Komisja Europejska bierze się za monetyzację w grach wideo. Koniec z ukrywaniem realnych cen za wirtualną walutą?
W ramach postępowania dotyczącego działań studia Star Stable Entertainment, Komisja Europejska wystosowała szereg "kluczowych zasad godnego zaufania środowiska gier online".
Główną przyczyną stojącą za podjęciem działań w kontekście wirtualnych walut w grach wideo były liczne skargi napływające na studio Star Stable Entertainment, twórców renomowanej gry Star Stable Online. Ta przeznaczona dla dzieci produkcja owiała się złą sławą za sprawą nachalnego marketingu ukierunkowanego na młodych odbiorców i żarliwego zachęcanie ich do wydawania pieniędzy (w przeważającej mierze tych należących do rodziców nieletnich) na elementy kosmetyczne dostępne z poziomu wirtualnego sklepu.
Unia Europejska kontra waluty w grach
Abstrahując już od sytuacji Star Stable Entertainment, które nieźle sobie nagrabiło i otrzymało zarzuty stosowania co najmniej czterech potencjalnie szkodliwych dla dzieci praktyk, Komisja Europejska wraz z CPC Network (Consumer Protection Cooperation Network, pol. sieć współpracy w zakresie ochrony konsumentów) postanowiły skorzystać z okazji i pójść za ciosem.
Zadecydowano, że cała branża gier wideo powinna przemyśleć stosowane przez siebie zabiegi i zacząć działać w taki sposób, aby w jak najmniejszym stopniu krzywdzić najmłodszych. W skrócie – Komisja chce, aby w wewnątrzgrowych systemach płatności z wykorzystaniem cyfrowych walut zaszło kilka zmian. Te świeżo opublikowane "kluczowe zasady" określają minimalne wymagania w kontekście kupowania i wykorzystywania wirtualnych pieniędzy, takie jak:
- Jasne i przejrzyste ceny oraz wyświetlanie użytkownikowi wszelkich niezbędnych informacji jeszcze przed zawarciem umowy;
- Zarzucenie praktyk ukrywania realnych kosztów cyfrowych treści oraz usług świadczonych w ramach gry, jak również unikanie działań mających nakłaniać konsumentów do dokonania zakupu wirtualnej waluty;
- Poszanowanie prawa konsumenta do odstąpienia od umowy;
- Poszanowanie wrażliwych punktów konsumentów, co jest szczególnie istotne w przypadku dzieci.
Jak podkreślono na stronie Komisji Europejskiej, zadaniem powyższych zasad jest pomoc w stworzeniu zarówno bezpieczniejszego, jak i bardziej przejrzystego środowiska dla graczy. Punkty te opracowane zostały jako odpowiedź na skargi napływające do Europejskiej Organizacji Konsumentów (BEUC). Brukselscy politycy ogłosili, że w najbliższym czasie zaczną być organizowane specjalne warsztaty, na których przedstawiciele gamedevu będą gorąco zachęcani do przedstawiania swoich pomysłów oraz kroków, jakie mają zamiar podjąć celem spełnienia nowych wymogów.
Z dokumentem poświęconym omawianym zasadom możecie zapoznać się w tym miejscu. O ile Komisja Europejska nie ma zamiaru wymusić na developerach całkowitego zarzucenia ich wirtualnych walut, tak organ zaproponował kilka niezwykle przyjaznych z punktu widzenia konsumentów propozycji. Wśród nich znajdziemy m.in. udostępnienie możliwości zakupu dowolnej ilości cyfrowych punktów, a nie jedynie tej narzuconej odgórnie przez twórców oraz pokazywanie cen przedmiotów w przeliczeniu na standardowy nominał.