Dwa w jednym
Dzięki telefonii internetowej VoIP możesz rozmawiać dużo i płacić mało albo wcale. Do korzystania z VoIP zachęcają telefony hybrydowe, które pozwalają nawiązywać połączenia zarówno przez internet, jak i stacjonarną sieć telefoniczną.
Jak dzwonić
Aparat telefoniczny Siemens Gigaset C470 IP umożliwia ustawienie domyślnego sposobu wykonywania połączeń – mogą być kierowane na jedną z sześciu linii obsługiwanych przez operatora VoIP albo na linię stacjonarną. Użytkownik może też za każdym razem, gdy wybiera numer, decydować, który dostawca ma realizować połączenie. Wystarczy, że na końcu wybieranego numeru umieści #, a następnie 0 – dla linii stacjonarnej lub od 1 do 6 – dla jednej z linii internetowych.
Z telefonii internetowej VoIP może skorzystać każdy, kto ma dostęp do internetu; przy czym dobrze jest, gdy minimalna przepustowość łącza wynosi 128 Kb/s. Główną zaletą VoIP są niższe niż w stacjonarnej telefonii koszty połączeń, np. 2 gr za minutę połączenia z telefonem stacjonarnym i 11 gr – z komórką, w usłudze Nonoh, oferowanej przez niemieckiego operatora Betamax. Wadą jest brak możliwości prowadzenia rozmowy, gdy jest wyłączony prąd.
Poza tym nie każdy operator VoIP obsługuje połączenia z numerami alarmowymi, a jakość dźwięku nie zawsze jest dobra. Z tych powodów wiele osób nie chce rezygnować z tradycyjnej linii telefonicznej. Właśnie dla nich są przeznaczone telefony hybrydowe łączące w jednym urządzeniu telefon stacjonarny z internetowym. Przykładem takiego urządzenia jest Siemens Gigaset C470 IP, w cenie ok. 250 zł.
Skąd VoIP
Usługę telefonii internetowej świadczy wielu dostawców w Polsce i na świecie. Ograniczeniem może być sposób rozliczania się z operatorem, np. w innej walucie lub na podstawie faktur, które nie każdy operator będzie chciał przesyłać do innego kraju po zakończonym okresie rozliczeniowym. Większość usługodawców VoIP stosuje jednak przedpłacany system rozliczania – klient wpłaca na konto operatora określoną kwotę doładowania, a następnie wykorzystuje ją na połączenia.
Z czym i jak połączyć telefon Gigaset C470 IP
Włóż do słuchawki akumulatory (1) i podłącz zasilanie do ładowarki (2). Kabel telefoniczny i zasilający podłącz do stacji bazowej (3) i do gniazdek sieci telefonicznej i zasilania (4). Stację bazową połącz z routerem (5). Wpięty do niego komputer (6) umożliwi dodatkową konfigurację stacji bazowej.
Niektórzy operatorzy VoIP umożliwiają w ramach promocji połączenia z numerami kierunkowymi niektórych państw za darmo. Voip Discount np. pozwala łączyć się za darmo ze wszystkimi numerami stacjonarnymi w Polsce, tyle że możesz łącznie wydzwonić do 300 minut tygodniowo.
Za darmo mogą też rozmawiać przez internet wszyscy użytkownicy telefonów Siemens Gigaset, bez względu na to, w jakim kraju się znajdują. Wystarczy, że wybiorą unikatowy, 12-cyfrowy numer przypisany do aparatu, z którym chcą nawiązać połączenie. Oczywiście oba komunikujące się telefony muszą być podłączone do internetu – jak to zrobić, piszemy w warsztatach.
Polscy operatorzy VoIP oferują darmowe rozmowy w obrębie swoich sieci, a poza tym atrakcyjne stawki za różnego rodzaju połączenia. Nad zagranicznymi operatorami mają tę przewagę, że rozliczanie się z nimi jest wygodniejsze. Oferują pomoc w języku polskim, a przede wszystkim mogą zaoferować stacjonarny numer telefonu z wielu stref numeracyjnych, niekoniecznie pokrywających się z twoim miejscem zamieszkania. Dzięki temu będzie można taniej do ciebie dzwonić z numerów stacjonarnych.
Co może Gigaset
Gigaset C470 IP obsługuje większość operatorów telefonii internetowej. Ustawienia dla kilku operatorów są zapisane w aparacie i trzeba je tylko aktywować. Można też samemu od początku skonfigurować usługę VoIP niemal dowolnego operatora. Wyjątkiem jest Skype, z którego nie można korzystać za pomocą telefonów Gigaset. Do tego celu przeznaczone są specjalne telefony, np. Philips VoIP 321 (cena ok. 250 zł).
Telefon hybrydowy umożliwia wykonywanie połączeń VoIP bez używania komputera. Należy tylko dostarczoną z telefonem stację bazową podłączyć do routera, przez który sygnał z sieci dociera też do komputera. Gigaset C470 IP obok jednej linii telefonii stacjonarnej pozwala na ustawienie do 6 linii operatorów internetowych VoIP. W warsztatach znajdziesz opis konfigurowania i wykonywania połączeń.
