Być na swoim
Otwórz wcześniej utworzony w Excelu plik Faktura VAT i przejdź na arkusz o nazwie Odbiorcy.
Zacznij od wypełnienia pierwszego wiersza danymi nagłówkowymi. Co musisz wiedzieć o kliencie, chcąc wystawić mu fakturę? Musisz znać nazwę firmy, adres oraz NIP. Takie też słowa wpisz w kolejnych komórkach pierwszego wiersza (od A1 do C1). Teraz od komórki A2 zacznij wypełniać arkusz odpowiednimi danymi kontrahentów:
Gdy wypełnisz arkusz danymi kontrahentów, do komórki D2 wpisz formułę: =WIERSZ() i skopiuj tę formułę do całej kolumny D albo do komórki na tyle dalekiej (np. D1000), by liczby obejmowały wiersze z danymi twoich kontrahentów.
Do komórki E1 wpisz następującą formułę: =SUMY.POŚREDNIE(9;D1:D1000). Wynik, jaki się pojawi w komórce, wyda się idiotyczny, ale tylko przez moment. Zaznacz komórki od A1 do C1 i z menu Dane wybierz Filtr i Autofiltr.
Po prawej stronie komórek, w pierwszym wierszu pojawią się ikonki strzałek. Kliknij teraz taką strzałkę w komórce A1 i z rozwiniętej w ten sposób listy wybierz tylko jednego kontrahenta. Gdy to zrobisz, zwróć uwagę na wartość w komórce E1. Będzie ona zawierała numer wiersza wybranego przed chwilą kontrahenta. Komórka ta będzie bardzo pomocna w automatycznym przenoszeniu danych kontrahenta do finalnego arkusza faktury.