Call of Duty: Black Ops 7 wygląda inaczej na kartach AMD? Zamieszanie wokół wyników wydajności popularnego FPS‑a
Testy wykazały, że karty graficzne ze stajni AMD nie generują części detali widocznych podczas zabawy w najwyższych detalach na komputerach wyposażonych w GPU Nvidii lub Intela. W związku z powyższym postawione zostało pytanie: "Na ile można ufać wynikom wydajności przedstawianym przez producentów sprzętu oraz oprogramowania?".
Świeży przedstawiciele serii Call of Duty mają to do siebie, że mogą pochwalić się lepszą wydajnością na kartach graficznych AMD, niż na tych wyprodukowanych przez Nvidię lub Intela. Najnowsza odsłona marki, Black Ops 7, wywołała jednak spore zamieszanie za sprawą odkrycia, iż nie generuje ona na Radeonach niektórych detali, tym samym zwiększając liczbę wyświetlanych klatek na sekundę o kilka oczek. Warto przy tym podkreślić, że szczegółowość detali wybrana z poziomu ustawień gry nie ma tu nic do rzeczy, jako że nawet wymaksowanie opcji graficznych nie sprawi, że zobaczymy takie elementy jak cienie rzucane przez półprzezroczyste materiały lub dym.
Call of Duty: Black Ops 7 zawyżało wyniki wydajności na Radeonach?
To nietypowe odkrycie zostało opisane przez youtubera Hardware Unboxed, który przyrządził obszerny materiał wideo na temat nietypowej sytuacji z udziałem Radeonów i Call of Duty: Black Ops 7.
Why Doesn't Black Ops 7 Look the Same on AMD?
W trakcie ogrywania Black Ops 7 w najwyższych dostępnych detalach, wyłączonym raytracingiem i w natywnej rozdzielczości 4K Hardware Unboxed dostrzegł pewne różnice w obrazie generowanym przez Radeona RX 9070 XT oraz GeForce'a RTX 5070 Ti. Jak już wspomniano w pierwszym akapicie, tyczyły się one m.in. niektórych cieni, rzucanych przez powierzchnie takie jak szkło, a także odbić światła. Tych na GPU AMD czasem w ogóle nie uświadczymy, a grzebanie w ustawieniach i dopasowywanie poszczególnych parametrów nic w tej kwestii nie zmieni.
Początkowo youtuber założył, że być może to nie tyle karty AMD nie wyświetlają detali, ile te stworzone przez Nvidię wyświetlają je błędnie lub niepotrzebnie. Teoria ta została obalona, gdy do akcji wkroczył układ Intel Arc B580, na którym to nowe Call of Duty wyglądało identycznie, jak na GeForce'ie.
Czy wysoka wydajność w Black Ops 7 na kartach graficznych AMD została osiągnięta za sprawą okrojenia produkcji Treyarch i Raven Software z kilku wodotrysków? Na to wskazują przeprowadzone testy.
Co zaś tyczy się wielokrotnie już napomkniętej wydajności – podczas zabawy w ustawieniach "Extreme" i w natywnym 4K Radeon RX 9070 XT osiągał średnio 125 klatek na sekundę, nie spadając przy tym poniżej pułapu 95 FPS. Dla przykładu, GeForce RTX 5070 Ti, czyli GPU o zbliżonej mocy, wyciągało przeciętnie "zaledwie" 94 FPS, ze spadkami sięgającymi 72.
Stwierdzenie, że ta różnica przynajmniej częściowo była spowodowana odciążeniem GPU przez pozbycie się kilku efektów specjalnych, których braku bez porównania z GeForce'em prawdopodobnie nikt i tak by się nie dopatrzył, samo ciśnie się na usta. Mimo wszystko wciąż brak oficjalnego stanowiska AMD i Activision w tej sprawie. Niewykluczone, że firmy postanowią wyjaśnić to zamieszanie i ukrócić domysły internautów.
Na koniec warto podkreślić, że Black Ops 7 zdaje się jedyną odsłoną, w której zastosowano takie sztuczki. Poprzednie dwie, czyli Black Ops 6 oraz Modern Warfare 3, wyglądały identycznie na kartach wszystkich producentów, a w ich przypadku Radeony zdeklasowały konkurencję ze stajni Nvidii w uczciwym starciu.
Gorąco zachęcamy do zapoznania się z naszą recenzją Call of Duty: Black Ops 7 zamieszczoną na siostrzanym portalu CD-Action.
Jakub Dmuchowski, redaktor pcformat.pl