Klienci sektora finansowego głównym celem ataków

Powyższe wyniki pokazują, że aby chronić swoje pieniądze, użytkownicy powinni niezwykle poważnie podchodzić do bezpieczeństwa podczas korzystania z internetu. Ataki na klientów organizacji finansowych, w tym banków, systemów płatności oraz transakcji w sklepach internetowych, stanowią nieprzemijający trend w cyberprzestępczości i obejmują kradzież pieniędzy oraz danych osobowych. Poprzez tworzenie fałszywych stron bankowości, płatności lub sklepów atakujący przechwytują poufne informacje niczego nieświadomych ofiar - takie jak nazwisko, hasło, adresy e-mail, numery telefonu, numer karty kredytowej czy kod PIN.
Drugi kwartał 2018 r. był szczególnie dotkliwy dla użytkowników serwisów finansowych - 21,1% ataków było wymierzonych w banki, 8,17% - w sklepy online, natomiast 6,43% - w systemy płatności, co stanowi ponad jedną trzecią łącznej liczby ataków. Brazylia nadal pozostaje państwem o największym udziale użytkowników zaatakowanych przez phisherów (15,51%). Za nią uplasowały się Chiny (14,44%), Gruzja (14,44%), Kirgistan (13,6%) oraz Rosja (13,k27%).
Co ciekawe, w okresie od kwietnia do czerwca odnotowano niemal 60 000 prób odwiedzenia fałszywych stron internetowych oferujących portfele popularnych kryptowalut i giełd. Oprócz tradycyjnego phishingu, który pomaga uzyskać dostęp do kont ofiar oraz informacji dotyczących klucza prywatnego, cyberprzestępcy próbują również skłonić swoje ofiary do przesłania im kryptowaluty. Jednym z haczyków jest bezpłatna dystrybucja kryptowaluty. Inna sztuczka polega na wykorzystywaniu przez oszustów nazw nowych projektów ICO w celu zebrania funduszy wśród potencjalnych inwestorów. Stosując te dwa chwyty, według przybliżonych szacunków firmy Kaspersky Lab, w minionym kwartale cyberprzestępcy zdołali zarobić co najmniej 2 329 317 dolarów, nie licząc przychodów z klasycznego phishingu.
Przeprowadzanie ataków na organizacje finansowe świadczy o tym, że coraz więcej osób wykorzystuje pieniądze elektroniczne. Jednak nie wszyscy z nich mają wystarczającą świadomość potencjalnych zagrożeń. Dlatego przestępcy aktywnie próbują kraść poufne informacje za pośrednictwem phishingu - powiedziała Nadieżda Demidowa, czołowy analityk zawartości, Kaspersky Lab.