dialogowe z żądaniem potwierdzenia zleconej operacji. Kliknij Tak. Pojawi się okno postępu usuwania danych tymczasowych. Gdy zniknie, operacja będzie zakończona.
Zacieranie śladów w historii przeglądarki
Współczesne przeglądarki stron WWW pamiętają, jakie strony odwiedzałeś za ich pośrednictwem. To wygodne, jednak jeżeli chcesz ukryć informacje o odwiedzanych stronach, musisz je usunąć. Oto, jak to zrobić w najpopularniejszych przeglądarkach: Internet Explorerze, Firefoksie czy Operze.
Krok 1
Uruchom przeglądarkę i wciśnij lewy klawisz [Alt], by wywołać domyślnie ukryte menu. Następnie z menu Narzędzia wybierz Usuń historię przeglądania.
Krok 2
Zobaczysz okno Usuwanie historii przeglądania, w którym możesz wybrać, jakie elementy przechowywane przez przeglądarkę chcesz usunąć. Jeśli chcesz usunąć ślady korzystania z Internet Explorera, kliknij Usuń wszystko.
Krok 3
W oknie z żądaniem potwierdzenia zaznacz Usuń również pliki i ustawienia przechowywane w dodatkach i kliknij Tak.
Krok 4
Nie zapomnij zamknąć Internet Explorera, gdy operacja się zakończy, aby usunąć pliki tymczasowe z bieżącej sesji.
Krok 4
Nie zapomnij zamknąć Internet Explorera, gdy operacja się zakończy, aby usunąć pliki tymczasowe z bieżącej sesji.
Krok 1
Uruchom przeglądarkę, rozwiń menu Narzędzia i wybierz Wyczyść prywatne dane. Możesz użyć w tym celu skrótu klawiszowego [Ctrl]+[Shift]+[Del].
Krok 2
W oknie Czyszczenie prywatnych danych zaznacz wszystkie pola wyboru i kliknij Wyczyść prywatne dane. Nie przejmuj się, jeżeli niektóre pola będą nieaktywne. Oznacza to, że Firefox po prostu nie zgromadził jeszcze informacji danego typu i w tym momencie nie ma czego usuwać.
Krok 3
Zamknij przeglądarkę, by skasować z pamięci komputera dane z bieżącej sesji.
Krok 1
Uruchom przeglądarkę, rozwiń menu Narzędzia i wybierz Wyczyść historię przeglądania.
Krok 2
Pojawi się okno Wyczyść historię przeglądania. Kliknij w nim przycisk Szczegóły. Okno rozwinie się, ujawniając dodatkowe pola wyboru. Zaznacz wszystkie, a następnie kliknij Usuń.
Krok 3
Na koniec zamknij przeglądarkę, by usunąć znajdujące się w pamięci dane.
Czyszczenie listy ostatnio otwieranych dokumentów
Windows przechowuje informacje o ostatnio otwieranych dokumentach i plikach. Oto, jak usunąć te informacje.
Krok 1
Kliknij prawym klawiszem myszki menu Start i z menu kontekstowego wybierz Właściwości.
Krok 2
W oknie Właściwości paska zadań i menu Start najprawdopodobniej aktywna jest opcja Menu Start. Kliknij znajdujący się obok przycisk Dostosuj.
Krok 3
W oknie Dostosowywanie menu Start kliknij zakładkę Zaawansowane, pod którą w sekcji Niedawno używane dokumenty kliknij Wyczyść listę. Potwierdź ustawienia klikając OK.
Czyszczenie listy ostatnio uruchamianych programów
W domyślnie skonfigurowanym systemie Windows XP menu Start przechowuje kilka skrótów do programów, które ostatnio uruchamiałeś. Jeżeli zależy ci na usunięciu śladów korzystania z komputera, z pewnością chciałbyś zmienić to domyślne ustawienie. Proponujemy dwie metody. Pierwsza powoduje, że Windows nie będzie w ogóle w menu Start zapamiętywał skrótów do ostatnio uruchamianych programów, druga pozwoli ci na usunięcie jedynie wybranych skrótów – w domyśle do tych programów, których ślady korzystania chcesz usunąć.
Krok 1
Kliknij prawym klawiszem myszki na menu Start i z menu kontekstowego wybierz Właściwości.
Krok 2
W oknie Właściwości paska zadań i menu Start kliknij przycisk Dostosuj.
Krok 3
W oknie Dostosowywanie menu Start, pod zakładką Ogólne, w sekcji Programy, kliknij Wyczyść listę, a następnie zmniejsz do zera domyślną wartość. Kliknij OK, by potwierdzić wprowadzenie zmian.
Krok 4
Jeżeli chcesz usunąć tylko wybrane skróty z menu Start, rozwiń je, a następnie kliknij skrót do aplikacji (który chcesz usunąć), prawym klawiszem myszki i z menu kontekstowego wybierz Usuń z tej listy.
Usuwanie treści pliku stronicowania
Plik stronicowania to plik znajdujący się na dysku twardym, którego Windows używa tak, jak pamięci RAM – jest to tzw. pamięć wirtualna. Ponieważ uruchomienie każdej aplikacji, usługi czy otwarcie dowolnego pliku skutkuje załadowaniem jego zawartości do pamięci, jest prawdopodobne, że po wyłączeniu komputera w pliku tym pozostaną jakieś dane. Nie dotyczy to pamięci RAM, której zawartość po wyłączeniu zasilania jest całkowicie usuwana. Oto sposób, by Windows czyścił plik stronicowania podczas wyłączania systemu. Stosując tę poradę, uniemożliwisz analizę pliku wymiany, ale zamykanie systemu się wydłuży.
Krok 1
Z menu Start wybierz Uruchom. Następnie w oknie Uruchamianie wpisz polecenie secpol.msc i kliknij OK.
Krok 2
W oknie Ustawienia zabezpieczeń lokalnych rozwiń po lewej stronie: Ustawienia zabezpieczeń, Zasady lokalne i Opcje zabezpieczeń. Następnie po prawej stronie okna kliknij dwukrotnie zasadę Zamknięcie: wyczyść plik stronicowania pamięci wirtualnej.
Krok 3
W oknie wybranej zasady zaznacz opcję Włączone i potwierdź, klikając OK. Od tej pory podczas każdego wyłączenia systemu plik stronicowania będzie czyszczony.
Czyszczenie w Win XP Home Edition
Jeżeli pracujesz w Windows XP Home Edition, nie masz możliwości skorzystania z konsoli zasad zabezpieczeń lokalnych. Konieczna jest modyfikacja rejestru.
Krok 1
Z menu Start wybierz Uruchom. Następnie w oknie Uruchamianie wpisz regedit i kliknij OK.
Krok 2
W oknie Edytor rejestru odnajdź klucz: HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager\Memory Management.
Krok 3
Po zaznaczeniu tego klucza kliknij prawym klawiszem myszki po prawej stronie okna i z menu kontekstowego wybierz Nowy oraz Wartość DWORD. Nowo utworzonej wartości nadaj nazwę ClearPageFileAtShutdown i kliknij ją dwukrotnie.
Krok 4
W oknie Edytowanie wartości DWORD w polu Dane wartości wpisz 1, a następnie kliknij przycisk OK.
Krok 5
Zamknij Edytor rejestru i ponownie uruchom komputer – od tej pory przy każdym wyłączeniu plik będzie kasowany.