Do połączeń internetowych mógłby wystarczyć komputer, mikrofon i słuchawki. Jednak znacznie wygodniejszy jest telefon IP, w dodatku dostosowany do połączeń stacjonarnych. Po odpowiednim skonfigurowaniu obsługuje się go jak normalny telefon.
Autokonfiguracja operatorów VoIP
Gigaset C470 IP udostępnia funkcję autokonfiguracji ośmiu operatorów:
- easyCall – www.easycall.pl
- FreeWorldDial – www.freeworlddialup.com
- Globe7 – www.globe7.com
- GigasetSX76x – www.sipgate.co.uk
- Neofon tp – www.tp.pl
- Pfingo – www.pfingo.com
- Plfon – www.plfon.pl
- Sip Discount – www.sipdicount.com
Można jednak samodzielnie skonfigurować usługę niemal dowolnego operatora VoIP.
Konfiguracja telefonu Siemens C470 IP
Telefon Siemens Gigaset C470 IP umożliwi telefonowanie za pośrednictwem sieci stacjonarnej oraz VoIP. Aby korzystać z usług operatorów VoIP, należy przeprowadzić konfigurację. Dla kilku operatorów w telefonie wbudowano funkcje ułatwiające konfigurację ich usługi (patrz „Autokonfiguracja operatora VoIP”). Dla pozostałych musisz wykonać konfigurację samodzielnie.
Krok 1
W słuchawce telefonu asystent połączenia uruchomi się automatycznie przy pierwszym podłączeniu stacji bazowej do internetu. Jeśli nie skonfigurowałeś wtedy usługi VoIP, możesz uruchomić asystenta połączenia ręcznie. Wejdź do menu w słuchawce telefonu, klikając klawiszem sterującym w prawo. Z listy opcji wybierz Ustawienia i wciśnij klawisz funkcyjny OK. Z kolejnych list wybierz Telefonia oraz Asystent pol.. Telefon poprosi o podanie kodu PIN systemu. Domyślnie jest on ustawiony jako 0000. Wprowadź ten kod i wciśnij komendę OK.
Krok 2
Asystent poprosi o wybranie kraju, w jakim dany operator będzie świadczył usługi. Wybierz z listy Poland i wciśnij OK. Następnie wybierz nazwę twojego operatora VoIP; w naszym przykładzie jest to easyCALL. Teraz musisz podać nazwę użytkownika, czyli nazwę twojego konta u wskazanego operatora VoIP. Ustaliłeś ją wcześniej podczas rejestracji u operatora (w przypadku easyCall będzie to sześć cyfr, u innych operatorów nazwa może zawierać litery). Wciśnij OK.
Krok 3
Po chwili asystent poprosi o padanie hasła do usługi VoIP (w przypadku easyCall jest to również sześć cyfr, u innych operatorów może być to ciąg różnych znaków). Wpisując je, zwróć uwagę na wielkość liter; możesz ją zmieniać, klikając #. Gdy naciśniesz OK, wyświetli się komunikat Parametry połączenia gotowe. Naciskając klawisz czerwonej słuchawki, wróć do ekranu w stanie gotowości, czyli ekranu, który pojawia się po włączeniu telefonu.
Krok 4
Jeśli podałeś złą nazwę użytkownika lub złe hasło, na wyświetlaczu telefonu pojawi się komunikat Błąd rejestracji u operatora!. Aby poprawić wprowadzone dane, powtórz kroki 1, 2 i 3. Jeśli komunikat o błędzie znów się wyświetli, skontaktuj się z operatorem usługi. Gdyby były potrzebne jakieś dodatkowe zmiany w ustawieniach, skorzystaj z następnego warsztatu. Jeżeli nie będzie komunikatu o błędzie, możesz telefonować przez internet (patrz ramka „Jak dzwonić”).
Krok 1
W przeglądarce internetowej w komputerze podłączonym do routera, do którego podłączona jest również stacja bazowa telefonu Gigaset C470 IP, wpisz adres www.gigaset-config.com. Powinna się wyświetlić strona dostępu do stacji bazowej telefonu. Kliknij link C470IP. Otworzy się strona stacji bazowej. Z rozwijanej listy Language for menus and dialogs możesz wybrać język strony, ale nie ma wśród nich polskiego. W naszym przykładzie wybraliśmy English. Aby wejść do ustawień bazy, w znajdującym się poniżej polu Please enter your system pin podaj hasło dostępu – domyślnie jest to 0000 (służy też do zmiany ustawień bezpośrednio ze słuchawki) i kliknij OK.
