A A A

Wirtualne światy

PC Format 9/2008
Gry online, w których gracze przemierzają nieistniejące krainy, mają ponad 20 mln użytkowników na świecie. Najbardziej popularne tytuły to Second Life oraz World of Warcraft. To już nie tylko forma rozrywki, to często też sposób na dochodowy biznes.

Nielegalny handel

Przedmioty z gier, takie jak magiczne miecze czy łuki, a przede wszystkim złoto, bywają wystawiane na internetowych aukcjach, gdzie można je kupić za rzeczywiste pieniądze. Po zakończonej transakcji awatary sprzedającego i kupca mogą się spotkać w świecie gry, aby przekazać przedmioty lub walutę. Producenci gier tępią ten proceder – tropią osoby handlujące przedmiotami i złotem. Jeśli wykryją takiego gracza, likwidują jego konto w grze.

W grach online, czyli MMOG (Massively Multiplayer Online Game), równocześnie może uczestniczyć kilka tysięcy graczy. W Second Life poruszają się w wirtualnym świecie zaprojektowanym na podobieństwo naszego, a w World of Warcraft wchodzą w świat fantasy. Ta ostatnia to gra z gatunku MMORPG, czyli gra online RPG (Role Play Game), w której gracze wcielają się w role fikcyjnych postaci i kierują ich działaniami. Te dwa tytuły mają łącznie około 18 mln użytkowników.

Oprócz nich jest jeszcze kilkadziesiąt innych gier online – zarówno komercyjnych, jak i tworzonych przez samych graczy. Dostęp do części tytułów jest płatny. W niektórych, jak np. Guild Wars, należy kupić kopię gry, a dostęp do serwerów, na których toczy się rozgrywka, jest bezpłatny. Często jednak oprócz zakupienia kopii gry konieczne jest też opłacanie miesięcznego abonamentu – zazwyczaj od 40 do 55 zł. Dotyczy to np. World of Warcraft. Dostępne metody płatności to najczęściej karta płatnicza, system PayPal oraz zakup karty zdrapki. Z darmowych gier można korzystać bez żadnych opłat, ale czasami – jak np. w Second Life – gdy gracz wykupi płatne konto, może liczyć na dodatkowe bonusy, np. comiesięczny przypływ wirtualnej gotówki.

Trudne początki

Stawianie pierwszych kroków w wirtualnym świecie nie jest łatwe. Gracza może przytłoczyć mnogość opcji, miejsc do zwiedzenia, czynności do wykonania, a przede wszystkim niezrozumiałych terminów używanych przez innych uczestników (patrz ramka „Najpopularniejsze terminy i zwroty...”). Rozpoczęcie rozgrywki zaczyna się od stworzenia avatara, czyli wirtualnego alter ego gracza. Zazwyczaj ogranicza się to do określenia wyglądu, ale w niektórych grach RPG trzeba też wybrać rasę, np. elf lub krasnolud, pochodzenie z jednej z krain, a czasem parametry psychiczne i fizyczne, np. siłę, charyzmę.

Po stworzeniu avatara gracz wchodzi w świat gry, czyli łączy się z wybranym serwerem i trafia do obszaru dla początkujących postaci. Tam może wykonać kilka prostych zadań (tzw. questów) zlecanych przez postacie, którymi steruje komputer. Zadania te zapoznają go z rozgrywką. Otrzyma też za nie pierwsze wynagrodzenie – walutę lub przedmioty. Oprócz nich nagrodą są także tzw. punkty doświadczenia, dzięki którym postać awansuje na kolejny wyższy poziom doświadczenia. Rosną wówczas jej parametry, takie jak siła czy witalność. Odblokowywane są nowe umiejętności, które gracz może wykorzystać w dalszej rozgrywce. Dostępna staje się silniejsza broń i przedmioty o potężniejszych właściwościach. Umiejętności, broń i przedmioty kupuje się za pieniądze otrzymane od postaci zlecających zadania lub znajduje przy ciałach pokonanych wrogów.

Pieniądze można wydawać w sklepach lub w domach aukcyjnych, gdzie gracze wystawiają na sprzedaż swoje przedmioty. Po wykonaniu podstawowych zadań można przejść do eksploracji świata.

Wojaże po serwerze

Świat gry jest ogromny i zazwyczaj podzielony na krainy. Podróżować można pieszo, konno na tzw. mountyach, czyli wierzchowcach dostępnych dla postaci o wysokim poziomie doświadczenia, lub korzystając z systemu komunikacyjnego gry, np. w World of Warcraft – na grzbiecie orła lub krasnoludzkim metrem. W grze Second Life avatar może nie tylko chodzić, ale też latać lub teleportować się między wyspami, na które jest podzielony cały świat gry.

W grach MMORPG każda kraina wita gracza odmienną fauną i florą, a także nowymi zadaniami i wyzwaniami. W Second Life można odwiedzać posiadłości zbudowane przez innych graczy, a także znane z prawdziwego świata budynki lub fragmenty miast wiernie przeniesione do wirtualnego świata.

Na graczy czekają różnego rodzaju wydarzenia. W tytułach RPG organizuje je wydawca gry. Są to np. obchody przesilenia letniego, gwiazdka lub walentynki. W wirtualnych miastach są wtedy organizowane zabawy, a przy ciałach pokonanych potworów można znaleźć niedostępne w innych dniach przedmioty. W Second Life tzw. eventy: koncerty, debaty, pokazy mody, organizują sami gracze, a także instytucje działające w świecie rzeczywistym.


Ocena:
Oceń:
Komentarze (0)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Komentarze wyświetlane są od najnowszych.
Najnowsze aktualności


Nie zapomnij o haśle!
21 czerwca 2022
Choć mogą się wydawać mało nowoczesne, hasła to nadal nie tylko jeden z najpopularniejszych sposobów zabezpieczania swoich kont, ale także...


Artykuły z wydań

  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
Zawartość aktualnego numeru

aktualny numer powiększ okładkę Wybrane artykuły z PC Format 1/2022
Przejdź do innych artykułów
płyta powiększ płytę
Załóż konto
Co daje konto w serwisie pcformat.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

Załóż konto