Krok 2
Na stronie, która się otworzy, wybierz zakładkę Settings lub kliknij link Settings. Teraz w menu wyświetlonym po lewej stronie kliknij opcję Telephony, a następnie przycisk Edit przy wolnym koncie VoIP – gdy ustawiasz nowe konto (zamiast nazwy konkretnego dostawcy VoIP będzie tam napis Other Provider), lub przy koncie konkretnego operatora – gdy chcesz zmienić dotychczasowe ustawienia.
Krok 3
Jeśli konfigurujesz nowe konto VoIP, od razu nadaj mu nazwę, aby łatwiej można było rozpoznać, która linia jest przypisana do którego operatora. W tym celu w polu Connection Name or Number wprowadź np. nazwę operatora. W naszym przykładzie wpisaliśmy IPFON. Następnie w polu Authentication Name wpisz nazwę twojego konta u operatora. Zwróć uwagę, że niektórzy operatorzy przydzielają inną nazwę do logowania się na swojej stronie WWW, a inną do logowania się do konta SIP, co ma miejsce w tym przypadku. Poniżej nazwy konta wprowadź kolejno: w polu Authentication Password – hasło do konta (pamiętaj o wielkości liter), w polu Username – nazwę swojego konta, chyba że operator wymaga inaczej, o czym powinien cię poinformować, gdy rejestrowałeś się do jego usługi. W polu Display Name powtórz wpis z wcześniejszego pola, czyli nazwę konta, ponieważ niektórzy operatorzy używają tego pola do weryfikacji. Aby wprowadzić parametry dostępowe do serwera operatora VoIP, kliknij na dole Show Advanced Settings.
Krok 4
Wyświetlą się dodatkowe pola, w które należy wpisać dane operatora VoIP. W sekcji General Provider Data wprowadź odpowiednie adresy w pola Domain oraz Proxy server address i Registrar server. Jeśli operator nie wymaga inaczej, wypełnione domyślnie pola Proxy server port i Registrar server port pozostaw bez zmian. Serwery niektórych operatorów VoIP (np. IPFON) oczekują, aby połączenie było odnawiane co 60 sekund. Wpisz wtedy odpowiedni czas w polu Registration refresh time. Ponieważ operatorzy nie zawsze wymagają włączonej funkcji STUN, dlatego domyślnie jest ona wyłączona – patrz sekcja Network. Jeśli jednak operator stawia warunek aktywowania tej opcji, zaznacz Yes w polu STUN enabled, a w polu STUN server wprowadź odpowiedni adres serwera. Pozostałe ustawienia STUN zostaw bez zmian. W przypadku funkcji Outbound proxy mode najczęściej wymaganym ustawieniem jest Auto. Aby zapamiętać wprowadzone dane, wciśnij klawisz Set. Jeśli wprowadzone parametry są poprawne, możesz korzystać z usługi VoIP.
Do Gigaset.net w kilka sekund
Od razu po podłączeniu Gigaset do gniazdka telefonicznego i do internetu (patrz schemat) można korzystać z telefonii stacjonarnej oraz z sieci Gigaset.net, czyli dzwonić przez internet za darmo do innych posiadaczy telefonów Gigaset.
Krok 1
Podłącz kabel sieciowy z jednej strony do gniazda w routerze lub switchu, z drugiej do gniazda w stacji bazowej (patrz schemat). Jeśli stacja bazowa ma łączność z internetem, z przodu zobaczysz świecący na niebiesko klawisz.
Krok 2
Na wyświetlaczu słuchawki pojawi się pytanie, czy ma on uruchomić asystenta konfiguracji operatora VoIP. Możesz zająć się tym później, więc kliknij Nie. Następny komunikat dotyczy rejestracji w książce telefonicznej Gigaset.net twojego unikatowego numeru telefonu pod wybraną przez ciebie nazwą. Jeśli i tym razem klikniesz przycisk Nie, możesz już zacząć wykonywać darmowe połączenia VoIP w sieci Gigaset.net.
Krok 3
Wejdź do książki telefonicznej, klikając dolną część klawisza sterującego. Wybierz podświetloną pozycję Gigaset.net, naciskając klawisz zielonej słuchawki. Telefon połączy się z książką telefoniczną użytkowników usługi Gigaset.net. Wpisz z klawiatury nazwę (nick) twojego znajomego i wybierz przycisk Opcje, a następnie Wyszukaj.
Krok 4
Jeśli na liście, która się wyświetli, odnalazłeś znajomego, wskaż go klawiszem sterującym i naciśnij klawisz połączenia (zielona słuchawka).
Krok 5
Aby zarejestrować swój numer w książce Gigaset.net lub zmienić nazwę, pod którą będzie występował w książce, wykonaj krok 3, ale zamiast wpisywać nick znajomego, wybierz Opcje. Następnie podświetl Info użytkownika i wybierz OK. Wyświetli się twój numer w sieci Gigaset.net, a jeśli już wcześniej się rejestrowałeś – również nazwa. Wybierz Edytuj, aby dodać lub poprawić nazwę, a następnie OK. Na wyświetlaczu powinny się pojawić jeden po drugim komunikaty: Proszę czekać... oraz Zapisano.